×
آخرین بروز رسانی: 12 دی 1402

درد دندان بعد از کشیدن یکی از موارد پرتکرار در حوزه دندانپزشکی است، که بیماران بعد از کشیدن دندان یا جراحی دندان با آن مواجه می‌شوند. در حالی که درد پس از کشیدن دندان، اغلب بخشی از روند مورد انتظار در درمان است، اما اغلب این درد برای افراد نگران کننده خواهد بود. در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به ماهیت چندوجهی درد پس از کشیدن دندان می پردازیم و علت درد جای دندان کشیده شده  وعوارض رایج مرتبط با آن می‌پردازیم.  

علت درد بعد از کشیدن دندان:

درد بعد از کشیدن دندان یک پاسخ طبیعی به تغیرات و درمان ایجاد شده است؛ پس از کشیدن دندان، طبیعی است که بیماران درجاتی از درد و ناراحتی را در طول روند بهبودی تجربه کنند؛ درد بعد از کشیدن یک پاسخ معمولی به ترومای مرتبط با روش استخراج، مکانیسم های طبیعی التیام بدن و اصلاح بافت ها در ناحیه آسیب دیده است.هنگامی که دندان شما کشیده می شود، استخوان و لثه اطراف آن دچار اختلال در حالت طبیعی خود و التهاب می‌شود و به دلیل درمان انجام شده و فشاری که بر ناحیه تحت درمان وارد میشود،  درد و مقداری خونرزی در این ناحیه طبیعی است. 

پذیرش-کلینیک دندانپزشکی دریای نور.JPG

تماس با ما

درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد؟

در ساعات و روزهای اولیه و بلافاصله پس از کشیدن دندان، بیماران باید سطحی از درد اولیه را پیش بینی کنند. این ناراحتی عموماً با درد و احساس کسل کننده و ضربان دار در محل کشیدن دندان مشخص می شود. این نشانه آن است که بدن در حال واکنش به ضربه، درمان و کشیدن دندان و شروع روند بهبودی است. علاوه بر درد بعد از کشیدن دندان، التهاب و تورم بافت های نرم و لثه اطراف محل کشیدن دندان نیز بسیار شایع است و تورم و التهاب لثه از خفیف تا متوسط  پاسخی طبیعی به آسیب وارده بر بافت لثه است.

 تورم ایجاد شده معمولاً در 48 ساعت اول به اوج خود می رسد و به تدریج فروکش می کند.  توجه داشته باشید که درجاتی از خونریزی یا تراوش در ساعات تولیه بلافاصله پس ازکشیدن دندان نیز انتظار می رود. دندانپزشکان معمولاً برای کنترل خونریزی گاز پانسمان تهیه می کنند و بیماران باید دستورالعمل های بعد از عمل را برای مدیریت آن رعایت کنند. به صورت طبیعی باید تا چند ساعت بعد از درمان خونریزی قطع شده و احساس درد نیز رو به کاهش  باشد و رفته رفته درد شما از بین خواهد رفت. البته بسته به شرایط هر دندان، میزان عفونت و ریشه دندان و شرایط فردی ممکن است دوران نقاهت طولانی تر باشد؛ اما درد بعد از کشیدن دندان رفته رفته کاهش می‌یابد. البته مراقبت های بعدی باید حداقل به مدت یک هفته الی 10 روز ادامه یابد.  

علت درد دندان کشیده شده-min.jpg

بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده:

درمان درد بعد از کشیدن دندان یکی از مواردی است که به کررات از ما پرسیده می‌شود، در ابتدا و مجددا باید خاطر نشان کرد که میزان متوسطی از تجربه درد در ساعات اولیه بعد از کشیدن و جراحی دندان طبیعی است. اما جهت کنترل درد و بهبود حالات فرد، جهت تسکین درد پس از کشیدن دندان اغلب داروهای مسکن برای بیماران تجویز می شود. مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن معمولاً توصیه می‌شوند، و در برخی موارد، دندانپزشکان ممکن است داروهای مسکن قوی‌تری را تجویز کنند. و یا در صورت عفونت از آنتی بیوتیک تحت نظر دندان پزشک استفاده کنید. و البته باید تمامی موارد مراقبت های پس از کشیدن دندان را کاملا رعایت کرده و فضای دهان و دندان خود را مرتبا توسط آب نمک و دهانشویه ضدعفونی نمایید.

دارو برای درد دندان کشیده شده-min.jpg

**چنانچه از دارو های ضد انعقاد، رقیق کننده های خون و اسپیرین و .. استفاده می‌کنید، احتمال خونریزی  بعد از کشیدن دندان افزایش می‌یابد**

استفاده از لیزر جهت تسکین درد بعد از کشیدن دندان:

استفاده از فناوری لیزر برای کاهش درد پس از کشیدن دندان، عبارتی سوال برانگیز و در عین حال مورد استقبال بسیاری از مراجعین به  کلینیک دندان پزشکی دریای نور است. استفاده از لیزر در دندانپزشکی درمانی ایمن ایمن تلقی می شود؛ که به کاهش درد، التهاب و بهبود بافت پس از کشیدن دندان کمک می‌کند.

  • کاهش در بعد از کشیدن دندان با لیزر:

 لیزر درمانی در محل دندان کشیده شده، بعد از کشیدن دندان برای ارائه اثرات ضد درد (تسکین دهنده درد) پیشنهاد شده است که به طرز قابل توجهی نیاز به داروهای مسکن را کاهش می دهد. علاوه براین  لیزر دندانپزشکی ممکن است به کاهش التهاب در ناحیه تحت درمان کمک کند و به روند بهبودی راحت‌تر و کاهش دوران نقاهت و احتمال ابتلا به عفونت کمک کند.

