×
آخرین بروز رسانی: 12 دی 1402

 درد دندان، یک عارضه شایع است، که این قدرت را دارد که زندگی روزمره ما را مختل کند. در حالی که اثرات آن به طور گسترده ای احساس می شود، علت دندان درد، همچنان پیچیده است و اغلب اشتباه درک می شود.  در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور با بررسی علت دندان درد، علت درد تمام دندانها و لثه و ... علل احتمالی انواع مختلف دندان درد و گزینه های درمانی را بیان می کنیم. چه به دنبال درک ناراحتی خود هستید و چه به دنبال افزایش دانش دندانپزشکی خود هستید، با ما همراه باشید تا چشم انداز متنوع ازعلل درد شدید دندان و درمان آن را بررسی کنیم. 

درد-شدید-دندان-کلینیک-دندانپزشکی-دریای-نور-min.jpg

شمای کلی علت درد تمام دندانها و لثه

دندان درد شدید دارم!

طبق تجربه ما در کلینیک دندانپزشکی دریای نور و مشورت با دندانپزشکان و متخصصان دندانپزشکی حاذق مجموعه، باید در پاسخ به سوال شما درخصوص "درد شدید دندان" بگوییم؛ اگر دچار درد شدید دندان شده اید، درک علت درد دندان اولین و مهمترین گام در پروسه ی درمان شما است. چرا که دندان درد می تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد که هر کدام به رویکرد درمانی متفاوتی نیاز دارند. یکی از علل شایع درد شدید دندان پوسیدگی یا حفره های دندانی است، که زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود، موجب فرسایش مینای محافظ دندان و پوسیدگی می‌شود؛ در مراحل اول پوسیدگی دندان، فرد ممکن است دچار حساسیت و التهاب در ناحیه دندان گردد، که رفته رفته با پیشروی پوسیدگی دندان طبعا فرد دچار دردهای شدید دندانی و علائم گسترده تری می‌گردد.

درمان سه سوته دندان درد-min.jpg

جراحی لثه با لیزر

15 نوع درد دندان و درمان آن:

بعضا بسیاری از افراد تنها بیان می‌کنند " دندان درد شدید دارم" و محل و نوع دقیق درد برای آنها مبهم است، چرا که درد خاصیت پخش شدن دارد و به اطراف محل اصلی درد، یا گوش و گلو نیز سرایت کرده و موجب حساسیت و ناراحتی در این نواحی می‌گردد. اما با مشخص کردن نوع درد و محل آن تشخیص علت درد دندان به مراتب راحت تر خواهد شد. برخی از علل شایع دندان درد عبارتند از:

1. حساسیت دندان به سرما و گرما:

حساسیت دندان که اغلب با تحلیل لثه یا فرسایش مینای دندان، ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به درد کوتاه مدت و لحظه‌ای دندان هنگام مصرف غذاهای سرد یا گرم شود. این نوع از درد دندان گاها پس از پرشدگی های عمیق پیش می‌آید که دندان نزدیک به عصب باشد، و چنانچه پرشدگی جدید باشد، ممکن است این حساسیت تا 2الی4 ماه ادامه داشته باشد، البته باید میزان درد و حساسیت دندان کاهش یابد. جهت رفع حساسیت دندان می‌توان طبق تجویز دندانپزشک از خمیر دندان ضد حساسیت، درمان های فلوراید (فلوراید تراپی) و سیلانت های دندانی، استفاده کرد و علاوه بر این و اجتناب از دمای شدید می تواند به مدیریت حساسیت دندان کمک کند.

 طولانی بودن درد دندان ممکن است، نشان از تحلیل لثه یا فرسایش مینای دندان باشد. در صورت  تداوم این حساسیت و درد دندان باید به دندان پزشک مراجعه کنید. تا پرشدگی و میزان آن را بررسی و در صورت نیاز اصلاح نماید.  و اگر پر شدگی دندان مربوط به قبل است و بر روی دندان عصب کشی شده قرار گرفته است، و شما دچار درد دندان عصب کشی شده شده‌اید، احتمال دارد دندان شما دچار پوسیدگی مجدد شده به درمان ریشه مجدد (ری اندو) نیاز داشته باشد.

2. درد مداوم و ضربان داردندان:

درد مداوم و درد شدید دندان ناشی از حفره‌ها، پوسیدگی دندان یا عفونت‌های دندانی است که بر پالپ دندان تأثیر می‌گذارند می‌توانند منجر به درد مداوم و ضربان‌دار دندان شوند. در این صورت اصطلاحا بیان می‌شود که دندان به عصب رسیده است، البته رویکردهای درمانی برای درد های مداوم دندان به شدت درد دندان  بستگی دارد. اگر دندان به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است درمان شامل پر کردن دندان،درمان ریشه یا کشیدن دندان باشد. مدیریت عفونت، نیز همراه با رسیدگی به علت اصلی، بسیار مهم است.

علائم به عصب رسیدن دندان.jpg

3.درد کوتاه و لحظه ای دندان هنگام خوردن و آشامیدن مواد سرد و گرم:

درد کوتاه و لحظه‌ای دندان ممکن است ناشی از ایجاد پوسیدگی کوچکی در دندان باشد. که باید قبل از پیشرفت میزان پوسیدگی دندان، جهت ترمیم دندان و یا عصب کشی اقدام نمایید. چنانچه دندان شما قبلا درمان شده است، ممکن است پر کردگی قبلی دچار مشکل شده و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد، و اگر میزان پوسیدگی پیشرفت کرده و به اصطلاح دندان به عصب رسیده باشد، نیاز حتمی به درمان ریشه دندان وجود دارد. علاوه بر این فلوراید تراپی، استفاده مستمر از مسواک و نخ دندان، استفاده از نایت گارد در صورت دندان قروچه و مراجعه به دندان پزشک و متخصص جراحی لثه جهت رفع تحلیل لثه یا جرم گیری لثه از موارد پیشنهادی برای رفع حساسیت دندان می‌باشد.               

4. درد دندان به مدت 10 تا 20 ثانیه پس از مصرف مواد غذایی سرد و شیرین:

تجربه درد دندان برای مدت کوتاهی (10 تا 20 ثانیه) پس از مصرف غذاهای سرد و شیرین نشان دهنده نوع خاصی از حساسیت دندان است که به "حساسیت بیش از حد عاج" معروف است. این درد دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مینای محافظ  دندان در معرض آسیب قرار می‌گیرد؛ مصرف مواد سرد یا شیرین باعث ایجاد درد سریع و شدید می شود زیرا این محرک ها از طریق این لوله ها به اعصاب می رسند. فلوراید تراپی، استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت، باندنیگ دندان تحت نظر دندان پزشک (متخصصان دندانپزشکی ممکن است از عوامل باندینگ برای مهر و موم کردن عاج در معرض و محافظت از انتهای عصب استفاده کنند.) بررسی سلامت دندان از نظر پوسیدگی و معاینه لثه ها توسط دندان پزشک از موارد اصلی جهت برطرف کردن درد حساسیت دندان است.

جلوگیری -از-پیشرفت-پوسیدگی-دندان_-.jpg

درمان پوسیدگی دندان | جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان

5. درد تیز و تیر کشنده دندان هنگام جویدن:

علت درد تیز و تیر کشنده در دندان ممکن است ناشی از پوسیدگی دندان، شکستگی یا ترک در دندان باشد ؛ علاوه براین آبسه دندان، اغلب به دلیل عفونت درمان نشده که به ریشه یا بافت های اطراف گسترش می یابد، می تواند باعث درد تیز و ضربانی شود که ممکن است به مرور زمان بدتر شود. از این رو درمان فوری برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است. ممکن است برای از بین بردن عفونت و کاهش درد نیاز به ترمیم دندان، درمان ریشه یا در موارد شدید تر کشیدن دندان نیاز باشد.

 6. درد ضربانی دندان پس از مصرف مواد غذایی داغ: 

 تجربه درد ضربان دار دندان پس از مصرف غذای داغ می تواند نشان دهنده التهاب و عفونت  پالپ دندان (ریشه دندان) باشد. غذای داغ می تواند باعث انبساط مایعات در داخل دندان شود و در نتیجه باعث افزایش فشار روی انتهای عصب شده و احساس درد ضربان دار را ایجاد کند. معاینه کامل، ارزیابی بالینی و احتمالا تصویربرداری از دندان (اشعه ایکس) می تواند به تشخیص مشکل زمینه ای کمک کند. اگر درد ضربان دار دندان به دلیل آبسه دندان یا عفونت دندان باشد، درمان دندانپزشکی ممکن است شامل تخلیه آبسه، درمان ریشه دندان یا کشیدن دندان آسیب دیده باشد.  در صورت وجود عفونت ریشه، ممکن است برای کنترل و از بین بردن عفونت، آنتی بیوتیک تجویز شود.مسکن های بدون نسخه می توانند تسکین موقتی را تا زمانی که مشکل اصلی برطرف شود، ارائه دهند.

