×
آخرین بروز رسانی: 25 تیر 1402

اطلاع در خصوص مدت زمان درمان ریشه، و اینکه عصب کشی دندان چه قدر طول می‌کشد؟ سوالی ست که هنگام مراجعه به کلینیک دندان پزشکی به کررات قبل از درمان عصب کشی از ما پرسیده میشود، و در جواب اینکه درمان ریشه دندان چه قدر طول می کشد؟ یا درمان ریشه دندان در چند جلسه انجام می‌شود؟ باید گفت در دندان پزشکی نیز مانند بسیاری از رشته های پزشکی و فرایند های درمانی تعیین  مدت زمان مشخص و دقیقی را  کمی دشوار است، و بسیاری از عوامل در این امر موثر هستند. در ادامه این مطلب از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی مدت زمان درمان ریشه دندان پرداخته و عوامل موثر در مدت زمان درمان ریشه را بررسی خواهیم کرد.
مدت زمان درمان ریشه و اینکه درمان ریشه دندان در چند جلسه انجام میشود؟ بسته به شدت آسیب دندان، میزان پوسیدگی دندان، نوع ریشه، تعداد کانال های دندان و شیوه ی درمان متخصص درمان ریشه متفاوت خواهد بود.هر چه تعداد کانال‌های دندان بیشتر باشد، قطعاً زمان درمان طولانی‌تر خواهد شد.

مدت زمان درمان ریشه.png
اینفوگرافیک مدت زمان درمان ریشه دندان 

درمان ریشه دندان در چند جلسه انجام میشود؟

به طور میانگین فرایند درمان ریشه دندان بین یک الی سه جلسه زمان نیاز دارد. که هر جلسه تقریباً 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اینها برآوردهای کلی هستند و دندانپزشک شما می تواند جدول زمانی دقیق تری را بر اساس وضعیت خاص شما ارائه دهد. 
چنانچه مدت زمان درمان ریشه برای  دندان شما بیش از یک جلسه در نظر گرفته شده باشد؛ جلسه اول شامل خارج کردن بافت عفونی یا آسیب‌دیده در دندان می‌باشد. و داروی ضد باکتری موقتی، درون دندان قرار داده می شود و پس از پایان جلسه اول فرد دیگر درد ناشی از به عصب رسیدن دندان را احساس نخواهد کرد.  در جلسه دوم کانال و پالپ دندان کاملا ضدعفونی شده و سپس پر کردن موقتی یا دائمی دندان یا روکش دندان استفاده می گردد. بیشتر اوقات دومین ویزیت بین 1 تا 3 هفته بعد از اولین ویزیت است.  چنانچه تعداد جلسات درمانی شما یک جلسه باشد، تمام مراحل ذکر شده در بالا در یک جلسه تکمیل خواهد شد. 
مراحل درمان ریشه دندان.png

مدت زمان عصب کشی.jpg


درمان ریشه دندان چه قدر طول می‌کشد؟

به عنوان یک تخمین کلی، هر جلسه از درمان ریشه و مدت زمان کلی درمان ریشه بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد، اما در موارد پیچیده تر، دندانپزشک ممکن است حتی به 90 دقیقه زمان نیز نیاز  داشته باشد. محل دندان تحت درمان نیز در مدت زمان درمان ریشه موثر است؛ چرا که دندان نیش یا  برخی از پرمولرها  فقط یک ریشه برای درمان دارند، در حالی که دندان های آسیاب، و برخی دیگر از پرمولرها ممکن است سه ریشه داشته باشند.

Full Text (Contact) 3.png

درمان ریشه دندان عفونی.jpg


  • مدت زمان درمان ریشه دندان های آسیا 

مدت زمان دندان‌های آسیا که در قسمت عقب دهان قرار دارند، و ممکن است چهار کاناله بوده باشند،  ممکن است حتی به 90 دقیقه زمان نیز نیاز داشته باشد.

  • مدت زمان درمان ریشه دندان‌های آسیای کوچک

دندان‌های آسیای کوچک که پشت دندان‌های جلویی و در جلوی دندان‌های آسیا قرار دارند، به صورت معمول  دارای یک یا دو ریشه می‌باشند. درمان ریشه این دندان‌ها بسته به ساختار دندان، در حدود یک ساعت یا بیشتر طول میکشد.