  • بهبودی سریع جای دندان کشیده شده با لیزر:

 برخی از مطالعات نشان می دهد که لیزر درمانی ممکن است باعث بهبود سریعتر بافت شود و خطر عوارض بعد از جراحی دهان را کاهش دهد. چرا که تاباندن اشعه های کم توان لیزر به ناحیه تحت درمان در کاهش درد، تورم، عفونت و عوارض بعد از درمان کمک می‌کنند. علاوه بر این، لیزردرمانی سطح پایین (LLLT)، با استفاده از نور قرمز و نزدیک به مادون قرمز، به مدیریت درد، کاهش تورم صورت و تریسموس پس از جراحی کشیدن دندان مولر سوم پایین کمک می کند


درد طولانی بعد از کشیدن دندان:

هنگام  کشیدن دندان، اطمینان از برداشتن کامل تمام قطعات ریشه یا دندان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه می تواند عواقب جدی ای دربر داشته باشد و منجر به درد و عوارض طولانی مدت برای بیمار شود.استخوان باقی مانده در لثه یا ریشه دندان پس از کشیدن دندان خود به خود بهبود می‌یابد و اگر یک قسمت خاص غیر ضروری باشد، لثه آن را به بیرون می‌راند. ممکن است فرد احساس کند استخوان کوچکی از لثه خارج شده است.این قطعه بخش جدا شده از استخوان است که خود را اصلاح می‌کند. اما چنانچه این قطعه استخوان یا دندان در لثه باقی بماند؛ ممکن است زبان را تحریک کرده و باعث ایجاد عفونت در لثه شود.
اگر ریشه باقی مانده در لثه کمتر از دو میلی متر باشد نیاز به خارج کردن ندارد، چرا که لثه خودبه خود آن را به بیرون می‌راند.اما اگر اندازه ریشه بین دو تا چهار میلی متر باشد، و باعث درد و عفونت شود. وضعیت و شرایط ریشه باید بررسی شود؛ اگر ریشه باقی مانده به هر علتی دچار عفونت شود و فرد در آن ناحیه احساس درد می‌کند باید به دندان پزشک مراجعه کرده و جهت درمان لازم اقدام نمایید. از این رو حذف کامل این قطعات به چند دلیل ضروری است.

اهمیت حذف کامل ریشه و یا دندان بعد از کشیدن دندان:

هر تکه ریشه یا دندان باقی مانده در لثه می تواند به محل رشد باکتری ها تبدیل شود، و منجر به التهاب موضعی، درد و  گسترش عفونت به بافت های اطراف شود. در موارد شدید، نیز ممکن است منجر به مشکلات سلامت سیستمیک شود. تکه های ریشه یا دندان باقی مانده می تواند بافت نرم اطراف را تحریک کند و باعث درد و ناراحتی مداوم بعد از کشیدن دندان و تشکیل آبسه شود آبسه های دندانی نه تنها دردناک هستند، بلکه می توانند منجر به تورم، تب شوند و در صورت عدم درمان، سلامت عمومی را به خطر بیندازند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مرتبط با کشیدن ناقص دندان، پتانسیل درد طولانی‌مدت بعد از کشیدن دندان است. تکه های ریشه یا دندان می توانند باعث درد مزمن و موضعی شوند زیرا به اعصاب دندان فشار می آورند یا بافت های اطراف را تحریک می کنند. این می تواند منجر به شرایطی شود که به عنوان "درد مربوط به قطعه" "fragment-related pain" شناخته می شود.

در صورت مواجه با پدید درد مربوط به قطعه و یا درد طولانی و شدید بعد از کشیدن دندان، باید سریعا به دندان پزشک مراجعه کنید تا با عکس گرافی وضعیت ریشه ها و ناحیه تحت درمان بررسی شده و قطعه استخوان یا دندان باقی مانده در لثه خارج شود و از تشکیل و پخش عفونت در لثه جلوگیری شود.

tooth extraction-min.jpg

عفونت دندان کشیده شده

عفونت دندان کشیده شده، که اغلب به آن "استیت آلوئولی | alveolar osteitis" یا "حفره خشک | Dry socket" گفته می شود، یک وضعیت دردناک است که  زمانی رخ دهد که لخته خونی که به طور معمول در محل کشیده شدن ایجاد می شود، از جای خود خارج شود یا به درستی رشد نکند. این امر استخوان و اعصاب زیرین را در معرض دید قرار می دهد و منجر به درد شدید، بوی بد و افزایش خطر عفونت می شود. عفونت در سوکت می‌تواند باعث تورم و ناراحتی موضعی شود که نیاز به درمان فوری دندانپزشکی برای کاهش علائم و درمان مناسب دارد. عفونت دندان کشیده شده می باشد که درد زیادی به همراه دارد وعامل ایجاد عفونت باکتری بوده که چرک، آلودگی و اثرات مخربی برای سلامت دندان های اطراف؛ لثه، استخوان فک و حتی سلامت عمومی فرد به دنبال دارد.