Whats App_Ver 1.jpg

7.درد شدید دندان همراه با فشار و تورم لثه:

درد شدید و دائمی دندان همراه با تورم و فشار لثه اغلب نشان دهنده عفونت یا آبسه دندانی است. این درد مداوم و اذیت کننده زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به پالپ دندان نفوذ می کنند و منجر به التهاب و تجمع چرک  در ریشه دندان می شود. افزایش فشار ناشی از عفونت دندان می تواند باعث درد، تورم و ناراحتی دندان شود. علاوه براین عفونت بافت اطراف استخوان فک نیز موجب درد شدید و مداوم دندان می‌باشد.  ابتدا باید تحت نظر دندان پزشک با مصرف آنتی بیوتیک عفونت و التهاب دندان را کاهش داده و سپس درمان مربوطه صورت گیرد. درمان آبسه دندان و التهاب ریشه دندان نیاز به درمان ریشه دارد. این کار منبع عفونت را از بین می برد و دندان را حفظ می کند. در صورت عدم امکان حفظ و نگهداری دندان، به ناچار باید جهت کشیدن دندان اقدام نمایید. 

جراحی لثه با لیزر-کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min.jpg

8. درد گنگ دندان و احساس فشار در دندان های فوقانی فک بالا: 

درد ارجاعی ازعفونت های سینوسی از انواع درد های شایع دندان است که در فک بالا احساس می‌شود و موجب سردرگمی فرد می‌گردد. عفونت‌های سینوسی موجب فشار و درد دندان در فک بالا می‌شود، که به دلیل نزدیکی سینوس های ماگزیلاری (حفره های پر از هوا در استخوان گونه)  رخ می‌دهد. رسیدگی به درد دندان ارجاعی ناشی ازعفونت سینوسی شامل مدیریت عفونت سینوسی و کاهش ناراحتی مرتبط با آن است، اگر به عفونت سینوسی مشکوک هستید، برایدرمان مناسب با دندان پزشک و متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. مصرف آنتی بیوتیک، شستشوی بینی با محلول نمکی جهت پاکسازی مجرای بینی و قرار دادن کمپرس گرم روی صورت، استفاده از مسکن های بدون نسخه ، نوشیدن مقدار زیادی مایعات به رقیق شدن مخاط و افزایش تخلیه سینوس کمک می کند.

9. درد های ناحیه مفصل و عضلات فک که صبح ها احساس می‌شود:

 تجربه درد در مفاصل و عضلات فک به ویژه در صبح، اغلب با بیماری به نام اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) یا اختلال عملکرد مفصل فکی همراه است. این اختلال می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله فشردن یا ساییدن دندان ها در هنگام خواب (براکسیسم، دندان قروچه)، استرس، ناهماهنگی فک، یا التهاب مفصل گیجگاهی فکی باشد. مدیریت درد فک و مفاصل صبحگاهی شامل ترکیبی از شیوه های خودمراقبتی و درمان های دندانپزشکی است، اعم از استفاده از یک محافظ دهان سفارشی (نایت گارد)  هنگام خواب و تمرین تکنیک های کاهش استرس مانند تمرینات تمدد اعصاب، مدیتیشن، یا یوگا  و ..می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند.علاوه بر این با متخصص ارتودنسی  برای ارزیابی هم ترازی فک و بایت خود مشورت کنید. آنها می توانند گزینه های درمانی مناسبی مانند ارتودنسی را توصیه کنند.

  دندان قروچه چیست؟ 

دندان-قروچه 

10. احساس درد مداوم و بازه ای در فک، گلو و گوش: 

 تجربه درد مداوم و متناوب در فک، گلو و گوش می تواند نشان دهنده چندین بیماری زمینه ای باشد. اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD)، عفونت هایی مانند التهاب لوزه یا عفونت گوش نیز می تواند منجر به درد ارجاعی در این نواحی شود. علاوه بر این ممکن است احساس این نوع درد همراه با سوزش گلو و درد در سایر نقاط و اعلائمی اعم از، درد، التهاب و عفونت درخود دندان عقل، دندان های مجاور یا فک و مشکل در بلع یا باز کردن دهان یا درد گلو ، گوش، سر و قسمت چپ یا راست صورت و گردن همراه باشد، که ناشی از درد دندان عقل است؛ در این شرایط بهتر است برای جلوگیری از آسیب ها و عوارض احتمالی اقدام به کشیدن و یا جراحی دندان عقل نمایید. چرا که علاوه بر درد و عفونت باعث آسیب به سایر دندان ها نیز می‌گردد.
کاربرد لیزر در جراحی دندان عقل_کلینیک دندانپزشکی دریای نور-min (1).jpg

12. شل یا کج شدن دندان به مرور زمان:

دندان ها ممکن است به تدریج به دلیل عوامل مختلفی کج یا نامرتب شوند. یکی از دلایل اصلی این عارضه ژنتیک است، زیرا ویژگی‌های دندانی می‌تواند ارثی باشد و افراد مستعد دندان‌هایی باشند، که کاملاً هم تراز نیستند. عاداتی مانند مکیدن شست، فشار دادن زبان، یا استفاده طولانی مدت از پستانک در دوران کودکی نیز می تواند بر روی هم تراز شدن دندان ها تأثیر بگذارد. 

علاوه بر این، از دست دادن زودهنگام دندان های شیری، عادات دهانی نامناسب، یا فضای ناکافی در فک به هنگام بیرون آمدن دندان های دائمی می تواند منجر به شلوغی و ناهماهنگی شود. ممکن است این عارضه به علت بیماری پریودنتال(بیماری لثه) و تورم و التهاب لثه باشد که منجر به لقی دندان می‌شود. خبر خوب این است که گزینه های درمانی مختلفی برای درمان دندان های کج وجود دارد. مداخلات ارتودنسی، مانند بریس ها یا ترازهای شفاف، جراحی لثه برای بهبود سلامت لثه ها به خفظ دندان و درمان لقی دندان کمک کند.

13. زخم دهان و دندان

زخم های دهان که معمولاً به عنوان آفت شناخته می شوند، ضایعات دردناکی هستند که می توانند در داخل دهان روی بافت های نرم مانند لثه، گونه ها و زبان ایجاد شوند. این زخم ها می توانند در اثر گاز گرفتن تصادفی، مسواک زدن تهاجمی، تغییرات هورمونی، استرس، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، کمبودهای غذایی خاص یا حتی شرایط پزشکی زمینه ای باشند. در حالی که زخم های دهان می توانند ناراحت کننده و تحریک کننده باشند، معمولاً دلیلی برای نگرانی عمده نیستند. 

درمان معمولاً شامل کرم‌ها یا ژل‌های موضعی بدون نسخه با خواص بی‌حسی باشد، چنانچه دلیل آفت دهان میکروب باشد استفاده از پرتو های کم توان لیزر می‌تواند باعث بهبودی سریع و از بین بردن علت ایجاد آفت باشد. چنانچه علت آفت موارد دیگری باشد استفاده از لیزر جهت کاهش درد، سوزش و التهاب موثر خواهد بود. اگر زخم ها ادامه داشته باشند، به طور غیرمعمول بزرگ باشند یا با علائم دیگری همراه باشند، برای تشخیص مناسب و برنامه درمانی مناسب، مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی توصیه می شود .

جراحی لثه توسط پریودنتیست -min.jpg

درمان آفت دهان با لیزر دندانپزشکی

14.درد ناشی از ترومای دندان:

 ضربه، مانند تصادف یا ساییدگی، بسته به میزان آسیب، می تواند انواع مختلفی از درد، از ناگهانی و شدید گرفته تا مبهم و طولانی را ایجاد کند. که درمان بر اساس شدت تروما متفاوت است. موارد جزئی ممکن است نیاز به نظارت داشته باشند، در حالی که آسیب‌های شدید ممکن است نیاز به جراحی دندان و  روش‌های ترمیمی و جایگیزینی مانند ایمپلنت‌های دندانی داشته باشند.

15. احساس درد در تمام فک، دهان و دندان ها:

تجربه درد گسترده ای که فک، دهان و دندان ها را در بر می گیرد می تواند از عوامل متعددی ناشی شود. اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMD) ( باعث اختلال در عملکرد مفصل فک و عضلات اطراف آن می‌شود)، عفونت دندان ها یا بیماری لثه نیز می تواند منجر به ناراحتی عمومی شود. علاوه بر این، دندان قروچه (براکسیسم) به دلیل استرس یا ناهماهنگی نیش می تواند منجر به درد در فک و ناحیه دهان شود. التهاب سینوس ها و هر نوع دردی می‌تواند باعث پخش شدن در کل دهان و احساس درد گسترده شود، به گونه ای که فرد بیان می‌کند:" کل دندان هایم درد می‌کنند و احساس می‌کنم دندان هایم لق شده اند"  درمان این درد گسترده بر اساس علت زمینه ای متفاوت است. برای تشخیص دقیق، مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی ضروری است، و می‌تواند تمامی موارد ذکر شده و درمان های دندان پزشکی اعم از ترمیم دندان پوسیده، درمان ریشه، جراحی لثه و جراحی دندان و ... را شامل شود.

