آخرین بروز رسانی: 23 بهمن 1402

باتوجه به این که بافت لثه هنگام مواجه با بیماری های پریودنتال  و عفونت شدید لثه توانایی بازسازی بافت آسیب دیده را ندارد، جراحی لثه جهت درمان التهاب و عفونت و یا بافت آسیب دیده لثه انجام می‌گیرد. در ادامه این مطلب کلینیک دندانپزشکی دریای نور به بررسی جراحی لثه، جراحی لثه با لیزر و درمان تحلیل لثه با لیزر می‌پردازیم.

جراحی لثه چیست؟

لثه بافتی است که دربردارنده ریشه دندان و نگه دارنده دندان است . این بافت به خودی خود توانایی بازتولید دارد، اما هنگام بروز عفونت های شدید و سایرعوامل این توانایی خود را از دست میدهد و فرد نیاز به جراحی لثه پیدا میکند. جراحی لثه به دلیل حساسیت و دقت بالایی که نیاز دارد، توسط متخصص لثه (پریودنتیست) انجام می‌گردد. جراحی لثه بر حسب شدت و میزان التهاب و نوع نیاز فرد طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. اعم از؛ جراحی پیوند لثه، جراحی افزایش طول تاج دندان، جراحی فلپ لثه و جراحی بازسازی لثه.

مراحل و روش جراحی لثه:

در ابتدا جراح لثه شدت بیماری، عمق عفونت و میزان تحلیل لثه و سلامت کلی بیمار را ارزیابی و طرح درمان را مشخص می‌کند. سپس مقدار مشخصی از آمپول بی حسی در بافت لثه تزریق شده و تست بی حسی انجام می‌گردد. جراح لثه برای دسترسی به نواحی آسیب دیده، با ابزاری به نام " اسکالپل" برش هایی در بافت لثه ایجاد می کند. در این مرحله از جراحی،  به منظور از بین بردن منبع عفونت، جراح بافت های آسیب دیده را برداشته و سپس لایه زیرین لثه را پاکسازی میکند، در بعضی موارد اگرعفونت شدید باشد و تحلیل در سطوح عمیقی اتفاق افتاده باشد فرد نیاز به پیوند لثه دارد(لینک پیوند جراحی لثه)، که این بافت پیوندی را از سقف دهان یا دندان های مجاور میگیرند و به محل تحلیل یافته پیوند میزنند، و در پایان بخیه زده میشود.

Gum Surgery Steps.jpg

جراحی لثه با لیزر:

جراحی لثه با لیزر در واقع یک درمان با کمترین عوارض ممکن برای رفع التهاب است. در فرایند جراحی لثه با لیزر نسبت به جراحی لثه به روش سنتی اعمال متفاوتی انجام نمی‌گیرد، بلکه لیزر یک جایگزین برای ابزارهای جراحی و تسهیل فرایند است. لیزرهای دایود، پرتوهای متمرکزی از نور و حرارت را ساطع میکنند که با دقت و ظرافت با بافت لثه برخورد کرده و موجب تغیر شکل آن و ایجاد برش های دقیقی در بافت لثه می‌شود.
لیزر-دندانپزشکی-کلینیک-دندانپزشکی-دریای-نور-min.jpg
البته توجه داشته باشید که نوع لیزر مورد استفاده در جراحی لثه بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که توان خروجی لیزر باید قابل تنظیم باشد تا امکان کنترل دقیق در طول مراحل مختلف جراحی فراهم شود.
به طور کلی جراحی لثه با لیزر چهار فایده اساسی دارد که هر کدام به شرح زیر است:

• بی حسی پیش از جراحی لثه با لیزر:

پیش از شروع جراحی لثه، لیزر دندان پزشکی با تنظیمات مخصوصی به نام ( Pain Therapy، با طول موج 635 نانومتر)  به ناحیه تحت درمان و محل تزریق آمپول بی حسی تابانده می‌شود، و در نتیجه هنگام تزریق آمپول بی حسی، فرد هیچ گونه درد و سوزشی احساس نخواهد کرد. و بی حسی عمیق تر خواهد بود.

• برش بافت لثه با لیزر:

همچنین از لیزر دندان پزشکی (با طول موج 980 نانومتر) که ضخامتی کمتر از سه تار موی انسان دارد، به ناحیه تحت درمان تابیده می‌شود و به طورهمزمان بافت لثه را برش داده، لثه را از استخوان جدا میکند و خونریزی را کاهش می دهد. در واقع انرژی نوری و حرارتی لیزر جذب بافت لثه شده و منجر به برش لثه و تغییر ساختار آن می‌شود و  تنها لایه نازکی از بافت ملتهب لثه جدا میشود. نیاز به بخیه بعد از جراحی با لیزر بسته به نظر متخصص و شددت تحلیل و آسیب وارده مشخص می‌گردد

• کاهش خونریزی در جراحی لثه به کمک لیزر:

قاعدتا در جراحی لثه به دلیل برش بافت لثه، در حین جراحی و بعد از جراحی خونریزی وجود دارد، اما در جراحی لثه با لیزر رگ های خونی مجاور این بافت ها بسته می‌شود و خونریزی تا حد زیادی کنترل می‌شود.
Tamas_Ver 1.jpg

• ضدعفونی و کاهش عوارض جراحی لثه توسط لیزر:

در فرایند جراحی لثه با لیزر باتوجه به خاصیت استرلیزاسیون موجود در لیزر محل درمان به طور کامل ضدعفونی شده و و عامل بیماری کاملا حذف می‌گردد. و خطر ابتلا به عفونت، که از شایع ترین عوارض بعد از جراحی لثه است، از بین می‌رود. در نهایت با استفاده از تنظیماتی به نام post surgical با تحریک عروق خونی و اعصاب ناحیه مورد نظر به بهبود سریعتر بافت لثه و کاهش درد و عوارض ناشی از جراحی  کمک می کند.

*توجه داشته باشید؛ نیاز به بخیه بعد از جراحی لثه با لیزر بسته به نظر متخصص جراحی لثه و شددت تحلیل لثه و آسیب وارده مشخص می‌گردد. علاوه بر این جراحی لثه باید تحت بیهوشی (تزریق آمپول بی حسی)  انجام شود.

مقایسه جراحی لثه با لیزر و جراحی لثه به روش سنتی:

باتوجه به نکات ذکر شده؛ نقش دستگاه لیزر در جراحی لثه به عنوان یک کاتالیزر و تسهیل کننده در فرایند جراحی لثه است، و نتها درد و عوارض حین جراحی و بعد از جراحی لثه را کاهش می دهد، بلکه دوران نقاهت بعد از جراحی لثه را نیز کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی تفاوت های جراحی لثه با دو روش ذکر شده، به کمک لیزر دندانپزشکی و شیوه‌ی سنتی جراحی لثه می‌پردازیم:

مزایای-جراحی-لثه-با لیزر.jpg

سوالات و نظرات خود در خصوص  " جراحی لثه با لیزر"  در قسمت کامنتها و سوالات سایت با ما در میان بگذارید.
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

استفاده از لیزر دندانپزشکی جهت کاهش درد و بی حسی

سوگند 4 مرداد 1402
مطلب و خدمات شما در مورد لیزر عالی و کامل است ممنونم از ارائه این خدمات به روز. جراحی لثه لیفت لثه با لیزر انجام دادم در دریای نور... بدون درد و خونریزی ممنون از متخصصین و کادر خوبتون