×
آخرین بروز رسانی: 30 دی 1402

یکی از اصلی ترین دغدغه ها و سوالات خانم های باردار در خصوص عوارض رفتن به دندانپزشکی در دوران بارداری است، چرا که در این دوران رعایت جوانب اطمینان و در نظر گرفتن سلامت مادر و جنین از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ دراین مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

دندانپزشکی در بارداری_مراقبت از دندان در بارداری-min.jpg

دندان پزشکی در بارداری:

یکی از مهم ترین سوالات خانم های بارداری که همواره با آن ماجه هستیم، آن است که  "ایا در دوران بارداری میشه دندان درست کرد؟"  در ادامه به بررسی دندانپزشکی در دوران بارداری می‌پردازیم؛در حوزه دندانپزشکی جهت بررسی دقیق‌تر مسائل مربوط به بارداری، دوران بارداری را به سه بازه زمانی سه ماهه اول، دوم و سوم تقسیم می‌کنیم در هریک از سه دوره بنا بر شرایط رشد جنین و شرایط فیزیکی مادر درمان‌های دندانپزشکی با ملاحظات خاصی صورت می‌گیرد.

  • دلایل درد دندان در دوران بارداری:

تغیرات هورمونی، افزایش سطح هورمون ها در بدن و افزایش جریان خون که باعث افزایش اسید معده می شود؛ حالت تهوع و استفراغ مخصوصا در ماه های اول بارداری و کاهش کلسیوم در بدن از جمله دلایلی هستند که موجب بروز پوسیدگی دندان ها، عفونت و تورم لثه،  خونریزی لثه و ایجاد درد و در موارد شدید تر موجب شکننده شدن دندان ها می‌گردد. در این شرایط نیاز مادر به دندان پزشکی امری حتمی بوده و با توجه به شرایط و نیاز دندان از درمان های پالپوتمی، درمان ریشه در دوران بارداری و در موارد شدید تر به کشیدن دندان در بارداری نیاز خواهد بود.
دندانپزشکی در دوران باردری.png

دندان پزشکی در سه ماهه اول بارداری

در ماه‌های اول، دوم و سوم بارداری توصیه می‌شود حتی‌الامکان از مصرف هرگونه دارو و انجام درمان های دندان پزشکی خودداری شود؛ چرا که ارگان‌های اصلی جنین در این ایام در حال شکل گیری می‌باشد. همچنین توجه شود تا هفته 13 بارداری از برخورد هرگونه اشعه رادیولوژی (X-Ray) به بدن مادر خودداری کنید. بهتر است با تشخیص دندان پزشک در صورت عدم گسترش عفونت و یا درد شدید دندان، درمان‌ها از سه ماهه اول بارداری به سه ماهه دوم منتقل شود. پس اگر دندان دارای درد خفیف غیرممتد شبانه یا دارای حساسیت به سرما و گرما و فشار و ضربه است، بهتر است با دندان مدارای کافی صورت گیرد، تا حتی‌الامکان درمان دیرتر انجام شود.

  • کنترل درد دندان در سه ماهه اول بارداری:

 منظور از مدارا کردن، اجتناب از استفاده از مایعات داغ یا بسیار سرد و وارد نکردن فشار زیاد و جویدن خوراکی‌های سفت با دندان است، علاوه بر این استفاده صحیح و منظم از نخ دندان، مسواک با خمیر دندان حاوی فلوراید و دهان شویه مناسب خانم های باردار است می‌توان از ابتلا به عفونت جلوگیری کرده و از  پیشرفت پوسیدگی و ایجاد تحریک در عصب دندان و بروز وضعیت اورژانسی غیرقابل تحمل خودداری کرد.  دهان شویه کلرهگزیدین که یک ماده ضد میکروبی بسیار قوی می‌باشد و پلاک‌های دندانی و باکتری‌های دهانی را کاهش می‌دهد، این دهان شویه به دلیل اینکه توسط دهان جذب نمی‌شود و خوراکی نیز نمی‌باشد و صرفا دهان را شست و شو می‌‌دهد خطری برای مادران باردار و جنین ندارد.
آیا در دوران بارداری میتوان دندانپزشکی رفت؟.jpg

  • مراجعه به دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری:

چنانچه درد دندان در سه ماهه اول بارداری به صورت ممتد و آذار دهنده باشد و دندان یا لثه دچار عفونت، آبسه و .. شده باشد،  باید جهت درمان و کاهش درد اقدامات لازم صورت گیرد چرا که کنترل شرایط مادر و جلوگیری از احساس اضطراب در مادر و جنین در دوران بارداری اولویت داشته و احساس درد ممتد دندان باعث به خطر انداختن شرایط مادر و یا پخش عفونت در دهان و آسیب به سایر دندان ها می‌شود. در این شرایط درمان در بارداری  با شرایط زیر توسط متخصص صورت می‌گیرد:
  • استفاده از دارو و اشعه (برای عکس رادیوگرافی) می‌بایست حتما زیر نظر و با  تجویز پزشک زنان و زایمان  صورت گیرد بنابراین لازم است طرح درمانی دندانپزشکی قبل از انجام به تایید پزشک متخصص زنان و زایمان برسد تا آسیب‌های آن به حداقل برسد.  
  • درمان‌های دندانپزشکی که در این دوره انجام می‌شود، در حداقل زمان ممکن و به منظور رفع علائم اورژانسی مانند درد و عفونت است. در این دوره دندانپزشک معمولا برای کاهش درد و ایجاد مجرایی برای تخلیه عفونت دندان  از درمانی با نام پالپوتومی استفاده می‌کند در این درمان تنها عصب‌های موجود در تاج دندان تخلیه می‌شود و دندان تا سه ماهه دوم بارداری به صورت پانسمان شده نگهداری می‌شود تا در آن زمان درمان ریشه صورت گیرد. 
در این خصوص نیز نگرانی های در باب پانسمان دندان در باردری وجود دارد که آیا باعث ایجاد خطر می‌گردد یا خیر که با مراجعه به متخصص درمان ریشه و کسب تایید از پزشک زنان زایمان خود می‌توانید عوارض احتمالی را کاهش داده و تا سه ماهه دوم باردری و انجام درمان لازم، درد دندان در بارداری  را کاهش دهید.

دندان پزشکی در سه ماهه دوم بارداری

ماه‌های چهارم، پنجم و ششم بارداری مناسب ترین زمان برای انجام درمان‌های دندانپزشکی می‌باشد، زیرا هم جنین به حد کفایت رشد کرده است ( وزن آن حدود 80 الی 90 گرم است) هم مادر فشار زیادی بابت جابه‌جایی متحمل نمی‌شود. در سه ماهه دوم می‌توان درمان‌های ضروری دندانپزشکی مانند:  ترمیم دندان، درمان ریشه در دوران بارداری و حتی  کشیدن دندان را انجام دارد. در این دوره مانند دوره اول باید از اشعه رادیولوژی حتی‌الامکان دوری شود و در صورت لزوم یه عکس برداری باید از پوشش سربی به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی استفاده گردد.
با وجود اینکه در سه ماهه دوم بارداری امکان انجام کلیه درمان های دندان پزشکی وجود دارد، اما بهتر است درمان‌های زیبایی را به بعد از زایمان موکول نمایید. چراکه دراز کشیدن یا نشستن در زمانی طولانی بر روی یونیت دندانپزشکی باعث فشار به مادر و آزردگی خاطر وی خواهد شد. با توه به این شرایط بهتر است درمان های تخصص مانند درمان ریشه، کشیدن دندان، جراحی لثه و .. توسط متخصص انجام گردد؛ تا درد، آسیب احتمالی و مدت زمان درمان کاهش یابد.