کاربرد-لیزر-در-دندانپزشکی-کلینیک-دندانپزشکی-دریای-نور-min.jpg


سخن آخر:

 بدیهی است که درک دقیق از سلامت دندان بسیار مهم است، توجه داشته باشید، از حساسیت‌های جزئی دندان گرفته تا ناراحتی‌های بارزتر، بینش‌های به‌دست‌آمده از این مقاله شما را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرید که به سلامت کلی دهان شما کمک می‌کند.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg



کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 388

نظرات کاربران

حدیث 28 فروردین 1403
سلام وقت بخیر ببخشید من چند مدت پیش یکی از دندونام موقع غذا خوردن درد گرفت رفتم عکس گرفتم گفت هفت تا از دندونام پوسیده و نزدیک به عصبه و‌من چهارتاشو ک از همه پوسیده تر بود‌ اندو‌و‌ترمیم کردم اما سه تاش مونده و‌چون یه امتحان خیلی مهم دارم دوهفته دیگ‌اصلااا وقت ندارم برم‌واسه درست کردن سه تای دیگه خیلی خیلی استرس دارم ممکنه ناگهانی درد بگیرن؟الان درد ندارن و اینکه اگ درد گرفت روز امتحان باید چیکار کنم خواهش میکنم راهنماییم کنین ممنون



فاطمه 25 فروردین 1403
سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش دندون شیش سمت راست بالامو عقب کشی و ترمیم کردم بعد الان دندون شیش پایینم وقتی دندونامو به هم فشار میدم درد میگیره یه درد محو و حس سنگینی میکنم علتش چیه؟
درد بعد از عصب‌کشی و ترمیم به مدت یک هفته الی ده روز طبیعی است. و به مرور این درد از بین میرود اما اگر درد برطرف نشد ممکن است به دلیل عفونت دندان باشد. درد ایجاد شده بین دندان ها میچرخد و شما حس میکنید درد اصلی برای دندان پایینی شما است. اما ارتباطی بین عصب‌کشی دندان شش بالا و پایین وجود ندارد. ممکن است دندان پایین هم پوسیدگی داشته باشد که باید با استفاده از عکس گرافی و مراجعه به دندانپزشکی مشکل برطرف شود.


M 26 اسفند 1402
سلام خسته نباشید دندون چهار و پنچ بالا سمت راست عصب کشی کردم اما الان بین همون دندونا درد میگیره بعضی وقتا حس میکنم از همون دندونام سرم و استخوان صورتم درد مبهمی میگیره
درد بعد از عصب کشی تا چند وقت طبیعی است و به مرور زمان روبه بهبودی میرود اما اگر میزان درد افزایش پیدا کرد  به طور کلی درد بعد از عصب کشی به چند دلیل است: ممکن است تمام عفونت موجود به طور کامل  از کانال ها پاکسازی نشده باشد که این موضوع باعث افزایش درد میشود. موضع دیگری که باعث درد میشود التهاب و عفونت لثه است، ممکن است هنگام عصب کشی بافت وعصب های مجاور هم ملتهب شده باشند که میتواند باعث درد شود. اما برای تشخیص درست باید با عکس گرافی به پزشک خود مراجعه کنید تا علت اصلی درد مشخص و درمان شود.

مرتضی شفیعخانی 2 اسفند 1402
سلام وقت بخیر. چند وقت پیش دندان عقل پایین سمت راست رو کشیدم الان به مدت یک هفته است دندونهای جلویی پایین یه درد مبهم عجیبی دارن بعضی وقتها هم دندوندهای بغلیشون شروع می کنه به درد گرفتن ولی مشخصه از خود دندان نیست و یه درد نا مشخصی هست. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید مشکل از چی هست و راه حلش چی هست؟ تشکر
تجربه درد در همه دندان‌ها پس از جراحی دندان عقل معمولاً ارتباط مستقیمی با خود کشیدن ندارد. در اینجابه چند دلیل  برای این پدیده میپردازیم:
درد عضلانی و ناراحتی فک: جراحی دندان عقل اغلب مستلزم باز نگه داشتن دهان برای مدت طولانی است. این می تواند منجر به کشیدگی و درد در عضلات فک شود که می تواند باعث ایجاد درد در سایر دندان های دهان شود
درد ارجاع شده: گاهی اوقات، درد از محل جراحی می‌تواند به نواحی دیگر دهان سرایت کند و منجر به احساس درد در دندان‌های دیگر شود، حتی اگر آنها مستقیماً در فرآیند کشیدن نقش نداشته باشند. این درد به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود و یک پدیده رایج در دندانپزشکی است
التهاب و روند بهبودی: پس از جراحی دندان عقل، التهاب بخشی طبیعی از روند بهبودی است. این التهاب می تواند فراتر از  محل جراحی باشد. و به طور بالقوه باعث ایجاد ناراحتی در دندان های مجاور شود.
مشکلات دندانی از قبل موجود: ممکن است مشکلاتی  مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا حساسیت دندانی، از قبل وجود داشته باشد، که به دلیل تمرکز بر سلامت دهان در طول دوره بهبودی، پس از جراحی دندان عقل بیشتر قابل توجه شود
پس از جراحی دندان عقل، ضروری است که هرگونه نگرانی یا علائم غیرعادی را با دندانپزشک یا جراح دهان خود در میان بگذارید. آنها می توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند، راهنمایی های مناسب را ارائه دهند



علی وطنی 25 آذر 1402
سلام وقت بخیر من چند وقت پیش دندون ۲ بالا سمت راستم درد میگیرد مداوم و کم و حالت بی حسی داشت بعد از دو یا سه روز دردش قطع شد و ب دندون یک سرایت کرد و دقیقا همین مدل بعد از دو یا سه روز دوباره همون دندونم خوب شد و الان دندون یک بالا سمت چپم درد داره ب همین شکل با توجه به این ک گرافی گرفتم و پوسیدگی نداشته و اینکه کاپموزیت شده تموم دندونام
با عرض سلام و ادب خدمت شما،  درد مداوم اولیه و بی حسی بعدی که تجربه کردید  دلایل متفاوتی دارد، اعم از، تحریک اعصاب دندان، که ممکن است به دلیل عواملی مانند دندان قروچه، فشردن یا تغییر در تراز دندان ها، مشکل گیجگاهی فکی (TMJ)، بیماری یا عفونت لثه باشد. علاوه بر این درد در دندان های بالایی گاهی می تواند به دلیل مشکلات سینوسی و عفونت سینوس باشد. که موجب درد ارجاعی در دندان ها شود.


سعید 15 مهر 1402
با سلام و احترام خدمت شما فشار و سنگینی عجیب و خاصی بر روی سمت راست فک بالا دارم، که تا قسمت چشم هام هم میره، درد نداره، فقط فشار بر روی فک بالا میاره، سی تی اسکن هم دادم،متخصص گوش و حلق و بینی گفت که سینوزیت یا پولیپ ندارم، خواهشمند است راهنمایی کنید، واقعا دیگه خسته شدم
باعرض سلام و ادب خدمت شما، علائم شما که شامل فشار و سنگینی در اطراف چشم ها و فک بالا است  می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد، می تواند به مسائل عصبی مرتبط باشد. یک متخصص مغز و اعصاب می تواند هر گونه بیماری عصبی را که ممکن است باعث این عارضه گردد را ارزیابی و تشخیص دهد.علاوه بر این می‌توانید با یک متخصص جراحی فک و صورت در نظر بگیرید. ممکن است علائم ذکر شده، ناشی از درد دندان، عارضه های ناشی از دندان عقل فک بالا، نزدیکی دندان عقل فک بالا به سینوس و یا عفونت و آسیب این دندان‌ها باشد. در این صورت با تهیه عکس گرافی، یا در صورت نیاز عکس تمام فک و تشخیص متخصص جراحی فک و صورت باید جهت درمان دندان یا جراحی دندان عقل اقدام نمایید.
توجه داشته باشید درچه زمان‌هایی علائمی که فرمودید رخ می‌هد و آن را با پزشک و یا دندانپزشک خود درمیان بگذارید؛ زمان وقوع فشار و سنگینی، کاری که در آن زمان انجام می‌دادید و هر جزئیات مرتبط دیگری را ثبت کنید. این اطلاعات می تواند در شناسایی الگوها یا محرک های ایجاد درد کمک کننده باشد. استرس و تنش، آلرژی های غذایی و یا آلرژی فصلی نیز از دیگر عوامل احتمالی هستد که بهتر است هنگام معاینه ذکر کنید.



