×
آخرین بروز رسانی: 9 آبان 1402

با توجه به چالش برانگیز بودن بحث جراحی و کشیدن دندان عقل، یکی از سوالات اساسی در این حیطه کشیدن یا نکشیدن دندان عقل و بهترین زمان کشیدن دندان عقل میباشد. در این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی زمان مناسب کشیدن دندان عقل و زمان کشیدن دندان عقل نهفته می‌پردازیم.

آیا باید دندان عقلم را بکشم؟.jpg

بهترین زمان کشیدن دندان عقل: 

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، بسته به شرایط فردی متفاوت است. و نمی توان زمان دقیقی به صورت کلی مشخص کرد اما  به طور کلی، اغلب توصیه می شود که در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست، قبل از ایجاد عوارض، درد و عفونت دندان های عقل مخصوصا دندان عقل نهفته و نیمه نهفته کشیده شود یا جراحی صورت گیرد. البته عوامل موثر بر آن نیز در تعین زمان مناسب جراحی دندان عقل تعیین کننده هستند. 
درد_لثه_دندان_عقل.jpg 

  • زمان رویش دندان عقل:

دندان عقل معمولاً در سال های اولیه نوجوانی شروع به رشد می کند و ممکن است در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست به طور کامل شکل بگیرد. اغلب در این مرحله که ریشه ها به طور کامل رشد نکرده اند، حذف آنها آسان تر است و خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد.
  • معاینه و ویزیت مستمر دندانپزشکی:
معاینات منظم دندانپزشکی می تواند به تعیین موقعیت و قررگیری دندان عقل، سلامت و وضعیت آن نسبت به دندان های اطراف کمک کند. تهیه عکس گرافی و و معاینات کامل توسط یک متخصص جراحی فک و صورت به ارزیابی اینکه آیا دندان عقل شما باعث ایجاد مشکلات متعدد در آینده می شود  یا نه، کمک می کند.

  • علائم وعوارض دندان عقل: 

یکی از اصلی ترین موارد در هر درمان مشاهده و احساس علائم ناشی از درد و عفونت می‌باشد. اگر علائمی مانند درد، عفونت، تورم یا مشکل در تمیز کردن اطراف دندان عقل خود را تجربه کنید، ممکن است لازم باشد که زودتر آنها را حذف کرده و جهت جراحی دندان عقل خود اقدام نمایید. این موارد در خصوص2 دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته بیشتر می‌باشد و علائمی اعم از عفونت، تورم و قرمزی لثه ها و دندان های اطراف، ایجاد کیست و آبسه دندانی یا در بافت لثه را در بر خواهند داشت.

  • درمان ارتودنسی: 

اگر تحت درمان ارتودنسی  هستید، ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی) شما ممکن است برداشتن دندان عقل را برای جلوگیری از تداخل آنها با تراز دندان های دیگرتان توصیه کند.

  • ملاحظات فردی: 

شرایط فک و دندان های  هر فرد منحصر به فرد است و ممکن است عوامل خاصی بر زمان برداشتن دندان عقل تأثیر بگذارد. ضروری است که با یک متخصص جراحی فک و صورت و دندانپزشک مشورت کنید تا شرایط شما را ارزیابی کنند و مشاوره شخصی ارائه دهند.
ترس شدید از دندان پزشکی.jpg

درد دندان عقل به کجا می‌زند؟

یکی از ابهاماتی که گاها افراد در مواجهه با درد دندان عقل با آن مواجه می‌شوند، گسترش درد و به عبارتی عفونت دندان عقل و گلو درد،  وز وز و درد گوش و به عبارتی پخش شدن درد در ناحیه دهان، فک، گوش و غدد لنفاوی می‌باشد. درد و عفونت دندان عقل می‌تواند موجب احساس درد در دندان های اطراف، گلو و یا گوش گردد به گونه ای که حتی  این درد با درد ناشی از سرما خوردگی در گلو یا گوش نیز اشتباه گرفته شود. علاوه بر این گاها دندان عقل باعث ایجاد عوارضی اعم از مشکلات سینوسی، سردرد و یا درد در یک ناحیه از صورت نیز باشد.
با توجه به اینکه دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رشد میکند، ممکن است و به دلیل سایش با دندان های اطراف باعث از بین بردن هم‌راستایی دندان‌ها شود، به همین دلیل در اکثر موارد در درمان ارتودنسی  دندان‌های عقل به علت فضایی که اشغال کردند باید خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن آنها ایجاد شود. درد و تورم لثه ای که اطراف دندان عقل می‌باشد نیز از عوارض شایع می‌باشد.
دندان-عقل.png

در چه شرایطی دندان عقل نیاز به کشیدن ندارد؟

اگر فک  فضای کافی برای رویش دندان عقل را داشته باشد ودندان عقل  در جای خود و و به طور کامل رویش داشته باشد (نهفته و یا نیمه نهفته نباشد) و بهداشت دهان و دندان عقل به طور مرتب رعایت شود؛ نیاز به خارج کردن دندان عقل نخواهد بود اما باید مرتبا و به صورت سالانه شرایط دندان عقل  و دندان های مجاور بررسی گردد. در این شرایط فرد می تواند از آن دندان به طور مفید و کارا استفاده نماید البته این حالت بسیار کم به وجود می آید.

