کشیدن دندان عقل (wisdom tooth extraction)

گروه درمانهای جراحی فک و صورت

کشیدن دندان عقل یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه به دندان پزشکی است، که همواره افراد با آن مواجه می‌شوند. دندان عقل (Wisdom tooth) به آخرین دندان انسان در هر قوس فکی گفته می‌شود، که معمولاً از سنین ۱۸ تا ۲۵ سالگی رویش پیدا می‌کنند، البته در افراد مختلف ممکن است زودتر یا دیرتر از زمان مورد انتظار ظاهر شوند. به طور کلی هر فرد چهار دندان عقل دارد. دو دندان عقل در سمت راست و دو دندان عقل در سمت چپ و در فک و بالا و پایین رویش خواهند داشت؛ که به اشکال متفاوتی اعم از دندان عقل رویش یافته، دندان عقل نهفته و دندان عقل نیمه نهفته ظاهر می‌شوند. در ادامه این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی درد دندان عقل و کشیدن دندان عقل می‌پردازیم.

کشیدن دندان سینوسی-min.jpg

درد دندان عقل:

درد، عفونت و تورم دندان عقل یکی ازعلل اصلی مراجعه به دندان پزشک جهت کشیدن دندان عقل می‌باشد. البته علائم مربوط به درد دندان عقل همیشه به شکل یک درد مشخص در ناحیه‌ی رویش دندان عقل ظاهر نمی‌شود و به علت خاصیت پخش شدن و گسترش درد و عوارض ناشی از رویش دندان عقل، پوسیدگی وعفونت دندان عقل عوارض گسترده ای خواهد داشت؛ اعم از:
  • ایجاد کیست و یا تومورها
  • عفونت و التهاب دندان عقل، دندان های مجاور و یا لثه
  • ایجاد درد در مفصل گیجگاهی، فک، گردن، غدد لنفاوی و گوش
  • عدم توانایی در باز کردن دهان به طور کامل و احساس سختی و درد هنگام جویدن غذا

درد دندان عقل به کجا می‌زند؟

یکی از ابهاماتی که گاها افراد در مواجهه با درد دندان عقل با آن مواجه می‌شوند، گسترش درد و به عبارتی عفونت دندان عقل و گلو درد، وزوز و درد گوش و به عبارتی پخش شدن درد در ناحیه دهان، فک، گوش و غدد لنفاوی می‌باشد. درد وعفونت دندان عقل می‌تواند موجب احساس درد در دندان های اطراف، گلو و یا گوش گردد به گونه ای که حتی  این درد با درد ناشی از سرما خوردگی در گلو یا گوش نیز اشتباه گرفته شود. علاوه بر این گاها دندان عقل باعث ایجاد عوارضی اعم از مشکلات سینوسی، سردرد و یا درد در یک ناحیه از صورت نیز باشد.

با توجه به اینکه دندان عقل آخرین دندانی است که در دهان رشد میکند، ممکن است و به دلیل سایش با دندان های اطراف باعث از بین بردن هم‌راستایی دندان‌ها شود، به همین دلیل در اکثر موارد در درمان ارتودنسی  دندان‌های عقل به علت فضایی که اشغال کردند باید خارج شوند تا فضا برای حرکت دندان‌ها به منظور ردیف شدن آنها ایجاد شود.

Tamas_Ver 1.jpg

درآمدن دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

دندان عقل معمولاً در اواخر سال های نوجوانی یا اوایل دهه بیست شروع به رشد می کنند. با این حال، زمان دقیق رویش آن  می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. رویش دندان عقل فرآیندی تدریجی است که معمولاً در یک دوره چند ماهه اتفاق می افتد. و علائم متفاوتی در بر خواهد داشت. از جمله درد، تورم و ناراحتی  در ناحیه فک، گردن، گوش و سر. توجه به این نکته مهم است که همه افراد دندان عقل ندارند و برخی افراد ممکن است کمتر از چهار دندان داشته باشند یا اصلاً دندان عقل نداشته باشند. از این رو تجربه تمامی افراد یکسان نخواهد بود.