حسین نمکی مشک آبادی 30 شهریور 1402
با سلام و‌خسته نباشین دو سه هفته ای میشه یکی از دندونای جلوم سمت پایین چپ به حالتی داره درد نیس ولی وقتی غذا میخورم انگاری زیرش خالیه ی حالت بی حسی به دندونم دست میده یه حالتیه ک‌ انگار سر شده باشه لطفا راهنماییم کنین دلیلش چی می‌تونه باشه ممنون
با عرض سلام و ادب خدمت شما، در خصوص حالت خاصی که شما حس می‌کنید، دلایل متفاوتی وجود دارد، در برخی موارد، حتی بدون احساس درد، و در مراحل اولیه پوسیدگی دندان (ایجاد حفره) می تواند باعث ایجاد احساس پوکی یا حساسیت در هنگام غذا خوردن شود. این احساس زمانی که ذرات غذا در ناحیه آسیب دیده به دام می افتند بیشتر قابل توجه است. از سوی دیگر بیماری لثه یا التهاب لثه می تواند باعث تحلیل لثه شود و ریشه دندان را در معرض دید قرار دهد، تغییرات درخلق وخو و احساسات نیز می تواند باعث ایجاد احساس بی حسی یا گزگز در دندان شود.توجه داشته باشید که  آسیب یا ضربه قبلی به دندان یا ناحیه اطراف نیز ممکن است منجر به احساس بی حسی یا سری در دندان آسیب دیده شود.مشکلات مفصل فک (مفصل گیجگاهی فکی) یا تنش عضلانی گاهی اوقات می تواند احساسات غیرعادی در دندان ها ایجاد کند. برای مشخص کردن علت دقیق علائم و تعیین درمان مناسب، ضروری است که با دندانپزشک مشورت کنید.



نگار 22 شهریور 1402
سلام اوقات بخیر من چند روزی گردن درد پیدا کردم و فکر کنم برای حرکت اشتباه یا کلا گرفتگی عضلات هستش ، ماساژ دادم گرم کردم با گردنبند بستمش ۳ روزه ولی شبا ک میخوابم اوکی ام صبح ک پامیشم دندونام همش بصورتی که یکم میذارمش رو هم از درد تیر میکشه کل دندونا بالا و پایینم . و تا نیم ساعت ۱ ساعت دردش حس میشه بعد دیگه اوکی میشه باز خوبه تا فردا صبحش .مشکل چیه؟ چرا اینطوری میشم؟ کلافم کرده !با عرض سلام و ادب خدمت شما، اغلب درد گردن و دندان ارتباطی ندارند، اما گاهی اوقات می توانند به هم مرتبط باشند. اگر چند روزی است که گردن درد را تجربه کرده اید، ممکن است عضله ای کشیده شده یا اسپاسم عضلانی داشته باشید که می تواند ناراحت کننده باشد؛ و این تنش عضلانی یا درد در گردن و فک می تواند منجر به درد ارجاعی در دندان ها شود و باعث ناراحتی موقت شما شود. این درد ارجاعی می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که به دلیل گردن درد در حال فشردن یا ساییدن دندان های خود هستید یا اگر کشش عضلانی بر مفصل فک شما تأثیر بگذارد. در خصوص بررسی علت اصلی دندان درد توصیه می‌شود دندان ها معاینه شوند، تا اگر پوسیدگی و آسیبی در دندان های شما ایجاد شده باشد، درمان گردد. و اگر سابقه فشردن یا ساییدن دندان های خود (دندان قروچه)  را دارید، این عارضه نیز می تواند هم به گردن درد و هم به ناراحتی دندان مربوط باشد و موجب تشدید درد گردد. در این صورت با تجویز دندان پزشک می‌توانید از نایت گارد استفاده نمایید.


عباس ذکری 1 مرداد 1402
سلام وقت،حدود دوماه پیش فک بالا سمت راستم از دندان آسیای آخری درد شدید شروع شد ودرد هر روز به دندون های آسیای کناری هم سرایت میکرد،به دندانپزشکی مراجعه کردم و عکس opg تهیه کردم اما متوجه منبع درد نشدند و گفتند دلیل درد مبهمه ولی درد بعد از ده روز تموم شد بعد از گذشت حدودا یک ماه و نیم ایندفعه فک سمت چپ پایین درد گرفته و تیر میکشه تا مغز سرم،ولی ایندفعه بعد از ده روز هنوز درد آروم نشده و فقط با قرص ایبوپروفن آروم میشم دندان عقل نهفته افقی هم سمت چپ فک پایینیم دارم لطفاً راهنماییم کنید که دلیل دردم چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، جهت تشخیص علت و منشا درد باید عکس گرافی تمام فک گرفته شود و تمامی دندان ها از جمله دندان های عقل مورد بررسی توسط دندان پزشک قرار گرفته و منشا درد مشخص شود، چرا که هر کدام از دندان ها می‌توانند دچار پوسیدگی و آسیب شده و دچار درد شوند، از طرفی به علت خاصیت پخش شدن درد فرد  متوجه منشا درد نخواهد شد. وجود دندان عقل نهفته افقی نیز علاوه بر تورم و التهاب در ناحیه اطراف خود و لثه‌ی اطراف دندان عقل موجب فشار و آسیب به دندان های اطراف نیز می‌گردد، از این رو توصیه می‌شود دندان عقل نهفته را با جراحی خارج کرده تا باعث عفونت سایر دندان ها نگردد.


احمد فریادی 29 تیر 1402
با سلام . من دندون هام با کوچک ترین استرس یا فشار عصبی به حدی درد میگیره که اصلا قابل تحمل نیست . یعنی انگار یا دندون سر جایش کج میشه به یه سمت. یا قد دندونم فک می کنی بیشتر میشه و به دندون پایین میخوره . یا هم به دندون کناری اینقد فشار میاره که دندون هام به هم میچسبن و حتی نخ دندان از لایه دندونام دیگه رد نمیشه . نه ابثه دارم نه علایم چرک . ولی تا الان ۶تا از دندون هامو همین جوری از دست دادم . (یکی از بالا و رو به رویش از پایین ) . نمی دونم دندون درد چه ربطی به استرس داره پ من باید چیکار کنم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
با عرض سلام و ادب خدمت شما، یکی از موارد شایعی که هنگام اضطراب، استرس و تنش برای افراد اتفاق می افتد، دندان قروچه و فشار و سایش دندان ها بر روی یک دیگر در شب و یا حتی فشار شدید دندان ها در طور روز است. که با تشدید اضطراب  رابطه ی مستقیم داشته و می‌تواند باعث آسیب گسترده در دندان ها، لثه و حتی استخوان فک گردد. عوارض احتمالی دندان قروچه دندان عبارت است؛ احساس خستگی در عضلات فک در هنگام بیدار شدن از خواب، دردهای شدید و طولانی مدت در فک و صورت، احساس خستگی و خواب آلودگی در طول روز، شکسته شدن غیر عادی قسمتی از دندان‌ها یا پریدگی لبه دندان‌ها، سر درد و گوش درد، لق شدن دندان‌، تورم و خونریزی لثه و متورم شدن فک پایین است. برای درمان و کنترل شرایط ایجاد شده در قدم اول کنترل عوامل تنش زا و در مرحله بعد مراجعه به دندان پزشک برای ساخت نایت گارد می‌باشد. استفاده از نایت گارد آسیب به دندان ها و ساختار دندان ها را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این مراجعه به دندان پزشک برای چکاب منظم دندان و بررسی سلامت دندان ها، ریشه و ساختمان دندان، لثه و استخوان فک امری ضرروری است، تا در درصورت نیاز درمان لازم در مراحل اولیه آسیب انجام گیرد.


امیر محمد پرنده 23 تیر 1402
سلام من یکی از دندونا بالا سمت چپ وقتی دندان پایینی بهش بخوره دردمیگیره لثه بالای همون دندان باد کرده از سر شب اینجوری شد صب هم بعد از مدتی سیگار کشیده بودم علت چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، تورم و التهاب گسترده در ناحیه لثه و دندان شما، و درد شدید دندان نشان از عفونت و پوسیدگی پالپ دندان دارد و نیاز قطعی به درمان ریشه وجود دارد، چرا که عدم درمان به موقع می‌تواند موجب آسیب گسترده به دندان و دندان های اطراف و از دست رفتن دندان می‌گردد.


دریانوش 22 تیر 1402
سلام وقتتون بخیر من شش روز که داخل دهنم زخم شده سقف دهنم وداخل لپم تا اینجا زیاد مشکل نداشتم تا اینکه الان سه روز شده دندون درد شدم تا به همین سنی که داشتم دندون درد نشدم خیلی بده الان دندونای قسمت راست صورت بالا وپایین لثه هام از داخل یه ذره حساس شده مور مور میکنه یه جوریه انگار زیر دندونام یه چیزیه دوست دارم بکنم دندونامو یا هم فشارشون بدم که دردش کم شه میشه بگید مشکل چیه؟! چی مصرف کنم خوب شه؟!
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ایجاد آبسه، درد شدید و مقطعی نشانگر عفونت شدیددندان و پوسیدگی یک دندان یا چند دندان می‌باشد، از این رو باید با تهیه عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه کرده و با تشخیص ایشان جهت درمان مورد نیاز اقدام نمایید، با توجه به شددت پوسیدگی و میزان آسیب وارده بر دندان درمان مورد نیاز مشخص می‌شود، ترمیم در صورت پوسیدگی کم و درمان ریشه در صورت آسیب گسترده به دندان و ریشه دندان و درگیری پالپ دندان انجام می‌گیرد.



