×
آخرین بروز رسانی: 1 بهمن 1402


 درد دندان عصب کشی شده، پدیده ای که هم متخصصان دندانپزشکی و هم بیماران را متحیر کرده است.  چرا که اغلب تصور می‌شود دندان عصب کشی شده یک دندان مرده است، و دچار درد نمی‌شود. در این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی علت درد دندان عصب کشی شده را بررسی میکنیم، و معمای درد دندان عصب کشی شده را رمزگشایی کنیم، و از همه مهمتر راهکارهای غلبه بر آن را بیان می‌کنیم؛ اگر تا به حال در مورد آن پیچ و تاب های غیرقابل توضیح  بعد از عصب کشی فکر کرده اید، با ما همراه باشید تا به حوزه دندان درد عصب کشی شده بپردازیم.

درد دندان عصب کشی شده_کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min.jpg

در ادامه باما همراه باشید ...

علت درد دندان عصب کشی شده:

 درد دندان عصب کشی شده، یک پدیده دندانپزشکی گیج کننده است، که زمانی به وجود می آید که اعصاب داخلی دندان که مسئول انتقال احساسات دندان هستند، آسیب ببینند. این اعصاب که به طور پیچیده در پالپ دندان و بافت‌های اطراف دندان قرار دارند، نقشی محوری در انتقال سیگنال‌های دما، فشار و درد به مغز دارند. منشأ درد دندان عصب‌کشی شده دندان را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله درمان دندانپزشکی مختلف، آسیب‌های تروماتیک یا عفونت‌های مداوم که منجر به آسیب یا از دست دادن عصب می‌شود، مرتبط دانست. 
هنگامی که این اعصاب تحت تأثیر قرار می گیرند، تعادل پیچیده سیگنال دهی در دندان مختل می شود و منجر به احساس درد غیرمنتظره و اغلب شدید می شود.  درد دندان عصب کشی شده می‌تواند به صورت یک احساس تیز، الکتریکی یا یک درد مداوم، اغلب در پاسخ به محرک‌هایی مانند غذاهای گرم یا سرد، نوشیدنی‌ها یا حتی فشار ملایم ظاهر شود. که ممکن است فرد نتواند آن را تشخیص دهد.

info انواع درد دندان و علت آن-min.jpg

 علائم درد دندان عصب کشی شده:

باز کردن معمای پیچیده درد دندان عصب‌کشی شده طیفی از علائم را آشکار می‌کند. از حساسیت شدید گرفته تا نوسانات دما، جایی که نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا گاز گرفتن یک بستنی باعث احساس آنی یک درد شدید می‌شود، تا دردهای ضربان‌دار مداوم که به نظر می‌رسد در اعماق دندان منتشر می‌شوند. این علائم اغلب با یک ناراحتی حاد هنگام گاز گرفتن یا جویدن غذا همراه است، نادیده گرفتن این سیگنال ها می تواند منجر به بدتر شدن درد، عوارض بیشتر و کاهش کیفیت زندگی شود
چرا دندان عصب کشی درد می_کند؟_ کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min.jpg

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند روز (دوره نقاهت اولیه):

اغلب بعد از درمان ریشه و از بین رفتن اثرات بی حسی اولیه و دوران نقاهت، هنگام مواجه با درد و این ابهام در افراد ایجاد می‌شود که " آیا درد دندان بعد از عصب کشی طبیعی است؟ " در پاسخ باید گفت بله و درد قابل تحمل دندان بعد از هر درمان دندان پزشکی کاملا طبیعی است و بعد از چند ساعت تا چند روز از بین خواهد رفت. 

همانطور که پایانه های عصبی در پالپ دندان به تدریج ترمیم می شوند و با وضعیت تغییر یافته خود سازگار می شوند، ممکن است مواردی از حساسیت بیش از حد یا دردهای پراکنده در دندان تحت درمان یا اطراف آن وجود داشته باشد. درد دندان عصب کشی شده، بعد از چند روز از درمان ریشه دندان و پس از بهبودی، را می توان به جای زخمی تشبیه کرد که گهگاه وجود آن را به ما یادآوری می کند. مهم است که بدانیم این مرحله گذرا است و نشان دهنده توانایی قابل توجه بدن برای سازگاری و بهبود است. با درک این موضوع که چنین دوره‌هایی اغلب موقتی هستند و بخشی از دوره نقاهت هستند، فرد می‌توانند با صبر و حوصله این مرحله را طی کنند و به طور مؤثر باکادر درمان و پشتیبانی آنلاین کلینیک ارتباط برقرار کنند.

درد دندان بلافاصله بعد از عصب کشی.jpg

  • دلیل درد دندان عصب کشی شده بعد از یک هفته:

فرایند ترمیم و التهاب دندان به دلیل جراحات وارده طی درمان ریشه، تحریک عروق و اعصاب خونی هنگام فرایند درمان ریشه دندان و ایجاد جراحت در دندان و بافت اطراف آن به دلیل فرایند درمانی از جمله دلایلی هستند که به صورت طبیعی موجب درد دندان بعد از عصب کشی می‌شوند.

