×
آخرین بروز رسانی: 19 آذر 1402
لیزر دندان پزشکی در واقع نوعی نور نامرئی است که بدون درد و عوارض باعث تسهیل فرایند درمان و کاهش درد و عوارض بعد از درمان دندانپزشکی می‌شود. این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی استفاده از لیزر در حوزه دندانپزشکی و کاربرد لیزر می‌پردازیم. هدف ما در این مقاله دوگانه است: ابتدا، به بررسی کاربرد لیزر بر اساس موارد درمانی و سپس بر اساس تنظیمات و طول موج لیزر پرداخته می‌شود.

لیزر دندانپزشکی:

لیزردندانپزشکی به‌عنوان یکی از ابزار های نوین دندانپزشکی است، که رویکردهای سنتی درمان را تغییر داده و مراقبت های بعد از درمان برای   بیماران را ارتقا داده است. فناوری لیزر درمان های مختلف دندانپزشکی را با دقت و کارایی متحول می کند. و نه تنها ناراحتی  و درد را به حداقل می رساند، بلکه فرآیندهای بهبودی را نیز تسریع می بخشد.  برای درک بهتر کاربرد لیزر در دندانپزشکی، یک تجربه دندانپزشکی را تصور کنید که در آن درمان‌ها دقیق‌تر هستند،فرد درد و نگرانی کمتری را متحمل میشود، بهبودی سریع تر و دوران نقاهت کوتاه تر است.

کاربرد لیزر در تسکین درد (Paintherapy) :

لیزر درمانی سطح پایین (LLLT) – با طول موج 635 نانومتر در تسکین درد یکی از موارد محبوب و قابل توجه در کلینیک دندانپزشکی دریای نور است، چراکه نتها درد دندان در مراحل مختلف درمانی را کاهش میدهد، و در مدیریت اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز موثر است، بلکه به کاهش استرس و اضطراب از دندانپزشکی نیز کمک میکند.
لیزر دندان.jpg

  • بی حسی با لیزر

بی حسی با لیزر یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین مزایای استفاده از لیزر در دندان پزشکی می‌باشد، و یکی از اصلی ترین عوامل دندانپزشکی بدون درد است؛ در بی حسی با لیزر محل تزریق آمپول بی حسی و اطراف آن را توسط اشعه های کم توان لیزر بی حس می‌کنند، و در این مرحله فرد هیچ گونه درد و یا سوزشی را احساس نمیکند و تنها ناحیه تحت درمان بی حس می‌شود، و در نهایت فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی دردی را احساس نمی‌کند و فرایند بی حسی سریع تر خواهد بود.
بی حسی با لیزر در درمان اطفال نیز بسیار موثر بوده و به کاهش درد، استرس و اضطراب کودکان نیز کمک شایانی خواهد کرد. در صورتی که درمان عمقی نبوده و به درمان ریشه یا پاپکتومی نیاز نباشد می‌توان طبق نظر دندان پزشک و متخصص اطفال تنها از لیزر دندانپزشکی جهت بی حسی ناحیه تحت درمان استفاده گردد.

  • کاهش درد پس از درمان با لیزر:

یکی دیگر از بهترین مزایای استفاده از لیزر کمک به کاهش درد پس از درمان هایی نظیر جراحی دندان عقل، کشیدن دندان، ایمپلنت، درمان ریشه و ...  می‌باشد، تاباندن اشعه های کم توان لیزر به ناحیه تحت درمان در کاهش درد، تورم، عفونت و عوارض بعد از درمان کمک می‌کنند. علاوه بر این، لیزردرمانی سطح پایین (LLLT)، با استفاده از نور قرمز و نزدیک به مادون قرمز، به مدیریت درد، کاهش تورم صورت و تریسموس پس از جراحی کشیدن دندان مولر سوم پایین کمک می کند

  • کنترل سندروم گگ (حالت تهوع در دندان پزشکی) با لیزر:

فردی که دچار سندروم گگ است، به دلایل متفاوتی اعم، روانشناسی، فیزیولوژیک یا هر دو، توانایی تحمل اجسام  و ابزار دندان پزشکی در دهان خود را ندارد  و یا از جمع شدن آب در گلوی خود دچار حالت تهوع می‌شود.حتی ممکن است اگر مسواکی که استفاده می‌کنند، کمی بزرگ باشد نیز این فرد دچار حالت تهوع شود، واین موضوع ممکن است، حین درمان دندانپزشکی، درمان را دشوار و حتی غیر ممکن می کند. 

 از بین بردن  سندرم گگ (حس حالت تهوع) با لیزر:

با استفاده از تاباندن‌ لیزر کم توان به نقطه ی گگ  که روی مچ دست شما قرار دارد، تنها در چند ثانیه و بدون درد و عوارض احساس ناخوشایند تهوع در فرد کنترل میشود.به  ویژه افرادی که برای انجام اعمال دندان پزشکی کاندید انجام سدیشن (بیهوشی موضعی در دندان پزشکی) هستند میتوانند با کمترین هزینه و بدون عوارض در کوتاه ترین زمان ممکن بدون احساس تهوع درمان خود را با کمک لیزر انجام دهند.
gag syndrome.jpg
Gag Syndrome

 تسکین درد بعد از جراحی ایمپلنت با لیزر:

استفاده از لیزر با تنظیمات postsurgercal با طول موج هایی از 810 تا 1064 نانومتر و با تمرکز بر محدوده 940 تا 970 نانومتر در مدیریت درد بعد از جراحی ایمپلنت یا درمان ریشه بسیار موثر است. تأثیر قابل توجه لیزر در کاهش درد پس از درمان های دندانپزشکی، موجب کاهش دوران نقاهت و کاهش خطر ابتلا به عفونت می‌گردد. اگرچه ممکن است افزایش خفیف درد پس از روز چهارم وجود داشته باشد. علاوه بر این استفاده از لیزر دندان پزشکی در 10 جلسه منظم و پشت هم (یک روز در میان) موجب کاهش فاصله میان جراحی ایمپلنت تا قالبگیری می‌گردد، به این شکل که مدت زمان قالبگیری ایمپلنت از سه ماه به یک ماه و نیم کاهش می‌یابد.

Tamas_Ver 1.jpg

استفاده از لیزر دندانپزشکی برای از بین بردن بی حسی فک:

یکی از موارد مهم از کاربرد های لیزر در دندانپزشکی، ترمیم اعصاب ناحیه ای است، که یکی از عارضه های احتمالی بعد از کشیدن دندان عقل نزدیک به عصب در فک پایین است. در این شرایط به کمک لیزردندانپزشکی  می‌توان اعصاب نواحی آسیب دیده را را ترمیم و التهاب سلول ها را متوقف کرد. البته توجه داشته باشید که مهم ترین نکته در فرایند لیزر تراپی مراجعه منظم و به موقع جهت درمان است، زمان طلایی مراجعه به دندانپزشک سه روز بعد از جراحی است. و روند لیزر تراپی در 10 جلسه منظم یک روز در میان انجام می‌گردد.
در این شرایط لیزر موجب افزایش گردش خون، کاهش تورم و التهاب ناشی از جراحی می‌گردد، از سوی دیگر انرژی لیزر توسط ساختارهای سلولی جذب می شود و موجب تحریک فعالیت سلولی و سلول های عصبی شده و در نتجیه افزایش روند بهبودی می‌گردد.

نزدیک به عصب-Recovered (1)-min.jpg

جراحی لثه با لیزر:

استفاده از لیزربا طول موج های 810 تا 980 نانومتر، کاربردهای گسترده ای در انواع مختلف جراحی لثه دارد، اعم از جراحی بافت نرم، از جمله بیوپسی و برش ضایعات بدخیم تغیر رنگ لثه، لیفت و کانتورینگ لثه. لیزرهای دایود در برش و انعقاد بافت‌های نرم دقت بالایی دارند و موجب کاهش درد خونریزی و تسریع بهبودی می‌گردند. 
جراحی-لثه-با-لیزر-min.jpg

  • استفاده از لیزر جهت تغیر رنگ لثه:

