درمان ریشه تخصصی
عصب كِشي يا عصب كُشي واژگان غلط ولي مورد استفاده براي فرآيند درمان ريشه دندان می‌باشد كه مورد آخر ترجمه root canal therapy است.
با پيشرفت پوسيدگی در دندان مبتلا، باكتری‌ها و محصولات توليدی آن‌ها نسج داخل پالپ (بافت زنده دندان كه شامل عروق و اعصاب و سلول‌های زنده ديگری می‌باشند) را تحريک كرده و علايم اوليه شامل حس درد را ايجاد می‌کنند. با گذشت زمان و پيشرفت التهاب علايم بيمار نيز ممكن است شديدتر و مداوم‌تَر شود و درنهايت با عدم مداخله درمانی به سمت تشكيل آبسه‌های دندانی برود كه می‌تواند شرايط سخت و اورژانسی را براي بيمار ايجاد كند. لذا براي جلوگيری از مشكلات متعاقب درگيری پالپ دندان درمان ريشه اجتناب ناپذير خواهد بود.
پالپ دندان چیست ؟
پالپ یا محافظ پالپ ناحیه نرمی در مرکز دندان است که شامل عصب ، عروق خونی و بافت همبند است ، که در ریشه دندان قرار دارد .
پس از بیرون آمدن دندان از لثه ، عصب دندان برای سلامت و عملکرد دندان اهمیت حیاتی ندارد و تنها عملکرد آن حسی است
(حس سرما یا گرما) با این حال دندان پس از درمان کمتر زنده است و بیشتر مستعد شکستگی است .
اندودنتیست کیست ؟
درمان ريشه توسط دندان پزشكان عمومی يا متخصص درمان ريشه ( اندودنتيست) قابل انجام است . مرزبندی بين انجام درمان توسط دندانپزشک عمومی و متخصص يك امر نسبی می‌باشد و بستگی به شرايط هر بيمار و هر دندان تفاوت خواهد داشت. اندودنتيكس يكی از رشته‌های تخصصی دندان پزشكی می‌باشد كه در آن فرد متخصص بعد از اتمام دوران عمومی و گذراندن دوران دستياری تخصصی، آموزش‌های مخصوص براي كنترل و درمان شرايط سخت، دندان‌های آسيب ديده يا دندان‌هايی كه درمان‌های نامناسب قبلی داشته‌اند و نيز آموزش‌هايی جهت كنترل و درمان بيماران با شرايط خاص را می‌بيند و در اين موارد خاص كسب مهارت و تجربه می‌كند. استفاده راحت‌تَر و روزمره از تجهيزات و ابزار تخصصي درمان‌هاي ريشه برای متخصصين كنترل شرايط را راحت‌تَر می‌كند. در نهايت پيش آگاهي درمان ريشه دندان رابطه مستقيم با تجربه فرد عمل كننده خواهد داشت. لذا دندانپزشكان با تجربه و اندودنتيست‌ها در اين شرايط مديريت بهتر و كسب نتيجه مناسب‌تری دارند. در نهايت هدف هر درمان ريشه بايد كنترل درد و ايجاد سلامت دوباره برای دندان بيمار باشد لذا انتخاب مورد برای درمان و يا تصميم به ارجاع برای انجام درمان‌های تخصصی نقطه عطف حفظ سلامت دندان می‌باشد.
برخی از درمان‌های تخصصی مختص اندودنتیست‌ها یا متخصصین ریشه
     1. جراحی اپیکو(نوک ریشه): از جمله‌ درمان‌هایی است که مختص اندودنتیست‌ها می‌باشد. جراحی اپیکو در مواردی انجام می‌شود که علی رغم اینکه دندان داری یک درمان ریشه موفق بوده، ولی بیمار همچنان درد دارد یا از خارج نشدن عفونت از ناحیه‌ی لثه‌ی درمان ریشه شده رنج می‌برد. این درمان با برداشتن بافت عفونی و کیست دور ریبشه توسط متخصص اندو یا اندودنتیست انجام می‌شود.
    2. درمان آسیب تروماتیک: این آسیب در اثر وارد شدن ضربه یا تصادف با جسم سخت در دندان‌های دائمی بزرگسال یا کودک می‌شود. عدم مراجعه به دندانپزشکی، بعد از به وجود آمدن این آسیب موجب از دست دادن یا تیرگی دندان می‌شود.

WhatsApp Image 2021-09-20 at 15.26.02 - Copy.jpeg
دستگاه اپکس لوکیتور و فایل روتاری در کلینیک دریای نور

به دلیل آنکه اندودنتیست‌ها موارد متعددی را در آسیب یا بیماری‌های ریشه دندان، درمان و بررسی کرده‌اند؛ آگاهی و تجربه بیشتری نسبت به مسئله ریشه دندان نسبت به سایر دندانپزشکان دارند. موارد پیچیده‌ای مانند پیدا کردن کانال‌های پیچیده و بسته دندان، شکل ناهنجار ریشه، درمان ریشه برای بیماران خاص، درمان اندو دندان عقل و... از موارد اختصاصی است که توانایی انجام درمان فقط از اندودنتیست‌ها بر می‌آید.
استفاده از تکنولوژی به روز و ابزارهای مدرن مانند میکروسکوپ دندانپزشکی، اپکس لوکیتور، دستگاه روتاری و... احتمال موفقیت بلند مدت درمان را چندین برابر کرده و منجر به حفظ دندان می‌شود.
درمان ریشه تخصصی به روش قدیمی و روتین
از یک مته برای ایجاد یک سوراخ کوچک در دندان استفاده می‌شود ، سپس پالپ ملتهب ( آسیب دیده) برداشته می‌شود ؛
و ریشه داخل دندان تمیز و ضد عفونی می‌شود . سپس سوراخ کوچک پر می‌شود.
استفاده از لیزر برای درمان ریشه تخصصی
استفاده درست از لیزر در برای عصب کشی میتواند تا حد زیادی مشکلات و موانع شکست در درمان را برطرف کند .
چراکه اساسا همان روش اصلی و سنتی می‌باشد ؛ اما با استفاده از لیزر میتوان ضدغفونی دندان را به طور کامل انجام داد.
در روش های روتین و بدون لیزر این پاکسازی و ضدعفونی به طور کامل انجام نمی‌شود .
  • لیزر می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بالاتری ترمیم کند.
  •   آسیب کمتری به دندان و بافت های اطراف می‌رساند .
  • خونریزی به مقدار قابل توجهی کمتر میشود.
و از آنجایی که عصب کشی  در ذهن عموم مردم یک درمان دردناک می‌باشد ؛ با استفاده از لیزر و بی حسی ناشی از لیزر که قطعا بدون درد صورت میگیرد میتوانید تجربه ی متفاوتی از عصب کشی داشته باشد .
لینک های مرتبط

نشانی: تهران - خیابان بهشتی - خیابان سرافراز - بین هشتم و دهم پلاک 38 طبقه دوم