                   علائم عفونت دندان کشیده شده.jpg 

  • عوارض عفونت دندان کشیده شده:

عفونت و آبسه دندان خود به خود درمان نمی شوند و در صورت پاره شدن کیست های چرکی شاید درد ناشی از آن کاهش یابد، اما همچنان باید برای درمان آن اقدام شود. اگر عفونت دندان درمان نشود، احتمال پخش شدن آن به سایر نقاط بدن مانند گردن و سر وجود دارد که خطرات بسیار جدی را به دنبال خواهد داشت. همچنین اگر فردی دارای سیستم ایمنی ضعیفی باشد، در صورت عدم درمان عفونت احتمال پخش آن به سایر نقاط بدن نیز وجود دارد.برای درمان عفونت دندان باید سریعا یه دندان پزشک مراجعه کنید تا تحت نظر ایشان از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg

بسته نشدن لثه بعد از کشیدن دندان:

اگر پس از کشیدن دندان لثه های شما به درستی بسته نمی شود، ممکن است به دلیل عواملی مانند تورم، التهاب، عفونت، بهداشت نامناسب دهان یا حرکت زیاد باشد. تورم و التهاب بعد از کشیدن دندان می تواند مانع بسته شدن طبیعی لثه شود و استفاده از کمپرس یخ و داروهای ضد التهاب می تواند به کاهش آن کمک کند. عفونت ها ممکن است نیاز به توجه فوری با آنتی بیوتیک ها داشته باشند.

درای ساکت (حفره خشک) علت اصلی درد دندان کشیده شده:

احساس درد شدید از 2 الی 3 روز بعد از کشیدن دندان به احتمال زیاد ناشی از ایجاد درای ساکت (حفره خشک) است که از شایع ترین عوارض کشیدن دندان است. بعد از این که دندان کشیده می شود حفره ای که دندان از آن بیرون آورده شده پُر از خون می باشد. این خون سپس لخته شده و باعث التیام  جای خالی دندان می شود. این لخته به طور طبیعی در 24 ساعت اول ایجاد می‌شود و اصلا نباید کنده شود. زیرا این کار باعث باز شدن مجدد زخم و "حفره خشک" می شود.

این لخته خون به عنوان یک لایه محافظ روی استخوان زیرین و انتهای عصب در حفره خالی دندان عمل می کند. این لخته همچنین پایه ای برای رشد استخوان جدید و توسعه بافت نرم روی لخته فراهم می کند. به طور کلی بیمارانی که دندان فک پایینشان کشیده شده، افراد سیگاری و کسانی که مراقبت های بعد از جراحی دندان را رعایت نکرده باشند در معرض درای ساکت قرار میگیرند.

علائم-ایجاد-حفره-خشک-min.jpg

درمان درای ساکت:

درمان درای سوکت بر کاهش علائم، به ویژه درد، تمرکز دارد؛ که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پانسمان جای خالی دندان کشیده شده با دارو:

ابتدا محل کشیدن دندان شسته می‌شود، شستشوی سوکت می‌تواند هر گونه بقایای مواد غذایی یا سایر آلودگی‌ها را که ممکن است به درد یا عفونت احتمالی منجر شوند، برطرف کند. سپس دندانپزشک یا جراح متخصص فک و صورت ممکن است سوکت را با ژل دارویی یا خمیر و پانسمان‌های دارویی ببندد. این کار می‌تواند تسکین درد نسبتا سریع را فراهم کند. شدت درد و سایر علائم شما تعیین می‌کنند که آیا نیاز به تعویض پانسمان دارید و چند روز یک بارتعویض انجام شود و یا نیاز به درمان دیگری دارید؟

  • استفاده از لیزر جهت کاهش درد ناشی از درای ساکت:

می‌توانید جهت تسکین درد بعد از کشیدن دندان و  درد ناشی از درای ساکت، از لیزر دندانپزشکی نیز استفاده کنید،توجه داشته باشد لیزر دندانپزشکی برای تسکین درد دندان کشیده شده استفاده می‌شود و نه برای درمان درد بعد از کشیدن دندان و درمان حفره خشک.

Dry-Socket.jpg

  • درمان خانگی درد بعد از کشیدن دندان و درای ساکت:

جهت تسکین درد شدید ناشی از ایجاد درای ساکت بعد از اقدامات درمانی می‌توانید تحت نظر دندان پزشک از دارو های مسکن استفاده کنید. علاوه بر این هنگامی که پانسمان برداشته می‌شود، ممکن است لازم باشد که سوکت را در خانه بشویید تا بهبودی را تسریع کرده و بقایای موجود را برطرف کنید.
 به طور معمول، دستورالعمل‌هایی به همراه یک سرنگ پلاستیکی دارای نوک منحنی برای وارد کردن آب، آب نمک و یا دهانشویه تجویزی به داخل سوکت، دریافت خواهید کرد.و باید شستشو را تا زمانی ادامه دهید که هیچ گونه باقی مانده مواد غذایی در سوکت وجود نداشته باشد.پس ازشروع درمان، ممکن است سریعا کاهش درد را احساس کنید. درد وعلائم دیگر رو به بهبودی خواهند رفت و احتمالا طی چند روز از بین خواهند رفت. با این حال باید جهت تعویض پانسمان و مراقبت‌های دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید.   

درد استخوان فک بعد از کشیدن دندان.jpg

آسیب به عصب دندان:

آسیب به عصب دندان در حین کشیدن دندان می تواند در موارد خاصی رخ دهد، به ویژه زمانی که ریشه دندان به شدت با عصب در هم تنیده شده باشد. این آسیب به عصب دندان بعد از کشیدن دندان ممکن است منجر به علائمی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس سوزن سوزن شدن در لب ها، زبان یا نواحی اطراف شود. بیماران همچنین ممکن است درک چشایی تغییر یافته و در موارد شدید، درد یا حساسیت مداوم در مناطق آسیب دیده را تجربه کنند. از این رو مراجعه به متخصص جراحی فک وصورت ماهر جهت کشیدن دندان و مخصوصا کشیدن دندان عقل روی عصب و در مواجه دندان هایی با شرایط خاص بسیار مهم است.متخصصان دندانپزشکی باید نسبت به هرگونه علائم پس از کشیدن دندان مربوط به آسیب عصبی هشدار داده شوند تا وضعیت را به طور مناسب ارزیابی و مدیریت کنند.

