×
آخرین بروز رسانی: 31 مرداد 1402

یکی از موارد شایع  و مهم در خصوص دندان عقل، نحوه قرار گیری و  محل قرار گیری آن می‌باشد. که یکی از اصلی ترین موارد دندان عقل روی عصب و یا در نزدیکی عصب می‌باشد. 
در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل نزدیک به عصب و یا در تماس با آن باشد؛ اگر با دقت خارج نشود، ممکن است عصب ناحیه ای دچار آسیب شود. درنتیجه باعث بی حسی یا سوزن سوزن در زبان، لب پایین، پوست بالای چانه یا ترکیبی از این موارد شوید. آسیب عصبی بیشتر اوقات موقتی است، البته بهبودی کامل ماه ها طول می کشد. در مواردی که شدت و میزان درگیری دندان با عصب بیشتر باشد، آسیب وارده بیشتر  مبیباشد و ممکن است اعصاب ناحیه از بین رفته و بهبودی و بازگشت حس در ناحیه تحت درمان به صورت کامل حاصل نگردد و  است بخش هایی از بی حسی در بیماران باقی بماند.
میزان و شدت آسیب وارده بستگی به شرایط دندان عقل و میزان درگیری با عصب دارد، علاوه بر این عوامل مختلفی اعم از تجربه، مهارت و شیوه ی جراحی متخصص جراحی فک و صورت بستگی دارد. و در طول جراحی، دندانپزشک باید دقت ویژه ای دندان عقل را خارج نماید، تا به ساختارهای آناتومیک در حفره دهان آسیبی وارد نشود.   
در این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی شیوه‌ی جراحی دندان عقل روی عصب، جراحی توسط متخصص فک و صورت و کاربرد و لزر در جراحی دندان عقل روی عصب می‌پردازیم.

Dandan Aghl, Banner.png


کشیدن دندان عقل روی عصب 

 اگر میزان درگیری دندان عقل شما با عصب حسی اطراف دندان زیاد باشد، عکس CBCT تجویز شده و با دقت بیشتری اقدام به جراحی می شود. در چنین شرایطی برای کاهش ریسک جراحی از روشی به نام کرونکتومی یا حذف جزیی دندان استفاده می‌شود که ریسک آسیب عصبی را پایین می‌آورد. در این روش تنها بخشی از دندان جدا می‌شود و ریشه سالم باقی می‌ماند.
جهت خارج کردن و جراحی دندان عقل، بعد از بی حسی کامل ناحیه تحت درمان، جهت دسترسی به دندان و استخوان اطراف، با وسیله ای به نام الواتور برشی در لثه ایجاد میشود. سپس از این طریق  و با کمک وسیله ای به نام فرز دندان عقل را خارج کرده و استخوان و تاج دندان با ابزار مخصوص برداشته می شود و سطح ریشه باقی مانده صاف می شود. سپس ریشه دندان را دوباره در جای خود قرار داده و در جای خود بخیه می زنند. این روش معمولاً 30 الی 40 دقیقه طول می کشد.

نزدیک به عصب-.jpg

Tamas_Ver 1.jpg


نقش متخصص جراحی فک و صورت در کشیدن دندان عقل

با توجه به حساسیت این جراحی و آسیب های احتمالی موجود انتخاب متخصص جراحی فک و صورت مناسب جهت جراحی دندان عقل بسیار حائز اهمیت است. چرا که متخصص جراحی فک و صورت علاوه بر گذراندن دندان پزشکی عمومی، به صورت تخصصی به انجام امور سخت و پیچیده ی جراحی فک و صورت پرداخته و به آناتومی فک و دندان ها و دندان هایی با شرایط ویژه و ساختارهای آناتومیک در حفره دهان به خوبی آشنایی دارند. در نتیجه طی جراحی به بافت دهان آسیبی وارد نمی‌شود.
 وبا استفاده درست از تکنیک دست اعم از نوع فشار وارده بر دندان، محل و نوع کشیدن دندان عقل ، جراحی دندان عقل با کمترین عوارض انجام میشود. یک دندانپزشک خبره یا جراح فک و صورت ماهر می تواند جراحی دندان عقل را در یک جراحی سرپایی تحت درمان قرار دهد و از طرفی روند جراحی و کشیدن دندان عقل با بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار درد و ناراحتی را اصلا احساس نمی کند، طوری که هنگام جراحی بیمار فکر میکند اصلا درمان شروع نشده است.

Dr.Tabrizi.jpg

متخصص جراحی فک و صورت

جراحی دندان عقل روی عصب با لیزر:

با استفاده از اشعه های کم توان لیزر بدون احساس هیچگونه درد و عوارضی میتوان در ابتدا محل تزریق آمپول بی حسی و اطراف آن را توسط اشعه های کم توان لیزر، بدون هیچ گونه درد و عارضه بی حس می‌کنند. و فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی دردی را احساس نمی‌کند.سپس با کمک لیزر انتهای رگی که دچار خونریزی شده است مسدود می‌شود ودر نتیجه خونریزی کاهش می‌یابد. و با تابندن لیزر به ناحیه تحت درمان درد، عفونت و عوارض جانبی به شدت کاهش یافته و دوران نقاهت کوتاه میشود
 و چنانچه اعصاب ناحیه ای دچار آسیب شوند به کمک لیزر میتوان آن را ترمیم کرد.ه و و التهاب سلول ها را متوقف کرد. و با تابندن اشعه های کم توان لیزر به ناحیه تحت درمان، بدون هیچگونه  درد و عوارض اعصاب آن ناحیه ترمیم میگردد.

 **توجه داشته باشید زمان طلایی برای بازسازی و ترمیم اعصاب ناحیه ای تا 3 روز پس از جراحی دندان عقل است. **


هزینه جراحی دندان عقل چه قدر است؟

بررسی هزینه در دندان پزشکی یک امر نسبی است و به شرایط و عومل مختلفی بستگی دارد، در خصوص خارج کردن دندان عقل نزدیک به عصب، هزینه میتواند متناسب با یک کشیدن دندان عقل و یا جراحی دندان عقل برابری داشته باشد. یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در برآورد هزینه جراحی دندان عقل مهارت و تخصص دندانپزشک (عمومی یا تخصصی) است، چراکه دندان پزشک متخصص با توجه به تکنیک های خاص که برای شرایط پیچده و دندان های پیچیده به کار میگیرد، هزینه بیشتری نسبت به دندان پزشک عمومی دریافت میکند.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 81

نظرات کاربران

حسن 5 اسفند 1402
با سلام من دندان عقل نهفته نزدیک به عصب داشتم که آن را جراحی کردم و بعد از آن دچار بی‌حسی لثه و دندان و لب شدم می‌خواستم ببینم زمان طلایی برای مراجعه به لیزر تراپی و شروع درمانی تا چه مدت بوده است زیرا از تایم جراحی من گذشته و این حس برنگشته و پزشک من را در جریان نگذاشته بود یا به من اموزش نداده بود که اگر چنین بی‌حسی اتفاق افتاد باید سریعتر مراجعه کنم با تشکر از پیگیری شما و کلینیک خوبتان
بی حسی بعد از جراحی در بعضی موارد طبیعی است و بعد از مدتی عصب آسیب دیده ترمیم میشود . اما زمان طلایی برای استفاده از لیزرتراپی که بیشترین تاثیر را دارد، طبق توصیه پزشکان سه روز بعد از جراحی است.اما اگر زمان طولانی تر گذشته باشد همچنان درمان قابل انجام است اما ممکن است تاثیرگذاری کمتری داشته باشد.


ندا 5 اسفند 1402
با سلام من یک دندان عقل نهفته نزدیک به عصب داشتم در فک پایینم که پس از جراحی دچار بی‌حسی لب و چانه شدم و نگرانم که این بی‌حسی برنگرده چرا که برای درمان دیر اقدام کردم و می‌خواستم بدانم زمان طلایی اینکه می‌توانستم برای درمان مراجعه کنم تا چند روز بعد از جراحی بوده چون که پزشک من را در جریان این موضوع نگذاشته است ممنون می‌شم از راهنمایی شما
بی حسی بعد از جراحی در بعضی موارد طبیعی است و بعد از مدتی عصب آسیب دیده ترمیم میشود . اما زمان طلایی برای استفاده از لیزرتراپی که بیشترین تاثیر را دارد، طبق توصیه پزشکان سه روز بعد از جراحی است.اما اگر زمان طولانی تر گذشته باشد همچنان درمان قابل انجام است اما ممکن است تاثیرگذاری کمتری داشته باشد.

نادیا 5 اسفند 1402
تایم طلایی بعد از بی حسی لب و چانه برای اینکه درمان را شروع کنیم چقدر است؟
تایم طلایی برای استفاده از روش لیزرتراپی 3روز بعد از جراحی است که طی 10 جلسه لیزرتراپی منظم این بی حسی به مرور رفع میشود.

نادیا 5 اسفند 1402
با سلام من یک دندان عقل نهفته افقی در سمت چپ فک پایینم داشتم ک نزدیک ب عصب بوده و پس از جراحی لب و چانه لثثه و دندان های سمت چپم دچار بی حسی شدن میخواستم ببینم جراح میتونسته از روش کرونوکتمی استفاده کنه یا سایر روش ها یا اصلا نباید دست میزاشته خواهش میکنم جواب دهید لطفا
با مشورت متخصص فک و صورت پاسخ سوال شما به شرح زیر است:
بی حسی عصب آسیب دیده تا حدی طبیعی است و به مرور زمان با بازسازی عصب آسیب دیده رفع میشود. اما با استفاده از روش‌هایی مانند لیزرتراپی میتوان این روند را تا حد زیادی بهبود بخشید. اگر دندان عقل عفونی باشد یا باعث ایجاد التهاب لثه شود حتما باید کشیده شود. روش کرونوکتمی روش منسوخ شده است که استفاده از آن توصیه نمیشود.


سج 30 دی 1402
هزینه کشیدن و لیزر تراپی اینا حدودا چقدر میشع ؟؟
برای اطلاع دقیق از روند درمان و هزینه‌های جراحی دندان عقل، با شماره های درج شده در قسمت "تماس باما" مستقیما با کلینیک در ارتباط باشید.


سج 30 دی 1402
شما انجام میدین؟ متخصص جراح فک و صورت دارین ؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بله توسط متخصصین جراحی فک و صورت در کلیینیک دندانپزشکی دریای نور به کررات جراحی دندان عقل روی عصب انجام شده است، اغلب بدون عارضه انجام می گردد، اما در صورت آسیب طی جلسات منظم لیزر تراپی آسیب وارده ترمیم می شود. در صورت تمایل در قسمت وقت دهی مشخصات خود را وارد نمایید.


سج 29 دی 1402
سلام دندان عقل مادرم ریشش وصله به عصب هرجاهم رفتیم میگن کار ما نیست اگرم بکشین ممکنه دهن یا نیمی از صورتشون بی حس میشه اینو واقعا چه راهی براش شما پیشنهاد میدین باید چیکار کنیم؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دراین خصوص مهمترین نکته مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت ماهر و با تجربه در زمینه جراحی دندان عقل روی عصب است؛ متخصص جراحی فک وصورت در ابتدا با تجویز عکس CBCT محل قرار گیری دندان عقل را بررسی کرده و با دقت بیشتری اقدام به جراحی با روش کرونکتومی  (حذف جزیی دندان) می‌گردد. چنانچه بعد از جراحی دندان عقل روی عصب، اعصاب ناحیه ای دچار آسیب شده باشد، و فرد دچار بی حسی فک و صورت شده باشد، با استفاده از لیزر دندانپزشکی و تاباندن اشعه های کم توان لیزر به ناحیه مورد نظرتا 3 روز بعد از جراحی و  در 10 جلسه منظم لیزر تراپی؛ آسیب وارده و اعصاب ناحیه ای ترمیم می‌گردد. البته تجویز نهایی و بررسی میزان درگیری دندان عقل با عصب فک و شددت آسیبی که ممکن است ایجاد گردد، همگی با نظر و تجویز متخصص جراحی فک و صورت مشخص می‌گردد.