سیمر 12 خرداد 1402
ممنون از نوشته خوب و کامتان

آفاق 10 خرداد 1402
سلام من 2 سال پیش ۴تا از دندان های جلوم دوتاشو عصبکشی کردم دوتاشو نکردم ولی همشو روکش کردم و الان یکیشون به درد افتاده و به سرما و گرما حساس شدن علت و درمانش چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است یکی از دندان ها  در زیر روکش دچار عفونت یا پوسیدگی شده و دردی که احساس می‌کنید به همین دلیل باشد. از طرفی ممکن است درد ناشی از عفونت یا پوسیدگی دندان های اطراف است که احساس می‌شود. با توجه به خاصیت پخش شدن درد، امکان تشخیص آن برای فرد وجود ندارد.  در هردو صورت باید عکس گرافی تهیه کرده و به دندان پزشک مراجعه نمایید، تا محل و منشا درد مشخص شود. چنانچه دندان روکش شده دچار عفونت باشد باید روکش دندان برداشته شده و بر حسب مقدار پوسیدگی درمان لازم اعم از ترمیم، پرکردن و یا درمان ریشه صورت میگیرد.چنانچه دندان های عصب کشی شده دچار عفونت گسترده شده باشد، نیاز به متخصص درمان ریشه جهت درمان ریشه مجدد (ری اندو) می‌باشد. در صورت آسیب دندان های اطراف نیز بر حسب میزان پوسیدگی ترمیم یا درمان ریشه (عصب کشی) انجام می‌شود.



مژگان 28 اردیبهشت 1402
سلام من دوسال پیش سه تا از دندونای آسیای فک پایین رو پر کردم حالا از انتها یه دردی میاد تا دندونای جلوییم هم حسش میکنم..بنظرتون امکان داره بخاطر دندون عقلم باشه؟ چون سه تایی که کنار همن پرشدن و درد تا دندونای جلو حس میشن
با عرض سلام وادب خدمت شما، دندان های پرشده نیز امکان دارد دچار پوسیدگی مجدد، عفونت و التهاب شود، که در این صورت نیاز حتمی به درمان خواهد داشت، چنانچه پوسیدگی سطحی باشد ترمیم و در عیر این صورت درمان ریشه نیاز خواهد بود. البته این امکان نیز وجود دارد که دندان عقل شما دچار پوسیدگی و عفونت شده و نیاز به جراحی و خارج کردن دارد. چرا که علاوه بر درد گسترده موجب عفونت و آسیب به دندان های اطراف می‌گردد. جهت تشخیص محل و منشا درد باید به دندان پزشک مراجعه نمایید، به علت خاصیت گسترش درد امکان تعیین محل دقیق درد توسط فرد دشوار می‌گردد.


حسین 10 اردیبهشت 1402
با سلام من دو تا دندان سمت راست یکی اسیاب و دیگری اخری سیاه شده و همین طور سمت چپ هم دو تا، تا حالا هم دکتر دندون پزشکی نرفتم مشکل از چی ،چیزای سرد و گرم یا شیرینی جات هم میخورم در حد ۱۰ ثانیه درد میگیره و بعد خوب میشه ی کوچولو هم داخلش خالی شده، مرسی
با توجه به شرایط ذکر شده و تغیر رنگ دندان ها و حساسیت به مواد غذایی سرد و گرم و شیرینیجات احتمال به عصب رسیدن دندان و ایجاد عفونت در بخش های ریشه ی دندان وجود دارد، از همین رو بهت است سریعا جهت درمان به دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه نماید، چرا که عدم درمان به موقع دندان ها موجب پیشروی عفونت و در نهایت از دست رفتن دندان می‌گردد.


علی محمدمیری 9 اردیبهشت 1402
سلام چند روزه قسمت راست بالای دندونام در لثه هام درد عجیبی دارم ولی احساس درد دندان ندارم علت چیه ممنون
با عرض سلام و ادب خدمت شما، علت درد در ناحیه لثه می‌ تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اعم از ایجاد آفت یا زخم و جراحات در این ناحیه که حتی کوچک و قابل رویت نیستند، شیوه ی اشتباه مسواک زدن و فشار بر لثه ها نیز از عواملی هستند که موجب احساس درد و حساسیت در لثه ها می‌شوند. در موارد شدید تر بیماری و التهاب لثه  که هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌ها به زیر لثه‌ها نفوذ کرده و باعث ایجاد التهاب و خونریزی می‌شوند. اگر این وضعیت درمان نشود، التهاب لثه می‌تواند به پریودنتیت یا عفونت لثه منجر شود و ممکن است نیاز به جراحی لثه باشد. آبسه دندان و عفونت منتقل شده به لثه نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در این ناحیه گردد. بهت است جهت بررسی دقیق علت درد و منشا آن به دندان پزشک مراجعه نمایید.


الهام علوی 2 اردیبهشت 1402
سلام من یک روزه دندانهامو رو که روی هم میگذارم درد ناخوشایندی در دندانهای بالای سمت راستم حس میکنم و یک دندان مشخص نیست دلیلش چیه ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به احتمال زیاد دندان شما دچار عارضه درونی شده و شکستگی یا آسیب به ریشه دندان باعث این احساس درد شده است، که ممکن است قابل تشخیص توسط خود فرد نباشد. احتمال ترک و شکستگی در دندانی که قابل مشاهده نیست نیز وجود دارد. تشخیص قطعی نیاز به تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک دارد.


marjan 29 فروردین 1402
من تازه اتودنسیم تمام شده چند روز پیش داشتم بادم زمینی میخوردم یه قطعه سفت امد بین دندان جلوی بالا و پاینم دردی عجیب گرفت الان هم وقتی دست میزنم به ان مخصوصا نوک ان درد میگیره رفتم دکتر عکس معمولی گرفتم گفتن ریشه خوبه اما ضعیفه و چیزی دیده نشد اما گفتن اگر تا مدتی مثلا یه ما دوماه سیاه شد بیا دکتر من خیلی ناراحتم نمیخوام.دندانم رو از دست یدهم بعد این همه زحمت برای ارتودنسی ایا این تشخیص درسته و راهی ندارم که دندانم سیاه نشه و به افتادن و این چیزها منتهی نشه من دندانهام سالمند تا الان که58 سال دارم ارتودنسی مجبور شدم برم دندانها نامرتبیش بد جور شده بود الان کاش اون ضربه به دندانم نخورده بود کمکم کنید
با عرض سلام و ادب خدمت شما، باید عکس گرافی تهیه کرده و توسط متخصص درمان ریشه بررسی گردد تا شرایط ریشه دندان شما بررسی شده و در صورت لزوم درمان ریشه انجام شده و دندان شما حفظ می گردد.


عباس 16 فروردین 1402
سلام وقت بخیر یکی از دندان های بالام به شدت دردمیکنه و دردش به دست و کتفم میزنه علت چیه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه شدت درد ایجاد شده و گستردگی درد دندان شما دچار عفونت شدید شده و به عصب رسیده است، بهتر است سریعا جهت درمان به دندان پزشک مراجعه نمایید، با توجه به نظر ایشان جهت درمان ریشه یا کشیدن دندان اقدام نمایید.


الناز خواجه 27 اسفند 1401
من خیلی دندون درد میکنه نمیدونم چرا بخورم چون دندون زود درد میگیره من چهار ماه حاملم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه در سه ماهه دوم بارداری هستید، می‌توانید با نامه از پزشک زنان خود جهت انجام درمان اقدام نمایید.


حسینی 19 اسفند 1401
سلام من چند سال پیش دندونای 7_8 بالاو پایین چپ و راست رو پرکرده بودم تو این چند اصلا دندون درد نداشتم حتی لثه هامم ورم یا درد نداشتن... چند روز پیش دندون 7 بالای چپ ب طور ناگهانی و خیلی دردناک بصورت چند تا ضربه ایه شدید ک دردش غیر قابل تحمل بود تیر کشید ک فقط دردش چند ثانیه بود بعد قط شد دردش شبیه درد دندان بود ولی حس کردم دندان نیس چون بعد قط شدن دردش هرچی ب دندونام فشار آوردم هیچ دردی نداشتم از اون روز ب بعد تقریبا هرروز روزی یکی دوبار این درد بصورت حمله ناگهانی میاد ک از شدت دردش میخکوب میشم بعد دوسه ثانیه قط میشه تازگیا متوجه شدم هروقت عصبی میشم این اتفاق میفته بااین حال ب دکتر عمومی ک گفتم گف اول باید عکس رادیولوژی بگیری ک از دندون هست یا نه عکس گرفتم دکتر دندانپزشکی گفتن دندون شماره 7 از داخل پوسیده شده و ب عصب رسیده حالا من میخوام بدونم این درد واقعا از همون پوسیدگی دندون هست یا مربوط میشه ب مغزو اعصاب و...چون هروقت عصبی میشم درد سراغم میاد خیلی نگرانم توروخدا بگید چیکار کنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان ذکر شده نیاز قطعی به درمان ریشه دارد، در صورت به عصب رسیدن یکی از دندان ها و احساس درد در آن ناحیه باید گفت که درد ممکن است به صورت بازه ای و یا مستمر ایجاد گردد، و حتی خاصیت پخش شوندگی درد موجب احساس درد در سایر نقاط نیز می‌گردد. در خصوص این درد ناگهانی و تشدید آن در هنگام عصبا نیت به احتمال زیاد هنگام فشار و عصبانیت شما دندان های خود را روی هم فشار می‌دهید، که این موجب فشار بیشتر بر دندان شماره 7 شما درد می‌گردد.