  • مدت زمان درمان ریشه دندان های جلو

دندان‌هایی که در قسمت جلوی دهان قرار دارند، دندان‌های نیش و پیشین نام دارند. " عصب کشی دندان جلو" حدودا به 45 الی 60  دقیقه زمان نیاز داشته و در صورت نیاز به روکش دندان، به زمان بیشتری نیز نیاز خواهد داشت.
Full Text (Visit).png

طول ریشه دندان

یکی از موارد کنجکاوی بر انگیز در خصوص دندان و درمان ریشه دندان  مربوط به این است که، " طول ریشه دندان چه قدر است؟" با مشورت با متخصصین درمان ریشه کلینیک دندان پزشکی دریای نور به این نتیجه رسیدیم،  طول ریشه دندان، بسته به هر دندان خاص و آناتومی هر فرد می تواند متفاوت باشد.اما به طور کلی، طول ریشه دندان انسان بین 10 تا 20 میلی متر است، اما می تواند تغییراتی داشته باشد.

  • طول ریشه دندان نیش:

 طول ریشه دندان نیش می تواند در افراد مختلف و حتی بین هر دندان متفاوت باشد. دندان‌های نیش معمولاً ریشه‌های بلندتری نسبت به برخی از دندان‌های دیگر در دهان دارند. به طور متوسط، طول ریشه دندان نیش می تواند بین 16 تا 22 میلی متر باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که این یک محدوده تقریبی است و می تواند تغییراتی داشته باشد.

 تعداد کانال دندان:

بیشتر دندان ها دارای یک، دو یا سه کانال هستند. به عنوان مثال دندان نیش معمولا یک کانال دارند، دندان های پرمولر اغلب یک یا دو کانال دارند و دندان های آسیاب معمولا دارای دو یا سه کانال هستند. با این حال، ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد، و آناتومی دندان ها می تواند در بین افراد متفاوت باشد. بهتر است برای کسب اطلاعات خاص در مورد یک دندان خاص با دندانپزشک یا متخصص ریشه مشورت کنید.
تعداد کانال دندان.JPG


روکش دندان چند جلسه طول می‌کشد؟

روکش‌های دندان که پوسته‌های نازکی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها روی سطح جلویی دندان قرار می‌گیرند، با مراقبت مناسب، رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی، روکش دندان معمولا بین 10 تا 15 سال یا حتی بیشترعمر خواهد کرد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که طول عمر روکش‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند کیفیت روکش‌ها، عادات بهداشت دهان و دندان و عادات فردی مانند دندان قروچه یا گاز گرفتن اجسام سخت باشد.

  • جلسه اول روکش دندان:

نصب روکش دندان معمولاً به دو یا سه جلسه درمانی نیاز دارد. در اولین جلسه، دندانپزشک دندان های شما را ارزیابی می کند، اهداف شما را مورد بحث قرار می دهد و دندان ها را برای قرار دادن روکش آماده می کند. این آمادگی شامل برداشتن بخش کوچکی از مینای دندان برای ایجاد فضایی برای نصب روکش است. پس از آن، دندانپزشک قالب هایی از دندان های شما می گیرد که برای ساخت روکش ها به لابراتوار فرستاده می شود. طول این جلسه برای نصب روکش بعد از درمان ریشه، بسته به تعداد دندان های تحت درمان می تواند متفاوت باشد.

روکش دندان چند جلسه طول میکشد؟.jpg

  • جلسه دوم روکش دندان:

در جلسه دوم که معمولاً یک یا دو هفته بعد انجام می شود، دندانپزشک روکش ها را با چسب های مخصوص روکش به دندان های شما می چسباند. قبل از چسباندن دائمی آنها، دندانپزشک شما اطمینان حاصل می کند که روکش ها به درستی و با رنگ و شکل دلخواه شما مطابقت دارند. 
فرآیند باندینگ شامل استفاده از چسب مخصوص دندان بر روی روکش ها و سپس قرار دادن آنها با دقت روی دندان های آماده شده است. در نهایت از یک نور کیورینگ برای سفت شدن چسب استفاده می شود و روکش ها را در جای خود محکم می کند. گاهی اوقات ممکن است یک جلسه سوم برای تنظیمات نهایی یا تنظیم دقیق روکش ها برای دستیابی به زیبایی و تراز بایت مورد نظر لازم باشد.

Full Text (Visit).png

سخن آخر

توجه داشته باشید که همانطور که در ابتدا ذکر شد مدت زمان درمان ریشه و تعداد جلسات درمان ریشه در بازه زمانی و به صورت حدودی با توجه به تجربه در درمان ریشه های بیشماری ست که در کلینیک دندان پزشکی دریای نور انجام شده است، بیان شده و در موارد اندکی ممکن است  مدت زمان درمان ریشه است طولانی تر نیز باشد.

میتوانید سوالات و تجربیات خود را خصوص مدت زمان درمان ریشه در قسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید. 

aks-pasokhgooyi.png


کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 5

نظرات کاربران

سرابانی 14 فروردین 1402
ممنون از توضیحات و اطلاعاتتون واقعا همیشه سایت شما مشکل گشاست....کاش تو شهرستان هم شعبه داشتید

دیدگاه شما