کشیدن دندان عقل:

چنانچه دندان عقل به طور کامل رشد کرده باشد، و دارای دسترسی مناسب باشد دندان عقل را با کشیدن خارج می‌کنند. و اگر دندان عقل به صورت نهفته و یا نیمه نهفته باشد، نیاز به جراحی دندان عقل وجود دارد. در این مرحله بسته به نوع دندان عقل و شرایط آن، یا دندان را به صورت یک باره خارج  می‌شود و یا اگر ریشه دندان عقل مقاوم و عمیق بوده ویا پوسیدگی دندان زیاد باشد، دندان شکسته شده و به صورت تکه تکه خارج می‌شود. مراحل جراحی دندان عقل به صورت کلی عبارتد از:
  1. بررسی عکس دندان عقل و آماده سازی بیمار جهت جراحی دندان عقل
  2. تزریق آمپول بی حسی در ناحیه استخوان فک و بافت لثه ای که دندان عقل قرار دارد، جهت بی حسی عمیق ناحیه تحت درمان و انجام تست بی حسی
  3. ایجاد برش در لثه توسط ابزار مخصوصی به نام  "الواتور"  به منظور دسترسی به دندان عقل و خالی کردن کناره های دندان جهت دسترسی به ریشه دندان عقل
  4. خارج کردن دندان عقل با وسیله ای به نام  "فرز"  به صورت کامل و یا در صورت نیاز به صورت چند تکه
  5. بخیه لثه و پانسمان محل تحت درمان جهت کنترل خونریزی
توجه داشته باشید میزان بی حسی دریافتی به شرایط بیمار(وزن،سن و شرایط جسمانی) و نظر متخصص جراحی فک و صورت بستگی دارد، و در طول فرایند درمان نیزچنانچه اثر بی حسی از بین رفته و فرد کوچکترین درد و حساسیتی احساس کند مجددا بی حسی تزریق می‌گردد.

کشیدن دندان عقل در اوایل بارداری.jpg

کشیدن دندان عقل با لیزر:

کشیدن  دندان عقل با لیزر در واقع یک درمان با کمترین عوارض ممکن است. در فرایند کشیدن دندان عقل با لیزر نسبت به کشیدن دندان عقل به روش سنتی اعمال متفاوتی انجام نمی‌گیرد، بلکه لیزر یک جایگزین برای ابزارهای جراحی و تسهیل فرایند است. لیزرهای دایود بافت نرم، پرتوهای متمرکزی از نور و حرارت ساطع می کنند که به  دقت و ظرافت با بافت لثه برخورد کرده و موجب تغیر شکل آن و ایجاد برش های دقیقی در بافت لثه می‌شود.  البته توجه داشته باشید که نوع لیزر مورد استفاده برای جراحی بافت نرم بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که توان خروجی لیزر باید قابل تنظیم باشد تا امکان کنترل دقیق در طول مراحل مختلف جراحی فراهم شود. علاوه بر این کنترل حرارت، سییستم خنک کننده، موارد ایمنی و .. از دیگر ویژگی های مهم در این امر هستند.
کاربرد لیزر در جراحی دندان عقل_کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min (1).jpg
در کشیدن دندان عقل با لیزربدین صورت است، که با تشخیص متخصص جراحی فک وصورت و پیش از شروع کشیدن دندان عقل و تزریق آمپول بی حسی، با استفاده از اشعه های کم توان لیزر، ناحیه تحت درمان بی حس شده و فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی درد وسوزشی احساس نمی‌کند و فرایند بی حسی دندان با تاثیر بیشتر و سرعت بیشتری انجام می‌گردد. در نهایت بعد از اتمام کشیدن دندان عقل نیز با تابش اشعه های کم توان لیزر به ناحیه قرارگیری دندان عقل بدون هیچ گونه درد، سوزش و عوارضی موجب کاهش دوران نقاهت، احتمال عفونت و کنترل خونریزی در فرد می‌گردد.
چنانچه دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته در نزدیکی عصب بوده و یا ریشه های دندان عقل بر روی عصب فک پایین یا در درگیری با آن باشد، وهنگام جراحی دندان عقل عصب فک دچار آسیب شده باشد، با جلسات منظم لیزر تراپی توسط متخصص جراحی فک و صورت و تجویز ایشان، عصب آسیب دیده ترمیم می‌گردد. از دیگر مزایای لیزر دندان پزشکی به کنترل احساس ناخوشایند و سندرم گگ (حالت تهوع در دندان پزشکی) هنگام درمان های دندان پزشکی و کاهش عوارض ناشی از سندرم گگ برای ساعتی و انجام درمان و جراحی دندان عقل بدون احساس تهوع اشاره کرد.