  • درمان آسیب وارده به عصب دندان:

درمان آسیب به عصب دندان در حین کشیدن دندان بسته به شدت آسیب متفاوت است. در مواردی با آسیب کمتر، عصب ممکن است به طور طبیعی در طول زمان بهبود یابد و در واقع آسیب وارده موقتی است، اما بیمار باید در طول این مدت   تحت نظر باشد. با این حال، اگر آسیب قابل توجه یا مداوم باشد، متخصصان دندانپزشکی ممکن است مداخلاتی مانند دارو برای مدیریت درد و ناراحتی، یا در موارد شدیدتر، روش‌های جراحی برای ترمیم یا جابجایی عصب آسیب‌دیده را توصیه کنند. بسیار مهم است که با یک متخصص جراحی فک وصورت مشورت کنید که بتواند میزان آسیب عصبی وارده بر عصب را ارزیابی کند و یک برنامه درمانی مناسب برای کاهش علائم و بهبود بهبودی ایجاد کند.

نزدیک به عصب-Recovered (1)-min.jpg

توجه داشته باشید در هر شرایطی و با وجود موقت بودن این عارضه بهتر است به محض دیدن علائم آسیب به عصب به دندان پزشک مراجعه نمایید. یکی از راهکار های درمان این عارضه استفاده از لیزر می‌باشد، به کمک اشعه های کم توان لیزر است که  بدون هیچگونه درد و عوارضی، می‌توان اعصاب ناحیه ای را ترمیم کرده و التهاب سلول ها را طی چند جلسه استفاده منظم از لیزر متوقف کرد.

** توجه داشته باشید زمان طلایی برای بازسازی و ترمیم اعصاب ناحیه ای تا 3 روز پس از جراحی دندان عقل است. **
Whats App_Ver 1.jpg

درمان خانگی درد دندان کشیده شده:

درمان‌های خانگی درد دندان می‌توانند به طور موقت درد و ناراحتی ناشی از کشیدن دندان را تسکین دهند. یکی از در دسترس ترین درمان ها، شستشوی دهان با آب نمک گرم است که می تواند به کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت جای خالی دندان کشیده شده کمک کند. بعضا از ما پرسیده می‌شود بهترین مسکن برای درد دندان کشیده شده چیست؟ در پاسخ باید خاطر نشان کرد که مصرف دارو باید با تجویز دندانپزشک صورت گیرد، اما مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن ممکن است درد و تورم را تسکین دهند، اما باید طبق دوز توصیه شده استفاده شوند.
 قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده در فواصل 20 دقیقه ای می تواند به کاهش درد و کاهش تورم کمک کند. ژل های خوراکی موضعی حاوی بنزوکائین نیز می توانند باعث بی حسی موقت این ناحیه شوند. پیروی از دستورالعمل های مراقبت پس از کشیدن دندان که توسط دندانپزشک شما ارائه می شود بسیار مهم است، که ممکن است شامل پرهیز از غذاهای گرم یا سرد، خودداری از فعالیت بدنی شدید و رعایت بهداشت دهان و دندان باشد. با این حال، در حالی که این درمان‌های خانگی می‌توانند در کوتاه‌مدت به مدیریت درد کمک کنند، مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی برای یک راه‌حل جامع و طولانی‌مدت برای درد کشیدن دندان ضروری است، زیرا می‌توانند هر گونه عارضه بالقوه را شناسایی کرده و درمان مناسب را ارائه دهند.

سخن پایانی:

در نتیجه، مراقبت های پس از کشیدن دندان و تسکین درد دندان کشیده شده نقش اساسی در حفظ سلامت دهان و دندان دارند. درک علت درد پس از کشیدن دندان، مزایای فناوری های پیشرفته دندانپزشکی، مانند استفاده از لیزر برای کاهش درد دندان کشیده شده و اهمیت برداشتن کامل دندان در حین کشیدن دندان به بیماران این امکان را می دهد تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد سلامت دهان و دندان خود بگیرند. جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید.
Banner Website.jpg
کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 194

نظرات کاربران

محمد رضا بازدار 11 فروردین 1403
سلام من پنج روزه که دندان شماره ۶ سمت راست پایینم را کشیدم درد امانم را بریده هرچی مسکن و آموکسو سیلین میخورم موقتی آروم میسه اما بعداز چند ساعت مجددا درد شروع میشه حتی شب از شدت درد تز خواب بیدار میشم بنظر شما من چکار کنم
درد بعد از جراحی یا کشیدن دندان تا دو هفته طبیعی است و به مرور زمان کاهش میابد. اما اگر درد روبه بهبودی نرفت ممکن است درد به دلیل عفونت یا التهاب لثه، تحریک عصب یا بافت مجاور دندان باشد که بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص شود.


یاسمن 13 آبان 1402
عالی بود ممنونم

محمدرضا دولتمند 17 فروردین 1402
سلام‌.من ی دندونموکشیدم بعدش دردی نداشت خیلی هم اروم بود.ولی یکی دیگه کشیدن خیلی دردمیکنه چیکارکنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، شرایط هر دندان از لحاظ ریشه ها، استحکام، محل قرار گیری و عفونت پیش از کشیدن دندان متفاوت است و طول درمان و دوران نقاهت یکسانی نخواهند داشت، اما چنانچه درد و حساسیت شما ادامه دار بوده و شدید باشد باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.