در برخی افراد تماما یا بخش هایی از لثه آن ها سیاه یا قهوه ای رنگ است که این موضوع عوامل مختلفی دارد. اعم از ژنتیک، استفاده از دخانیات، عفونت و بیماری لثه و یا ابتلا برخی از بیماری ها،  امروزه به کمک لیزر و با طول موج های مشخصی که دارد، می‌توان این لکه ها را شناسایی و بدون هیچگونه درد و عوارضی درمان کرد. و در این شرایط ما شاهد تغیر رنگ به خصوصی در لثه ها هستیم. البته توجه داشته باشید چنانچه عواملی اعم از مصرف سیگار و دخانیات موجب این عارضه شده باشد می‌توان با لیزر دندان پزشکی رنگ لثه ها را تغیر داد. و تغیر رنگ ناشی از عفونت لثه یا سایر بیماری ها نیازمند پیگیری دقیق درمانی است.

  • جراحی لیفت لثه با لیزر:

 اگر هدف ازجراحی لثه تغییر شکل خط لثه باشد، از لیزر برای برداشتن یا کانتور کردن دقیق بافت اضافی لثه استفاده می شود. لیفت لثه، که به عنوان افزایش طول تاج یا کانتورینگ لثه نیز شناخته می شود، روشی است که برای تغییر شکل خط لثه. در لیفت لثه با لیزر بافت اضافی لثه با اشعه های کم توان لیزر برداشته می‌شود و باعث نمایان شدن بیشتر ساختار دندان و ایجاد لبخندی زیباتر است. لیزر یک پرتو متمرکز از نور ساطع می کند که با بافت تعامل می کند و باعث تبخیر یا انعقاد آن می شود. انرژی لیزر توسط محتوای آب موجود در بافت لثه جذب می شود که امکان حذف دقیق و کنترل شده منبع عفونت را فراهم می کند.

استفاده از لیزر در درمان ریشه:

یکی از مواردی که تحت عنوان روش جدید  درمان ریشه بیان می‌شود، استفاده از لیزر دندان پزشکی در فرایند درمان ریشه (عصب کشی) است؛ که اساسا همان روش قدیمی و معمول درمان ریشه  می‌باشد، چرا که علاوه بر بی حسی با لیزر و استفاده از لیزر جهت کاهش درد دندان عصب کشی شده، با استفاده از لیزر می‌توان ضدغفونی دندان را به طور کامل انجام داد، چراکه ممکن است در روش های معمول و بدون لیزر این پاکسازی و ضدعفونی به طور کامل انجام نشود. علاوه بر این لیزر می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بالاتری ترمیم کند.، آسیب کمتری به دندان و بافت های اطراف می‌رساند ، خونریزی به مقدار قابل توجهی کمتر میشود. و با پاکسازی کامل پالپ و ریشه دندان احتمال عصب کشی مجدد را تا حد زیادی کاهش دهد.

لیزر دندان پزشکی در کلینیک دندان پزشکی دریای نور-min.jpg

 استفاده از لیزر در فرایند بلیچینگ:

استفاده از لیزردر بلیچینگ به این صورت است که، لیزر دندانپزشکی  به عنوان یک منبع حرارتی عمل کرده و موجب تحریک مواد سفید کننده بلیچینگ شده و خاصیت عامل بلیچینگ را افزایش داده و موجب تسریع فرایند بلیچینگ شده و مدت زمان آن را به 10_15 دقیقه کاهش می‌دهد و از حساس شدن دندان ها که بعد از بیلیچینگ پیش می‌آید ، جلوگیری می‌کند.

بلیچینگ-با-لیزر--min.jpg
بلیچینگ با لیزر

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی:

