آخرین بروز رسانی: 28 خرداد 1401

دندان عقل روی عصب

در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل نزدیک به عصب و یا در تماس با آن باشد؛ اگر با دقت خارج نشود، ممکن است عصب ناحیه ای دچار آسیب شود. درنتیجه باعث بی حسی یا سوزن سوزن در زبان، لب پایین، پوست بالای چانه یا ترکیبی از این موارد شوید. آسیب عصبی بیشتر اوقات موقتی است، البته بهبودی کامل ماه ها طول می کشد. در مواردی که شدت و میزان درگیری دندان با عصب بیشتر باشد، آسیب وارده بیشتر  مبیباشد و ممکن است اعصاب ناحیه از بین رفته و بهبودی و بازگشت حس در ناحیه تحت درمان به صورت کامل حاصل نگردد و  است بخش هایی از بی حسی در بیماران باقی بماند.
میزان و شدت آسیب وارده بستگی به شرایط دندان عقل و میزان درگیری با عصب دارد، علاوه بر این عوامل مختلفی اعم از تجربه، مهارت و شیوه ی جراحی متخصص جراحی فک و صورت بستگی دارد. و در طول جراحی، دندانپزشک باید دقت ویژه ای دندان عقل را خارج نماید، تا به ساختارهای آناتومیک در حفره دهان آسیبی وارد نشود.

شیوه ی جراحی:

اگر میزان درگیری دندان عقل شما با عصب حسی اطراف دندان زیاد باشد، عکس CBCT تجویز شده و با دقت بیشتری اقدام به جراحی می شود. در چنین شرایطی برای کاهش ریسک جراحی از روشی به نام کرونکتومی یا حذف جزیی دندان استفاده می‌شود که ریسک آسیب عصبی را پایین می‌آورد. در این روش تنها بخشی از دندان جدا می‌شود و ریشه سالم باقی می‌ماند.
جهت خارج کردن و جراحی دندان عقل، بعد از بی حسی کامل ناحیه تحت درمان، جهت دسترسی به دندان و استخوان اطراف، با وسیله ای به نام الواتور برشی در لثه ایجاد میشود. سپس از این طریق  و با کمک وسیله ای به نام فرز دندان عقل را خارج کرده و استخوان و تاج دندان با ابزار مخصوص برداشته می شود و سطح ریشه باقی مانده صاف می شود. سپس ریشه دندان را دوباره در جای خود قرار داده و در جای خود بخیه می زنند. این روش معمولاً 30 الی 40 دقیقه طول می کشد.

Full Text (Contact) 3.png

نقش متخصص جراحی فک و صورت در کشیدن دندان عقل

با توجه به حساسیت این جراحی و آسیب های احتمالی موجود انتخاب متخصص جراحی فک و صورت مناسب جهت جراحی دندان عقل بسیار حائز اهمیت است. چرا که متخصص جراحی فک و صورت علاوه بر گذراندن دندان پزشکی عمومی، به صورت تخصصی به انجام امور سخت و پیچیده ی جراحی فک و صورت پرداخته و به آناتومی فک و دندان ها و دندان هایی با شرایط ویژه و ساختارهای آناتومیک در حفره دهان به خوبی آشنایی دارند. در نتیجه طی جراحی به بافت دهان آسیبی وارد نمی‌شود. وبا استفاده درست از تکنیک دست اعم از نوع فشار وارده بر دندان، محل و نوع کشیدن دندان عقل ، جراحی دندان عقل با کمترین عوارض انجام میشود.
یک دندانپزشک خبره یا جراح فک و صورت ماهر می تواند جراحی دندان عقل را در یک جراحی سرپایی تحت درمان قرار دهد و از طرفی روند جراحی و کشیدن دندان عقل با بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار درد و ناراحتی را اصلا احساس نمی کند، طوری که هنگام جراحی بیمار فکر میکند اصلا درمان شروع نشده است.

دکتر-علیزاده-تبریزی-متخصص-فک-و-صورت.png

متخصص جراحی فک و صورت

کاربرد لیزر در جراحی دندان عقل:

با استفاده از اشعه های کم توان لیزر بدون احساس هیچگونه درد و عوارضی میتوان در ابتدا محل تزریق آمپول بی حسی و اطراف آن را توسط اشعه های کم توان لیزر، بدون هیچ گونه درد و عارضه بی حس می‌کنند. و فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی دردی را احساس نمی‌کند.
سپس با کمک لیزر انتهای رگی که دچار خونریزی شده است مسدود می‌شود ودر نتیجه خونریزی کاهش می‌یابد. و با تابندن لیزر به ناحیه تحت درمان درد، عفونت و عوارض جانبی به شدت کاهش یافته و دوران نقاهت کوتاه میشود
 و چنانچه اعصاب ناحیه ای دچار آسیب شوند به کمک لیزر میتوان آن را ترمیم کرد.ه و و التهاب سلول ها را متوقف کرد. و با تابندن اشعه های کم توان لیزر به ناحیه تحت درمان، بدون هیچگونه  درد و عوارض اعصاب آن ناحیه ترمیم میگردد.

**توجه داشته باشید زمان طلایی برای بازسازی و ترمیم اعصاب ناحیه ای تا 3 روز پس از جراحی دندان عقل است. **

دستگاه-لیزر-کلینیک-دریای-نور.jpg

استفاده از فناوری به روز لیزر در کلینیک دریای نور

هزینه جراحی دندان عقل چه قدر است؟

بررسی هزینه در دندان پزشکی یک امر نسبی است و به شرایط و عومل مختلفی بستگی دارد، در خصوص خارج کردن دندان عقل نزدیک به عصب، هزینه میتواند متناسب با یک کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان عقل برابری داشته باشد.
یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در برآورد هزینه جراحی دندان عقل مهارت و تخصص دندانپزشک (عمومی یا تخصصی) است، چراکه دندان پزشک متخصص با توجه به تکنیک های خاص که برای شرایط پیچده و دندان های پیچیده به کار میگیرد، هزینه بیشتری نسبت به دندان پزشک عمومی دریافت میکند.

Full Text (Visit).png

لینک های مرتبط: