×
آخرین بروز رسانی: 25 دی 1402

درد دندان روکش شده از عوامل مهم مراجعه به کلینیک دندان پزشکی است چراکه اغلب ممکن است از دچار این حساسیت شده و در برخی موارد ما شاهد درد شدید دندان روکش شده هستیم، در مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور، تجربه و اطلاعات خود و پاسخ به سوالات شما در زمینه روکش دندان، علت درد دندان روکش شده و .. را بررسی خواهیم کرد.
 اگر به دنبال بهبود ظاهر لبخند خود هستید، روکش دندان می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد، علاوه بر این برای حفاظت از دندان های عصب کشی شده و بعد از ترمیم دندان یا درمان ایمپلنت نیز روکش های دندان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 
Final Post (2).jpg

 روکش دندان چیست؟

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازکی هستند که در کلینیک دندان پزشکی و توسط متخصص پروتز یا دندان پزشک قالبگیری شده و در لابراتوار ساخته می‌شوند. جنس روکش های دندانی از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند. روکش های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که سطح جلوی دندان ها را بپوشانند و عیوبی مانند تغییر رنگ، براده ها یا اشکال نامنظم دندان را پنهان کنند. طبق گفته آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا (AACD)، ونیرهای دندانی یک گزینه محبوب در دندانپزشکی زیبایی هستند، به طوری که 92٪ از دندانپزشکان زیبای برای بهبود زیبایی لبخند مراجعین از انواع روکش های دندان استفاده می‌کنند. 

Tamas_Ver 1.jpg

علل درد دندان روکش شده:

در حالی که روکش های دندانی به طور کلی ایمن و موثر در نظر گرفته می شوند، اما ممکن است برخی مشکلات احتمالی بعد ازروکش دندان ایجاد شود، تجربه درجاتی از حساسیت یا ناراحتی پس از تحویل روکش دندان غیر معمول نیست. و عوامل متعددی می تواند در این امر نقش داشته باشد، از جمله:

  • درد بعد از تراشیدن دندان برای روکش

حساسیت به برداشتن مینای دندان از عوامل اصلی ایجاد درد بعد از روکش دندان است؛ در حین آماده سازی روکش دندان، لایه نازکی از مینا از سطح دندان برداشته می شود.( تراش دادن دندان برای نصب روکش دندان) این فرآیند می تواند لایه عاج را که حاوی لوله های میکروسکوپی است که به مرکز عصبی دندان منتهی می شود، در معرض دید قرار دهد. در نتیجه، دندان ممکن است به تغییرات دما و برخی محرک‌ها حساس‌تر شود و منجر به ناراحتی موقت و درد مقطعی دندان شود.

  • باندینگ ناکافی روکش دندان و درد بعد از روکش 

روکش های دندانی باید به طور دقیق و ایمن به سطح دندان چسبانده شوند تا از نتایج طولانی مدت و عمر آن اطمینان حاصل شود. اگر فرآیند باندینگ به درستی انجام نشود یا در مورد چسب مورد استفاده مشکلاتی وجود داشته باشد، می تواند منجر به ایجاد شکاف بین روکش و دندان شود. این شکاف‌ها ممکن است به باکتری‌ها اجازه ورود به دندان و فضای بین دندان و روکش  داده و باعث حساسیت و درد احتمالی شود. حتی می‌تواند منجر به عفونت مجدد دندان و پوسیدگی یا به عصب رسیدن دندان گردد.

روکش-دندان-min (1).jpg

  • تحریک عصب و ریشه دندان و درد روکش دندان 

 در برخی موارد، هنگام فرآیند آماده سازی روکش ممکن است به طور ناخواسته پالپ دندان (داخلی ترین قسمت دندان حاوی اعصاب و عروق خونی) را تحریک کند. این تحریک می‌تواند باعث ناراحتی موقت یا طولانی‌ مدت شود، به‌ویژه اگر تحریک یک پاسخ التهابی در پالپ ایجاد کند.

  • ناهماهنگی بایت و درد دندان روکش شده هنگام جویدن

اگر روکش‌های دندانی نحوه به هم خوردن دندان‌های بالا و پایین را تغییر دهند و و باعث اختلال در همترازی دندان ها شوند ، می‌تواند منجر به ایجاد نیروی بیش از حد بر روی برخی از دندان‌ها در هنگام گاز گرفتن و جویدن شود. در این صورت می تواند منجر به درد یا ناراحتی دندان به دلیل افزایش فشار روی نواحی خاص شود.و فرد هنگام جویدن غذا دردی تیرکشنده یا ممتد را احساس خواهد کرد.

  • مشکلات دندانی

 دندان هایی که از قبل مشکلات دندانی مانند پوسیدگی یا ترک دارند، ممکن است پس از گذاشتن روکش، حساسیت یا درد شدیدتری را تجربه کنند در این موارد، همواره توصیه می‌شود، قبل از درمان  روکش سلامت دندان ها و لثه ها ررسی شود تا از تشدید مشکلات بعد از روکش دندان جلوگیری شود. 

دندان روکش شده درد میکنه.jpg

  • تحریک و درد لثه بعد از روکش دندان:

 لبه‌های روکش‌های دندانی گاهی اوقات می‌توانند لثه‌ها را تحریک کرده و باعث ناراحتی و التهاب شوند. قرار دادن مناسب و صاف کردن لبه های روکش می تواند به رفع این مشکل کمک کند. که نیاز دقت و ظرافت کار دندان پزشک و متخصص پروتز می‌باشد. علاوه بر این عفونت لثه نیز می‌تواند باعث درد بعد از روکش و آسیب به لثه ها گردد، اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود، پلاک ها و باکتری ها در اطراف روکش ها جمع می شوند که منجر به عفونت لثه (لثه یا پریودنتیت) می شود. این می تواند منجر به درد لثه، تورم و خونریزی شود.

  • آسیب به روکش و ایجاد درد بعد از روکش دندان 

روکش های دندان عموما بادوام هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند. بریدگی یا ترک خوردن روکش ها ممکن است رخ دهد، به خصوص اگر نیروی بیش از حدی مانند دندان قروچه یا گاز گرفتن اجسام سخت به آنها وارد شود.
  • واکنش های آلرژیک در فرد:
این عارضه  بسیار نادر است اما ممکن  است برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به مواد مورد استفاده در روکش های دندان یا عوامل باندینگ را تجربه کنند.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg

علل درد لثه بعد از روکش دندان:

  • تحریک لبه روکش
  • سیمان باقیمانده پس از چسباندن روکش به دندان
  • واکنش آلرژیک
  • عفونت لثه
ضروری است که پس از گرفتن روکش دندان، هر گونه ناراحتی یا درد را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا بتواند وضعیت را ارزیابی کرده و هر مشکل احتمالی را به سرعت برطرف کند. بهداشت دهان و دندان خوب و معاینات منظم دندان می تواند به پیشگیری و مدیریت هر گونه عارضه مرتبط با روکش دندان کمک کند.

dental-crowns-2.gif

درمان التهاب لثه بعد از روکش دندان:

اگر درد و التهاب لثه  پس از گرفتن روکش دندان رخ دهد، درمان تحت نظر متخصص جراحی لثه و دندان پزشک با توجه به شدت بیماری صورت می‌گیرد. در بیشتر موارد، مراحل زیر ممکن است انجام شود:

  1. بهبود بهداشت دهان و دندان: 

اولین قدم در درمان التهاب لثه، بهبود شیوه های بهداشت دهان و دندان است. این شامل مسواک زدن منظم (حداقل دو بار در روز) با مسواک نرم، نخ دندان کشیدن روزانه بین دندان ها و استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای کاهش پلاک و باکتری است.

2. جرم گیری دندان و جرمگیری لثه بعد از روکش دندان : 

 جرم گیری و پلنینگ  دندان و ریشه نیز ممکن است توسط دندانپزشک یا متخصص جراحی لثه توصیه شود. این روش به حذف پلاک و جرم از روی دندان و لثه و عمق لثه کمک می کند و التهاب لثه را کاهش می دهد.

3. استفاده از داروها برای کاهش التهاب لثه بعد از روکش دندان:

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است برای کمک به کنترل عفونت لثه، دهانشویه های ضد میکروبی یا آنتی بیوتیک های موضعی تجویز کند. دقت داشته باشید همواره از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری نمایید.
Whats App_Ver 1.jpg

آیا التهاب لثه بعد از روکش دندان خطرناک است؟

یکی از نگرانی های مراجعه کنندگان به کلینیک دندان پزشکی دریای نور در خصوص درد بعد از روکش دندان و علل الخصوص درد و التهاب لثه بعد از روکش است. چرا که بیماری های شایع لثه ازجمله، ژنژیویت، اگر درمان نشود، می تواند به شکل شدیدتری از بیماری لثه به نام پریودنتیت ظاهر شود؛  که می تواند منجر به از دست دادن استخوان و دندان شود. بنابراین، درمان سریع لثه از طریق مراقبت های دندانپزشکی مناسب و درمان حرفه ای برای جلوگیری از تشدید آن بسیار مهم است.

آیا روکش دندان به لثه‌ها فشار وارد می‌کند؟

خود روکش های دندانی فشار مستقیمی به لثه وارد نمی کنند. روکش ها به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند و باید به طور دقیق و راحت در خط طبیعی لثه قرار گیرند. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، اگر لبه های روکش ها به درستی کانتور نشده باشند یا مشکلاتی در تراز بایت وجود داشته باشد، لثه ها ممکن است دچار تحریک یا التهاب شوند. به همین دلیل است که قرار دادن روکش ها توسط دندانپزشک ماهر ضروری است که از تناسب و تراز مناسب برای به حداقل رساندن مشکلات احتمالی مرتبط با لثه اطمینان حاصل کند.