Tamas_Ver 1.jpg

دندان پزشکی در سه ماهه سوم بارداری

در ماه‌های هفتم، هشتم و نهم بارداری جنین تقریبا به طور کامل رشد کرده است و رفت و آمد برای مادر دشوار می‌شود. در این ایام دراز کشیدن به مدت زیاد در یونیت دندانپزشکی نیز می‌تواند برای جنین مضر بوده و برای مادر موجب ایجاد درد میگردد.. بنابراین بهتر است درمان های دندانپزشکی به بعد از زایمان موکول شوند و مراقبت‌‌های دهانی و دندانی برای جلوگیری از دندان درد با دقت بیشتری صورت پذیرد، استفاده از نخ دندان و مسواک حداقل روزی دوبار و استفاده از دهانشویه از اهمیت بسیار بالایی نسبت به سایر افراد برخوردار است زیر باید از هر گونه بیماری ناحیه دهان و دندان جلوگیری نمود.این دوره مانند دوره اول بارداری بهتر است از درمان‌های اصلی دوری شود و به جای آن از درمان‌هایی مانند درمان پالپوتومی استفاده شود. راحتی مادر در این دوره بسیار حائز اهمیت است بنابراین همواره باید مادر در راحت ترین حالت ممکن باشد و دندانپزشکی نیز مستثنی نمی‌باشد.

خدمات دندان پزشکی در بارداری-min.jpg

استفاده از دارو در دوران بارداری

به طور کلی داروها بر اساس خطر برای بانوان باردار به 5 دسته A,B,C,D,X تقسیم می‌شوند؛ که دراین بین داروهای طبقه X بیشترین خطر و داروهای طبقه A کمترین خطر را دارند. داروهای بی‌حسی در طبقه B و C  قرار دارند، داروهای بی‌حسی موجود در طبقه B می‌تواند به حد نیاز مورد استفاده قرار بگیرد اما داروهای ردیف C باتوجه به نیاز مادر و نظر متخصص زنان و زایمان و دندان پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 کم‌خطرترین و مشهورترین داروی بی‌حسی در این دوران را باید لیدوکایین شمرد، زیرا لیدوکایین در طبقه B قرار می‌گیرد. و میتوان از این دارو در حین درمان و با دوز حداقلی استفاده نمود تا هم از تاثیرات احتمالی دارویی بر جنین جلوگیری کند هم از درد ناشی از درمان کاهش یابد. در سه ماهه دوم و سوم بارداری تحت نظر پزشک زنان می‌توان از ضد دردهایی مانند استامینوفن وبروفن(ایپوپروفن و ژلوفن)  برای التیام موقت درد دندان استفاده کرد اما توجه شود که از داروهای حاوی آسپرین نباید استفاده کرد.

عکس برداری رادیولوژی (X-Ray) در دوران بارداری

میزان اشعه مورد استفاده در عکس برداری رادیوگرافی‌ دندانپزشکی، نسبت به اشعه رادیوگرافی‌های پزشکی و سی تی اسکن بسیار کم می‌باشد اما در این حالت نیز باید الزاماتی را رعایت نمود. اعم از:
  •  کنترل دوز اشعه رادیوگرافی
  •  محدود نمودن تابش اشعه
  •   محدود بودن تعداد دفعات انجام رادیوگرافی 
  • استفده از پوشش سربی هنگام عکس برداری
در صورت نیاز به عکس گرافی پیش از درمان (عرف است قبل از هر درمان دندانپزشکی ضروری عکس از دندان تهیه شود)  برای خانم های باردار باید از پوشش سربی استفاده شود تا از آسیب‌های احتمالی برای جنین کاسته شود. چرا که آسیب‌های پرتو رادیوگرافی به سقط، کم وزنی و عقب ماندگی ذهنی و جسمی جنین خلاصه نمی‌شوند و احتمال ابتلای جنین به سرطان را نیز افزایش می‌دهند.
در صورت نیاز شما به درمان ریشه  در دوران بارداری انتخاب متخصص درمان ریشه با تجربه و حاذق نیز در این امر حائز اهمیت است، چراکه متخصص درمان ریشه با توجه به سابقه بالای فعالیت، آموزش و  درمان های حساس ای که در این حیطه داشته است؛ میتواند بدون نیاز به عکس گرافی ضایعه و محلی که نیاز به درمان دارد را تشخیص داده و تا آنجایی که ممکن است از عکس گرافی استفاده نکنند. علاوه بر این در کشیدن و جراحی دندان، درمان ریشه و سایر درمان ها انتخاب متخصص با تجربه و ماهر به کوتاه شدن فرایند درمان و کاهش عوارض و درد بعد از درمان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از روپوش سربی برای محافظت در مقابل اشعه ایکس-min.jpg
استفاده از پوشش سربی برای تهیه عکس گرافی در بارداری

