آخرین بروز رسانی: 19 آذر 1402

درمان ریشه دندان Root Canal Therapy  همگی به یکی از اصلی ترین درمان های دندان پزشکی اتلاق میشوند؛ که جهت حفظ دندان طبیعی و کاهش درد ناشی از عفونت دندان صورت می‌گیرد. در ادامه‌ی این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی تمامی جوانب درمان ریشه دندان توسط متخصص درمان ریشه و پاسخ به سوالات پر تکرارتوسط  متخصص ریشه دندان می‌پردازیم.

کلینیک دندان پزشکی دریای نور.jpeg

کلینیک تخصصی درمان ریشه دندان در تهران:

مرکز تخصصی درمان ریشه یک مرکز یا بخشی از یک کلینیک دندان پزشکی است،  که به طور خاص بر روی ارائه درمان های ریشه دندان توسط متخصص ریشه دندان تمرکز دارد. این مراکز معمولاً دارای تجهیزات پیشرفته و متخصصان ریشه دندان هستند که در انجام  درمان ریشه و درمان ریشه مجدد (ری اندو) (R-Endo) مهارت دارند. مرکز تخصصی درمان ریشه در کلینیک دندان پزشکی دریای نور، یکی از قسمت های تخصصی در کلینیک است، با دسترسی مناسب از شرق و غرب تهران، با خدمات همه روزه توسط متخصص درمان ریشه در تهران و با استفاده از بروز ترین تجهیزات و ابزار جهت درمان ریشه، درمان ریشه تخصصی، درمان ریشه مجدد (ری اندو) (R-Endo)  و ... آماده خدمت رسانی به مراجعان و همراهان عزیز دریای نوراست.

مرکز-تخصصی-درمان-ریشه--min.jpg

درمان ریشه دندان:

درمان ريشه توسط دندان پزشكان عمومی يا متخصص درمان ريشه ( اندودنتيست) قابل انجام است. مرزبندی بين انجام درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی یا متخصص درمان ریشه يك امر نسبی می‌باشد و بستگی به شرايط هر بيمار و هر دندان تفاوت خواهد داشت.
متخصص ریشه دندان که به عنوان اندودنتیست نیز شناخته می شود، یک متخصص دندانپزشکی در درمان ریشه است که آموزش های تکمیلی را در زمینه درمان ریشه دندان گذرانده است. ریشه دندان شاخه ای از دندانپزشکی است که به تشخیص و درمان بیماری ها یا آسیب های وارده به پالپ دندان و بافت های اطراف ریشه دندان ها می پردازد. یک متخصص درمان ریشه خوب با تشخیص مناسب سعی در حفظ دندان داشته و با خارج کردن بخش های آسیب دیده به گونه ای که سایر بخش ها دچار آسیب نشود فرایند عصب کشی دندان را در کوتاه ترین مدت ممکن و بدون عوارض انجام می دهد.

درد دندان عصب کشی شده_کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min.jpg

Tamas_Ver 1.jpg

متخصص ریشه دندان:

متخصص درمان ریشه (که به اصطلاح متخصص ریشه دندان نیز بیان می‌شود)، دندانپزشک فوق تخصص درمان ریشه است که هدف اولیه او حفظ و نگهداری دندان های طبیعی است که تحت تأثیر پوسیدگی عمیق، عفونت یا تروما قرار گرفته اند. متخصص ریشه دندان در زمینه درمان مسائل مربوط به پالپ دندان و درمان ریشه آموزش های لازم را گزرانده اند. درمان ریشه شامل برداشتن پالپ عفونی یا آسیب‌دیده از دندان، تمیز کردن و ضدعفونی کانال‌های ریشه و سپس آب‌بندی آن‌ها برای جلوگیری از عفونت بیشتر یا عفونت مجدد است. در شرایط خاص و برای درد دندان عفونی باید باید به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید؛ این شرایط عبارتند از:

1. درد شدید دندان، پوسیدگی عمیق و تروما دندان:

اگر دندان درد شدید و مداوم را تجربه می کنید، می تواند نشانه ای از آسیب به پالپ و ریشه دندان باشد که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. از سوی دیگر، دندان‌های دارای حفره‌های عمیق، ترک‌ها یا شکستگی‌هایی که به پالپ دندان کشیده می‌شوند ممکن است برای نجات دندان نیاز به درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه داشته باشند.

