×


مراقبت های بعد از جرم گیری دندان به دلیل ارتباط مستقیم آن با بهبود سلامت کلی دهان و دندان و حتی سلامت سیستماتیک بدن، از اهمیت بالایی برخوردار است. جرم‌گیری دندان، فرآیندی درمانی و پیشگیرانه است  که پلاک و جرم را از روی دندان‌ها حذف می‌کند، و نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های پریودنتال ایفا می‌کند که با طیف وسیعی از مشکلات سلامت سیستمیک از جمله بیماری قلبی، دیابت و شرایط تنفسی مرتبط است.
حال این سوال ایجاد می‌شود که بعد از جرم گیری دندان چیکار کنیم؟ در این مطللب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی نکات بعد از جرم گیری دندان و سوالات تکمیلی در خصوص جرمگیری دندان می‌پردازیم. مراقبت های بعد از جرم گیری دندان یه شیوه‌ای مناسب و اصولی طبق تجویز دندانپزشک تضمین می کند که مزایا و اثر جرم گیری دندان پایدارخواهد بود و به کاهش خطر التهاب لثه، عفونت و مشکلات بیشتر دندانی کمک می کند. 

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

عوارض جرم گیری دندان عموماً نادر است، اما بعد از جرمگیری دندان ممکن است فرد برای مدت کوتاهی احساس خاصی مانند حساسیت دندان، تحریک جزئی لثه، و یا حتی احساس لقی دندان و یا احساس فاصله بین دندان لثه را تجربه کند. و در موارد بسیار نادر، مسائل شدیدتر مانند عفونت یا آسیب به ترمیم های دندانی باشد.
توجه داشته باشید این احساس موقت است و جای نگرانی وجود ندارد؛پس از جرمگیری دندان مخصوصا درمواردی که تحلیل لثه وجود داشته باشد، دندانها بسیار حساس می‌شوند مخصوصا به سرما و گرما، گاهی حساسیت به سرما بسیار زیاد بوده و حتی به هنگام نفس کشیدن از طریق دهان نیز احساس میگردد. این حساسیتها با رعایت برخی نکات بعد از جرمگیری که در ادامه بیان می‎شود، برطرف می‌گردد.  دلیل این عارضه نیز آن است که،در اثر مخفی شدن دندانها زیر لایه ضخیمی از جرم وقتی که جرم از روی دندان شما برداشته میشود حالات جدیدی را احساس می کنید که واقعیت اصلی دندانهای شما است. جای نگرانی نیست و به زودی به آن عادت میکنید. 

Tamas_Ver 1.jpg

بعد از جرم گیری دندان.JPG
در صورتیکه بعد از جرم گیری خونریزی شدید و ادامه دار بود، به دندان پزشک خود اطلاع دهید .


مراقبت های بعد از جرم گیری دندان:

مراقبت بعد از جرم گیری دندان ورعایت نکات گفته شده پس از درمان برای اطمینان از بهترین نتایج و حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. درادامه اقدامات کلیدی ومراقبت های پس ازجرمگیری دندان به توصیه‌ی دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی دریای نوربیان شده است.

  • رعایت بهداشت ملایم دهان بعد از جرمگیری دندان:

 به روال منظم بهداشت دهان خود، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید.مسواک بعد از جرمگیری دندان باید ملایم اما دقیق باشد تا از ایجاد هرگونه حساسیت و ناراحتی یا آسیب به لثه جلوگیری کنید. از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. توجه داشته باشید که یکی از مواردی که مرتبا باید رعایت شود استفاده مداوم و درست از نخ دندان است ، چرا که مسواک به تنهایی نمی‌تواند جرم و رسوبات بین دندان ها را از بین ببرد .

  • بهترین خمیر دندان بعد از جرم گیری:

 حساسیت دندان یک عارضه جانبی رایج کوتاه مدت است که معمولاً با خمیر دندان حساسیت زدایی یا درمان فلوراید (فلورایدتراپی) کاهش می یابد. خمیر دندان مناسب بعد از جرمگیری دندان  باید دارای ترکیبات خاصی از جمله فلوراید و پیرو فسفات و... باشد. خمیردندان حاوی فلوراید بعد از جرمگیری می توانند به کاهش ناراحتی و کاهش حساسیت به دماهای گرم و سرد کمک کنند.

  • دهانشویه بعد از جرمگیری:

استفاده از دهانشویه بعد از جرم گیری دندان همیشه ضروری نیست، اما بسته به نیازهای خاص سلامت دهان و دندان و توصیه های دندانپزشک، می تواند برای برخی افراد مفید باشد. گاها برای تسریع روند بهبودی یا رفع مشکلات خاصی مانند بیماری لثه یا عفونت، دهانشویه با خاصیت ضد میکروبی تجویز کنند. 
در صورت عدم تجویز و در صورت تمایل می‌توانید از دهانشویه های بدون نسخه، بدون الکل و ملایم که موجب تحریک لثه و دندان نشود، استفاده کنید.  معمولاً بهتر است از دهانشویه در زمانی جدا از زمان مسواک زدن استفاده کنید، ترجیحاً بعد از غذا و  در مدت زمان توصیه شده (معمولا 30 ثانیه تا 1 دقیقه) استفاده نمایید.

