زینب
27 تیر 1400، ساعت 20 : 12

سلام خسته نباشید چندروز دندون درد میکنه عفونت شدیدکرده باردارم هستم لطفا راهنمایی ام کنین

سلام همراه گرامی
در ارتباط با درمان‌های دندانپزشکی، در دوران بارداری به صورت جامع و کامل در مقاله دندانپزشکی در دوران بارداری پرداخته شده است. اما در مورد سوال شما باید ذکر کرد که به طور کلی بهترین دوران برای درمان بیماری‌های دهان و دندان برای بانوان باردار، سه ماهه دوم بارداری (هفته 14 تا 26) است. بنابراین تلاش بر این است که وضعیت عفونت یا بیماری به نوعی مدیریت شود که به این بازه زمانی نزدیکتر بشویم.
معمولا وقتی صحبت از عفونت دندان می‌کنیم با سه وضعیت زیر مواجه هستیم:
1- عفونت ناشی از بیماری لثه (پریودنتیکال) که می‌تواند در اثر بیماری لثه، جرم زیاد زیر لثه، ورود جسم خارجی به دندان و مواردی از دست ایجاد شود. این عفونت‌ها می‌توان به شکل آبسه و عفونت و چرک قابل مشاهده و به همراه درد ممتد باشد.
2- عفونت‌هایی که منشا آن عفونت ریشه دندان است که مانند عفونت های لثه، می تواند همراه چرک قابل مشاهده و درد شدید و ممتد باشد.
3- عفونت‌ها یا پوسیدگی تاج دندان که معمولا به صورت حساسیت مقابل گرما و سرما در دندان درک می شود و همراه چرک و یا عفونت بیرونی نیست.
عفونت، به ویژه در شرایطی که همراه درد ممتد و یا چرک قابل مشاهده و آبسه باشد می‌باید به سرعت مدیریت شود چرا که در صورت عدم کنترل امکان گسترش آن به فضای صورت (سلولیت) وجود دارد که برای آن بعضا مجبور به جراحی صورت و خارج کردن عفونت خواهیم بود.
با توجه به محدودیت‌های دوران بارداری و برای انتقال درمان به سه ماهه دوم، در موارد خفیف می توان از دهانشویه و آب و نمک استفاده کرد تا عفونت مهار شود اما چنانچه با حجم گسترده تر عفونت و یا درد شدید مواجه باشیم می‌باید از آنتی بیوتیک و درمان پالپوتومی (خارج کردن عصب از تاج دندان) استفاده نماییم.
لازم به ذکر است که برای استفاده از آنتی بیوتیک در دوران بارداری می‌باید از پزشک زنان و زایمان مشورت گرفت که آسیب وارده به جنین حداقل باشد. ضمنا توصیه می‌شود برای میزان عفونت و برنامه ریزی درمان مناسب در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت نمایید.
درمان دندان یا عصب کشی دندان در دوران بارداری منعی ندارد، تنها گرفتن عکس توسط دستگاه رادیو گرافی موجب بروز مشکل برای شما میشود، با مراجعه به کلینیک دریای نور متخصص ما از تجهیزات به روز برای درمان شما استفاده میکنند که نیاز به عکس رادیو گرافی نمی باشد.
جهت اطلاع دقیق تر مقاله زیر را مطالعه نمایید:

نشانی: تهران - خیابان بهشتی - خیابان سرافراز - بین هشتم و دهم پلاک 38 طبقه دوم