شدت درد بعد از درمان ریشه دندان  و مدت زمان نقاهت درد دندان بع از عصب کشی، با توجه به  شرایط هر فرد و هر دندان متفاوت می‌باشد؛ چرا که روند بهبود در هر دندان با توجه به میزان عفونت و شدت آسیب وارده  متفاوت با دندان دیگر و هر فرد با فرد دیگر گوناگون باشد. اما به صورت کلی ممکن است تا 3 الی 5 روز بعد از درمان ریشه، دندان عصب کشی شده، شما درد و حساسیتی در آن ناحیه احساس کنید. البته این درد بعد از گذشت 24 ساعت از درمان روبه کاهش رفته و التهاب اولیه از بین می‌رود. 

Tamas_Ver 1.jpg

چنانچه درد و التهاب و حساسیت ایجاد شده کاهش نداشته و روبه تشدید و افزایش باشد باید به دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه جهت تشخیص علت درد دندان عصب کشی شده مراجعه نمایید. توجه داشته باشید می‌توانید با رعایت مراقبت های لازم پس از درمان ریشه و مصرف مسکن (تحت نظر متخصص درمان ریشه) و شست وشوی دهان با آب نمک و فلوراید درد دندان عصب کشی شده را تسکین دهید.

استفاده از لیزربرای تسکین درد دندان عصب کشی شده: 

 استفاده از لیزردندان پزشکی در فرایند درمان ریشه دندان و یا درمان ریشه مجدد تاثیر به سزایی در کاهش درد در ابتدای درمان و در انتهای عصب کشی دندان خواهد داشت. با استفاده از اشعه های کم توان لیزر بدون درد و سوزش محل تزریق آمپول بی حسی، تحت بی حسی با لیزر قرار گرفته و در نتیجه هنگام تزیق امپول بی حسی، فرد هیچگونه درد یا سوزشی احساس نخواهد کرد و تاثیربی حسی عمیق تر خواهد بود . علاوه بر این در انتهای فرایند درمان ریشه با استفاده از لیزردندان پزشکی درد، عوارض و یا عفونت احتمالی و عوارض بعد از درمان به شدت کاهش یافته و دوران نقاهت کوتاه تر می‌گردد.

لیزر-کلینیک دندانپزشکی دریای نور - Copy-min.jpg

استفاده از لیزر جهت تسکین درد بعد از درمان ریشه

 درمان درد دندان عصب کشی شده:

 تعیین دقیق علت درد دندان عصب‌کشی شده نیازمند یک رویکرد تشخیصی چند وجهی است. فراتر از ارزیابی‌های بالینی مرسوم، تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته مانند رادیوگرافی دیجیتال ، عکس  (CBCT) می‌توانند تغییرات ظریف در ساختار دندان را آشکار کنند و به شناسایی ناهنجاری‌های مرتبط با عصب کمک کنند. تست‌های حسی عصبی، مانند تست پالپ الکتریکی و ارزیابی حساسیت حرارتی( تست دما)، با اندازه‌گیری پاسخ‌دهی عصبی، بیشتر به معمای تشخیصی کمک می‌کنند. 

آیا دندان عصب کشی شده پوسیده میشود-min.jpg

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه:

همانطور که ابتدا گفته شد، انواع درد دندان بعد از عصب کشی را به سه دوره‌ی زمانی تقسیم خواهیم کرد، چنانچه چند ماه از درمان ریشه گذشته باشد و  فرد چند ماه بعد از درمان ریشه، مجدد در ناحیه تحت درمان احساس درد خفیف و یا ممتد داشته باشد و یا حتی درد دندان عصب کشی شده تا چند ماه بعد از درمان ریشه نیز ادامه داشته باشد. در این صورت باید سریعا به دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه کرده و جهت درمان اقدام نمایید.
در حالی که عصب کشی در ابتدا ممکن است درد حاد را کاهش دهد، تغییر شکل و اتصال مجدد رشته های عصبی در طول چند ماه می تواند منجر به دوره های ناراحتی شود. این فرآیند مداوم، که اغلب با احساسات پراکنده و غیرقابل پیش بینی مشخص می شود، منعکس کننده تلاش های عصب برای برقراری مجدد ارتباطات و سازگاری مجدد با واقعیت جدید خود است.علاوه بر این دلایل مختلفی نیز می‌توانند موجب درد دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه گردند.
دندان عصب کشی شده درد میکند-min.jpg

  • عفونت دندان عصب کشی شده:

 در برخی موارد ممکن است باکتری دوباره وارد ریشه دندان شود و منجر به عفونت و درد مجدد دندان عصب کشی شده شود. اگر دندان در طول درمان ریشه اولیه به اندازه کافی تمیز و مهر و موم نشده باشد یا اگر شکستگی ای در ترمیم  و روکش دندان عصب کشی شده، رخ دهد، می‌تواند منجر به عفونت و درد دندان عصب کشی شده گردد.
Whats App_Ver 1.jpg

  •  التهاب و عفونت باقی مانده در استخوان، لثه و بافت اطراف:

 گاها ممکن است  درمان ریشه کاملا درست و اصولی انجام شده باشد، اما باکتری ها همچنان اطراف استخوان، لثه و بافت اطراف  باقی مانده باشند. یا در مواردی که مهر و موم پر شدن کانال ریشه آسیب دیده است باقی بمانند. در این صورت با حذف منبع عفونت، باید باکتری ها نیز توسط سسیتم ایمنی بدن از بین بروند برای تسریع این فرایند و درمان عفونت، می‌توانید تحت نظر متخصص درمان ریشه یک دوره از آنتی‌بیوتیک به عنوان قرص جهت کاهش درد دندان عصب کشی شده استفاده نمایید. 
در بعضی مواقع نیز عفونت دندان ناشی از عفونت لثه ها می‌باشد؛ در صورت عدم تشخیص درست و به موقع این عارضه، موجب ایجاد درد، تورم و قرمزی لثه ها می‌شود. در این صورت باید به متخصص درمان ریشه و متخصص پریو (متخصص جراحی لثه)  مراجعه نمایید و درمان لازم اعم از جرم گیری لثه یا جراحی لثه را انجام نمایید.
Gingivitis.jpg

  • آسیب به بافت اطراف هنگام درمان ریشه:

یکی دیگر از عوامل احساس درد در دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه؛ ممکن است ناشی از وارد شدن آسیب به بافت اطراف دندان و یا لثه باشد که به صورت سهوی ایجاد شده،  آسیب به بافت های اطراف دندان می تواند به دلیل عواملی مانند عفونت مداوم، التهاب یا ضربه رخ دهد. در برخی موارد، عفونت یا التهاب می‌تواند از دندان به استخوان اطراف و بافت‌های لثه سرایت کند و منجر به تحلیل استخوان، تشکیل آبسه و آسیب بافت شود و چنانچه میزان آسیب وارد شده زیاد باشد باید مجددا به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید تا درمان لازم جهت درد دندان عصب کشی شده صورت گیرد.

  • نشتی سدیم هیپوکلریت هنگام درمان ریشه:

هنگام درمان ریشه متخصص درمان ریشه جهت از بین بردن باکتری های موجود و پاکسازی کانال دندان، دندان را با سدیم هیپوکلریت شستشو می‌دهد. ممکن است در موارد اندکی برخی از این محلول ها به خارج یا نوک ریشه دندان نشت کرده و باعث ناراحتی و یا احساس درد در ناحیه تحت درمان شود.در این صورت باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کرده و تحت نظر ایشان یک دوره از آنتی‌بیوتیک و مسکن استفاده نمایید.

درد ریشه دندان-min.jpg

  •  پر کردن بیش از حد دندان و درد بعد ازعصب کشی دندان:

اگر دندان عصب کشی شده هنگام ترمیم  بیش از حد پر شود و یا پرکردگی دندان بلند باشد منجر به درد دندان عصب کشی شده هنگام غذا خوردن می گردد، این درد ممکن تا چند ماه بعد از عصب کشی نیز ادامه داشته باشد؛ در این صورت با مراجعه به متخصص درمان ریشه میتوان میزان پر کرده گی را تنظیم کرده و ارتفاع آن را نیز کاهش داد. 

  • شکستگی کانال ریشه و درد دندان عصب کشی شده:

 شکستگی کانال ریشه به وضعیتی اطلاق می شود که ریشه دندان یا مواد پرکننده داخل کانال ریشه دندان دچار شکستگی می شود. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی مانند ضربه، نیروی بیش از حد در حین گاز گرفتن یا جویدن، یا ضعیف شدن ساختار دندان ناشی از عفونت اولیه و درمان ریشه رخ دهد. شکستگی کانال ریشه می تواند منجر به درد، عفونت و نیاز به کشیدن دندان یا درمان مجدد کانال ریشه شود.

پذیرش-کلینیک دندانپزشکی دریای نور.JPG

تماس با ما

 درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال: 

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال، این پدیده را می توان به عوامل متعددی نسبت داد.  با گذشت زمان، رشته‌های عصبی درون پالپ دندان می‌توانند اتصالات و مسیرهای درون ریشه دندان  را در تلاشی برای بازگرداندن عملکرد دوباره برقرار کنند و به طور ناخواسته مدارهای نامنظمی ایجاد کنند که درد را منتقل می‌کنند. این اتصالات عصبی جدید، که در پاسخ به تغییرات فیزیولوژیکی یا فعل و انفعالات محیطی غییرات ظریف در جریان خون، پاسخ‌های ایمنی یا شرایط بافتی موضعی شکل می‌گیرند.
در این شرایط ممکن است بعد از گذشت چند سال از عصب کشی دندان، با یک محرک بیرونی و یا به صورت ناگهانی دردی ممتد و یا لحظه ای در دندان عصب کشی شده ایجاد شده و موجب احساس ناراحتی در فرد گردد. حتی گاها مراجعین به کلینیک دندان پزشکی دریای نور بیان می‌کنند، هنگام غذا خوردن یا فشار دندان ها بر روی یک دیگر، دندان عصب کشی شده آنها بعد از سال‌ها دچار درد شده یا هنگام راه رفتن یا دویدن دندان تیر می‌کشد.  در ادامه به بررسی علل درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال می‌پردازیم؛
آیا در بارداری میتوان دندان کشید.jpg

  • علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال:

اگر دندانی که دچار عصب کشی شده است به مرور زمان دچار ترک یا شکستگی شود، این ترک ها می توانند لایه های داخلی دندان را در معرض باکتری ها و مواد محرک قرار دهند که منجر به درد و ناراحتی می شود. چرا که با گذشت زمان، باکتری ها می توانند دوباره از طریق ترک ها، شکستگی ها یا حتی بافت ها و دندان های اطراف  وارد دندان شوند. 
که این عارضه می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد اعم از:  بهداشت ضعیف دهان و دندان، به تعویق افتادن فرایند ترمیم و پرکردن دندان و از بین رفتن پر کردگی دندان. در چنین شرایطی اگر سریعا جهت درمان ریشه مجدد به متخصص درمان ریشه مراجعه نکرده و عفونت ایجاد شده درمان نگردد، موجب آسیب به بافت اطراف و درنهایت موجب از دست رفتن دندان شده و دندان عصب کشی شده باید با جراحی دندان خارج گردد.

در برخی موارد، درمان اولیه ریشه ممکن است به طور کامل عفونت را از بین نبرد یا مشکل زمینه ای را برطرف کند. این می تواند منجر به عفونت مداوم و درد مداوم دندان شود. از دیگر علل آن می‌توان به تعدد کانال ها و اشکال مختف انها (کانال های کرو، باریم و ...) و عدم توجه دندان پزشک نیز اشاره کرد.

درد گرفتن دندان عصب کشی شده.jpg

  • درمان درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال:

در  صورت بروز عوارض ذکر شده و درد دندان بعد از عصب کشی با مراجعه به متخصص درمان و ریشه و بررسی شرایط دندان، اگر دندان قابل نگه داری باشد، دندان عصب کشی شده تحت درمان قرار گرفته و درمان ریشه مجدد (ری اندو) توسط متخصص درمان ریشه انجام می‌شود. در غیر این صورت به ناچار دندان عصب کشی شده خارج شده و از درمان های جایگزین اعم از ایمپلنت دندان استفاده می شود.
Tamas_Ver 1.jpg

 درد دندان عصب کشی شده ناشی از کیست دندان:

ممکن است یک کیست در زیر ریشه دندان عصب کشی شده وجود داشته باشد، که باعث ایجاد درد در دندان می‌شود.اغلب کیست ها با دارو برطرف می‌شو اما برخی نیز نیاز به جراحی دارند. که نشخیص این عارضه و درمان لازم به نظر متخصص درمان ریشه بستگی دارد. در این جا این سوال ایجاد می‌شود که، کیست دندان چیست؟کیست دندان کیسه ای پر از مایع است که در استخوان فک یا اطراف ریشه دندان ایجاد می شود. معمولاً در پاسخ به عفونت، التهاب یا سایر شرایط دندانی ایجاد می شود. درمان کیست دندان معمولاً شامل برداشتن کیست با جراحی و رسیدگی به علت زمینه‌ای مانند درمان ریشه یا کشیدن دندان آسیب‌دیده است.

کیست دندان-min.jpg

  • درمان کیست دندان با لیزر دندان پزشکی:

لیزر درمانی را می توان در موارد خاصی برای رفع کیست های دندانی مورد استفاده قرار داد. استفاده از لیزر دندان پزشکی می تواند به کاهش التهاب، ضد عفونی کردن ناحیه و بهبودی کیست و عفونت  کمک کند. با این حال، جزئیات خاص و اثربخشی لیزر برای جراحی و برداشتن کیست‌های دندانی به هر مورد بستگی دارد و باید توسط یک متخصص و دندانپزشک تعیین شود.
 درمان کیست دندان (1).jpg

سخن آخر:

ذکر این نکته در مورد دندان عصب کشی شده و اینکه چرا دندان عصب کشی شده درد می‌کند؟ ضروری است که اطلاعات ارائه شده در این مظلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور، که با مشورت با متخصصین درمان ریشه آماده و جمع آوری شده است؛  برای آگاهی عمومی شما عزیزان است و تشخیص و علت درد بعد از عصب کشی و تشخیص درمان خاص درد دندان عصب کشی شده باید توسط دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه واجد شرایط بر اساس معاینه، بررسی عکس گرافی و آزمایش های تشخیصی مناسب تعیین شود.

مرکز تخصصی درمان ریشه-min.jpg

جهت ویزیت آنلاین با متخصص درمان ریشه اطلاعات خود را در قسمت وقت دهی سایت وارد نمایید.
Vaght Dehi_Ver 1.jpg 
کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 188

نظرات کاربران

فاطیما 24 فروردین 1403
سلام وقتتون بخیر من بهمن ماه دندون هفت پایینم ک کیست داده بود عصبی کشی کردم ولی فعلا روکش نکردن در ماه اسفند ک رفتم برای پر کردن دندون دیگم از اونم عکس گرفتن گفتن خوب شده ولی اخیرا چند روزه کمی درد میگیره برای چیه ممکنه برای دندون عقل نهفته کنارش باشه؟
 اگر دندان عصب کشی شده، پر یا روکش نشود در معرض انواع باکتری قرار میگیرد که باعث عفونت میشود و ایجاد درد میکند اگر دندان عفونی باشد باید ابتدا عفونت رفع شود سپس روکش شود.
برای بررسی شرایط دندان عقل باید حتما عکس گرافی تهیه شود اگر نهفته باشد باید برای کشیدن دندان اقدام کنید.


حسین 12 فروردین 1403
سلام من دندون ۶ بالامو پارسال عصب کشی و پر کردم ب من گفتن یک سال و نیم بعد روکش بدم دندون پنج بالای من فقط ریشش مونده و لثه در قسمت همان دندون ۵ وقتی با زبون میکشم روی لثه میسوزه وقتی ک دندونامو بهم فشار میدم همون دندون ۶ ک پارسال درست کردم حس سوزن سوزن شدن داره دندون ۶ بالای من خوب عصب کشی و پر نشده یا به خاطر عفونت ریشه دندون ۵ من هست ؟
درد بعد از عصب کشی معمولا به دلایل مختلفی رخ میدهد که : عفونت باقی مانده در کانال های دندان، التهاب و عفونت لثه ، انجام نشدن عصب کشی به طور کامل،  برخی از این دلایل هستند اما با توجه به شرایط دندان شما اول باید وضعیت دندان 5 مشخص شود و بعد از درمان  اگر درد ادامه دار بود باید وضعیت دندان 6 هم بررسی شود.
برای بررسی و برطرف کردن مشکل حتما باید با عکس گرافی به پزشک خود مراجعه کنید.


کریمی 8 فروردین 1403
وقت به خیر من ۱۰ روزه عصب کشی کردم دردی ندارم در حالت عادی ولی موقع غذا خوردن درد می گیره نمیتونم خوب غذا رو بجوم علتش رو میشه بفرمایید لطفا



نیکو 20 اسفند 1402
سلام دندان کنار نیش بالا رو عصب کشی کردم و بعد از جلسه ی دوم که از بی حسی هم استفاده نکردند توی دندانهای کناری احساس بی حسی و سنگینی و یه درد خفیف میکنم این علائم طبیعی هستند ؟
درد بعد از درمان های دندانپزشکی تا حد زیادی طبیعی است. زمانی که درمان عصب کشی انجام میدهید عصب دندان خارج میشود و اگر دندان عفونی باشد عفونت هم خارج میشود بنابراین درد بعد از عصب کشی تاحد زیادی طبیعی است.بی حسی دندان های مجاور ممکن است به دلیل تحریک عصب مجاور دندان باشد. که این درد طی فرایند بازسازی خودبه خود برطرف میشود. اما اگر این درد بعد از چندوقت برطرف نشد باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص شود.

محبوبه 13 اسفند 1402
سلام. وقتتون بخیر. من یک ماه پیش دندونم رو عصب کشی کردم و حالا باهام تماس گرفتن که روکش دندونم آماده است و باید برم روکش بگذارم. اما ۳ شبه از دندون درد خوابم نمیبره. همون دندونم از درد داره منو میکشه. به دکتر که گفتم گفت چیزی نیست آنتی بیوتیک داد که بخورم اما خیلی دردش شدیده خصوصا شب ها هنگام خواب. از ترسم هنوز نرفتم روکش دندونم رو بزارم‌. بنظر شما از چیه این همه درد؟ و باید چکار کنم؟
برای بررسی دردی که دارید ایتدا باید دندان های مجاور به طور کامل بررسی شود که پوسیدگی وجود نداشته باشد، در مرحله بعدی باید وضعیت سلامت لثه چک شود که لثه دچار عفونت یا تحلیل لثه نشده باشد. ممکن است به دندانی که عصب کشی شده ضربه یا فشار وارد شده باشد که باعث شکستگی یا ترک دندان شده باشد. بهتر است قبل از تحویل روکش تمامی عوامل بررسی و علت درد برطرف شود.

طیبه 12 اسفند 1402
سلام من دندون ۶ پایینم رو عصب کشی کردم ولی وقتی غذا میخورم میده لای دندون فوری درد میکنه و نخ میکشم غذا رو در میارم خوب میشه همین که غذا بره درد میکنه با نخ در بیارم فوری خوب میشه .بعضی وقتا هم وقتی با نخ میارم بیرون خون میشه لثم.آیا دوباره باید از اول عصب کشی بشه؟
اگر بعد از عصب کشی احساس درد دارید و این درد در مواقع غذا خوردن ایجاد میشود عموما به دلیل گیر غذایی است. گیر غذایی زمانی اتفاق میافتد که فاصله بین دو دندان به خوبی پر نشده باشد و غذا بیش از حد معمول بین دو دندان جمع میشود و باعث فشار بیش از حد به لثه و درد میشود. اگر بعد از عصب کشی دندان خود را پر کردید ممکن است این پرکردگی به خوبی انجام نشده باشد و فاصله بین دو دندان کامل پر نشده باشد. یا اگر دندان را روکش کردید، ممکن است این روکش به درستی روی دندان قرارنگرفته باشد. 
برای بررسی تمامی این شرایط باید به دندانپزشکی مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص و برطرف شود.



کیوان قربانی 17 بهمن 1402
سلام و عرص ادب ببخشید من یه هفته میشه دندونم رو عصب کشی کردم هنوزم اگه یه چیز سرد و گرم بهش میخوره 3 دقیقه ی درد شدید دارم بعد اروم میشه گفتم ببینم طبیعیه دردش؟
سلام و عرض ادب خدمت شما، درد بعد از عصب‌کشی تا یک ماه طبیعی هست اما اگر بعد از یک ماه این درد رو به بهبودی نرفت باید مجدد مراجعه کنید برای معاینه


محمد نیا 1 بهمن 1402
با عرض سلام من دوسال قبل دندان 6 کرسی رو عصب کشی و پر کردم. پرشدگی آن سالم هست و ظاهر دندان هم سالم هست اما الان یک شبانه روزه که درد میکنه، دردهای نبضی شکل که با جویدن و فشار دردش بیشتر میشه. چه باید بکنم؟! آیا مشکل جدی هست؟!
باعرض سلام وادب خدمت شما، درد دندان عصب کشی شده می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اعم از، پوسیدگی و عفونت مجدد دندان، التهاب و عفونت لثه یا دندان های اطراف، ترک یا شکستگی دندان و یا روکش دندان عصب کشی شده و ... از آنجایی که درد ضربانی را تجربه می کنید که با جویدن و فشار زیاد می شود، بسیار مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. 