بهترین دهانشویه برای آفت دهان.jpg
* درمورد نوع مسواک ، خمیر دندان و دهان شویه حتما با دندان پزشک مشورت کنید.*

  • شستشو با آب نمک بعد از جرمگیری دندان:

 شستشوی دهان با آب نمک گرم می تواند به تسکین هرگونه تحریک یا ناراحتی لثه کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و به آرامی بشویید، اما آن را قورت ندهید.

  • بعد از جرم گیری دندان  چه غذاهایی بخوریم؟

توجه داشته باشید که بلافاصله بعد از جرمگیری دندان، مواد غذایی حاوی شکر ، نشاسته به شدت برای دندان های شما مضر است علاوه بر این مواد خوراکی رنگی و مواد خوراکی ای که دارای رنگ های افزودنی هستند . از جمله چای ، قهوه ، نوشابه ، زعفران و .... باعث رنگ پذیری سریع دندان ها می‌شود.
شایان ذکر است که باید مصرف از غذاهای سفت یا ترد اجتناب کنید. در روزهای بعد از جرم گیری، توصیه می شود از غذاهای سفت، ترد یا خیلی سرد/گرم تند و ادویه دار که به طور بالقوه می توانند باعث ناراحتی یا تحریک دندان ها و لثه های شما شوند، خودداری کنید. تا زمانی که حساسیت از بین نرود، رژیم غذایی نرم تری انتخاب کنید.

  • سیگار بعد ازجرمگیری ممنوع است!

بهطور کلی سیگار و دخانیات برای سلامت دندان مضر است و یکی از عوامل رنگ پذیری و ایجاد جرم دندان است، اما تا جای ممکن استعمال دخانیات و مصرف الکل بعد از جرمگیری دندان  را محدود کنید. سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند روند بهبودی را مختل کرده و به بیماری لثه کمک کند. به حداقل رساندن یا ترک این عادات برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی شما مفید است.
با پیروی از این روش‌های مراقبت‌های بعدی، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مزایای جرم‌گیری دندان به حداکثر می‌رسد و هرگونه عوارض جانبی یا ناراحتی موقت به حداقل می‌رسد. اگر بعد از جرم گیری با هر گونه مشکل غیرعادی یا شدید مواجه شدید، ضروری است که برای راهنمایی و پشتیبانی بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.



چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟

یکی از موارد پرتکرار بعد از جرمگیری دندان در کلینیک دندان پزشکی دریای نور، این است که "چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟" به طور کلی توصیه می شود که بعد از جرمگیری چند ساعت صبر کنید. این به زمان برای از بین رفتن التهابات احتمالی ایجاد شده و رفع حساسیت دندان کمک کرده و و خطر گاز گرفتن تصادفی گونه ها یا زبان شما را در حالی که هنوز بی حس و یا ملتهب هستند کاهش می دهد. علاوه بر این، به لثه های شما یک دوره کوتاه برای بهبودی پس از عمل می دهد. در حالی که منتظر غذا هستید، روی نوشیدن آب و مصرف غذاهای نرم و ولرم تمرکز کنید که باعث تحریک دهان شما نمی شود. 

Whats App_Ver 1.jpg

اهمیت جرمگیری دندان:

مراجعه مستمر برای ویزیت و جرم گیری دندان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این بازدیدها برای ارزیابی پیشرفت سلامت دهان و دندان شما و اطمینان از حفظ مزایای جرم گیری مفید است. معمولاً هر سه تا شش ماه توصیه می‌شود، که جهت جرمگیری دندان مراجعه نمایید. البته این بازه 6 تا یک سال نیز بنا بر شرایط متغیر است. مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای ویزیت به دندانپزشک شما امکان می‌دهد تا هرگونه نشانه‌ای از تجمع مجدد پلاک یا جرم را تحت نظر داشته باشد، و در صورت لزوم مراقبت‌های اضافی را ارائه دهد. 

عکس قبل و بعد جرم گیری دندان.jpg
عکس قبل و بعد از جرمگیری با ایرفلو

لق شدن دندان بعد از جرمگیری:

لقی دندان یا تحرک خفیف دندان یک اتفاق نسبتاً نادر پس از جرم گیری دندان است. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، جرم گیری نباید باعث تحرک دندان شود. و اغلب حس لقی دندان بعد از جرمگیری تنها یک حس ناشی از از بین رفتن جرم دندان است.با این حال، ممکن است مواردی از حساسیت موقت دندان یا ناراحتی خفیف وجود داشته باشد، به خصوص اگر التهاب لثه یا عفونت قبل از جرم گیری وجود داشته باشد. این احساسات باید در مدت کوتاهی، معمولاً چند روز تا یک هفته، از بین بروند، زیرا لثه‌ها بهبود می‌یابند و هر گونه التهاب یا عفونت برطرف می‌شود. اگر بعد از جرم گیری طولانی مدت یا شدید لقی دندان را تجربه کردید، توصیه می شود فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد که نیاز به ارزیابی و درمان مناسب دارد. توجه داشته باشید که بیمارانی که ترمیم های دندانی دارند باید به دندانپزشک خود اطلاع دهند زیرا جرم گیری گاهی اوقات می تواند بر یکپارچگی این ترمیم ها تأثیر بگذارد.

