فیشورسیلانت تراپی درمانی بدون درد می باشد و نیاز به تزریق هیچ ماده بی حسی ندارد. این درمان بدون تراش دندان صورت میگیرد و بنابراین پس از درمان دندان سالم و دست نخورده باقی می ماند. با فیشورسیلانت میتوان تا %80 از پوسیدگی سطح رویی دندان جلوگیری کرد.
امروزه پوسیدگی دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نشان دهنده شروع آسیب دیدگی دندان می باشد. با پیشگیری از این اتفاق و یا درمان به موقع از پیشروی پوسیدگی می توان جلوگیری کرد. یکی از مهم ترین روش های پیشگیری فیشورسیلانت می باشد خصوصا در مورد کودکان متخصصان دندانپزشکی جهت حفظ و سلامت دندان کودک و جلوگیری از پوسیدگی آن ها پیش از آن که شیارهای عمیق دندانی باعث نابودی دندان ها شوند دندانپزشک شیارهای عمیق را با مواد فیشورسیلانت کم عمق می کند به گونه ای که با مسواک زدن سطح جونده دندان به راحتی تمیز می شود و در نتیجه از تجمع خرده های موادغذایی و میکروب ها به داخل شیارها و ایجاد پوسیدگی جلوگیری شود.

زمان فیشورسیلانت برای دندان های شیری 3 الی 4 سالگی می باشد..
به علت رشد دندان شماره 6 در سن 6 الی 7 سالگی امکان احتمال پوسیدگی سریع تر آن نسبت به دیگر دندان ها وجود دارد و بهترین زمان انجام فیشورسیلانت بین 6 تا 8 سالگی است.
همچنین برای دندان شماره 7 (دومین دندان دائمی آسیاب بزرگ) که در سن 11 سالگی رویش می یابد زمان مناسب جهت این درمان بین 11 تا 13 سالگی می باشد.
سیلانت
سیلانت یک درمان بدون درد جهت پیشگیری دندان ها از پوسیدگی می باشد. در واقع سیلانت پوششی از جنس پلاستیک است که روی سطح دندان های عقب اعمال می شود که مقاومت سختی را بر روی دندان ها ایجاد می کند در نتیجه از ورود موادغذایی و باکتری ها به شیارهای کوچک بر روی سطح دندان ها که علت اصلی نابودی و پوسیدگی دندان ها می باشند جلوگیری می شود.
این درمان معمولا سریع و ساده می باشد و برای هر دندان فقط چند دقیقه زمان می برد. جهت شروع درمان ابتدا دندان کاملا با یک محلول مخصوص تمیز شده و خشک میگردد. سپس مایع سیلانت اعمال می شود و فرصت داده تا خشک و سفت شود.
طول عمر سیلانت
سیلانت اغلب بر روی دندان چندین سال باقی می ماند اما نیاز است دائما توسط دندانپزشک خود مورد بررسی قرار گیرد تا مطمعن شویم سیلانت هنوز دست نخورده می باشد.
مراقبت از دندان ها پس از سیلانت
سطح صاف سیلانت بسیار ساده تر تمیز شده و برای محافظت از آن مسواک زدن کافی می باشد. استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید در هنگام خواب و حداقل یک بار در روز به محافظت از دندان ها کمک می کند. فیشورسیلانت باعث کم شدن عمق پوسیدگی دندان و تعداد پرکننده هایی که امکان دارد نیاز باشد می شود.
مدت زمان انجام این درمان حدود یک دقیقه است و بلافاصله بعد از انجام آن کودک می تواند غذا میل کند.
مسواک زدن به طور منظم انجام شود
استفاده از نخ دندان