توصیه ما به بانوان در دوران بارداری

علاوه بر مراقبت دقیق از دهان و دندان، انجام درمان جرمگیری در دوران بارداری را توصیه می‌کنیم زیرا این درمان یک درمان پیشگیرانه محسوب می‌شود و می‌تواند از مشکلات دهانی احتمالی جلوگیری کند. و به دلیل آنکه بدون دارو انجام می‌پذیر خطری برای جنین نخواهد داشت. سعی کنید تمام توصیه‌های دندانپزشکی من جمله مسواک زدن مرتب، استفاده از خمیر دندان مناسب و نخ دندان روزانه برای جلوگیری از بیماری‌های دهان و دندان را رعایت کنید.علاو بر این قبل از اقدام به بارداری، برای انجام چکاپ به دندانپزشکی مراجعه کنید تا از هرگونه بیماری دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری شود.چکاپ‌های منظم در دوران بارداری بسیار ضروری است. این عمل باعث می‌شود پیشگیری یا برخورد صحیح و زود هنگام با بیماری صورت پذیرد.

می‌توانید سوالات خود در خصوص دندانپزشکی در بارداری را در قسمت سوالات و کامنت های سایت با ما در میان بگذارید.
رادیوگرافی-دیجیتال-دریای-نور.jpg

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 148

نظرات کاربران

ناهید 23 اسفند 1402
سلام خوبی خسته نباشی ببخشید من هفته ۲۶هستم دندونام هردو سمت درد میکنه میتونم برم پر کنم یا بکشم چون داروهای خونگی که قدیم کرم دندون تکون میدادن انجام دادام ولی نمیشه واز چه قرص میشه الان استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

فائزه 23 آبان 1402
سلام من دوماه باردارم چندروزه دندونام شروع کردن به شکستن ویکی دوتا یکم درد داره به نظرتان یه ماه دیگه مراجعه کنم به دندان پزشکی
باعرض سلام و ادب خدمت شما، شکستگی دندان در دوران بارداری می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اعم از تغیرات هورمونی، افزایش جریان خون و ... باتوجه به حساسیت این دوران و نیاز به ارامش مادر بسیار مهم است که سلامت دندان ها حفظ شود و با دندانپزشک مشورت کنید تا علت خاص شکستگی دندان های شما مشخص گردد و درمان لازم صورت گیرد.


کمان پور 1 شهریور 1402
سلام ببخشید یه سوال داشتم من ۸ هفته که باردار هستم یکی از دندون هام ‌کمی درد میکنه و لثه ام کمی باد کرده باید برم دکتر یا نه خیلی اذیت نیستم فقط می ترسم آبسه کنه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، لثه های متورم در دوران بارداری در درجه اول به تغییرات هورمونی نسبت داده می شود. افزایش سطح هورمون‌هایی مانند پروژسترون می‌تواند جریان خون را در بافت‌های لثه افزایش دهد و آنها را نسبت به تحریک ناشی از تجمع پلاک حساس‌تر کند.  و موجب تورم لثه ها و حساسیت دندان ها شود. در حالی که باید جهت بررسی و معاینه بالینی و بررسی سلامت عمومی لثه و دندان ها و عدم ابتلا به عفونت، به دندان پزشک و متخصص جراحی لثه مراجعه نمایید، مهم است که بهداشت دهان و دندان خود را در دوران بارداری در اولویت قرار دهید؛ از جمله مسواک زدن ملایم، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ملایم (با مشورت دندان پزشک) و آب نمک ضروری است. ممکن است برای مدیریت مشکل و جلوگیری از تشدید التهاب لثه، تمیز کردن حرفه ای لثه و دندان اعم از جرم گیری دندان یا جرم گیری لثه توصیه شود و در صورت لزوم، می توانند برای سازگاری با بارداری شما تنظیم شوند. با توجه به اینکه  در سه ماه اول بارداری هستید، برای هرگونه درمان دندان پزشکی با پزشک زنان خود مشورت نمایید.