کیست دندان-min.jpg

2. درمان مجدد ریشه توسط متخصص درمان ریشه :

اگر درمان قبلی کانال ریشه ناموفق بوده باشد، یا دچار درد دندان عصب کشی شده باشید، و علائم متفاوتی اعم از درد، التهاب و عفونت را تجربه می کنید، متخصص درمان ریشه می تواند وضعیت دندان عصب کشی شده را ارزیابی کرده و گزینه های درمانی مجدد درمان ریشه را توصیه کند. -_بنا بر دلایل متفاوتی ممکن است دندان عصب کشی شده مجددا دچار پوسیدگی، عفونت و درد شده و نیاز به درمان ریشه مجدد (ری اندو) داشته باشد، با توجه به حساسیت این درمان و آسیب پذیر بودن دندان عصب کشی شده ، درمان مجدد ریشه باید توسط متخصص درمان ریشه انجام گردد؛ چراکه اگر درمان مجدد ریشه به درستی صورت نگیرد دندان عصب کشی شده از دست رفته و فرد ناچار به کشیدن دندان خود می‌شود.
متخصص -درمان- ریشه-min.jpg

توجه به این نکته ضروری است که دندانپزشکان عمومی نیز می توانند عصب کشی دندان را انجام دهند و در رسیدگی به بسیاری از موارد مهارت دارند. با این حال، در موقعیت‌های پیچیده‌تر یا چالش برانگیز، مراجعه به متخصصین درمان ریشه می‌تواند گزینه مناسب تری برای فرد باشد. دندانپزشک عمومی می تواند شما را راهنمایی کند که آیا ارجاع به متخصص کانال ریشه بر اساس نیازهای دندانی خاص شما ضروری است یا خیر.

معرفی متخصص درمان ریشه در تهران:

انتخاب یک متخصص درمان ریشه حاذق و مسلط بر تمامی امور درمانی یکی از مهم ترین نکات در فرایند درمان ریشه است که نیاز به بررسی دقیق دارد. در ادامه بهترین متخصصان درمان ریشه در تهران را معرفی می‌کنیم:

دکتر معطری متولد شیراز هستند و دوره ی دکترای دندان پزشکی خود را در دانشگاه اهواز و دوره ی  تخصص درمان ریشه را در دانشگاه تهران گذراندند. ایشان علاوه بر گذراندن دوره ی لیزر در دندان پزشکی با بیش از دو هزار درمان و درمان کودکان با شرایط خاص و کودکان استسنائی در مراکز خیریه، توانایی درمان در شرایط حساس برای کلیه افراد را دارا می‌باشند.

دکتر-معطری

دکتر قبادی مدرک دکترای دندان پزشکی عمومی  را سال 83 و دکترای تخصصی درمان ریشه را در سال  97 در دانشگاه تهران به اتمام رسانده و با توجه به گذراندن دوره های درمان توسط عکس CBCT در دانشگاه کرمان قادر به درمان های حساس وعصب کشی دندان های چند کاناله، با ریشه های منحنی هستند و به دلیل صبر، حوصله و دقت بالایی که دارند، درمان ریشه خانم های باردارکه یکی از حساس ترین امور در دندن پزشکی است را نیز انجام میدهند.

دکتر قبادی

دکتر قبادی مدرک دکترای دندان پزشکی عمومی  و دکترای تخصصی درمان ریشه را در سال 91 در دانشگاه تبریز به اتمام رسانده و به مدت 5 سال عضو هیئت علمی کلینیک دندان پزشکی قم بوده و 4سال در این شهر مطب داشتند و به درمان ریشه برای کلیه افراد اعم از خانم های باردار و دندان هایی با شرایط سخت پرداخته اند.

دکتر صدیقه قلی زاده متخصص درمان ریشه

Whats App_Ver 1.jpg

تجهیزات و ابزار درمان ریشه:

در کلینیک دندان پزشکی دریای نور ابزار معمول و متداول درمان ریشه اعم از، فایل های ریشه برای تمیز کردن و شکل دادن به کانال های ریشه در اندازه ها و شکل های مختلف برای تطبیق آناتومی های مختلف کانال وجود دارد. از دیگر موارد مهم در این امر محلول های ضدعفونی کانال ریشه دندان هستند، مانند هیپوکلریت سدیم که برای ضد عفونی کانال های ریشه در طول درمان استفاده می شود.
دیگر ابزار مهم نیز عبارتد از:
تجهیزات اندو-min.jpg

• دستگاه رادیوگرافی دیجیتال:

یکی از کارآمد ترین ابزار ها در هر درمانی استفاده از دستگاه رادیو گرافی دیجیتال برای تهیه عکس گرافی جهت تشخیص آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و دندان و انواع ناهنجاری‌های دیگر استفاده میگردد. قبل از درمان جهت تعیین علت و منشا درد و عفونت و حین درمان و انتهای درمان نیز از عکس‌های رادیوگرافی استفاده می‌شود تا از پاکسازی کامل انتهای ریشه دندان عصب‌ کشی شده اطمینان حاصل شود.

