آخرین بروز رسانی: 5 تیر 1401

برای اینکه بتوان تشخیص داد علت درد شما چیست باید انواع درد و مدت زمانی که از عصب کشی سپری شده است را بررسی کنیم. البته تجربه درد خفیف تا متوسط بعد از درمان ریشه طبیعی است.

علت درد دندان عصب کشی شده

1. دوره نقاهت اولیه:

قبل از شروع فرایند درمان ریشه، دندان پزشک از آمپول بی حسی یا بی حس کننده موضعی استفاده می‌کند. و در طول درمان شما دردی را احساس نخواهید کرد. اما بعد از درمان و پس از بین رفتن بی حسی ممکن است شما درد و حساسیت خفیفی را احساس کنید که با گذشت زمان میزان درد و تورم افزایش می‌یابد. البته تجربه ی درد و حساسیت اطراف دندان درمان شده طبیعی است.  و جای نگرانی نیست چرا که ظرف 1 تا 2 هفته درد به صورت کامل برطرف می‌شود.

می‌توانید با رعایت مراقبت های پس از درمان ریشه و مصرف مسکن (تحت نظر دندان پزشک) و شست و شوی دهان با آب نمک و فلوراید دردخود را را تسکین دهید. البته استفاده از لیزر بعد از درمان ریشه نیز در کاهش درد، عفونت و عوارض بعد از درمان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

البته ممکن است ارتفاع نامناسب دندان پس از عصب کشی نیز باعث فشار و افزایش درد پس از عصب کشی شود. که در این صورت باید مجدد به دندان پزشک خود مراجعه نمایید.

2. اگر درد بیش از چند روز ادامه یابد ممکن است علل دیگری داشته باشد:

•  دردناشی از عفونت در استخوان

گاهی ممکن است درمان ریشه کاملا درست و کامل انجام شده باشد. اما باکتری ها همچنان اطراف استخوان باقی مانده باشند.
با حذف منبع عفونت، باید باکتری ها نیز توسط سسیتم ایمنی بدن از بین بروند برای تسریع این فرایند و درمان عفونت، می‌توانید تحت نظر دندان پزشک یک دوره از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

• التهاب و عفونت باقی مانده در لثه و بافت اطراف:

گاهی پس از عصب کشی عفونت و التهاب در لثه یا بافت اطراف باقی می‌ماند. در بعضی مواقع نیز عفونت دندان ناشی از عفونت لثه ها می‌باشد؛ که اگر تشخیص داده نشود و درمان لازم صورت نگیرد؛ باعث ایجاد درد، تورم و قرمزی لثه ها می‌شود.در این صورت باید به دندان پزشک مراجعه کنید و تحت نظر دندان پزشک یک دوره از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.عصب-کشی-دندان-2عصب-کشی-دندان-2

Root-Canal-.jpg 2.jpg

• آسیب به بافت اطراف:

ممکن است سهوا حین درمان ریشه بافت اطراف دندان و لثه آسیب ببیند و حساس شود. چنانچه میزان آسیب زیاد باشد باید مجددا به دندان پزشک مراجعه نمایید.

• پر کردن بیش از حد

اگر دندان بیش از حد پر شود، باعث ایجاد درد می‌شود. با مراجعه به دندان پزشک میتوان میزان پر کرده گی را تنظیم کرد.

• نشتی سیم هیپوکلریت

هنگام درمان متخصص اندو  جهت از بین بردن باکتری های موجود دندان را با سدیم هیپوکلریت شستشو می‌دهد. و ممکن است در موارد اندکی برخی از این محلول ها به خارج یا نوک ریشه نشت کرده و باعث ناراحتی و یا درد شود.در این صورت باید به دندان پزشک مراجعه کنید و تحت نظر دندان پزشک یک دوره از آنتی‌بیوتیک و مسکن استفاده کنید.

•  شکستگی کانال یا ریشه

یکی از موارد نادر در فرایند درمان ریشه، شکستن یا آسیب زدن به کانال دندان به طور سهوی است.که در این صورت بیمار درد شدیدی را تجریه می‌کند.این مورد بسیار نادر است و به تجربه و مهارت دندان پزشک بستگی دارد، در این صورت باید به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید.