لیلا دغاغله 27 خرداد 1402
یه پیشنهادی ب خانمای باردار دارم اگه دندون درد دارن میتونن از ژل میخک استفاده کنن یه مسکن قوی برا دندون درده داروخونه ها دارن

سمیرا حسن زاده 10 خرداد 1402
سلام وقتتون به خیر من 36سالم و باردارهستم ماه دوم البته الان به شدت دندان عقل نیمه نهفته سمت چپ پایین درد دارم و درد شدید در گوش و گلو به نظر شما می تونم دندونم رو جراحی کنم یا خیر
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه  در سه ماه اول بارداری هستید، بامشورت با پزشک زنان خود و متخصص جراحی فک و صورت می‌توانید جهت انجام و یا به تعویق انداختن درمان دندان پزشکی تصمیم بگیرید. همواره به بانوان باردار توصیه می‌شود که در سه ماهه دوم بارداری جهت درمان دندان پزشکی اقدام کرده و برای جراحی و کشیدن دندان عقل به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایند. و در سه ماهه اول و سوم توصیه می‌شود از انجام درمان های غیر ضروری خودداری کرده و درمان دندان پزشکی را به تعویق بیندازید. چرا که شرایط مادر و جنین در این دوران به گونه ای است که امکان درمان را دشوار می‌سازد. اما در خصوص شرایط شما که احتمال عفونت دندان عقل نهفته  وجود دارد و تحمل آن درد دشوار خواهد بود باید به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و طبق نظر ایشان و شرایط دندانتان جهت زمان انجام درمان تصمیم گرفته شود. توجه داشته باشید مصرف هرگونه مسکن و دارو و انجام درمان منوط به اجازه پزشک زنان و زایمان می‌باشد. و از مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایید.


آرزو 7 خرداد 1402
سلام یه درمان خانگی خیلی مؤثر برای درد دندون اینه که پیاز رو بگذارید روی شعله کم گاز تا خوب پخته بشه، خود پیاز رو مستقیم بذارید رو شعله خیلی کم تا مغز پخت بشه بعد اونو بذارید روی دندونتون یه ساعتی بمونه، دردش خیلی زود آروم میشه و برای دوران بارداری خیلی کمک کننده است

لیلا هاشمی 8 اردیبهشت 1402
سلام ببخشید من هفته بیست و هفت بارداری هستم ریشه دندان م خیلی درد می‌کنه میتونم برم دندان پزشکی
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه در سه ماهه اخر بارداری هستید، بهتر است با اجازه از پزشک زنان و تحت نظر متخصص چنانچه نیاز قطعی به درمان داشته باشید اقدام به درمان نمایید، چرا که با توجه به شرایط مادر و جنین در این دوران بهتر است از درمان های طولانی خودداری شود و درمان به بعد از بارداری موکول گردد.  


زهرا 10 اسفند 1401
سلام خسته نباشید من 22 سالمه و به تازگی(یکی دو هفته هست ) اقدام به بارداری داشتم ولی نمیدونم الان باردار هستم یا نه. امروز رفتم دندونپزشکی با کاور سربی عکس گرفتند گفتند چند تا از دندون هام نیاز به پر کردن، یکی عصب کشی و یکی هم احتمالا پرتز میخواد به نظر شما چیکار کنم؟ اقدام به بارداری رو ادامه بدم ؟دندون هارو درست کنم ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است پیش از اقدام به بارداری چکاب کامل صورت گرفته و درمان های ضروری انجام گردد،چراکه طی  دوران بارداری بنا بر دلایل مختلف و تغیرات ایجاد شده در بدن و طبیعتا دهان و دندان های مادر، احتمال عفونت، پوسیدگی و درد دندان ها افزایش می‌یابد. از همین رو باید پیشگیری ها لازم انجام گیرد. در دوران بارداری نیز تنها سه ماهه دوم زمان مناسب جهت درمان می‌باشد


نیکو 10 بهمن 1401
سلام و خسته نباشید. ببخشید من ماه های اول بارداری هستم 6 هفته، نمیدونستم باردارم الان دو شبه دندون درد خیلی اذیتم میکنه، یکی از دندون هام خرابه یک طرفش اون یکی هم که در مجاور همینه روکش گذاشتم ریشه خود دندونم زیرش هست ولی غذا میره دورش نخ میکشم مدام. حالا نمیدونم با این درد تکلیفم چی میشه و جه کاری میتونن برام انجام بدن؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
با عرض سلام و ادب خدمت شما، در سه ماهه اول بارداری با توجه به حساسیت شرایط مادر و جنین بهتر است از انجام درمان های غیر ضروری خودداری نمایید و درمان را به سه ماهه دوم منتقل نمایید، اما در صورت درد شدید و غیر قابل تحمل با نامه از پزشک زنان می‌توانید جهت درمان اقدام نمایید.


.... 10 بهمن 1401
سلام من 26هفته باردارم دوتا از دندونام خراب شدن و درد میکنن میشه درستشون کنم یا نه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، در صورتی که در سه ماهه سوم بارداری قرار دارید، و نیاز حتمی به درمان دندان های خود دارید، و تحمل درد برای شما دشوار بوده و موجب احساس آزار در جنین می‌گردد، با نامه پزشک زنان خود می‌توانید اقدام به درمان نمایید، در غیر این صورت بهتر است درمان را به بعد از زایمان موکول نمایید.


ژیلا خدایی 27 دی 1401
سلام و خسته نباشید ،من ۱۶هفته بارداری هستم و دندون درد دارم هم شکسته و سیاه شده و لثه بالام هم آبسه کرده میتونم کاری کنم یا خیر؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه شما در سه ماهه دوم بارداری هستید و شرایط دندان و لثه شما به گونه ای هست که امکان کنترل آن تا بعد از زایمان وجود ندارد و کنترل درد دشوار خواهد بود، بهتر است جهت درمان زیر نظر متخصص جراحی لثه و متخصص جراحی فک و صورت اقدام نمایید. البته اجازه پزشک زنان نیز جهت درمان های طوالانی مدت حائز اهمیت است.


تینا یعقوبی 25 دی 1401
سلام و حسته نباشید من چند تا دندون داشتم ک باید ترمیم و کشیده میشد و الان متوجه شدم ک باردارم ایا میشه برای انجام کارهای دندان پزشکیم اقدام کنم یانه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری هستید بهتراست درمان های غیر ضروری را به سه ماهه دوم موکول نمایید، وچنانچه نیاز قطعی به درمان وجود داشته باشد بهتر است با نظر دندان پزشک و اجازه پزشک زنان جهت درمان اقدام نمایید.


فهیمه 15 آذر 1401
سلام خسته نباشید ، من خانمی ۲۱ سالمه هستم میخوام اقدام به بارداری کنم، به تازگی رفتم دندانپزشکی، دکتر گفتن یکی از دندون هام نزدیک به عصب هست اما قبلا پر شده، گفتن تا زمانی که درد نگرفته نیازی به عصب کشی نداره، اگر اقدام به بارداری کنم ممکنه به خاطر هورمون ها درد بگیره و نیاز به دندانپزشکی پیدا کنه؟ دندون عقلم هم هنوز در نیامده ولی با توجه به شرایطش در صورتی که در بیاد نیاز به کشیده شدن داره، آیا اینها مشکل ایجاد میکنند؟ اقدام به بارداری رو به تعویق بندازم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بله این امکان وجود دارد که بعد از بارداری دندان شما دچار درد و باعث ناراحتی شما گردد، بهتر است قبل از اقدام به بارداری تمامی دندان ها ویزیت شده و در صورت هر گونه پوسیدگی درمان لازم انجام گردد. در خصوص دندانی که قبلا درمان شده است بهتر است به متخصص درمان ریشه مراجعه کرده و طبق نظر ایشان در صورت نیاز اقدام به خارج کردن پر کردگی قبلی و درمان ریشه دندان شود. برای دندان عقل شما که به صورت نهفته است امکان رویش دندان عقل وجود ندارد چراکه از سن رویش گذشته است، اما این امکان وجود دارد که دندان دچار درد و یا عفونت شود و باعث احساس ناراحتی طی این دوران گردد، میتوانید قبل از اقدام به بارداری تمام این احتمالات برطرف گردد. چراکه طی دوران بارداری توصیه می‌شود در سه ماهه اول و سوم درمان دندان پزشکی انجام نشود.