لیزر دندانپزشکی مزایای درمانی متعددی را ارائه می‌دهد که انقلابی در درمانهای دندانپزشکی ایجاد می‌کند. در مرحله اول، دقت در درمان‌های دندانپزشکی را افزایش می دهد و امکان درمان هدفمند با حداقل آسیب به بافت های اطراف را فراهم می کند. علاوه بر این، لیزر می‌تواند خونریزی و تورم را در طی جراحی‌های بافت نرم به حداقل برساند و زمان بهبودی سریع‌تری را برای بیماران به همراه داشته باشد. 
از سوی دیگردقت فناوری لیزر باعث حذف محافظه‌کارانه حفره و حفظ ساختار طبیعی دندان می‌شود. یکی دیگر از مزایای قابل توجه کاهش درد و ناراحتی بعد از درمان های دندانپزشکی  است، زیرا لیزر اغلب نیاز به بیهوشی را در برخی روش ها از بین می برد و یا موجب بی حسی ناحیه تحت درمان شده و هنگام تزریق آمپول بی حسی فرد درد و یا سوزشی احساس نخواهد کرد. علاوه بر این، خواص ضد میکروبی لیزرها به کاهش خطر عفونت های بعد از عمل کمک می کند.

معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی:

در حالی که لیزر دندانپزشکی مزایای زیادی دارد، اما مانند هر ابزار درمانی دیگری بدون معایب نیست. یکی از ایرادات  آن افزایش هزینه درمان با لیزر در مقایسه با درمان های سنتی دندانپزشکی است. علاوه بر این، لیزر ممکن است برای درمان همه بیماری‌های دندانی مؤثر نباشد و کاربرد آنها را در موارد خاص محدود کند. مهم است که این عوامل را در نظر بگیرید و مزایا و معایب را قبل از انتخاب لیزر دندانپزشکی به دقت بسنجید تا اطمینان حاصل شود که درمان انتخابی با نیازهای خاص بیمار مطابقت دارد.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg

سخن آخر

در نتیجه، تأثیر فناوری لیزر بر روی اعمال دندانپزشکی غیرقابل انکار است، و راهی را برای بهبود سلامت دهان و دندان و تجربه دندانپزشکی بدون درد را برای افراد ارائه می دهد. یک مشاوره  با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید تا طرح درمان مناسب شما را بررسی کرده و توضیح دهند چگونه لیزر درمانی می تواند متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما باشد. با جدیدترین پیشرفت‌های مراقبت از دهان خود را قدرتمند کنید - همین امروز تماس بگیرید و سفری را به سمت لبخندی سالم‌تر و درخشان‌تر آغاز کنید.


کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 200

نظرات کاربران

باغبانی 16 فروردین 1403
باسلام.دندونمو حدود یک سال پیش به خاطر درد زیاد کشیدم هنوز بعد از یکسال جای کشیده شده ی دندونم درد میکنه،با لیزر درد لثه ام کم یا متوقف میشه؟
معمولا تایم طلایی و موثر برای استفاده از لیزر سه روز اول تا یک هفته بعد از کشیدن دندان است در این بازه زمانی درمان لیزر نتیجه بالاتر و بهتری خواهد داشت. هر میزانی که از تایم طلایی بگذرد درمان اثربخشی کمتری دارد. اما بهتر است که با تهیه عکس گرافی از دندان به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علت درد بعد یک سال مشخص شود و سپس درمان لازم انجام شود.

ازیتا معدن‌کار 7 آذر 1402
با سلام من دندون‌هام خیلی حساس شده بخاطر نوع مسواک زدنم و ریشه هام زرد شده دکتر میکن با لیزر تراپی و ده جلسه پشت هم هر جلسه ۳ دقیقه حساسیت کم شده و تحلیل لثه بهتر میشه این ها درسته؟ ی راهنمایی میفرمایید
با عرض سلام و ادب خدمت شما، لیزتراپی در جلسات منظم با تجویز دندانپزشک، می تواند در رفع حساسیت دندان و بهبود سلامت لثه موثر باشد. هدف درمان حساسیت دندان با لیزر مهر و موم کردن لوله های میکروسکوپی روی سطح دندان است که موجب التهاب دندان و حساسیت آن کی‌شود. همچنین می‌تواند با هدف قرار دادن باکتری‌ها و بهبود بافت لثه به درمان التهاب لثه و تحلیل لثه نیز کمک کند. با این حال، رنگ زرد ریشه دندان ممکن است به طور مستقیم با لیزر درمانی برطرف نشود و ممکن است ببا تجویز دندانپزشک به سایر روش های زیبای نیاز باشد. 