جراحی دندان عقل توسط متخصص جراحی فک و صورت:

امروزه بسیاری از اعمال دندان پزشکی توسط متخصصین این حوزه و با دقت و ظرافت بسیار بالایی انجام می‌گردد. جراحی دندان عقل مخصوصا جراحی دندان عقل نهفته، جراحی دندان عقل نیمه نهفته، دندان عقل کج یا افقی و دندان عقل نزدیک به سینوس یا دندان عقل نزدیک به عصب از موارد بسیار مهمی هستند که باید توسط متخصص جراحی فک و صورت بررسی شده و جراحی توسط ایشان انجام گیرد. چراکه متخصص و جراح فک و صورت با آشنایی کامل با  آناتومی فک و دندان ها و دندان هایی با شرایط ویژه و ساختارهای آناتومیک در حفره دهان؛ طی جراحی دندان عقل  از آسیب به بافت دهان، عصب فک پایین و یا بافت سینوس و .. جلوگیری می‌کنند.
علاوه بر این با استفاده درست از تکنیک های اصولی کشیدن و نیروی وارد بر دست ، اعم از نوع فشار وارده بر دندان، محل و نوع کشیدن دندان عقل ، جراحی دندان عقل با کمترین عوارض انجام می‌شود. یک متخصص جراحی فک و صورت ماهر می تواند جراحی دندان عقل را در یک جراحی سرپایی در مدت زمان کوتاه تری انجام داده و با استفاده از لیزر دندان پزشکی و تزریق آمپول بی حس؛ بیمار درد و ناراحتی احساس نمی کند، طوری که هنگام جراحی بیمار فکر میکند اصلا درمان شروع نشده است.
متخصصص فک  و صورت_ کلینیک دندانپزشکی دریای نور.JPG

• جراحی دندان عقل نهفته توسط متخصص جراحی فک و صورت:

یکی از مشکلات رایج مرتبط با کشیدن دندان عقل، مواجه با دندان عقلی است که به صورت دندان عقل نهفته رویش یافته است. رویش دندان عقل نهفته زمانی اتفاق می‌افتد که فک فضای کافی جهت رشد دندان عقل را نداشته باشد؛ از طرفی رشد دندان عقل به صورت زاویه دار نیز موجب این امر می‌شود. در این صورت دندان عقل به جای رویش عمودی، زاویه دار رشد می کند. و به سمت دندان های مجاور، پشت دهان یا حتی جلوی دهان متمایل شوند. این زاویه می تواند باعث نهفته شدن دندان عقل یا دندان عقل نیمه نهفته می‌شود.
Erupted lower wisdom teeth.jpg

عوارض متعدد دندان عقل نهفته یکی از مواردی است که مارا به سوی جراحی سوق می‌دهد، چرا که در صورت عدم جراحی فرد با عوامل متعددی روبرو می‌شود؛ اعم از التهاب لثه اطراف دندان عقل، که در اغلب موارد درارتباط با دندان‌های نیمه رویش یافته اتفاق می‌افتد؛ پوسیدگی دندان عقل یا پوسیدگی دندان های مجاور دندان عقل و تحلیل ریشه دندان آسیای دوم (در صورت الگوی رشدی نادرست دندان (به صورت افقی) و تضعیف استخوان فک. از سوی دیگر تشکیل کیست‌ها و تومورهایی با منشأ دندانی در اطراف دندان عقل نهفته که بسته به نوع ضایعه ممکن است خوش‌خیم یا بدخیم باشند نیز از عوامل خطر آفرین است که در صورت عدم جراحی دندان عقل امکان دارد فرد به آن مبتلا گردد.