افسون 27 آذر 1402
بعد از کشیده شدن دندان عقل.چند روز زمان میبره تا متوجه شیم عصب فک آسیب دیده
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بی حسی فک بعد از کشیدن دندان عقل نزدیک به عصب،  ممکن است به صورت بی حسی، گزگز، یا تغییر احساس در لب پایین، زبان یا چانه ظاهر شود.علائم ذکر شده بلافاصله بعد از جراحی دندان عقل مشخص می‌شود، بدین صورت که بعد از جراحی حس ناحیه تحت درمان باز نگشته و بی حسی ادامه دار خواهد بود.


فاطمه قربانی 21 شهریور 1402
با تشکر از مطالب ارزشمند و راهنمایی های کامل شما

الی 24 اردیبهشت 1402
سلام باقی ماندن ریشه دندان عقل توی لثه مشکلی ایجاد نمیکنه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما،در اکثر موارد باید ریشه دندان عقل هنگام جراحی و کشیدن آن خارج شود، چرا که ممکن است موجب التهاب، عفونت و تورم در آن ناحیه شود. اما گاهی با توجه به شرایط دندان عقل و نظر متخصص جراحی فک و صورت اگر محل قرار گیری  ریشه دندان عقل به گونه‌ای باشد که خارج کردن آن باعث ایجاد عارضه در فرد شود، با صلاح دید متخصص ریشه دندان عقل خارج نمی‌شود. برای مثال دندان عقل نزدیک به عصب که ریشه ها در نزدیکی عصب هستند و خارج کردن ریشه ها می‌تواند باعث آسیب به عصب فک و ایجاد بی حسی در فک و دهان شود، به تشخیص متخصص ریشه دندان عقل نزدیک به عصب خارج نشده و اگر فرد در ناحیه دندان عقل دچار عفونت، تورم و التهاب و درد شود، باید جهت خارج کردن ریشه دندان عقل مجدد به متخصص جراحی فک وصورت مراجعه نماید.




هلن 25 فروردین 1402
خود پزشک چه زمانی متوجه آسیب عصب می شوند؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه هنگام جراحی یا بعد از آن و بعد از خارج کردن دندان عقل عصب فک دچار آسیب گردد، متخصص جراحی فک و صورت آسیب وارده را مشاهده کرده و متوجه آسیب به عصب میگردد. در موارد اندکی اگر عصب فک دارای شاخه های فرعی باشد، آسیب به این شاخه های فرعی که در استخوان می‌باشد قابل رویت نبوده و ممکن است جراح متوج آسیب نشود یا آسیب به عصب بسیار جزئی باشد، که در هردو صورت آسیب و بی حسی فک موقتی بوده و ترمیم پذیر است.


ضرابیان 26 تیر 1401
ایا آسیب جدی داره؟ یعنی ممکن مثل سکته فک وعضلاتش از کار بیفته؟
با عرض سلام  ادب خدمت شما، جراحی توسط متخصص جراحی فک و صورت و کنترل شرایط احتمال آسیب جدی و آسیب به عصب فک را به شدت کاهش داده و در صورت وقوع آسیب در اکثر مواقع آسیب موقتی بوده و با درمان به موقع و مرتب توسط لیزر و  زیر نظر متخصص جراحی فک و صورت آسیب ایجاد شده درمان می‌شود. و مانند عارضه ای که هنگام سکته برای افراد اتفاق می افتد عضلات فک دچار آسیب جدی و همیشگی نمی شوند.جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و یا به واتس آپ کلینیک پیام دهید.


محب 13 تیر 1401
ممنون‌ از مطالبتون هزینه جراحی دندان عقل چه قدره؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، لطفا جهت اطلاع از هزینه ها و طرح درمان مرتبط با شرایط شما به واتس آپ کلینیک پیام دهید.

دیدگاه شما