سلیمانی 9 آذر 1401
با سلام خدمت شما دوست عزیز بسیار سپاسگزارم برای مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتید 🙏 مخواستم بپرسم من دو ماهه که باردارم و خیلی سال پیش دندان آسیابی بالایی رو عصب کشی کردم و عکس OPG هم ازش دارم حالا جداره دندانم شکسته آیا روکش دندان مشکلی برای جنین ایجاد میکنه و برای روکش از داروهای بی حسی استفاده میشود ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه در ناحیه دندان عصب کشی شده احساس درد دارید بهتر است جهت بررسی شرایط دندان و میزان آسیب وارده به دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید، تا با بررسی کامل شرایط دندان شما در خصوص درمان یا به تعویق انداختن فرایند درمان تا سه ماهه دوم بارداری تصمیم گیری شود. در صورتی که احساس درد ندارید نیز بهتر است به دندان پزشک مراجعه نمایید تا در صورت لزوم با کامپوزیت ترمیمی محل شکستگی پر شود تا در هفت ماهه آتی مشکلی برای دندان شما ایجاد نگردد. در خصوص آمپول بی حسی نیز برای تمامی درمان های عمقی باید از آمپول بی حسی استفاده شود اما برای خانم های باردار با دوز مناسب و داروی خاصی این فرایند انجام میگیرد. نوجه داشته باشید مصرف هرگونه دارو و انجام فرایند درمانی باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشد.


زارعی 16 آبان 1401
ببخشید اکه کسی ندونه باردار هست یا نه دندونپزشکی هم رفته باشه و اشعه خورده باشه چی میشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه یک بار این اتفاق اقتاده مشکل خاصی پیش نمیایید، اما جهت اطمینان و برای اقدامت درمانی در خصوص دندان پزشکی باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده  تمامی اقدامات درمانی را تحت نظر و با اجازه ایشان انجام دهید.


سحر 11 مهر 1401
من در هفته 25 بارداری هستم، لثه هام متورم شده و دندون درد دارم. برای گرفتن عکس OPG خیلی نگرانم، اگر از روپوش سربی استفاده کنم مشکلی برای جنین پیش نمیاد؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، خیر در صورت  استفاده از روپوش سربی مشکلی برای جنین به وجود مخواهد آمد و در صورت نیاز تحت نظر متخصص میتوانید درمان های دندان پزشکی را انجام دهید.


ستاره خزایی 26 تیر 1401
من دوهفته دیگه زایمان دارم میتونم برای درمان ریشه بیام خیلی درد دارم خیلی ریاد چی کار کنم ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، متاسفانه با توجه به شرایط شما و نزدیکی زمان زایمان نمی‌توانید درمان دندان پزشکی انجام دهید و بهتر است با مشورت با پزشک زنان خود وتحت نظر و اجازه ی ایشان ارز مسکن استفاده نمایید و با استفاده از درمان های خانگیبدون خطر اعم از استفاده از آب نمک به عنوان دهان شویه شرایط را برای مدت دو هفته کنترل نمایید.


بهاره 23 شهریور 1400
ممنون از راهنمایی خوبتان

دیدگاه شما