کلینیک دندانپزشکی
دریــــــای نــــور Daryayenoor Dental Clinic

جهت انجام درمان ونیر کامپوزیت و یا لمینیت، دندان چقدر تراشیده میشود؟
میتوان گفت در درمان ونیرکامپوزیت تراشی انجام نمیشود. تنها یک لایه مواد کامپوزیتت روی دندان قرار میگیرد. در درمان لمینیت که یک کار لابراتواری است دندانها به اندازه ضخامت یک لنز تراشیده میشوند یعنی باز هم دندان تراش زیادی انجام نمیشود.
از چه نوع خمیر دندانهایی برای شستشوی دندان ها استفاده کنیم بهتر است؟
در فرمولاسیون بعضی از خمیر دندان ها برای بهتر شدن مزه‌ی آن، از مواد قندی استفاده می شود که این قندها با باقی ماندن در لابه لای دندان ها و شست و شوی ناکافی، باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. بنابراین یکی از مشخصه های خمیر دندان مناسب این است که فاقد هرگونه شکر یا به عبارتی Sugar Free باشد.
درمان فیشورسیلنت دندان کودکان چیست؟
سطح جونده دندان ها به طور طبیعی شامل خلل و فرج هایی است که مواد غذایی در آنها جمع می شوند و گاه تمیز کردن به آنها به خصوص برای کودکان هنگام مسواک کردن، دشوار می شود. در درمان فیشورسیلنت این شیار ها توسط مواد دندانپزشکی پر می شود تا احتمال تجمع مواد غذایی و ایجاد پوسیدگی به حداقل برسد
چرا دندان عقل را باید بکشیم؟
زمانی که دندان عقل در می‌آید، معمولاً دندان‌های اطرافش جایش را تنگ یا مسدود کرده‌اند. همچنین اگر دندان عقل نصفه در آید، غذا در لابه‌لای آن گیر می‌کند و باعث رشد باکتری و احتمالاً عفونت می‌شود. گاهی هم دندان عقل در زیر لثه پنهان می‌ماند. در این صورت ممکن است مشکلاتی نظیر فشار یا حرکت دندان‌های دائمی به وجود آید. در برخی موارد نیز ممکن است در اطراف دندان عقل کیستی ایجاد شود. این کیست‌ها منجر به تخریب استخوان، گسترش فک یا آسیب به دندان‌های اطراف می‌شوند. دندان‌های عقل برخی افراد همانند دندان‌های دیگر به خوبی کار می‌کنند و در نتیجه نیازی به جراحی یا کشیدن این دندان‌ها نیست.
آیا جرمگیری به مینای دندان آسیب میزنه؟
خیر ، جرمگیری یک درمان کاملا مناسب است. چرا که جرم ها در اثر تجمع پلاکها و باکتری ها به لثه آسیب می رسانندو اگر جرم ها با گذشت زمان زیاد شوند بسیار آسیب رسان خواهند بود.
آیا جرمگیری دندان ها را لق میکنه؟
خیر، جرمگیری به هیچ عنوان باعث لق شدن دندانها نمی شود و در کل باعث جلوگیری از لقی دندان هایی می شود که بر اثر وجود جرم زیاد آسیب دیده اند.
ونیر کامپوزیت و لمینیت چه فرقی با هم دارند؟
ونیر کامپوزیت یک درمان زیبایی محسوب می شود که به اصطلاح به آن Facing نیز گفته می شود و در مطب توسط خود دندانپزشک انجام می گیرد، اما لمینیت توسط دندانپزشک قالبگیری و توسط لابراتوار ساخته می شود.
بعد از درمان ایمپلنت از چه دهان شویه ای استفاده کنیم؟
دهانشویه کلرهگزیدین
فرق بین جرم گیری و بروساژ چیست ؟
در درمان جرم گیری توسط قلم اولتراسونیک جرمها برداشته می شود از دور طوق دندان و سطح آن ولی بروساژ مکمل جرمگیری است که باعث می شود دندانها سطح صاف و کمی هم سفید تر شوند.