Tamas_Ver 1.jpg

عوارض نکشیدن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته:

اگر دندان عقل به صورت نیمه نهفته و یا نهفته باشد درد و عوارضی را به همراه دارد که قطعا باید جراحی دندان عقل صورت گیرد و دندان عقل خارج گردد. چرا که علاوه بر ایجاد درد گسترده، عفونت و تورم لثه و پوسیدگی و آسیب به سایر دنداان ها عوارض دیگری نیز به همراه دارند. 
دندان های نیمه نهفته که تاج دندان بیرون آمده است باعث آبسه، سلولیت و ایجاد کیست در لثه می‌شوند. دندان های نهفته نیزدارای یک کیسه فولیکولی می باشد که در گذر زمان به کیست و تومور تغییر ماهیت داده و به مرور زمان کیست ایجاد شده بزرگتر شده و باعث مشکلات زیادی می شود و حتی ممکن است باعث از بین رفتن استخوان فک و در موارد شدید تر موجب آسیب گسترده و آسیب به چشم گردد.از این رو بهتر است قبل سن 35 سالگی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته جراحی و خارج گردد. چرا که خطر ایجاد کیست در سنین بالا تر بیشتر است. 

مراحل جراحی دندان عقل-min.jpg
مراحل جراحی دندان عقل

دندان عقل چند ریشه دارد؟

دندان عقل مانند سایر دندان های آسیاب دارای چندین ریشه است. تعداد ریشه های دندان عقل می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً دندان عقل دارای دو یا سه ریشه است. که این ریشه ها می توانند خمیده یا مستقیم باشند و به گیرکردن دندان در استخوان فک کمک می کنند. شکل و تعداد ریشه ها می تواند در بین افراد و حتی در بین چهار دندان عقل در یک فرد متفاوت باشد. در برخی موارد، دندان عقل ممکن است یک ریشه داشته باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است چهار یا بیشتر داشته باشند. آناتومی دندان عقل می تواند کاملاً متغیر باشد و توسط عواملی مانند ژنتیک و تنوع فردی تعیین می شود.
شایان ذکر است که در صورت لزوم، تعداد و شکل ریشه های دندان عقل می تواند بر دشواری فرآیند کشیدن تأثیر بگذارد. دندانپزشکان و جراحان دهان هنگام برنامه ریزی برای کشیدن دندان عقل برای اطمینان از یک روش ایمن و موفق، این عوامل را در نظر می گیرند. برای مثال نزدیکی یا درگیری اعصاب فک پایین با دندان عقل فک پایین می‌تواند از جمله راحی های چالش برانگیز شده و عوارضی به همراه  داشته باشد. 

می‌توانید سوالات و تجربیات خود را خصوص بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل  در قسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید. 
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

هزینه جرم گیری با ایرفلو.jpg

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 20

نظرات کاربران

بیرامی 12 خرداد 1402
سلام من دو تا از دندون عقلام همزمان داره در میاد دو تا پایینیا نیمه نهفته هستن من تو فک پایینم سمت چپ یه دندون با دندون عقلم فاصله داره اون پوسیده شده و روکش کردم دکتر گفته یه چن سالی کار میکنه من هم خیلی مراقبت کردم، میخواستم بدونم میشه اونو بکشم بعد دندون عقلمو با ارتودنسی بیاد جای اون بعد دلیلش چیه که دندان عصب کشی و روکش شده پوسیده انقد درد بگیره دردش خیلی طولانیه ایا میتونم دندون عقلمو جایگزین دندون پوسیدم کنم با ارتودنسی و هزینشم حدودی اگه میدونید بگید ممنون
با عرض سلام و ادب خدمت شما،در خصوص دندان شما که بعد از عصب کشی و روکش شده است، ممکن است دندان به دلایل مختلفی اعم از عدم رعایت بهداشت دهان و دندا، عدم موفقیت در  درمان ریشه اولیه،کانال های اضافی در دندان و شناسایی نشدن آنها طی درمان، شکستگی و ترک در ترمیم لثه و روکش دندان و ... مجددا دچار عفونت شده و به مجددا به عصب رسیده باشد، در این شرایط باید روکش برداشته شود و با تهیه عکس گرافی و بررسی توسط متخصص درمان ریشه علت درد و میزان عفونت مشخص گردد و در خصوص نگهداری از طریق درمان ریشه مجدد (ری اندو) یا کشیدن آن تصمیم گرفته شود، در صورت کشیدن و تصمیم بر ارتودنسی و جابجا کردن دندان عقل نیمه نهفته باید با عکس گرافی به متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده تا مشخص گردد آیا دندان عقل شما خاصیت جابجایی و ارتودنسی و قرار گرفتن در ردیف دندان ها را دارد؟ یا خیر چرا که ممکن است با توجه به نیمه نهفته بودن دندان عقل نیاز به جراحی و کشیدن آن باشد. هزینه ارتودنسی نیز بر حسب شرایط دهان و دندان و فک شما و مدت زمان لازم جهت درمان ارتودنسی مشخص می‌شود. چنانچه نیاز به کشیدن دندان وجود داشته باشد از درمان ایمپلنت جهت جایگزینی دندان از دست رفته نیز می‌توان استفاده کرد.

دیدگاه شما