Full Text (Contact) 3.png

3. درد یا عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

• عفونت دندان

1. بهداشت دهان ضعیف بوده و باعث ایجاد پوسیدگی دندان ثانویه شده و مجددا کانال های ریشه آلوده می‌شود.
2. ماده ای که دندان پزشک برای پر کردن دندان استفاده می‌کند از بین برود .باکتری ها مجددا به دندان نفوذ کنند.
3. بعد از درمان ریشه انجام بیلداپ و یا دیگر انواع ترمیم یا قرار دادن روکش روی دندان به تعویق افتاده باشد
4. مارجین ها حاشیه های ترمیم، بیلداپ یا روکش ها به طور مناسب سیل (مهروموم) نشده باشد.
5. امکان وجود یک ترک در دندان، که دندان پزشک متوجه این ترک نشده و مجددا عفونت از طریق این ترک به دندان می‌رسد.
6. ترمیم کانال دندان توسط دندان پزشک به طور صحیح انجام نشود.
7. ممکن است دندان تعداد زیادی کانال داشته باشد و دندان پزشک متوجه تعداد این کانال ها نشود و آن ها را نادیده بگیرد.
8. شکل پیچیده کانال های ریشه (مانند کانال های باریک یا انحنادار)
 در چنین شرایطی باکتری ها مجددابه دندان نفوذ کرده و باعث ایجاد عفونت ریشه دندان می‌شوند.

پالپ-ملتهب

•  درد دندان ناشی از کیست

ممکن است یک کیست در زیر ریشه دندان عصب کشی شده وجود داشته باشد، که باعث ایجاد درد در دندان می‌شود.اغلب کیست ها با دارو برطرف می‌شود، برخی نیز نیاز به جراحی دارند.

در این صورت با بررسی شرایط دندان، اگر دندان قابل نگه داری باشد، دندان عصب کشی شده تحت درمان قرار گرفته و درمان ریشه مجدد (Reendo) توسط متخصص درمان ریشه انجام می‌شود.

Full Text (Visit).png

باید توجه داشته باشید ممکن است درد دندان کناری باعث ایجاد درد شما شده؛ و به اشتباه فکر می‌کنید دندان عصب کشی شده باعث ایجاد درد است.در این شرایط باید با عکس رادیولوژی به دندان پزشک مراجعه کنید.تا علت و منشا درد شما مشخص شود.

لینک های مرتبط:

متخصصین درمان ریشه

aks-pasokhgooyi.png

حاجیان

26 اردیبهشت 1401
سلام دندان جلو بالا سمت راست چند سال پیش عصب کشی کردم ولی الان درد میکنه مشکل چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است عکس گرافی تهیه نمایید و تا توسط دندان پزشک شرایط دندان شما و دندان های اطراف بررسی شده و درمان لازم صورت گیرد، چراکه عوامل مختلفی میتواند داشته باشد، اعم از پوسیدگی مجدد، ایراد در عصب کشی اولیه و ....

زینب

20 اردیبهشت 1401
باسلام من ۳ماهه که دندون۶ پایین رو عصب کشی کردم ولی هنوز بعضی موقع ها خودبه خود دندونم درد شدید میگیره و تیرمیکشه حتی بعضی موقع ها موقع خواب ازدرد دندونم ازخواب میپرم وقتی درد میگیره احساس میکنم تمام فک پایینم درد میکنه دلیل این دردها چیست وباید چکارکنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است عکس گرافی تهیه نمایید تا علت و منشا درد شما مشخص گردد، ممکن است علت درد شما ناشی از عصب کشی ناقص، بلند بودن ترمیم و روکش شما باشد و یا درد دندان های اطراف باشد. که با نظر دندان پزشک مشخص میگردد.