راه درمان آفت دهانی چیست ؟
بله حتماً استفاده از پمادهایی که مخصوص این درمان هستند به نام آفتین ژل . یا راه حل دیگر این است که شربت آلومینیوم ام جی را (که مخصوص معده است) در دهان قرقره کرده و سپس به مدت 15 ثانیه تخلیه کنید. یک راه دیگر که درمان سنتی محسوب می شود استفاده از جوش شیرین می باشد به این صورت که جوش شیرین را در آب ولرم حل کرده و به 15 ثانیه قرقره کنید.
آفت دهانی چیست؟
یکی از عوامل مهم و ناراحت کننده که مربوط به محیط دهان می شود آفت دهانی است که اغلب موارد در اثر اضطراب و استرس بیش از حد ایجاد می شود .
مسواک برقی بهتر است یا آیا به جای مسواک معمولی می شود از مسواک برقی استفاده کرد ؟
خیر به این خاطر که مسواک برقی به علت کاهش زمان استفاده از مسواک برقی زمان لازم و مفید برای برداشتن مواد غذایی از سطوح و بین دندانها امکان پذیر نمی باشد بنابراین استفاده از این وسیله توصیه نمی شود.
آیا تزریق بدون درد وجود دارد ؟
معمولاً تزریقها دردناک نیستند ولی گاهی اوقات هم با توجه به عفونت دندان و لثه تزریق می تواند دردناک باشد و در کل هم وجود دارند که بدون درد هستند ولی به علت بالا بودن هزینه ی آن در همه جا رایج نیست و استفاده نمی شود .
چرا بعد از کشیدن دندان نباید آب دهان را خالی کنیم؟
به این خاطر که خود بزاق و آب دهان مواد املاحی دارد که با قورت دادنش باعث می شود زخم در ناحیه زودتر بهبود پیدا کند و با تخلیه ی آن خونریزی در ناحیه بیشتر می شود . به همین خاطر توصیه می شود که آن را قورت دهند.
بلیچینگ چه قدر ماندگاری دارد ؟
بسته به نوع رنگ پایه دندان خود بیمار و مراقبتهای بعد از آن دارد . تا 1 هفته اول از مواد رنگ دار مانند رژ لب، ادویه جات، نوشابه و قهوه استفاده نشود بهتر است و اگر استفاده شده باید بلافاصله مسواک زده شود.
فرق بلیچینگ home و office چیست ؟
در بلیچینگ office یک قالب توسط دندانپزشک تهیه می شود و به لابراتوار ارسال می شود و بیمار حتماً باید به کلینیک یا مطب مراجعه کند ولی در بلیچینگ home بیمار موارد را از داروخانه تهیه کرده و توسط خودش در منزل استفاده می شود.
ایمپلنت‌ها چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟
ایمپلنت‌های دندانی طوری طراحی شده‌اند تا به عنوان زیرسازی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته عمل کنند، فرد می‌تواند مانند دندان‌های طبیعی با آنها غذا بخورد و به زیبایی لبخند بزند. یک ایمپلنت در واقع نقش یک ریشه مصنوعی را بازی می‌کند که داخل فک شما کاشته می‌شود و می‌تواند یک یا چند دندان را برای شما جایگزین کند. استفاده از ایمپلنت آنقدر راحت است که گاهی اوقات فرد فراموش می‌کند زمانی دندانی را از دست داده است. ایمپلنت می‌تواند بهترین راه‌حل برای مشکل بی‌دندانی یا از دست رفتن دندان‌ها باشد. وقتی ایمپلنت داخل استخوان فک شما جوش بخورد، می‌تواند از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری کند.
مزیت استفاده از ایمپلنت در مقایسه با شیوه‌های قدیمی چیست؟
چون تنها یک دندان در حالت ایمپلنت جایگزین می‌شود، می‌تواند به صرفه‌تر از درمان مرسوم بریج باشد که حداقل سه دندان را درگیر می‌کند. همچنین ایمپلنت به دندان مجاور صدمه نمی‌زند. یک بریج که یک دندان از دست رفته شما را جایگزین می‌کند، حداقل دو دندان پایه لازم دارد که باید تراش بخورند و در طول زمان هم امکان تغییر شکل یا نیاز به تعویض بریج وجود دارد. اگر در یک دوره زمانی طولانی، مزایا و معایب را بسنجید باز هم ایمپلنت، برای دندان‌های مجاور به‌صرفه‌تر است. مزیت دیگر اینکه ایمپلنت می‌تواند به شما این امکان را بدهد که دوباره راحت صحبت کنید، راحت غذا بخورید و احساس خوبی داشته باشید.