حسین زارع 7 دی 1401
با سلام و عرض ادب بنده رفلکس گگم خیلی قوی هستس،آیا استفاده از لیزر مشکل منو قطعا حل میکنه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، بله با تابش اشعه های کم توان لیزر به نقطه گگ برروی مچ دست شما می‌توان برای ساعاتی احساس ناخوشایند شما را کنترل کرده و درمان لازم انجام گردد. 


فرید 23 تیر 1401
من دندون ۷ ام رو باید بکشم و ایمپلنت کنم میخواستم ببینم برای کشیدن دندون همه ی مراحل با لیزر انجام میشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما،  با استفاده از لیزر محل تزریق آمپول بی حس شده و هنگام تزریق و درمان دردی را حس نخواهید کرد، در خصوص برش لثه و خارج کردن دندان با لیزر نیز میتوان از لیزر استفاده کرد. اما توجه داشته باشید استفاده از لیزر در تمامی مراحل اعم از ابتدا، حین درمان و انتهای درمان به نظر متخصص جراحی فک و صورت و شرایط دندان شما بستگی دارد و دندان پزشک در صورت لزوم و با توجه به دردی که ممکن است حس کنید در طول درمان از لیزر استفاده میکنند. و قطعا در هر شرایطی راحتی و سلامت دهان و دندان شما در نظر گرفته میشود. جهت تعیین وقت مشاوره، ویزیت و یا درمان با شماره های درج شده در قسمت تماس با ما تماس گرفته و یا به واتس آپ کلینیک پیام دهید


نیما 22 خرداد 1401
واقعا مطالب و سایتتون و همچنین پاسخگوییتون عالی هست ممنون خدا قوت 🙏🏼🙏🏼

یاسر سمیعی 22 فروردین 1401
تغیر رنگ و سیاهی لثه که بخاطر سیگار است با لیزر برطرف میشه؟ ابا درد داره؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ، ابتدا باید علت تیرگی لثه شما بررسی شود، اگر تیرگی و تغیر رنگ ناشی از استعمال دخانیات بوده و لثه دچار آسیب نشده باشد، اشعه های کم توان و بدون درد و عوارض لیزر در سطح لثه تابانده می‌شود، و باعث بازگشت رنگ طبیعی لثه می‌گردد. از بین بردن تیرگی لثه توسط لیزر چون در سطح لثه است و عمقی نیست بدون درد می‌باشد، گاهی به دلیل حساس شدن لثه ممکن است نیاز به مصرف یک مسکن داشته باشید. و جای نگرانی ندارد.


مهدي لاوري 2 فروردین 1401
با سلام و عرض ادب. من حدود ٢ ماه پيش جرم گيري كردم و هنوز دندان هاي جلو فك بالا و پايين بر اثر هوا درد ميكنه و حساس شده. خمير دندان هاي ضد حساسيت هم استفاده كردم ولي نتيجه نگرفتم. ايا با ليزر قابل درمان هست. ؟. سپاس 🙏🏼
با عرض سلام و احترام خدمت شما، بله با استفاده از تاباندن اشعه های کم توان لیزر بدون درد و عوارض  قبل از جرم گیری می‌توان از حساسیت دندان ها که ناشی از جرم گيري است جلوگیری کرد.


نازی 13 بهمن 1400
واقعا دستگاه لیزرتون عاااااالیه

نادم 4 بهمن 1400
سلام ممنون از سایت خوبتون و پاسخ دهی در واتس آپ و سایت

کلینیک دریای نور 25 دی 1400
اگر دلیل آفت دهان میکروب و یا استفاده از مواد غذایی آلوده باشد؛ استفاده از لیزر میتواند باعث بهبودی سریع و از بین بردن علت ایجاد آفت باشد اما اگر علت آفت موارد دیگری باشد استفاده از لیزر جهت کاهش درد،سوزش و التهاب موثر خواهد بود.