ابراهیمی

1 اردیبهشت 1401
سلام وقت بخیر من دندونم ازسمت چپ پایین شماره ی ۶ رو ۳ ساله عصب کشی کردم ولی الان درد می ‌کنه . علتش چیه وباید چیکار کنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است عصب کشی دندان شما کامل انجام نشده است و دندان دچار عفونت مجدد شده است و یا درد از دندان های کناری است که در هرصورت یاید با عکس گرافی به دندان پزشکی مراجعه نمایید تا علت و درمان مشخص  گردد. جهت ارسال عکس و ویزت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.

نرگس

9 بهمن 1400

با عرض سلام و احترام خدمت شما، اگر عکسی از دندان خود دارید در واتس آپ کلینیک ارسال کنید تا ویزیت آنلاین شده، و علت و منشا درد مشخص شده و در نهایت درمان لازم برای شما انجام شود.

ضراب زاده

6 بهمن 1400
عصب کشی دندان های انتهایی رو متخصص انجام میده؟
بله معمولا به دلیل سختی و حساسیت درمان دندان های انتهایی(خلفی) درمان ریشه (عصب کشی) آن ها توسط متخصص درمان ریشه انجام میشود.علاوه بر آن وقتی ریشه دندان به صورت منحنی (کرو) باشد یا طول ریشه بلند باشد و دسترسی به انتهای ریشه دشوار باشد و مواردی که دندان دارای کانال های اضافی باشد، درمان توسط متخصص درمان ریشه صورت میگیرد.

یاسر رستمی

6 بهمن 1400
سلام ممنونم از مطالبتون من دندانم قبلا عصب کشی شده الان گاهی درد میگیره و تیر میکشه اما مداوم نیست علتش چی میتونه باشه؟با عرض سلام و احترام خدمت شما، چه مدت از درمان شما میگذردآ و دندان شما تحت چه شرایطی تیر میکشد؟ پاسخ این سوالات در بررسی علت درد شما بسیار مهم است. البته ممکن است علت دردشما، دندان های کناری میباشد که باید جهت معاینه و بررسی دقیق به دندان پزشک مراجعه نمایید.

کلینیک دریای نور

19 دی 1400
با عرض سلام و احترام خدمت خانم نازنین، متاسفانه امکان ری اندو مجدد وجود ندارد و اگر دندان دچار درد و عارضه شود باید کشیده شود اما اگر ترمیم آن دچار مشکل شده و دندان دچار درد نشده است می‌توان آن را ترمیم کرد.

نازنین

19 دی 1400
دندان ری اندو شده که به درد افتاده را میشه دوباره ری اندو کرد؟ یا باید کشید؟

کلینیک دریای نور

9 دی 1400
با عرض سلام و احترام خدمت جناب محتشم، درمان ریشه یا عصب کشی، دندان ها را نجات می دهد. اما از طرفی دندان راضعیف می کند. هنگام فرایند درمان ریشه، داخل دندان تراشیده می شود و سپس عفونت پاکسازی می شود، به همین دلیل دندان هایی که پوسیدگی های بزرگ دارند، اغلب بعد از پرکردگی خیلی ضعیف تر و شکننده تر می باشند. و با گذشت زمان، دندان قدرتش را از دست میدهد و ممکن است دچار شکستگی شود. بعد از انجام عصب کشی دندان، متخصص اندو از مواد پرکردنی دائمی را برای حفاظت از دندان درمان شده، استفاده می کند. و بعد از انجام روت کانال، برای دندان درمان شده از روکش استفاده می‌شود، که بسیار ضروریست، چراکه دندان را از خطر شکستگی و آسیب های بعدی محافظت می‌کند. یک مزیت دیگر روکش این است که ظاهر طبیعی دندان را بازمی گرداند. اما به طور قطعی نمی‌توان گفت در نبود روکش دندان آسیب می‌بیند. اما باید حتما با دندان پزشک مشورت کنید، چراکه شرایط دندان ها و جای قرار گیری دندان ها در این امر تاثیر گذار است.

محتشمی

9 دی 1400
سلام من دندونم رو عصب کشی کردم اگر روکش نکنم چه اتفاقی می افتد؟

نام و نام خانوادگی
متن