درمان ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟ آیا در طول این مدت من باید بی‌دندان باشم؟
نخستین مرحله درمان ایمپلنت بعد از ارزیابی‌های اولیه سلامت شما و طرح درمان دندانپزشک، کار گذاشتن ایمپلنت در فک است که به طور معمول در مطب و طی یک مرحله انجام می‌شود. بیشتر ایمپلنت‌ها بعد از این مرحله، برای یک دوره سه تا شش ماهه، دوباره به وسیله لثه پوشانده می‌شوند و طی این مرحله است که ایمپلنت با استخوان فک شما جوش می‌خورد. در این زمان اگر شما دندان مصنوعی یا بریج یا پلاک قدیمی داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید فقط باید یک رژیم نرم و ملایم در دو هفته اول بعد از عمل داشته باشید و تحت نظر دندانپزشک‌تان باشید. در مرحله دوم درمان که سه تا شش ماه بعد از جراحی اول انجام می‌شود، روی ایمپلنت‌ها باز می‌شود و یک قطعه فلزی به خصوص روی آنها متصل می‌شود که از لثه شما عبور می‌کند. وقتی لثه شما شکل مناسبی در اطراف این قطعه پیدا کرد، مرحله سوم درمان شروع می‌شود که شبیه درمان‌های عادی روکش است و مراحل قالب‌گیری و امتحان روکش را شامل می‌شود.‌
آیا گذاشتن ایمپلنت، دردناک است؟ چقدر طول می‌کشد؟
به طور معمول گذاشتن ایمپلنت، در طول کار جراحی، درد ندارد چون فک شما بی‌حس شده است و بعد از عمل هم ممکن است درد مختصری مثل سایر اعمال جراحی داشته باشید که با مسکن قابل رفع است. اگر لازم است تعداد بیشتری ایمپلنت بگذارید یا اعمال جراحی دیگری مثل پیوند استخوان هم لازم داشته باشید، ممکن است زمان بیشتری برای رفع این درد، مورد نیاز باشد. بسته به پیچیدگی و مشکلات حین کار و تعداد ایمپلنت‌های کار گذاشته شده، زمان عمل متغیر است و به طور معمول برای هر ایمپلنت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای کار گذاشتن در فک، لازم است.
آیا من برای گذاشتن ایمپلنت، مسن هستم؟
سن به خودی خود فاکتور تعیین کننده موفقیت ایمپلنت نیست. مسلما سلامت شما بسیار مهم‌تر است و شما می‌توانید در هر سنی از ایمپلنت استفاده کنید، به شرطی که در سلامت کامل باشید.
آیا نگهداری و مراقبت از ایمپلنت مشکل است؟
ایمپلنت به عنوان راه‌حلی قطعی برای جایگزینی دندان، در دسترس شماست و مثل دندان‌های طبیعی شما نیاز به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دارد. بهتر است هر چهار تا شش ماه یک بار هم بعد از گذاشتن ایمپلنت، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا اگر اشکالی در وضعیت موجود دهان شما پیدا شده است، به سرعت رفع شود
آیا ایمپلنت دندانی می‌تواند به سلامت بدنی من کمک کند؟
فردی که دندان‌‌هایش را از دست داده باشد ممکن است نتواند غذاهای خاصی مثل سبزی تازه یا میوه‌ها را استفاده کند که همین مساله می‌تواند بر تغذیه وی تاثیر بگذارد. حتی ممکن است نتواند طعم و مزه غذاها را به طور کامل درک کند. اگر شما از ایمپلنت استفاده کنید چون از غذاهای بهتر و بیشتری استفاده می‌کنید، به سلامت بدنی شما هم کمک خواهد کرد.
کدام روش ارتودنسی بهتر است؟
هر روش خواص و محاسن خود را دارد. شما بهتر است به پزشک مراجعه نمائید تا با معاینه وضعیت دندانها و لثه ها روش مناسب تشخیص داده شود.