ارسلان ارسلانی 19 اسفند 1401
سلام وقت بخیر عرض تشکر دارم از شما بابت این مقاله پر محتوا و مفید و تشکر که به سوالات پاسخ دقیق می‌دهید ؛ 🌻

رضا مغانلو 14 دی 1401
سلام. من حدود 10 روز پیش دندان عقل پایین سمت چپ را با جراحی درآوردم و یه خورده از دندان به علت احتمال آسیب دیدن دندان خارج نشد. بعد از گذشت 3روز هنگام خوردن غذا داغ و چای و آب سرد درد خیلی شدیدی دارم. میخواستم ببینم طبیعی یا به خاطر دندان جا مونده هست. به نظر شما چیکار باید کنم؟ با تشکر
با عرض سلام وادب خدمت شما، ممکن است تکه دندانی که خارج نشده است دچارعفونت شده است و علت حساسیت و درد شما ناشی از آن باشد. که در این صورت با تهیه عکس گرافی و مراجعه به متخصص جراحی فک وصورت باید جهت خارج کردن آن اقدام نمایید.


سمیه لطفی 17 آبان 1401
سلام وقت بخیر ۱ هفته میشه دندون عقل فک پایین سمت چپ در آوردم ولی باز خیلی درد دارم میزنه به گوشم علتش چیه؟ چیکار کنم دردش آروم بشه؟ممنون میشم پاسخگو باشید.
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان عقل شما دچار درد و عفونت شده است و این عفونت باعث ایجاد درد در ناحیه فک و گوش میشود. جهت تسکین این درد به صورت موقت میتوانید از مسکن استفاده نمایید، اما جهت تسکین دائمی و درمان دندان عقل باید جهت جراحی دندان عقل خود و خارج کردن آن به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید.


درویشی 3 شهریور 1401
سلام خسته نباشید من 3روزپیش دندون فک بالایی کشیدم الان دندون بغلیش کمی احساس درددارم زمانی ک میخوام چیزی بخورم این دندونم پرکردن وسالم علت دردچیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است علت درد شما فشار وارده در آن ناحیه شما و محل تحت درمان باشد، چنانچه درد شما کاهش نداشته و روبه بهبودی نبود، بهتر جهت بررسی جای خالی دندان کشیده شده و دندان های اطراف اقدام نمایید.



مهسا 13 تیر 1401
سلام من دندون نیشم خیلی درد میکنه اگ الان برم دندان پزشک میکشه یان نمیکشه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط دندان شما و میزان پوسیدگی و عفونت میتوان طرح درمان را مشخص کرد، میتوانید عکس گرافی خود را در واتس آپ کلینیک ارسال نمایید 


محمد شفیعی 1 اردیبهشت 1401
سلام من دندون 6فک پایینم رو کشیدم ولی یکی از ریشه هاش باقی مونده و داخل حفره سیاه سیاه شده ودرد شدیدی دارم
با عرض سلام و ادب خدمت شما،باید عکس گرافی تهیه نمایید و ریشه دندان شما باید خارج شود چراکه احتمال وجود عفونت در این ناحیه وجود دارد و درد شما به همین دلیل است.


صمیع 20 فروردین 1401
ممنون از مطالب خوبتون و پاسخ دهیتون سایتتون عالیه

سلین پناهی 19 فروردین 1401
سلام حدود۱ونیم ماهه دندون بالایی بزرگ راکشیدن الان هنوزه جای دندان کشیده دردمیکنه حتی نمیتونم آب ولرم بخورم دردش به گوش وسرم هم زده و بقیه دندانهایم هم اثر کرده هردارویی میخورم اثر نمیکنه لطفاراهنماییم کنید.شایدعفونت داشت کشیدن بدون عکس گرفتن
 با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است عکس گرافی تهیه کرده و کلینیک مراجعه نمایید تا ریشه دندان بررسی شده، چراکه ممکن است ریشه دندان جا مانده باشد و یا ناحیه تحت درمان دچار عفونت شده باشد. بهتر است تحت نظر دندان پزشک آنتی بیوتیک مصرف نمایید و جهت تسکین درد مسکن استفاده نمایید. و یا جهت درمان اقدام نمایید.
تماس با ما

مهدی صیامی 29 اسفند 1400
سلام من یه هفته هست که دوندون اسیایی بزرگ سمت راست فک پایینموکشیدم ولی خیلی درد دارم دندونای بالا ب پایینی ها میخوره دردش صدبرابرمیشه بایدچیکارکنم
با عرض سلام و احترام خدمت شما، درد شما یا مربوط به ناحیه تحت درمان است که ممکن است دچار درای ساکت شده است و باید قطعا به دندان پزشک مراجعه کرده و درمان لازم توسط ایشان صورت گیرد. و یا اگر در صورت برخورد دندان های اطراف به یکدیگر احساس درد دارید، ممکن است درد مربوط به دندان های اطراف است که نیاز به ترمیم و یا  درمان ریشه داشته باشند  و یا اگر قبل ترمیم شده باشد، ممکن است درد ناشی از بلندی ترمیم و یا پوسیدگی مجدد دندان ها باشد.
بهتر است با عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه نمایید و یا عکس خود را به واتس آپ کلینیک ارسال نمایید.


زهرا شاهین 3 اسفند 1400
سلام من دندون ۷ پایین سمت راست را ده روزه کشیدم دو تا بخیه هم خورد و بخیه ها را هم کشیدم هنوز درد دارم دهنم هم بوی نا مطبوع میده ایا نیازیه انتی بیو تیک مصرف کنم؟ سپاس
با عرض سلام و ادب خدمت شما، اگر در ناحیه تحت درمان دچار درد، تورم و قرمزی شده اید احتمال وجود عفونت می باشد. بهتر است تحت نظر دندان پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نمایید. در خصوص بوی نامطبوع دهان شما نیز احتمالا ناشی از لخته شدن خون بعد از جراحی است و خوب شستوشو نداده اید. جهت رفع بوی نامطبوع و ضد عفونی محیط دهان و دندان از آب نمک و یا دهان شوبه استفاده نمایید.
اگر درد شما طی این مدت ده روزه در ناحیه تحت درمان کمتر نشده است و باز هم ادامه دار و شدید باشد به دندان پزشکتان مراجعه نمایید.
البته درد در این ناحیه به علت کشیدن و سختی ریشه دندان طبیعی است.