مینا نوری 23 دی 1400
از بین بردن آفت با لیزر چگونه است؟

کلینیک دریای نور 12 دی 1400
باعرض سلام وادب خدمت جناب محمدی، آفت دهان دلایل مختلفی دارد؛ اعم از آلرژی به مواد غذایی یا استفاده از مواد غذایی آلوده؛رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین B12، روی، فولات (اسید فولیک) یا آهن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن، تغیر هورمون‌های بدن،استرس عاطفی،بیماری‌های مختلف، عدم تعادل هورمونی، عوامل ژنتیکی و... ودرمان های متفاوتی دارد، از لیزر نیز جهت درمان آفت استفاده می‌شود؛ اما با توجه به این که علت اصلی آفت دهان در اکثر مواقع مشخص نیست، نمی‌توان گفت لیزر در همه ی موارد باعث از بین رفتن آفت می‌شود. چنانچه علت آفت دهان مواد غذایی آلوده یا میکروب باشد با تاباندن اشعه های لیزر محل دندان ضدعفونی شده و عارضه بر طرف می‌شود، اما اگر علت آفت مسائل دیگری باشد لیزر تنها به بر طرف کردن التهاب، عفونت و درد و در نهایت بهبود سریع تر آفت کمک می‌کند

محمدی 12 دی 1400
آیا میشه با لیزر آفت دهان را از بین برد؟

کلینیک دریای نور 7 دی 1400
با عرض سلام واحترام خدمت جناب جواد پور، گاها با توجه به عفونت شدید دندان، موقعیت دندان و تکنیک های استفاده شده، ممکن است دندان تحت درمان به سختی بی حس شود، البته استرس و اضطراب نیز در این امر بسیار تاثیر گذار است. چنانچه میزان عفونت دندان زیاد باشد دندان ممکن است بی حس نشود. استفاده از لیزر نیز در درمان عصب کشی بسار موثر است اما تمامی مراحل عصب کشی را نمی‌توان به کمک لیزر انجام داد. اما می‌توانید به کمک لیزر بی حسی بدون درد را تجربه کنید، در بی حسی با لیزر محل تزریق آمپول بی حسی و اطراف آن را توسط اشعه لیزر بی حس می‌کنند.و فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی دردی را احساس نمی‌کند. علاوه بر آن در انتهای درمان می‌توان کانال دندان را به طور کامل ضدعفونی کرده و پاکسازی را انجام داد.

جوادپور 7 دی 1400
سلام وقت شما بخیر دندون های من بی حس نمیشن دو روز پیش مراجعه کردم به یه دکتر برای عصب کشی با اینکه 5 امپول بی حسی به من زدن بازم بی حس نشدم و با درد فراوان دندونم روخالی کردن اما دیگه اجازه انجام بقیه کار رو ندادم دارو گذاشت و بستش خاستم ببینم با لیزر میتونم بقیه عصب کشیم رو انجام بدم؟ و بدون درد هست؟

نارین 23 آذر 1400
ممنون از مطالبت مفیدتون

کلینیک دریای نور 10 آذر 1400
با عرض سلام و احترام خدمت شما، ابتدا باید علت تیرگی لثه شما بررسی شود، اما از بین بردن تیرگی لثه توسط لیزر چون در سطح لثه است و عمقی نیست بدون درد می‌باشد،گاهی به دلیل حساس شدن لثه ممکن است نیاز به مصرف یک مسکن داشته باشید.

یوسفی 10 آذر 1400
من رنگ لثه هام تیره است و دکتر رفتم گفت لثه من سالمه . اگه بخوام با لیزر این تیرگی را بردارم میشه؟ درد داره ؟

کلینیک دریای نور 8 آذر 1400
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب شجاعی؛ در بی حسی با لیزر محل تزریق آمپول بی حسی و اطراف آن را توسط اشعه لیزر بی حس می‌کنند.و فرد هنگام تزریق آمپول بی حسی دردی را احساس نمی‌کند.

شجاعی 8 آذر 1400
بی حسی با لیزر چطوری انجام می‌شود ؟

کلینیک دریای نور 2 آذر 1400
با عرض سلام و ادب ، اگر درد ناشی از عصب کشی است میباشد و دلیل دیگری اعم از عصب کشی ناقص و درد های دیگر نباشد؛ می‌توانید از لیزر برای کاهش درد استفاده کنید.

ساره باقری 2 آذر 1400
من عصب کشی کردم خیلی درد دارم میتونم الان از لیزر استفاده کنم ؟

دیدگاه شما