سمیراعبدل زاده 12 بهمن 1401
سلام دندان عقل بالاسمت چپم پوسیده شده بود و یه مدتی هست شکسته الان گوش درد و یه طرف پیشونیم مدام دردمیکنه ته اون شکستگی عفونت کرده و یه بارکه آب نمک گرفته بودم یه لحظه چندتا دندونم بشدت انگار از ریشه به لرزه افتاد و درد رو کاملا احساس کردم و اون دندون عقلم که شکسته بود انگارچرکش ترکیده بود و خون اومد چیکارباید بکنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به میزان و شدت عفونت ایجاد شده، قطعا باید عکس گرافی گرفته شود و به متخصص جراحی فک و صورت و دندان پزشک مراجعه نمایید و جهت درمان دندان های اطراف و جراحی و خارج کردن دندان عقل خود اقدام نمایید.


امیر.. 13 دی 1401
باسلام من امروز یکی از دندان های جلوم به شدت درد گرفته حتی درد دندونم به استخوان های بینیمم زده برای چیه؟؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شدت درد ایجاد شده این امکان وجود دارد که دندان شما یا دچار ضربه و شکستگی شده و یا به عصب رسیده است، در هردو صورت باید در اسرع وقت همراه با عکس گرافی به دندان پزشک و در صورت نیاز به متخصص درمان ریشه مراجعه نمایید. در غیرد این صورت علاوه بر درد گسترده در ناحیه دهان، فک و صورت امکان گسترش آسیب و از دست رفتن دندان شما وجود دارد.


مریم نصیری 9 دی 1401
سلام من سه تا از دندون عقلام همزمان داره در میاد دو تا پایینیا نیمه نهفته هستن من تو فک پایینم سمت چپ یه دندون با دندون عقلم فاصله داره اون پوسیده شده و روکش کردم دکتر گفته یه چن سالی کار میکنه میخواستم بدونم میشه اونو بکشم بعد دندون عقلمو با ارتودنسی بیاد جای اون بعد دلیلش چیه که بعد چن سال روکش با اینکه پوسیده انقد درد بگیره دردش خیلی طولانیه ایا میتونم دندون عقلمو جایگزین دندون پوسیدم کنم با ارتودنسی و هزینشم حدودی اگه میدونید بگید ممنون
با عرض سلام و ادب خدمت شما،در خصوص دندان شما که بعد از ترمیم یا عصب کشی روکش شده است، ممکن است دندان به دلایل مختفی مجددا دچارعفونت  شده و یا به عصب رسیده باشد، باید روکش برداشته شود و با تهیه عکس گرافی علت درد و میزان عفونت مشخص گردد و در خصوص نگهداری یا کشسدن آن تصمیم گرفته شود، در صورت کشیدن و تصمیم بر ارتودنسی و جابجا کردن دندان عقل نیمه نهفته باید با عکس گرافی به متخصص ارتودنسی و متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده تا مشخص گردد آیا دندان عقل شما خاصیت جابجایی و ارتودنسی و قرار گرفتن در ردیف دندان ها را دارد؟ هزینه ارتودنسی نیز بر حسب شرایط دهان و دندان شما و مدت زمان لازم جهت درمان ارتودنسی بستگی دارد. چنانچه نیاز به کشیدن دندان وجود داشته باشد از درمان ایمپلنت جهت جایگزینی دندان از دست رفته نیز میتوان استفاده کرد.


دانیال عزیزی 9 دی 1401
سلام وقت بخیر حدود یک ماه هست که درد عجیب و مبهمی را در دهانم به خصوص سمت راست قسمت بالا حس می کنم در این قسمت حدود ۲ هفته‌ هست که یک دندان عصب کشی شده و دندان های اطرافش حالت پوسیدگی دارد گویا که سیب خال زده باشد جرم گیری انجام دادم و یکی از دندان های عقلم را هم کشیدم البته یکی دیگر هم باید جراحی کنم . جراح لثه به من پیشنهاد جراحی داده درصورتی که دندان پزشک می گوید دندان ۷ مشکل دارد‌ من به شدت سردرگم هستم ... البته که معمولا در شب دچار درد میشوم سرم خیلی پایین نیست هنگام خواب . یک دوره آنتی‌بیوتیک هم مصرف شده...
با عرض سلام و ادب خدمت شما، درد شما میتواند یک یا دو منشا داشته باشد و نیاز به درمان های متعددی وجود داشته باشد که با تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک می توانید علت اصلی درد را متوجه شده و درمان لازم را انجام دهید، با توجه به درد ممتد و شدید هنگام شب ممکن است دندان 7 شما یا دندان های اطراف به عصب رسیده و نیاز به عصی کشی داشته باشد، از طرفی دندان عقل نیز می تواند باعث درد شدید و بخش درد در دهان و فک شما شود و در صورت ابتلا به عفونت علاوه بر درد شدید موجب آسیب به سایر دندان ها نیز می‌شود. که باید در اسرع وقت جراحی شده و خارج گردد.


رسول 6 دی 1401
چند روزه کل دندونای سمت چپم درد میکنه هم پایین هم بالا خراب نشده و سالمه چند سال قبلم پرکردم یکیشو یکیش ک خیلی درد میکنه چند وقت قبل شکسته اما فک نکنم بخاطر اون باشه دارم از دندون درد جون میدم همه جا ام تعطیله نمیتونم ببرم جایی چیکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندانی که درمان شده است مجددا دچار عفونت شده و پیشرفت عفونت و افزایش پوسیدگی موجب از بین رفتن و تحلیل تاج و ساختار دندان شده است، علاوه بر این به احتمال زیاد دندان شما به عصب رسیده است و این درد شدید ناشی از پیشرفن زیاد پوسیدگی دندان است که نیاز به درمان ریشه خواهد داشت. البته امکان اینکه درد مربوط به دندان های اطراف نیز باشد وجود دارد. با تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک منشا اصلی درد و درمان لازم مشخص میشود.


فیروزه نظری 2 دی 1401
سلام ببخشید من وقتی غذا میخورم خیلی کم دارم دندونم مثل حالتی که غذا رفته توی دندونمه علتش چیه ??
باعرض سلام و احترام، اگر منظور شما گیر کردن غذا بین دندان است، بین دو دندان شما گیر غذایی وجود دارد و باید جهت رفع آن به دندان پزشک مراجعه نمایید چرا که این عارضه باعث درد، پوسیدگی و آسیب به دو دندان شما می‌شود. 


پریسا احمدزاده 24 آذر 1401
سلام وقت بخیر ببخشید من دندونم ده سال پیش عصب کشی کردم الان درد شدیدی دارم مخصوصا وقتی رو هم میزارم ممکنه ریشه دندونم عفونت کرده باشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به احساس درد شدید این امکان وجود دارد که دندان عصب کشی شده مجددا دچار عفونت شده و نیاز به درمان ریشه مجدد (ری اندو) وجود دارد که طبق نظر متخصص درمان ریشه انجام میگردد. البته این امکان نیز وجود دارد که درد ناشی از آسیب و عفونت دندان های اطراف باشد، و از آنجایی که درد پخش می‌شود تشخیص محل درد دندان و منشا آن دشوار است و  با تهیه عکس گرافی محل دقیق درد مشخص میگردد.