فاطمه ح 27 بهمن 1400
من الان چهار روزه دندون نیش کشیدم درد شدیدی دارم مسکن و هر چی هم استفاده میکنم خوب نمیشه حس میکنم دندون جامونده ولی عکس گرفتم میگن هیچی نیس استخون لثه هس ولی خیلی درد دارم خیلی زیاد چیکار کنم راهنمایی کنید خیلی درد شدیدی تو این چندروز دارم تحمل میکنم 😔علت کشیدن دندان شما چی بوده است؟ چنانچه دندان شما دچار عفونت بوده است و به علت عفونت دندان شما کشیده شده است؛ بهتر است تحت نظر دندان پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نمایید. البته درد دندان تا یک هفته بعد از کشیدن دندان طبیعی است.

بهزاد 22 بهمن 1400
سلام خسته نباشین ببخشین من ۴روز پیش دندونمو کشیدم از اون موقع جای دندونم بو میده طبیعیه یا عفونت کردهبا عرض سلام و احترام خدمت شما، اگر ناحیه تحت درمان بخیه ندارد میتوانید به آرامی ناحیه تحت درمان را مسواک بزنید و یا اگر هم بخیه دارید، فضای دهان و دندان را آب نمک و یا دهان شویه شستوشو دهید و در صورت امکان از سرنگ برای شستوشو استفاده نمایید.
چنانچه دندان شما دچار عفونت شده باشد، علائمی اعم از درد، تورم و قرمزی خواهید داشت.
در صورت تداوم و درد دندان به دندان پزشک مراجعه نمایید.


منا 22 بهمن 1400
سلام وقت بخیر من سخ دور دندان 6 از فک پاینمو کشیدم 4سال قبل عصب کشی پر شده بود ولی بخاطر اینکه حتی بعد از پر کردن و عصب کشی نمیتونستم با سمت راست چیزی بخورم کشیدمش الان بعد از سه روز لثه هام متورم شده و چرک از قسمت دندون کشیده شده خارج میشه فک درد دندون درد دارم حتی گوشمم درد گرفته از روز اولی که کشیدم با آب نمک دندونامو میشتم و چرک خشک کن و کسکن استفاده کردم ولی امروز شدید شده باید چکار کنم؟
به احتمال زیاد دندان شما دچار عفونت شده است و باید جهت درمان و شستشو محل درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید و تحت نظر ایشان انتی بیوتیک مصرف نمایید.


اروین 21 بهمن 1400
باسلام و خسته نباشید ببخشید من الان ۶روزه دندانم رو کشیدم قبلا عصب کشی بود و شکستگی داشت حالا ک کشیدمش دور لثه دندان بغلی بشدت درد میکنه و قرمز شده.و ی سفیدی لبه دندانی ک کشیدم هست ممکن هست دندان باشه یا استخوان فک؟بعد این درد تا کی باید تحمل کنم والا آب نمک قلقل میکنم و کپسول آموکسی سیلین ۵۰۰ و استامینوفن هم میخورم با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه طی این 6 روز درد شما اصلا کم نشده و به شددت روز اول می‌باشد، احتمالا دندان شما دچار درای ساکت و یا عفونت شده است و یا هردو. جهت تشخیص و در نهایت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید.

خدیجه مفتاحی 20 بهمن 1400
من چهار روزه دندان کشیده ام .دندان عقل خیلی به سختی در امد. دکتر هم هم مسکن داد هم انتی بیوتیک . هنوز درد دارم .امروزم که مسکنم را دیر خوردم تب و لرز کردم. چه کار باید کنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، 4 روز زمان کمی است برای بهبودی کامل دندان شما. و با توجه به سختی جراحی بهتر است 1هفته الی 10 روز صبر نمایید و دارو های تجویزی را مرتبا مصرف نمایید. چنانچه درد شما کاهش پیدا نکرد و یا بیشتر شد جهت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید.



کرمی 20 بهمن 1400
باسلام ببخشید من دندون شماره ۵ فک پایین سمت راست رو الان ۶روزه کشیدم ورم کرده و قرمز شده و به شدت درد شدید دارم میزنه تو سرم و گوشم و کنار دیواره لثه نمیدونم دندان هست یا استخوان ممنون میشم ج بدین
با عرض سلام و ادب خدمت شما، احتمالا دندان شما دچار عفونت شده است و باید حتما جهت معاینه و بررسی دندانتان به دندان پزشک مراجعه نمایید. تا بعد از معاینه با توجه به میزان عفونت دندانتان برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.


مرجان 19 بهمن 1400
سلام وقت بخیر ببخشید من ھفتہ گذشتہ دندان عقل پایینم رو کشیدم ولی ھمچنان درد دارم و این درد بہ گوشم میزنہ آیا طبیعی ھست؟احساس ميكنم دندان بقليش هم لق شده و صدا میدهد أين موضوع طبيعي هست؟ براي رهايي از درد چیکار کنم؟

با عرض سلام و احترام خدمت شما، یکی از شایع ترین عارضه ها بعد از کشیدن دندان لق شدن دندان های اطراف می‌باشد، که موقتی است و تا رفع شدن این عارضه باید مراقب باشید تا فشار زیادی بر دندان ها وارد نشود و غذا های سفت با آن دندان جویده نشود.
اگر درد دندان های اطراف و یا لقی دندان بر طرف نشد باید جهت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید. 
درد بیش از حد و طولانی دندان نیز میتواند ناشی از پوسیدگی و عفونت سایر دندان ها باشد.