دندانپزشکی اطفال , آشنایی با تعداد و نام دندان های شیری
تعداد دندان های شیری در هر فک ۱۰ عدد و در تمامی دهان ۲۰عدد است. متاسفانه بسیاری از پدر ها و مادر ها فکر می کنند که زود خراب شدن دندان های شیری و کشیدن آن ها مهم نیست چرا که دندان های دائمی به جای آن ها خواهند رویید. به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن ها می شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان های دائمی زیرین است. در صورتی که توجه به دندان های شیری مهم است. دندانهای شیری کودکان معمولا از ۶ سالگی شروع به افتادن می کند. افتادن دندان های شیری از ۲ دندان جلویی بالا و پایین شروع می شود. گاهی ممکن است دندان های شیری کودکان ۶ماه زود تر بیفتد یا ۶ ماه دیر تر، ولی به صورت کلی در ۵ و نیم سالگی باید یک عکس از دندان های کودک گرفته شود و با تشخیص دندانپزشک مشخص می شود که این دندان لق می شود یا کج در می آید. در ۵ سالگی با مراجعه به دندانپزشک و معاینه او اگر دندان از آن نوع باشد که فرم طبیعی ندارد باید کشیده شود. دندان شیری اگر تا ۷ سالگی لق نشود ممکن است از داخل دربیاید. در نتیجه با به موقع عکس گرفتن از دندان ها توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود، در غیر این صورت دندان جای مناسب درنمی آید. از ۵ سالگی به بعد دندان ها شروع به افتادن می کنند. در بعضی از کودکان این اتفاق زود تر می افتد و در بعضی دیگر دیر تر. نکته مهم این است که دندان های دائمی سرجای طبیعی خودشان قرار بگیرند. در نتیجه ۶ ماه دیر افتادن یا ۶ ماه زود افتادن دندان مهم نیست. مهم ترین نکته این است اگر دندان سرجای اصلی خود در نیاید ممکن است به صورت کج در بیاید. دندان های دائمی باید زیر دندان های شیری در بیایند. اگر به این حالت نباشد دندان های دائمی در سمت داخل دندان های شیری درمی آیند و آن هنگام است که مادر متوجه می شود دندان ها سرجای خودشان در نیامده اند. اگر این حالت به وجود بیاید دندان شیری لق نمی شود و با فشاری که همیشه به سمت بالا وارد می کنند ریشه دندان تحلیل می رود یعنی عملا ریشه ای برای دندان باقی نمی ماند. توصیه می شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنند چون با گرفتن عکس بزرگ از دندان مشخص می شود که دندان سر جای اصلی خود قرار گرفته است یا نه؟ اگر دندان سرجای اصلی خود نباشد و آن را به موقع بکشند سرجای خود برمی گردد، ولی اگر رویش دندان های شیری تمام شده باشد دندان سر جای خود برنمی گردد، یعنی عمل بیرون آمدن دندان شیری و رویش دندان سر جای اصلی همزمان با هم انجام نمی شود. وقتی رویش دندان تمام شود با کشیدن دندان آن هرگز سرجای اصلی خود قرار نمی گیرد.
چگونه می توان از بروز فلوروزیس جلوگیری کرد؟
۱- با توجه به اینکه دندانپزشک اطفال از میزان فلوراید موجود در آب مطلع می باشد، مشاوره بادندانپزشکی اطفال قدم اول می باشد.دندان پزشک اطفال مقدار و نحوه ی مصرف آب را مشخص خواهد کرد. ۲- تا زمانی که اطفال و کودکمان به طور کامل مهارت های لازم برای مسواک زدن را کسب کند، بر مسواک زدن او نظارت داشته باشید و از مسواک های انگشتی استفاده کنید. و یا از خمیر دندان های فاقد فلوراید استفاده کنید.
در صورت مشاهده فلوروزیس ( نقاط سفید رنگ روی دندان ) چگونه می توان آن را درمان کرد؟
درمان ضایعات فلوروزیس با توجه به مقدار ضایعات، شامل بلیچینگ، ریز سابی، درشت سابی، ونیر و انواع روکش ها می باشد. دندان پزشک کودک به راحتی میتواند لبخند و اعتماد به نفس از دست رفته را به کودک شما بازگرداند.