نگار 24 آذر 1401
مطالب بسیار عالی و کامل و کاربردی سپاسگذارم

عسل 18 آبان 1401
سلام.. چند روزه که چهار دندون پاینن سمت راستم درد میکنن.. البته دوتا اخری خیلی وقته پوسیدگی دارن و روشون نقاط سیاه زیاد داره.. قسمت پایین این چارتا دندونمم سفید شده و تو رفته انگار خورده شده.. علت چیه البته قسمت فک سمت چپم پایین انگار دندون عقل داره درمیاد.. کامل درنیامده و بصورت کج و کوله س.. ولی سمت راست جایی که الان دردم میکنه نشونه ایی از دندون عقل وجود نداره..
با عرض سلام و ادب خدمت شما، نقاط سیاه موجود در دندان شما ناشی از پوسیدگی و نقاط سفید ممکن است ناشی از عفونت در آن ناحیه باشد؛ درد و عفونت موجود ممکن است از خود دندان ها و پوسیدگی عمیق و یا نشانه ای از به عصب رسیدن دندان شما باشد، و یا ناشی از دندان عقل و فشار دندان عقل یاسد که د رحال رویش است یا نیمه نهفته و یا نهفته است. البته این امکان وجود دارد که به صورت همزمان هردو عارضه ایجاد شده باشد. بهتراست با تهیه یک عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک ابتدا منشا و علت درد مشخص گردد، سپس جهت درمان لازم اعم از ترمیم یا در صورت پیشرفت پوسیدگی  درمان ریشه و یا جراحی دندان عقل اقدام نمایید.


پونه پونیش 16 آبان 1401
سلام ریشه دندونام کلا حساس شده وقتی مسواک میزنم اذیت میشم نمیدونم مشکل از دندونمه یا لثه جرم گیری انجام دادم ولی بازم خوب نشد چیکار باید بکنم نمیدونم لطفا راهنمایی کنین ممنون
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به احتمال زیاد دندان شما دچار عفونت و پوسیدگی شده و این پوسیدگی عمقی و نزدیک به ریشه می باشد. جهت تعیین میزان پوسیدگی و علت اصلی این احساس درد و حساسیت همراه با عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه نمایید، تا با توجه به میزان پوسیدگی دندان شما و طبق نظر ایشان ترمیم دندان و یا در صورت پیشروی پوسیدگی درمان ریشه دندان صورت گیرد.


ابراهیم محمدی 18 مهر 1401
سلام دندان جلو من سمت راست بعلت از بن رفتن مینا از داخل درد می کند علت چیست و چه راهکار درمانی دارد ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ابتدا باید علت از بین رفتن مینای دندان شما و میزان این آسیب با عکس گرافی و معاینه توسط دندان پزشک مشخص گردد، چرا که درمان لازم طبق علت ایجاد آسیب مشخص می گردد. ممکن است علت آسیب وارده پوسیدگی در سطوح و میزان متفاوت، سایش ناشی از دندان قروچه مداوم، وارد شدن ضربه به دندان و یا استفاده ی مکرر از برخی مواد غذایی که باعث آسیب به مینای دندان می شوند (مانند مصرف زاد تخمه) می باشد.  که برحسب  آسیب وارده در ابتدا دندان پزشک توصیه میکند منشا وارد شدن آسیب را متوقف کرده برای مثال جهت درمان دندان قروچه اقدام نمایید، در مراحل بعدی جهت درمان مینای دندان اقدام میکنند و بر حسب شدت آسیب از درمان های پر کردگی، درمان ریشه و یا حتی در حالات شدید تر کشیدن دندان استفاده میشود.


افسانه فراهاني 14 مهر 1401
با عرض سلام و احترام دندان٥پايين سمت چپم كه چند سال پيش ترميم عميق شده الان با خوردن سردي يا هوا كه بهش ميخوره تير ميكشه و درد ميكنه به دو متخصص نشون دادم گفتن حيفه كه دستش بزنيم فعلا نگهش دار ولي نگرانم چون قرار همين روزا كامپوزيت (زيبايي) انجام بدم كه اين دندان ٥ هم جزش هست اگر روش رو كامپوزيت كنم بعدا امكان عصب كشي يا ترميمش هست؟ يا كلا اينو كامپوزيت نكنم؟لطفا منو راهنمايي كنيد ممنونم🙏🙏🙏
با عرض سلام و ادب خدمت شما، استفاده از کامپوزیت و انجام اعمال زیبایی بر روی دندان با توجه به اینکه دندان ها تراش داده می شود موجب تحریک دندان می گردد و ممکن است باعث درد شدید تر و یا به عصب رسیدن دندان شما گردد. توصیه میگردد که قیل از انجام اعمال زیبایی سلامت  کلیه دندان ها بررسی گردد و در صورت نیاز درمان لازم انجام گیرد.بعد از کامپوزیت دندان نیز ترمیم و عصب کشی انجام میگردد اما هزینه اضافه نیزدر بر خواهد داشت.


رضایی 19 شهریور 1401
سلام وقتتون بخیر من یکی از دندون های آسیابم که پر کرده است با ایجاد فشار روی دندان چه با غذا چه با بسته شدن دهان درد میکند امکانش هست بفرمایید دلیل این درد چه میتواند باشد ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چه مدت از پر کردن دندان شما میگذرد؟ چنانچه به تازگی دندان شما ترمیم شده و مدت زمان زیادی از  پرکردگی شما نمی گذرد، امکان دارد پر کردگی دندان شما بلند بوده و نیاز به اصلاح داشته باشد. اما اگر مدت طولانی ای از درمان شما گذشته است امکان دارد دندان شما مجدد دچار پوسیدگی ئو آسیب شده است، باید با عکس گرافی و تشخیص دندان پزشک با توجه به مبزان پوسیدگی جهت درمان لازم اقدام نمایید.


زهرا محمودی 28 مرداد 1401
سلام وقت شما بخیر دخترم به تازگی همه دندونهاش و چک کرده و درست کرده چند روز پیش مهمانی بودیم و یک تکه استخوان ریز به دندونش فشار اورده و از اون روز همش دندون درد داره و میگه که دندونش میسوزه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است طی فشار وارد شده با دندان، دندان ایشان شکسته شده و یا جراحتی بر لثه های اطراف وارد شده است،  یا تکه ای از استخوان بین دندان ها گیر کرده باشد، جهت تشخیص قطعی و مشخص کردن علل درد و در نهایت درمان باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.


معصومه 18 مرداد 1401
سلام وقتتون بخیر دندون بالایی من وقتی به دندون پایین برخورد میکنه یهو جوری درد میکنه ک میزنه مستقیم ب مغزم چیزی رو هم نمیتونم باهاش فشار بدم بدجور درد میکنه از چی میتونه باشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به نوع دردی که احساس می‌کنید و حساسیت دندان شما امکان پوسیدگی شدید دندان ویابه عصب رسیدن دندان وجود دارد، البته تشخیص قطعی علت درد و مشخص کردن میزان پوسیدگی و درمان با عکس گرافی و تحت نظر دندان پزشک مشخص میگردد.


حسین حشمتی 2 مرداد 1401
سلام و خداقوت؛من دندونهای اسیاب فک بالام دچار پوسیدگی شد و دکتر گفت باید عصب کشی بشه و چند تا آنتی بیوتیک برام تجویز کرد ومن متاسفانه بدلیل قطع شدن کوتاه مدت درد دندان بدلیل مصرف چرک خشک کن این قضیه رو نادیده گرفتم...بطوری که الان دندونم حفره عمیقی کرده و لثه بعضی وقتا تاول چرکی میزنه و بدلیل مصرف خودسر آنتی بیوتیک دیگه اون داروهاهم روی چرک و درد دندان زیاد اثر نمیزارن(که بخام بکشمشون) وهر آنتی بیوتیک و مسکنی که مصرف میکنم بر خلاف بار اول هیچ تاثیری روی عفونت و درد نمیزاره...میخواستم بپرسم نظر شما درباره مصرف کلیندامایسین توی این شرایط چیست؟
با عرض سلام وادب خدمت شما، باید عکس گرافی تهیه نمایید تا توسط دندان پزشک بررسی شده و طبق نظر ایشان و بعد از مشخص شدن علت و منشا درد درمان لازم صورت گرفته و زیر نظر دندان پزشک و در تعداد مشخص از دارو های مسکن و یا آنتی بیوتیک استفاده نمایید.


مرضیه 24 تیر 1401
سلام خسته نباشید من‌دندان فک‌پایین‌سمت چپ درد‌میکنه‌آنقدر‌شدید‌هست‌که‌ پشت‌چشمام‌و‌پشت‌گوش و پشت گردن‌و‌همچنین‌سمت چپ‌سرم‌درد‌میگیره‌‌‌از‌مسکن‌هم‌استفاده‌میکنم‌اما‌تاثیری‌ندارد‌نظر شما‌چیست
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بهتر است عکس گرافی تهیه نمایید تا علت درد مشخص شده و درمان لازم صورت گیرد، ممکن است دندان شما به عصب رسیده و نیاز به درمان ریشه داشته باشد و یا در صورت پیشروی عفونت و امکان درمان نیاز به کشیدن دندان داشته باشید. در هرصورت قبل از پیشروی عفونت و آسیب به سایر دندان ها باید جهت درمان اقدام نمایید. جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و یا به واتس آپ کلینیک پیام دهید.



فاطمه عباسی 14 تیر 1401
سلام ببخشید من یکی از دندون هام کاملا طاهر سالمی داره ولی موقع فشار دادن یکی از گوشه هاش درد میگیره و این چند وقت خیلی استرس دارم و شاید هم یکی از دندون های دیگه ام عفونت کرده باشه ممکنه این دندونی که با فشار درد میگیره خراب باشه
با عرض سلام وادب خدمت شما، ریشه های دندان شما دچار عفونت شده است و ارتباطی با ظاهر سالم دندان ندارد. و باید زودتر جهت درمان اقدام نمایید.


