کلینیک دندانپزشکی
دریــــــای نــــور Daryayenoor Dental Clinic

بزاق دهان بطور معمول دارای املاح میباشد که قدرت رسوب کردن را دارد و به مرور تبدیل به جرم سخت میشود، جرم تشکیل شده روی دندان گاهی با مسواک خوب تمیز نمیشود و به مرور زمان باعث آزردگی لثه میشود و جرم جلیگزین لثه میشود. این امر از دید افراد پنهان میماند.
در درمان جرمگیری ، دندانپزشک پلاک های سخت تشکیل شده در پشت دندانها را که در بالا و پائین خط لثه ها هستند جدا میکند و بیرون می آورد نا زمانیکه دندانها تا پایین پاکت کاملا تمیز شوند. این کار به استحکام لثه ها بسیار کمک می‌کند.
Dental-Scaling-1.jpg

سوالی که اغلب بیماران در ارتباط با جرمگیری می‌پرسند اینست که آیا جرمگیری درد دارد؟ در زمان انجام جرمگیری دندانپزشک لثه‌های شما را بی حس میکند. بنابراین دردی که در جریان جرمگیری احساس میکنید خیلی کم است.

چرا دندانها بعد از جرمگیری حساس میشوند؟
زمانی که فرد برای جرمگیری مراجعه میکند با برداشتن جرمها از سطح دندان لثه تحلیل رفته و چنین احساسی به فرد دست میدهد که جرمگیری باعث از بین رفتن لثه و باز شدن بین دندانها شده است. (یکی از علتهای حساس شدن دندانها بعد از جرمگیری همین امر است)
جرمی که روی دندان ها تشکیل می شود به مرور زمان سبب التهاب و تورم لثه ها شده و موجب پوسیدگی دندان می شود. در این مرحله با کوچکترین تحریکی مثل مسواک زدن، خونریزی لثه رخ می دهد. چنانچه جرمگیری صورت نگیرد، اثرات جبران ناپذیری بر روی لثه و دندان ها ایجاد می گردد و همچنین باعث تکثیر باکتری هایی می گردد که موجب بیماری‌های داخلی بدن می شود. جرمگیری یکی از درمان های مهم و ضروری دندانپزشکی می باشد که با استفاده از دستگاه مخصوص، جرم روی دندان  و همچنین بین لثه و دندان با حرکات ریز میکروسکوپی برداشته شده و لثه دوباره به صورت طبیعی به رنگ صورتی و کاملا چسبیده به بافت استخوانی زیرین خود در می آید. برخلاف تصور عمومی  در جرمگیری آسیبی به مینای دندان وارد نمی شود.
بیشترین جرمها در پشت دندانهای پایین تشکیل میشود. حضور جرم میتواند بافت نگهدارنده دندان را اسیب بزند. هر چند دندانهای سالم داشته باشید ولی بخاطر بیمار بودن بافت نگهدارنده، ددانها لق میشوند پس چکابها و بررسی سلامت لثه‌هایتان را جدی بگیرید.
اگر بعد از جرمگیری، دندان به سرما و گرما حساس شد، امری طبیعی است چون جرم روی دندان مانع رسیدن سرما و گرما به دندانها میشود بعد از برداشتن جرم از روی دندان احساس سرما و گرما کاملا طبیعیست و به مرور رفع میشود.

خونریزی لثه
هنگام جرمگیری اگر لثه خونریزی داشت دلیل بر اینکه موقع جرمگیری به دندان آسیب رسیده است نمیباشد. این خونریزی طبیعی است.اگر هنگام مسواک زدن از لثه هایتان خون می آید حتما برای جرمگیری به پزشک مراجعه کنید.
بعد از جرمگیری حتما از دهانشویه تا یک هفته استفاده کنید.

مختصری حساسیت بعد از جرمگیری طبیعی است که بر خلاف تصور عموم جرمگیری کوچکترین صدمه ای به مینای دندان وارد نمی کند.