آیا جرم گیری دندان را خراب میکند؟

 زمانی که جرمگیری دندان توسط یک متخصص دندان پزشکی ماهر و آموزش دیده انجام شود، بدون هیچگونه و درد و خطر است و به دندان ها آسیب نمی رساند.  این روش شامل استفاده از ابزارهای تخصصی دندانپزشکی برای از بین بردن پلاک، جرم و لکه از سطوح دندان و در امتداد خط لثه است. با این حال، در برخی موارد، اگر جرم گیری به صورت تهاجمی یا توسط یک فرد بی تجربه انجام شود، ممکن است خطر آسیب به مینای دندان یا تحریک لثه وجود داشته باشد. 

درد دندان و لثه.jpg

حساس شدن دندان بعد از جرمگیری:

حساسیت دندان پس از جرم گیری دندان یک عارضه جانبی رایج اما موقتی است. چرا که درمان جرم گیری شامل برداشتن پلاک و جرم از سطوح دندان است که گاهی اوقات می تواند عاج زیرین را که یک لایه حساس تر است، در معرض دید قرار دهد. حساسیت دندان بعد از جرمگیری شامل حس تیر کشیدن و یا نارحتی دندان هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم است. با این حال، این حساسیت معمولاً در عرض چند روز تا یک هفته برطرف می شود زیرا عاج به طور طبیعی توسط فرآیند معدنی سازی مجدد پوشانده شده و محافظت می شود. برای مدیریت حساسیت، می توان از خمیردندان ضدحساسیت، توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کرد، و رعایت ملایمت و در عین حال کامل بهداشت دهان ضروری است. اگر حساسیت ادامه یافت یا شدید شد، توصیه می شود برای ارزیابی و راهنمایی بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg


گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور

مطالب مرتبط


من و دندان های نامرتبم

(نویسنده: سید مهدی ضرابیان)

باور های اشتباه در مورد کامپوزیت ونیر

(نویسنده: دکتر حسین تقوی)

ترمیم زیبایی دندان با لامینیت یا پوشش های چینی زیبایی (Laminate)

(نویسنده: دکتر حسین تقوی)

فرق بین جرم گیری و بروساژ چیست ؟


آیا جرمگیری دندان ها را لق میکنه؟


آیا جرمگیری به مینای دندان آسیب میزنه؟


پس از مصرف دهانشویه دندان هایم دچار جرم و سیاهی شدند علت چیست؟


آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب می زند ؟ دندانها را لق می کند؟


سلام خسته نباشید ۳و۴ ماهی هست بد بوی دهان دارم به خاطره کرونا هم نمبشه بیرون رفت نمیدونم چیکارکنم مسواک هم میزنم حتی تو اینترنت نوشته بود قرص متر نیدازل بخورید خوردم ولی افاق نکرد نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید


لثه های من ورم کردن پف شدن و خون میان


دکتر من به من گفتن که یه شب در میون از دهانشویه بدون الکل وی وان استفاده کنم که توی ترکیباتش هم کلرهیگزیدین نداره و رنگش سبزه میخواستم بدونم آیا میتونه برای رنگ دندونهام مشکل پیدا کنه؟ و اینکه چطور از استرس رفتن به دندونپزشکی کم کنیم؟


سلام دکتر برای سفیدی طبیعی دندان چه چیزی پیشنهاد میکنید؟ یه خمیر دندان خوب میشه بگید؟ من شنیدم جوش شیرین خوبه برای سفیدی درسته؟


دندانهایم مرتب جرم میگیرد وزرد می شود بااینکه مسواک هم درست.میزنم چطور میتوانم در خانه این زردی دندانها را ازبین ببرم


دندان هایم بعد از استفاده دو ماهه از دهان شویه. حالت جرم و سیاه شدن به خود گرفته.‌خیییلی ناراحتم . لطف کنید بگید چه کار کنم


آیا استفاده از دهان شویی باعث تغییر رنگ دندانها می شود


آیا جرم گیری می تواند به تعداد چند بار هم انجام شود و مواد طبیعی مثل جوش شیرین آبلیمو هم بر میتواند از بین برنده جرم دندان باشد


سلام خسته نباشید دندان های جلو پایین از داخل لکه های زردی دارند دو روز میشه این جوری شده میخواستم بدونم علتش چیه و برای بر طرف کردنش چه کاری انجام بدم ؟؟؟ ممنون


با سلام من پس از جرمگیری چای خوردم دندانم زرد شده. چکار باید بکنم برای سفید شدن؟ ممنون از راهنمایی شما


سلام من جرم گیری دندان انجام دادم نیم ساعت بعدش یکی از دندونام لب پر شد.الان باید چیکار کنم ؟دکترم تا چند روز در دسترس نیستن


جلوگیری از التهاب لثه با جرمگیری دندان




طرح سوال جدید


  (برای اطلاع از پاسخ سوال)