پگاه 9 آبان 1402
سلام و خسته نباشید دندان شیش سمت چپ رو سالها پیش عصب کشی کردم الان با خوردن برخی مواد خوراکی مثل لواشک و شیرینی درد بدی داخل میکشه از روی عکس دندان سالم و زمان نخ دندان زدن لثه کنار دندان خونریزی خفیف دارد.
با عرض سلام و ادب خدمت شما،علائمی که تجربه می کنید، ممکن است ناشی از آسیب و عفونت دندان عصب کشی شده ، لثه های اطراف آن، حساسیت دندان یا حفره دندان باشد. از سوی دیگر خونریزی لثه ممکن است نشانه بیماری یا التهاب لثه باشد که اغلب به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. توجه داشته باشید درمان این عوارض، در ابتدا شامل معاینه دندانپزشکی  وضعیت دندان و بافت لثه اطراف آن است. بسته به یافته ها، گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد متفاوتی باشد. اعم از : اگر درد به دلیل حساسیت دندان باشد، خمیردندان های حساسیت زدا، سیلانت های دندانی، یا درمان های فلوراید می توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند. در برخی موارد، در صورت وجود حفره، ترمیم دندان مانند پر کردن نیز ممکن است ضروری باشد. جرم گیری دندان، جرمگیری لثه، ری اندو و ... نیز از موارد درمانهای احتمالی هستند.


رامین 16 مرداد 1402
با سلام و خسته نباشید خدمت شما بنده تمامی دندهام عصب کشی و روکش شده در فک بالا ریشه دندان ۶ هر دو طرف ب داخل سینوس کشیده شده و سینوزیت دارم الان ۳ ماه پری و احساس فشار و گاها درد خفیف در گونه و سینوس ماگزیلار دارم و دندان درد موقع غذا و وقتای دیگه اصلا. از روی عکس دندانی چیزی مشخص نشد و دندانپزشک بنده گفت مال سینوساته بنده ب متخصص ریشه مراجعه کردم و گفتن ک هر دو تا دندان ۶ مشکل داره و احتیاج ب عصب کشی اما ۵۰ ب ۵۰ دندانپزشک خودم میگن مشکل ار عفونت سینوسه و با عفونت مجدد مخاط ک روی ریشه دندان میاد و ب مرور زمان عفونت مجدد میکنه ریشه دندان بنده حاله ای از التهاب نشان داده و کیست و غیره نداره.متخصص گوش و حلق و بینیم فقط آنتی بیوتیک و اسپری میده ک فایده نداره هرسال تو فقط بهار بصورت آلرژیک این مشکل مزمن پیداش میشه و ۴ یا ۵ ماه طول میکشه و رنج زیادی بهم میده بنده دوبار دندان های ۶ رو عصب کشی کردم.ممنون میشم اگ راهی جلو پای من بهترین.با تشکر فراوان.
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به نظر می رسد که شما با یک موقعیت پیچیده و چالش برانگیز دست و پنجه نرم می کنید که شامل دندان ها، سینوس ها و مشکلات مربوط به حساسیت فصلی بالقوه شما می شود. با توجه به نظرات متناقض متخصصان مختلف، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی و دندانپزشکی باشید تا زمانی که یک تشخیص واضح و برنامه درمانی موثر پیدا کنید. با یک پزشک متخصص در مسائل گوش، حلق و بینی (ENT) و متخصص جراحی فک وصورت آشنا به اناتومی فک و صورت مشورت کنید. آنها می توانند آزمایش ها و معاینات بیشتری را برای تعیین منبع علائم و فشار سینوس شما انجام دهند. علاوه بر این های تصویربرداری مانند سی تی اسکن سینوس یا اشعه ایکس دندان ممکن است بینش بیشتری در مورد علت اصلی علائم شما ارائه دهد. اگر درد را تجربه می کنید، پزشک ممکن است تکنیک های مدیریت درد یا داروهایی را برای کمک به کاهش ناراحتی شما در حین رسیدگی به مشکل اساسی پیشنهاد کند.



bhr irvani 18 تیر 1402
سلام من دندون شیش بالا سمت چپ رو چندسالی هست ک عصب کشی و پرش کردم مقداری از مواد ریخته بود و مشکلی نداشتم اما الان درد میکنه برای این چه راه حلی وجود داره !؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، درد دندان عصب کشی شده به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود، این درد می‌تواند ناشی از عفونت مجدد دندان عصب کشی شده و یا ایجاد ترک در دندان یا همانطور که ذکر کردید، با ترک در سطح دندان و و ایجاد شکاف در دندان محل مناسبی برای نفوذ باکتری خواهد بود، و باعث اجاد پوسیدگی مجدد و درد می‌گردد. بهتر است سریعا جهت درمان لازم اقدام نمایید، در خصوص پوسیدگی باید با تهیه عکس گرافی میزان پوسیدگی مشخص گردد، اگر میزان پوسیدگی کم باشد، با تراش دندان پوسیدگی موجود برداشته شده، و مجدد دندان ترمیم می‌گردد. در صورتی که آسیب وارده گسترده باشد، ممکن است دندان نیاز به ری اندو داشته باشد.


