متاسفانه در این روزها ویروس کرونا تقریبا همه جهان ما را در بر گرفته و کشور عزیز ما هم از این قاعده مستثنی نیست. نظر به اینکه هنوز هیچگونه واکسن و دارو برای درمان قطعی این بیماری ساخته نشده، تنها راه مبارزه با این بیماری جلوگیری از سرایت آن است.
برای این مهم، کلینیک دریای نور اقدامات و قوانینی سختگیرانه در نظر گرفته تا محیطی صد درصد ایمن برای دندانپزشکان و کارکنان کلینیک و علی الخصوص برای شما مراجعین محترم فراهم آید.

*مهم: همه مراجعین باید یک روز قبل از حضور در کلینیک فرم غربالگری کرونا را تکمیل نمایند.

جلوگیری از سرایت کرونا از بیمار به دندانپزشک و بالعکس

• شرط اول برای حضور بیمار در کلینیک عدم وجود علائمی از قبیل تب ، سرفه خشک ، تنگی نفس ، درد عضلانی و عدم حس بویایی و چشایی است.
  • بیمار بلافاصله بعد از ورود به کلینیک باید دستها را بشوید.
  • فاصله مجاز حداقل 1.5 متر باید از مسئول پذیرش رعایت شود. موقع پر کردن پرونده به این مورد دقت شود.
  • فاصله مجاز 1.5 متری بین بیماران در اتاق انتظار باید رعایت شود.
  • از وسایل یکبار مصرف برای بیماران استفاده شود.
  • کلیه پرسنل از وسایل حفاظت شخصی مثل دستکش و ماسک و شیلد استفاده کنند.
  • دستگیره های درب ها و یونیت ها و صندلی ها بعد از هر بار استفاده ضدعفونی شوند.
محافظت از بیمار و دندانپزشکی

تمامی دندانپزشکان موظف هستند که همه مراجعین را یک فرد آلوده در نظر بگیرند اما در مورد کرونا موضوع کمی متفاوت است. متاسفانه ترشحات دهان بیمار به صورت مستقیم در فضای کاری پخش می شود که می تواند بسیار خطرناک باشد. از طرفی اگر هوای محیط به خوبی تصفیه نشود، برای بقیه بیماران در محیط خطر آفرین است. لذا توصیه می شود در صورت وجود علائم بیماری اصلا به دندانپزشکی مراجعه نکنید.

ضد عفونی با نور ماوراء بنفش

کلینیک دندانپزشکی دریای نور با افتخار اعلام میدارد که برای اولین بار دستگاه ضد عفونی کننده با نور ماوراء بنفش (Ultraviolet Light) در این کلینیک استفاده میشود. این دستگاه در مراکز معتبر علمی جهان مثل دانشگاه تگزاس آمریکا و ... آزمایش شده و تائید شده که برای از بین بردن ویروس کرونا کاملا موثر است. بنا براین از این دساگاه ها در بیمارستانها برای ضد عفونی استفاده میشود.

تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی در سطح کشور

بر اساس گزارشات دریافتی از بیمارستانهای سطح کشور، طی روزهای اخیر علائم مبتلایان به کرونا، از علائم تنفسی، مثل سرفه و تنگی نفس که با شیوع بیشتری در اسفند ماه دیده می شد، به علائم گوارشی تغییر کرده است.

عمده ترین علائم گوارشی عبارتند از:

• اسهال شدید و مکرر
  • دل پیچه و دل درد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش اشتها
  • تب خفیف
  • اختلال حس بویایی و چشایی
ضمنا، این علائم در سنین مختلف، میانسال، جوانان و حتی کودکان مشاهده می شود.
هموطنان باید بطور جدی توجه کنند که علائم فوق، نه الزاما، ولی می تواند با کرونا مرتبط باشد. ادامه مراعات کامل و جدی رفتارهای حفاظتی مانند استفاده از ماسک و دستکش در شرایط فعلی و رعایت فاصله گذاری در ارتباطات اجتماعی، بدون توجه به شایعاتی مبنی بر کاهش قدرت ویروس، بایستی ادامه یابد‌.
همچنین در شرایط کنونی، حتی الامکان از خرید غذاهای آماده از بیرون، به خصوص آش و حلیم که به دلیل فرایند تهیه و تولید آن، امکان سرایت ویروس در آن بسیار بالاست خودداری کنند، این مواد خوراکی می تواند زمینه ساز بروز علائم گوارشی گردد. و در صورت تهیه این نوع غذاها و ساندویچ و فست فود، حتما قبل از استفاده آن را کاملا و به مدت زمان کافی گرم نمایند.
همچنین در صورت ابتلا به اسهال شدید و دل پیچه، قبل از مراجعه به بیمارستان ، به میزان کافی و زیاد از انواع مایعات و سوپ، در منزل مصرف نمایند. همچنین با تهیه پودر ORS، روزانه ۴ تا ۸ لیوان از محلول آن استفاده نمایند. و برای رفع دل پیچه می توانند از قرص هیوسین استفاده کنند.
و چنانچه بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت درمان خانگی ،اسهال و استفراغ آنها ادامه یافت و یا تشدید شد، به بیمارستان مراجعه کنند، و اگر بستری شده یا با درمان سرپایی مرخص شدند، لازم است با توجه به احتمال انتقال ویروس فعال، از طریق محیطهایی مانند توالت و روشویی، به مدت حداقل یک هفته قرنطینه باشند و از تماس با افراد و حضور در محل کار خودداری کنند.

سوالات شما مربوط به دوران کرونا

در ادامه به چند سوال مهم کاربران در دوران کرونا می پردازیم. لازم به ذکر است شما هم اگر سوالی در این زمینه دارید میتوانید از طریق لینک سوالات کاربران سوال خود را مطرح فرمائید تا همکاران ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

جرم گیری در جه شرایطی انجام میشود؟

تنها در مواردی که جرم گیری اورژانسی محسوب می شود. اگر بیمار در شرایط حاد خونریزی لثه باشد، و یا در صورتی که لثه ها متورم و دردناک و خون آلود باشند جرم گیری یک درمان اورژانسی محسوب میشود.

برای دندان درد چه دارویی بخورم؟

باید علت دندان درد مشخص شود. اگر به سرما و گرما حساس هستید و درد شبانه دارید، قرص ژلوفن 400mg، مفنامیک اسید 250mg یا استفاده از قطره دنتول می تواند درد را بطور موقت ساکت کند. اگر درد مداوم دارید و درد شما قطع نمی شود و به مرور زمان افزایش پیدا می کند ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید. در صورت شروع مصرف آنتی بیوتیک لطفا آنرا تا هفت روز ادامه دهید. در غیر این صورت به مرور زمان میکروبهای بدن شما به آن مقاوم می شوند. مصرف آموکسی سیلین 500 هر هشت ساعت 1 عدد همراه با مترونیدازول یک عدد. یکی از بهترین راه ها برای تسکین درد دندان، استفاده از روغن میخک است که میتوانید آنرا از عطاری ها تهیه کنید و یا داروخانه ها چون اوژنول دارد و باعث تسکین درد می شود. یک گلوله پنبه کوچک بردارید و به روغن آغشته کنید و روی دندان بگذارید.

پرکردگی دندانم ریخته. چکار کنم؟

اگر پرکردگی دندان شما افتاده و حفره ایجاد شده باید حتما پانسمان درون حفره بگذارید تا مواد غذایی درون آن نرود و باعث عفونت نشود. اگر دسترسی به دندانپزشک ندارید برای آماده سازی پانسمان یک تکه موم عسل را در یک لیوان چای داغ بیاندازید به مرور عسل در چای حل میشود اما موم روی چای می ماند. آن تکه موم خالص هست و می توانید آنها رو با قاشق چایخوری جمع کنید.
موم ها را که جمع کردید مقدار مناسبی از آنرا زیر شیر آب ولرم با انگشتانتان بگیرید و به هم بچسبانید و گلوله اش کنید. پانسمان شما آماده است.
آماده سازی دندان: دندان را خوب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و با دهانشویه آنرا بشوئید تا تکه های غذا و میکروب زیر پانسمان باقی نماند.
حالا بهتر است که از کسی کمک بگیرید یا خودتون جلو آئینه موم را داخل دندان بگذارید. موم اگر گرم باشد نرم میشود و راحت تر حفره دندان را پر می کند.

برای تکمیل فرم غربالگری کرونا اینجا کلیک کنید.