Whats App_Ver 1.jpg

• کشیدن دندان عقل روی عصب:

یکی از موارد شایع  و مهم در خصوص دندان عقل، نحوه قرار گیری و  محل قرار گیری آن می‌باشد. که یکی از اصلی ترین موارد دندان عقل روی عصب و یا در نزدیکی عصب می‌باشد. در صورتی که ریشه‌ی دندان عقل نزدیک به عصب و یا در تماس با آن باشد؛ اگر با دقت خارج نشود، ممکن است عصب ناحیه ای دچار آسیب شود. درنتیجه باعث بی حسی یا سوزن سوزن در زبان، لب پایین، پوست بالای چانه یا ترکیبی از این موارد شوید. آسیب عصبی بیشتر اوقات موقتی است، البته بهبودی کامل ماه ها طول می کشد.
نزدیک به عصب-Recovered (1).png

در مواردی که شدت و میزان درگیری دندان با عصب بیشتر باشد، آسیب وارده بیشتر  مبیباشد و ممکن است اعصاب ناحیه از بین رفته و بهبودی و بازگشت حس در ناحیه تحت درمان به صورت کامل حاصل نگردد و  است بخش هایی از بی حسی در بیماران باقی بماند. میزان و شدت آسیب وارده بستگی به شرایط دندان عقل و میزان درگیری با عصب دارد، علاوه بر این عوامل مختلفی اعم از تجربه، مهارت و شیوه ی جراحی متخصص جراحی فک و صورت بستگی دارد. و در طول جراحی، دندانپزشک باید دقت ویژه ای دندان عقل را خارج نماید، تا به ساختارهای آناتومیک در حفره دهان آسیبی وارد نشود.

کشیدن دندان عقل درد دارد؟

یکی از موارد مهم که اغلب باعث نگرانی پیش از کشیدن دندان می‌گردد، درد ناشی از کشیدن دندان عقل است. و این سوال مطرح می‌گردد، که " آیا کشیدن دندان عقل درد دارد؟" در پاسخ باید گفت، طبیعتا جراحی یا کشیدن دندان عقل با کمی التهاب و تورم و گاها درد همراه است؛ و البته که با گذشت زمان وو بعد از چند روز از جراحی دندان عقل عوارض ایجاد شده روبه کاهش رفته و از بین می‌رود. اما توجه داشته باشید انتخاب متخصص جراحی فک وصورت ماهر، کلینیک دندانپزشکی با تجهیزات و دقت بالا که از پیش از جراحی دندان عقل تا مراقبت های بعد از کشیدن و جراحی دندان عقل در کنار شما باشد و کشیدن دندن عقل با لیزر دندانپزشکی ، در این امر موثر است.
کشیدن دندان عقل نهفته توسط متخصص جراحی فک و صورت.jpg
جراحی دندان عقل و کشیدن دندان عقل از موارد شایع جهت مراجعه به کلینیک دندان پزشکی و متخصص جراحی فک و صورت می‌باشد. گرچه جزو جراحی های پرتکرار و بدون عارضه است، اما با انتخاب کلینیک دندان پزشکی مناسب و متخصص جراحی فک و صورت ماهر با بروز ترین ابزار و تجهیزات می‌توان عوارض بعدی را به شددت کاهش داده و تجربه ی جراحی آسان در مدت زمان کوتاه تری را داشت.
سوالات و نظرات خود در خصوص کشید دندان عقل و جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته را در کامنت ها مطرح نمایید
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

هیچ موضوعی یافت نشد