رادیو-گرافی-دیجیتال-کلینیک-دندانپزشکی-دریای-نور-min.jpg

در صورت نیاز به عکس گرافی پیش از درمان ریشه دندان  برای خانم های باردار باید از پوشش سربی استفاده شود تا از آسیب‌های احتمالی برای جنین کاسته شود. چرا که آسیب‌های پرتو رادیوگرافی به سقط، کم وزنی و عقب ماندگی ذهنی و جسمی جنین خلاصه نمی‌شوند و احتمال ابتلای جنین به سرطان را نیز افزایش می‌دهند.

• دستگاه روتاری برای درمان ریشه:

دستگاه روتاری با فایل‌های مخصوص درمان ریشه دندان کار می‌کند که این فایل‌ها با شکل و فرم و جنس خاصی که دارند دقیقاً شکل کانال‌های ریشه را به خود می‌گیرند و در نتیجه درمان ریشه با کیفیت و دقت بالا صورت گرفته و فرایند درمان ریشه آسان تر میشود. و احتمال درد و عوارض بعد اط عصب کشی و عفونت مجدد دندان عصب کشی شده را کاهش میدهد.

• دستگاه اپکس ( Apex Locators) در درمان ریشه :

دستگاهی که برای تعیین طول ریشه و کانال هنگام عصب‌کشی دندان استفاده می‌شود. این دستگاه جایگزینی برای رادیوگرافی نیست و در هنگام عصب‌کشی دندان، بهتر است هر دو یا با هم استفاده شوند.

دستگاه اپکس لوکیتور و فایل روتاری در کلینیک دریای نور.jpeg

دستگاه اپکس لوکیتور و فایل روتاری در کلینیک دندان پزشکی دریای نور

• استفاده از لیزر دندان پزشکی برای درمان ریشه:

با استفاده از دستگاه لیزر میتوان ضدغفونی ریشه دندان را به طور کامل انجام داد. چرا که ممکن است در روش های معمول و بدون لیزر این پاکسازی و ضدعفونی به طور کامل انجام نشود.علاوه بر این لیزر دندان پزشکی در بی حسی قبل درمان و کاهش درد، عفونت و عوارض بعد از درمان ریشه نیز بسیار موثر است، چراکه  لیزردندان پزشکی می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بالاتری با کمترین آسیب به دندان ها و بافت اطراف ترمیم کند؛ و خونریزی به مقدار قابل توجهی کمتر میشود.  استفاده از لیزر دندان پزشکی در تمامی مراحل اعم از ابتدا، و هنگام  بی حسی و هنگام درمان و انتهای درمان به نظر متخصص درمان ریشه و شرایط دندان شما بستگی دارد. و قطعا در هر شرایطی راحتی و سلامت دهان و دندان شما در نظر گرفته میشود.

سخن آخر

انتخاب متخصص درمان ریشه از آن جهت که به کاهش عوارض احتمالی درمان کمک میکند و برای حفظ دندان هایی با شرایط حساس از الزامات است؛ بسیار حائز اهمیت است. در برخی از شرایط نیز تنها با مراجعه به متخصص درمان ریشه می‌توان دندان عفونی را نجات داده و از کشیدن آن جلوگیری کرد.

می‌توانید سوالات خود در خصوص متخصص ریشه دندان و ویزیت رایگان عصب کشی دندان  را در قسمت سوالات و کامنت های سایت با ما در میان بگذارید.
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

یارا 18 آبان 1402
بیییییییییییی نظرید

صدرا سرآبادی 22 تیر 1401
شما فقط کار درمان ریشه انجام میدید؟
با عرض سلام وادب خدمت شما، خیر تمامی درمان ها اعم از ترمیمی، زیبایی، جراحی دندان و لثه، درمان ریشه، ایمپلنت، ارتودنسی و ... توسط جراحان عمومی و متخصصان دندان پزشکی انجام میشود.

علی ربیعی 21 تیر 1401
سلام دوستان بسیار گروه حرفه ای هستند پیشنهاد میکنم حتما به این کلینیک مراجعه کنید برخورد عالی، حساسیت زیاد در کار ، وقت شناسی و جوابدهی عالی

مقدم 20 تیر 1401
سلام و وقت بخیر من دندانم نیاز به ری اندو داشت هرجا مراجعه کردم گفتن باید دندانم رو بکشم اما در کلینیک دریای نور به بهترین نحو ممکن درمانم انجام شد. ممنون از پزشکان متخصص و کادر زحمت کش دریای نور

صبا 18 تیر 1401
یعنی هر روز متخصص دارید؟ می شه بدون وقت برای ویزیت اومد؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و یا به واتس آپ کلینیک پیام دهید.