محبوبه عبدی 18 بهمن 1400
سلام من دیروز دندانمو کشیدم وشب دیدم ورم کرده ازصبح سرد شدید تب ولرز دارم وناحیه سروگردن همراه درد ایا دندونم عفونت داره
با عرض سلام و احترام خدمت شما، با توجه به اینکه دچار تب و عفونت شده اید، احتمال وجود عفونت زیاد است و یابد سریعا جهت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید و تحت نظر دندان پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نمایید.


مصطفی 15 بهمن 1400
سلام من امروز پنج روزه دوندونم رو کشیدم اما الان دو روزه که خیلی درد داره مشکلم چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید.ممنونبا عرض سلام و احترام خدمت شما، چنانچه طی دو روزه گذشته درد دندان شما زیاد شده و از قبل احساس درد شدیدی نداشته اید، احتمالا  دندان شما دچار درای ساکت شده است و باید جهت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید.

15 بهمن 1400
سلام و عرض ادب من 3روز پیش دندونمو کشیدم از اون موقه تا الان درد میکنه و داخلشم چرکی شده خاستم بدونم چیکار کنم؟ با عرض سلام و احترام خدمت شما، چنانچه دندان شما به سختی خارج شده و دچار عفونت بوده است احساس درد در ناحیه تحت درمان طبیعی بوده است و یهتر است از دهان شویه و آب نمک استفاده نمایید و دارو ها و مسکن های تجویزی دندان پزشکتان را مصرف نمایید. 
تجربه درد 1 هفته الی 10 روز طبیعی بوده اما طی این مدت درد شما باید روبه کاهش باشد. چنانچه درد و التهاب شما کمتر نشده و درد غیر قابل تحمل باشد باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.


میترا ش 15 بهمن 1400
سلام وروزخوش من ده روزی هست که دندان ۴پایین راکشیدم ودرددارم والان سه روزی است که بانظرپزشک آنتی بیوتیک مصرف میکنم .سرم وفکم وگوشم وخودجای دندانم بشدت دردمیکندلطفاراهنمایی کنیدبا عرض سلام و ادی خدمت شما، بهتر است دارو های تجویزی را مصرف کرده و مرتبا دهان و دندان خود را با اب نمک و دهان شویه ضدعفونی کرده، چنانچه درد و عفونت شما بر طرف نشد جهت بررسی و معاینه مجدد به دندان پزشک مراجعه نمایید.

دستیار 11 بهمن 1400
سلام من امروز دندونم رو کشیدم،محل دندون وقسمت چپ دهان وسر وگلو وفکم خیلی دردر داره.. برای کاهش در چکار میتونم بکنم...گرما خوبه یا سرما... یعنی داخل کیسه یخی بذارم وقسمت بیرونی دندان بذارم یا هم حوله وپارچه ای کرم کرده همون قسمت بذارم؟؟؟ با عرض سلام و ادب خدمت شما،تا دو روز اول بعد ار کشیدن دندان جهت کاهش خونریزی از کمپرس سرد و بعد از خونریزی دندان، چنانچه در ناحیه تحت درمان دچار  ورم و تورم شدید، از کمپرس گرم استفاده کنید.

الهام خدابنده لو 11 بهمن 1400
سلام من دوروزه ک دندونمو کشیدم بعداز اینکه ب منزل رسیدم خونریزی شدیدی داشت ب کمک چای و نمک و آبلیمو خونریزی رو قطع کردم اما همچنان درد دارم بعد اینکع تکه های ریز دندان از جای زخم بیرون میکشیدم ولی احساس میکنم ک ی تیکع دیگر داخل مونده پیش دکترم رفتم گفتن که استخوان فکه ولی همچنان درد دارم چ پیشنهادی برای درد دندانم دارید؟ با عرض سلام و احترام خدمت شما، احساس درد تا یک هفته بعد از کشیدن دندان طبیعی است البته باید رفته رفته کم شود. در این بازه میتوانید تحت نظر دندان پزشک از مسکن و دهان شویه جهت تسکین درد خود استفاده کنید. 
باقی ماندن بخشی از استخوان در محل دندان، بعد از کشیدن دندان طبیعی است و رفته رفته لثه روی آن را میپوشاند.
چنانچه درد شما کاهش پیدا نکرد باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.


سعید 4 بهمن 1400
سلام بنده ۲۰ روز پیش دندان چهار کشیدم الانم کمی درد داره البته موقع غذا خوردن علتش چیه؟
با عرض سلام و احترام خدمت شما، ابتدا باید از سلامت کامل دندان های مجاور مطمئن شوید، بهتر است جهت معاینه به دندان پزشک مراجعه نمایید. احتمال دیگری که ممکن است باعث این درد شود، آزرده شدن لثه است که بهتر است از آب نمک و یا دهان شویه استفاده کنید، تا محل تحت درمان ضدعفونی شده و اگر دچار التهاب میباشد برطرف شود.