وکیلی 24 خرداد 1402
سلام من ۷ سال پیش دندان اسیاب بالا رو عصب کشی کردم تا الان هیچ مشکلی نداشت ولی الان درد ممتد گرفته و با خوردن اب سرد دردش کمتر میشه مشکلش چیه بنظرتون؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است دندان عصب کشی شده بنا بر دلایل متفاوتی اعم از، عفونت مجدد دندان،عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، عفونت دندان های اطراف، عفونت و تورم لثه، شکستگی و یا ترک روکش و ترمیم دندان و ... دچار آسیب مجدد شده باشد و نیاز است که با تهیه عکس گرافی به متخصص درمان‌ ریشه مراجعه نمایید تا تحت نظر ایشان جهت درمان ریشه مجدد اقدام نمایید، و در صورت آسیب گسترده تر جهت کشیدن دندان اقدام نمایید. البته احتمال اینکه منشا درد دندان های اطراف باشد نیز وجود دارد، چراکه تشخیص محل اصلی درد در این شرایط برای فرد دشوار خواهد بود. 


Lida Azizi 24 اردیبهشت 1402
سلام وقتتون بخیر من دندون آسیاب پاینمو ۲ سال پیش عصب کشی و پر کردم هیچ مشکلی نداشتم ولی الان همون درد اولیه و هم گوشم و سرم درد میکنه راهنمایی میکنید
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است دندان عصب کشی شده بنا بر دلایل مختلفی اعم از عدم رعایت بهداشت دندان، عدم درمان کامل در درمان ریشه اولیه، شکستگی و ترک در ترمیم دندان و ... مجددا دچار عفونت شده و منجر به احساس درد در آن ناحیه شده است، در این صورت نیاز حتمی به مراجعه به متخصص درمان ریشه وجود دارد، تا با بررسی شرایط دندان عصب کشی شده توسط ایشان درمان ریشه مجدد ( ری اندو) یا در صورت پیشروی عفونت به ناچار اقدام به خارج کردن دندان نمایید. البته این امکان نیز وجود دارد که دردی که احساس می‌کنید ناشی از عفونت، پوسیدگی یا ایجاد عارضه در دندان های اطراف باشد، چرا که به علت خاصیت پخش شدن درد فرد اغلب متوجه محل اصلی درد نخواهد شد و نیاز به مراجعه به دندان پزشک و بررسی دندان های اطراف وجود دارد.
 




هادی 16 اسفند 1401
سلام و وقت بخیر... ممنون از مطالب پربارو پاسخ دهی خوبتون من عصب کشی خیلی خوبی داشتم و ترمیم دندانم هم خیلی عالی پیشرفت


صادق بارک 17 بهمن 1401
سلام من حدود ۸ سال پیش دندون پاین پک سمت راست یکی مونده به اخری رو عصب کشی و ترمیم کردم تا همین الان تو یه چند ماهی درد میگیره و دردش هم یخورده از دندون عصب کشی نشده کمتره اما مدت زمانش همونقدره به نظرتون دوباره عصب کشی میخواد احتمال درست شدنش هم هست بعد از ۸ سال ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ابتدا باید عکس گرافی از ناحیه مد نظر توسط دندان پزشک بررسی گردد، سپس علت اصلی ومنشا درد مشخص گردد، ممکن است درد شما ناشی از عفونت مجدد دندان عصب کشی شده باشد، که در این صورت نیاز به درمان ریشه مجدد توسط متخصص درمان ریشه خواهید داشت. از طرفی این امکان نیز وجود دارد که علت درد ناشی از عفونت، پوسیدگی و آسیب به دندان های اطراف باشد، که در این صورت بسته به شدت آسیب موجود درمان مورد نیاز انجام می‌گردد.


نظری 9 دی 1401
سلام من دوتا دندون آسیاب پایینمو پنج ساله پیش عصب کشی کردم الانم یه ساله جفتشو روکش کردم دوتا دندونمویه غالب زده الان دردشدیدی گرفته ممنون میشم راهنماییم کنید
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است دو روکش متصل بهم با توجه به عدم فضای کافی بین دو دندان باعث عفونت مجدد آنها شده باشد، از طرفی دلایل دیگر اعم از عفونت دندان های اطراف، عدم رعایت بهداشت کامل نبودن درمان ریشه ی اولیه دندان عصب کشی شده مجددا دچار عفونت شده و نیاز به درمان مجدد ریشه (ری اندو) خواهد داشت. دلیل قطعی و منشا اصلی درد نیز با تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک مشخص می‌گردد.