حلیمه 6 تیر 1401
عالی و جامع و کامل توضیح میدید ممنون از پزشکانی که برای این مطالب تلاش می کنند

مهشید محمدی 6 تیر 1401
سلام من فک پایینم سمت راست کلا درد می‌کنه یه بار دندون عقب حس میکنم یهو انگار درد میاد جلو ولی دردش زیاد نی اما یه جوری عصاب خورد کنه نظرتون چیه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط موجود باید عکس گرافی تهیه نمایید و به دندان پزشم مراجعه نمایید چرا که امکان پوسیدگی و یا اسیب به دندان ها وجود دارد و بهتر است سریعا درمان را شروع نمایید.


حسین عباسی 21 خرداد 1401
سلام اقای دکتر دندان های جلو هم پایین هم بالا گاهی تیر میکشه درد نمیکنه خراب هم نیست اما احساس این که یک اب داغ بخوری بعد پشتش سری اب خیلی سرد بخوری همچین حسی دارم و زبونم رو که بهش میزنم بد تر میشه و حس میکنم میخواد بترکه و هر وقت مسواک میزنم لثهام خونی میشه به خاطر همین زیاد مسواک نمی زنم اگر ممکنه راه نمایی کنید و یکی از دندان های جلوم از پشت پریدگی داره اون بیشتر این جوری میشه ممنون میشم جواب بدین
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است ریشه دندان شما دچار اسیب شده است و به عصب رسیده است و ممکن است حتی در ظاهر نیز سلام به نظر برسد. اما حتما باید عکس گرافی تهیه نمایید و توسط متخصص ویزیت شوید تا علت و منشا درد مشخص و درمان صورت گیرد.


نرجس گلی 16 خرداد 1401
سلام وقت بخیر،من ۲۰ سالمه و چند وقته دندون آسیاب کوچیکم که پوسیدگی داره وقتی میخوابیدم درد میگرفت در صورتی که در طول روز و هنگام شیرینی و نوشیدنی های سرد و گرم خوردن درد نمیگیره،امروز دندون آسیاب بزرگم(که پوسیدگی داشته و پرش کردم) شروع به درد گرفتن کرد و انگار درد داخله دندون های بالامم پخش میشد،بعضی وقتا که دراز می‌کشم بعد از چند دیقه درد میگیره و وقتی میشینم بعد از چند دقیقه خوب میشه،دردش جوریه که از خواب بیدار میشم و سرمم درد میگیره ولی چند دیقه بعدش هم سرم خوب میشه هم دندونم ،این به خاطره چی میتونه باشه؟
با عرض سلام وادب خدمت شما، باید یک عکس گرافی تهیه نمایید تا مشخص گردد مشکل و علت درد شما ناشی از چیست. ممکن است ضایعه ای در این ناحیه موجب این دردشده است و دچار  پوسیدگی شده و نیاز به ترمیم یا درمان ریشه دارد، و یا در گذرا و ناشی از حساسیت دندان است.
.  جهت ارسال عکس و ویزیت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.


H.A 24 اردیبهشت 1401
سلام، روزتون زیبـا من 24 سال سن دارم، مشکل قلبی مادرزادی( کودکی عمل باز داشتم) جنس دندان هایم زیاد خوب نیست (رنگشون به زردی می زند و لکه نارنجی قهوه‌ای روشون هست که یکی از دندانپزشک هایی که مراجعه کردم گفت منشا مادرزادی و با وجود مراقبت و رژیم غذایی زود به زود پوسیده می شوند) ، هر وقت هم برای چکاپ می روم به من می گویند که دندان های سالمی دارم و یا هنوز پوسیدگی شون سطحی و شش ماه دیگه از دوباره مراجعه کنم تا پیشروی رو ببینن.(یعنی نمیشه تا سطحی هستن برطرفشون کرد.) الان هشت دندان آسیای پر شده با آملگام دارم ( شامل سه دندان عقل)، الان هم در حین جویدن دندان شماره هفتم درد می گیرد که احتمالا پر کردن بخواد آیا باز می توانم از آملگام استفاده کنم (چون دوامش بیشتری داره)؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بله میتوانید از آمالگام استفاده نمایید. فقط توجه داشته باشید جهت درمان دندان پزشکی از پزشک معالج خود نامه داشته باشید و با ایشان مشورت نمایید. و به دندانپزشک اطلاع دهید


امیر حسین سلطانی 21 اردیبهشت 1401
سلام خسته نباشید سمت راست پایین دندان جلویی لحظه ای درد همراه با سوزش و درد گوش سر و گردن بعد دو دقیقه باز خودش خوب میشه بعد یه روز سمت راست بالا با همان علائم ارتودنسی هم دارم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به درمان ارتودنسی درصد کمی ممکن است درد شما ناشی از ارتودنسی باشد. اما به احتمال زیاد دندان شما دچار عفونت و آسیب شدید شده و به عصب رسیده است، در نتیجه نیاز به درمان ریشه(عصب کشی) خواهد داشت. جهت تشخیص علت و منشا درد باید همراه با عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه نمایید. جهت ارسال عکس و ویزت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.


علی مرادی 10 اردیبهشت 1401
سلام من چند سال پیش دندان کرسی پایین چپ رو پر کردم بدون عصب کشی حالا هر چند وقت یکبار درد شدیدی غیر قابل تحمل ایجاد میکنه و هیچ دارویی هم اثر نمیکنه چون نفوذ به محل عفونت نداره دندانپزشک هم رفتم میگن انتی بیوتیک مصرف کن تا بهبود کامل ولی خودم از شدت درد مجبور میشم با سوزن از بغل لثه سوراخی در نواهی ریشه ایجاد کنم تا عفونت خارج بشه وبعد آروم میشه .ممنون میشم راهنمایی کنید
با عرض سلام و ادب خدمت شما، این کار ابدا توصیه نمیشود، با توجه به شرایط دندان شما و میزان درد و عفونت باید سریعا همراه با عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه نمایید، چراکه احنمال به عصب رسیدن دندان شما و وجود ضایعه ای در لثه وجود دارد. و مسکن تنها برای ساعتی درد را ارام میکند و درمان اصلی نمیباشد.  جهت ارسال عکس و ویزیت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.


R 7 اردیبهشت 1401
سلام خدمت شماببخشید ایا لق شدن دندانهای دایمی با درد همراه است در بزرگسالان؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه طی ضربه و حادثه دندان شما لق شده باشد احتمالا احساس درد در آن ناحیه دارید. اما اگر لقی دندان شما به علت تحلیل لثه باشد، ممکن است با درد همراه نباشد. در نهایت درد و میزان آن به شرایط دندان شما و علت لقی بستگی دارد. و باید سریعا جهت درمان به کلینیک مراجعه نمایید.


Mahta 6 اردیبهشت 1401
سلام خسته نباشید ببخشیدمن دوتا دندونهای جلو فک پایین درد میکنه وحس بی حسی وکوفتگی داره درد هم میکنه حتی چونه وفکم درد میکنه چرا
با عرض سلام و ادب خدمت شما،  ممکن است ریشه ی یکی از دندان های شما دچار آسیب و عفونت شده و چنانچه جراحی سنگینی در ناحیه فک و صورت داشتید ممکن است عصب های ناحیه فک و صورت شما دچار آسیب شده. باید عکس گرافی گرافی تهیه کرده و در کلینیک توسط دندان پزشک ویزیت لازم صورت گرفته تا علت و منشا درد مشخص شده  و درمان لازم صورت گیرد.جهت ارسال عکس و ویزت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.


M 5 اردیبهشت 1401
سلام من امروز به دندان پزشکی رفتم گفتن درد ۴ دندان جلو به خاطر جرم دندونهاست اگرنه سالمن باید جرم گیری بسن ایا جرم دندان باعث درد میشه؟؟؟من قبلا یکبار جرم گیری کردم ۱۰.۱۱سال پیش ایاجرم گیری باعث خرابی دندونها نمیشه؟؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، جرم دندان ها باعث آسیب؛ پوسیدگی و در مدت زمان طوالانی باعث خرابی دندان های میگردد و با توجه به شرایط دندان شما و نظر دندان پزشک هر سال جرم گیری دندان انجام دهید، و چنانچه شرایط دندان شما به گونه ای باشد که نیاز به جرم گیری در فواصل کوتاه تری داشته باشد، هر 6 ماه باید جرم گیری انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جرم گیری مطلب "درمان جرم گیری " را مطالعه نمایید.جهت ارسال عکس و ویزت مجازی و یا تعیین وقت درمان و مشاوره به واتس آپ کلینیک پیام داده و یا با شماره های درجه شده در قسمت تماس با ما مراجعه نمایید.

دیدگاه شما