حمیدش 27 دی 1400
سلام من دندان راکشیدم خیلی دردداردتاحدی که بقیه دندانهام دردمی کنندمن چنددندان قبلا کشیدم تابه حالاچنین نبوده است لطفا راهنمایی کنیدبرای اینکه دردکمتری بکشم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، باتوجه به زمان کشیدن دندان شما، نوع کشیدن اعم از سختی، آسانی و تبحر جراح، شرایط دندان و معاینه محل تحت درمان میتوان علت درد شما را متوجه شد. البته باید در نظر داشته باشید هر دندان از جهت گوناگونی اعم از ریشه، استخوان و ... با دیگر دندان ها متفاوت است و دوران نقاهت متفاوتی خواهند داشت.درد دندان تا یک هفته بعد از کشیدن ادامه خواهد داشت و رفته رفته کاهش می‌یابد. در این بازه نیز میتوانید از مسکن ویا دهان شویه استفاده کنید.


کلینیک دریای نور 25 دی 1400
با عرض سلام و ادب خدمت خانم شقایق؛ با توجه به شرایط دندان شما و اینکه دندان شما به سختی خارج شده است، احساس درد و ناراحتی در 5 الی 7 روز بعد از جراحی طبیعی است اما رفته رفته این درد و تورم باید کاهش یابد، چنانچه پس از این مدت و مصرف دارو و دهانشویه تجویزی توسط دندان پزشک درد و تورم شما بهتر نشد باید به دندان پزشک مراجعه کنید چراکه دندان شما دچار عفونت شده است و باید تحت نظر دندان پزشک دارو مصرف نمایید.

شقایق 23 دی 1400
سلام من چند روزی میشه دندونم رو کشیدم دندان خیلی ریشه داشت و دکتر بزور مشیدش الان لثم سیاه شده و جای دندون خیلی درد داره و با مسکنم آروم نمیشه صورتم هم ورم داره میشه بگید چیکار میتونم بکنم براش؟

کلینیک دریای نور 19 دی 1400
با عرض سلام و احترام خدمت جناب هوشمند، 3 تا 5 روز بعد از کشیدن دندان احتمال درای ساکت وجود دارد و به مدت 7 تا 10 روز طول میکشد، البته درد بعد از کشیدن دندان کاملا طبیعی است اما درد زیادی که قابل تحمل نباشد ممکن است به دلیل درای ساکت باشد. بهتر است جهت تشخیص و درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید.

نیما هوشمند 19 دی 1400
چند وقت بعد از کشیدن دندان احتمال درای ساکت وجود دارد؟

کلینیک دریای نور 1 دی 1400
با عرض سلام و ادب خدمت خانم میرزایی، احتمال اینکه درد شما ناشی از دندان عقل کشیده شده یا عفونت جای آن دندان باشد خیلی کم است؛ چرا که در آن محل ریشه یا دندان باقی نمانده و محل دندلن تیز بعد از ده سال ترمیم شده است. ممکن است درد شما ناشی از سینوزیت باشد؛ چرا که حفره‌ های سینوسی بسیار نزدیک به ریشه دندان‌ های فک بالا قرار دارند. همانطور که عفونت سینوس می‌ تواند منجر به درد دندان شود، کوچک‌ ترین خرابی یا عفونت در دندان نیز می‌ تواند منجر به عفونت یا تشدید التهاب سینوس شود که باید جهت درمان به پزشک مربوطه مراجعه کنید. احتمال دیگر وجود پوسیدگی در دندان اطراف باشد. که باید جهت معاینه و درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

مریم میرزایی 30 آذر 1400
باسلام .من دندان عقلم را ده سالی است که کشیدم ولی الان دوسال است که جای اون دردمیکنه دردش به حدی است که سردرد شدیدی میگیرم وگوش وچشمم هم به شدت دردمیگیرد نمیدونم چی کارکنم وعلتش چیه ماهی یک بار دردمیگیرد وبعد ازدوروز خوب میشود

کلینیک دریای نور 27 آذر 1400
با عرض سلام و ادب خدمت آقای زارعی، درمان درای ساکت در منزل امکان پذیر نیست ، و برای درمان نهایی حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید. اما میتوانید جهت تسکین درد خود از مسکن استفاده کنید و از دیگر درمان های خانگی میتوان به استفاده از آب نمک ، روغن گل میخک (استفاده بیش از اندازه از این روغن می تواند به نکروز منجر شود و سلول ها به دلیل فقدان جریان خون از بین ببرد.)و عسل جهت ضد عفونی و خواص آنتی باکتریال و استفاده از زرد چوبه و آلوئورا به دلیل خواص ضد التهابی اشاره کرد ، همچنین استفاده از چای سبز وسیاه (بعد از سرد شدن) به دلیل خواص ضدباکتری، ضدالتهاب، تسکین دهنده و ضدعفونی کننده موثر خواهد بود. نکته بسیار مهم، توجه به این موضوع است که این روش ها صرفاً به عنوان راهکاری موقتی به کار رود؛

مهدی زارعی 25 آذر 1400
سلام فک کنم من دچار درای ساکت شده دندانم الان دسترسی به دندان پزشکی ندارم تو خونه چی کار میتونم بکنم؟

کلینیک دریای نور 18 آذر 1400
با عرض سلام و احترام خدمت خانم محمدی، احساس درد دو روز بعد از کشیدن دندان امری طبیعی است. توجه داشته باشید مراقبت هایی لازم بعد از کشیدن دندان را حتما رعایت کنید.اما اگر تا دو هفته بعد از کشیدن دندان خود احساس درد داشتید، جهت معاینه و بررسی به دندان‌پزشک مراجعه کنید. تا طبق نظر ایشان اگر درای ساکت ایجاد شده باشد؛ درمان های لازم صورت گیرد.

ساناز محمدی 18 آذر 1400
سلام من دو روزه دندان ام رو کشیدم خیلی درد میکنه دندانم یعنی درای ساکت شده؟

دیدگاه شما