مهدی 17 آذر 1401
سلام خسته نباشید بخشید من چند سال پیش دندون وسطی مو پر کردم عصب کشی کردم دو روز پیش دردش شروع شد وقتی عذا میخورم یا دندونمو روش میزارم درد داره فقط وگرنه عذا نخورم یا دندونمو روش نزارم درد نداره مشکل چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به احساس درد و حساسیتی که هنگام جویدن غذا احساس می‌کنید  احتمال آسیب مجدد به دندان عصب کشی شده و عفونت مجدد دندان شما وجود دارد که ممکن است موجب گسترش عفونت و آسیب به دندان های اطراف نیز باشد. البته تشخیص قطعی و بررسی میزان آسیب وارده بر دندان و یا آسیب، پوسیدگی و نیاز به درمان ریشه در دندان های اطراف  با عکس گرافی و بررسی توسط دندان پزشک مشخص می‌گردد. چرا که ممکن است درد و حساسیت ناشی از آسیب دندان های اطراف باشد و به دلیل خاصیت درد در پخش شدن فرد متوجه منشا درد نخواهد شد.


رزمی 29 شهریور 1401
با سلام من تقریبا ۴سال پیش یکی از دندانهای آسیاب پایین سمت راستمو عصب کشی و پر کردم تقریبا ۵ماه پیش در حین غذا خوردن دندان به دو نیم تقسم شد و امروز هم موادی ک برای پر کردن استفاده شده بود کاملا تخلیه شده و افتاد🥺 باید چ کار کنم من؟!
با عرض سلام و ادب خدمت شما، باید ریشه های دندان شما و وضعیت و سلامت دندان عصب کشی شده، بررسی گردد با توجه به وضعیت ریشه های دندان شما و سلامت آن، مبنی بر نظر متخصص درمان ریشه در صورت ابتلا به عفونت مجدد، میتوانید جهت درمان ریشه مجدد و یا ترمیم دندان عصب کشی شده اقدام نمایید. در غیر این صورت و عدم سلامت دندان و ریشه دندان به ناچار باید اقدام به کشیدن دندان خود نمایید.


نرجس 20 مرداد 1401
سلام مجدد ممنون از پاسخگویی و وقتی ک در اختیار گذاشتید. امکانش هست عکس OPG رو واستون بفرستم تا نظر محترمتونو بدونم؟ اگه آره، ممنون میشم راهنماییم بفرمایید چطوری و کجا؟
با عرض سلام و ادب، جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما با کلینیک در ارتباط باشید.


نرجس 18 مرداد 1401
سلام، وقتتون بخیر تقریبا 33 روزه دندون آسیاب کوچک اولمو عصب کشی کردم اما الان ۲ شبه خیلی درد میکنه و دردش با خوردن بستنی یخی شروع شد؛ چای داغم بخورم تیر میکشه!! علتش چیه و چکار باید کنم؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، اگر بعد از عصب کشی دندان شما پانسمان شده و ترمیم و روکش انجام نشده درد شما به خاطر پانسمان موجود بوده و  باید جهت  ترمیم به دندان پزشک مراجعه نمایید. اگر ترمیم انجام شده است، باید عکس گرافی تهیه نمایید و عصب کشی دندان شما و بلندی ترمیم بررسی گردد تا علت و منشا درد مشخص گردد. چرا که حساسیت دندان شما به سرما و گرما ممکن است ناشی از عدم درمان ریشه کامل باشد و عصب دندان شما از بین نرفته و نیاز به درمان ریشه مجدد داشته باشید.


محمد خسروی 26 تیر 1401
سلام من ۲سال پیش دندون بالا سمت چپ رو عصب کشی کردم ولی ۲ روزه که درد شدی داره الان باید چیکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، باید عکس گرافی تهیه نمایید تا ریشه و شرایط دندان شما بررسی شود، ممکن است دندان شما دچار عفونت مجدد شده باشد و یا دردی که احساس می‌کنید از دندان های اطراف باشد.جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و یا به واتس آپ کلینیک پیام دهید.


حاجیان 26 اردیبهشت 1401
سلام دندان جلو بالا سمت راست چند سال پیش عصب کشی کردم ولی الان درد میکنه مشکل چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است عکس گرافی تهیه نمایید و تا توسط دندان پزشک شرایط دندان شما و دندان های اطراف بررسی شده و درمان لازم صورت گیرد، چراکه عوامل مختلفی اعم از پوسیدگی مجدد دندان عصب کشی شده، عدم درمان ریشه به صورت کامل، ریشه ها یا کانال های اضافی و .. موجب عفونت مجدد درندان و درد دندان عصب کشی شده، شده باشند. در این صورت با بررسی توسط متخصص درمان ریشه یا ری اندو و در صورت آسیب گسترده ممکن است دندان کشیده شود؛ از این رو درمان به موقع امری ضرروری است.


ضراب زاده 6 بهمن 1400
عصب کشی دندان های انتهایی رو متخصص انجام میده؟
بله معمولا به دلیل سختی و حساسیت درمان دندان های انتهایی(خلفی) درمان ریشه (عصب کشی) آن ها توسط متخصص درمان ریشه انجام میشود.علاوه بر آن وقتی ریشه دندان به صورت منحنی (کرو) باشد یا طول ریشه بلند باشد و دسترسی به انتهای ریشه دشوار باشد و مواردی که دندان دارای کانال های اضافی باشد، درمان توسط متخصص درمان ریشه صورت میگیرد.


نازنین 19 دی 1400
ممنون از مطالب و سایت خوبتون

دیدگاه شما