جنس روکش دندان.jpg

سخن آخر:

روکش های دندان گزینه ای قابل توجه برای تغییر لبخند و افزایش اعتماد به نفس شما هستند. با درصد موفقیت بالا و مزایای زیبایی شناسی اثبات شده، جای تعجب نیست که آنها در بین افرادی که به دنبال اصلاح لبخند هستند محبوب هستند. درک علل احتمالی درد پس ازروکش دندان و رعایت نکات ضروری پس از مراقبت، اطمینان حاصل می کند که سرمایه گذاری شما در روکش های دندان لبخندی درخشان و ماندگار را برای شما به ارمغان می آورد.

Vaght Dehi_Ver 1.jpg


کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 83

نظرات کاربران

یکی 22 آبان 1402
دو ماهه دندونمو روکش کردم موقع فشار چیزای خشک درد داره حس فشار زیاد دارم زیر روکش.علتش چیه؟
درد دندان روکش شده علل مختلفی دارد که نیاز به بررسی توسط دندانپزشک دارد تا علت اصلی درد و حساسیت دندان شما مشخص گردد، چنانچه تحت درمان روکش درمان، پالپ و ریشه دندان  (داخلی ترین قسمت دندان حاوی اعصاب و عروق خونی) تحریک  شده باشد، ممکن است هنگام اعمال فشار دچار حساسیت یا درد شوید. پوسیدگی یا عفونت دندان روکش شده، شکستگی یا ترک روکش دندان، قرارگیری نامناسب روکش دندان و یا التهاب و عفونت لثه دندان از دیگر عوامل ایجاد این حساسیت می‌باشد. از این رو مهم است که در اسرع وقت یک قرار ملاقات با دندانپزشک برای ارزیابی علت ناراحتی خود تعیین کنید.

مریم یونسی نژاد 15 آبان 1402
سلام من مشکل لثه دارم وبه تازگی تمام دندوناموروکش کردم الان نگرانم بازلثه هام بیشتر تحلیل برن الان بعدازروکش نیازهست به متخصص لثه مراجعه کنم
باعرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه اقدامات لازم جهت درمان تحلیل لثه قبل از تحویل روکش صورت نگرفته باشد، می تواند منجر به عوارض بالقوه شود و بر موفقیت طولانی مدت روکش نیز تأثیر بگذارد. چرا که التهاب لثه می تواند باعث التهاب و خونریزی لثه شود که می تواند بر ظاهر لبخند شما تأثیر منفی بگذارد. لثه های قرمز و متورم می تواند زیبایی کلی روکش ها و بر تقارن و تراز بودن روکش ها تأثیر بگذارد. این ممکن است منجر به ظاهری غیر طبیعی شود. علاوه بر این چنانچه تحلیل لثه در مراحل اولیه درمان نگردد، می تواند به پریودنتیت، یک بیماری لثه شدیدتر تبدیل شود. که منجر به نمایان شدن حاشیه روکش ها گردد. و یا منجر به افتادن روکش ها شود.
برای اطمینان از بهترین نتایج و موفقیت طولانی مدت روکش ها، مهم است که قبل از قرار دادن روکش، هر گونه بیماری لثه، از جمله التهاب لثه را بررسی و درمان کنید. دندانپزشک یا پریودنتیست شما سلامت لثه شما را ارزیابی می کند و درمان مناسب مانند تمیز کردن حرفه ای، جرم گیری و پلانینگ ریشه و حفظ شیوه های بهداشت دهان و دندان را توصیه می کند. هنگامی که سلامت لثه شما پایدار است، روکش ها را می توان با احتمال موفقیت و جذابیت زیبایی بیشتر قرار داد. از این رو توصیه می‌کنیم، چنانچه درمان لازم برای تحلیل لثه هم انجام شده است، مجدد برای ارزیابی و ویزیت به یک متخصص جراحی لثه (پریودنتیست) مراجعه نمایید.


سجادی 29 مهر 1402
با سلام و وقت بخیر چند سال پیش دو تا از دندان های پایین را عصب کشی کرده ام چند مدتی است که در حین غذا خوردن و حتی آب خوردن شدیدا هم لثه ها و هم دندان ها درد میکنند طوری که از چشمام آب می اید چه علتی میتواند داشته باشد؟
با عرض سلام،احساس درد در دندان عصب کشی شده می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اعم از عفونت مجدد دندان عصب کشی شده، یا عفونت در لثه یا اطراف دندان های درمان شده، عدم درمان و عصب کشی کامل دندان ( کانال باقی مانده به دلیل تعدد کانال، انحنا و شرایط  دشوار درمان ریشه) از سوی دیگر ممکن است مشکلات دندانی دیگری مانند پوسیدگی، پرکردگی های آسیب دیده یا بیماری لثه در این ناحیه وجود داشته باشد که باعث درد می شود. البته درد دندان عصب کشی شده ممکن است به دلیل  فعالیت یا بازسازی عصب باقی مانده در دندان عصب کشی شده باشد.برای رفع نگرانی های خود و کاهش درد، بسیار مهم است که در اسرع وقت با یک دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مشورت کنید. آنها می توانند وضعیت خاص شما را ارزیابی کنند، یک معاینه کامل انجام دهند و درمان یا مداخلات مناسب را برای حل مشکل شما توصیه کنند.

ندا 10 شهریور 1402
سلام من دندون 12 و 13 رو پارسال عصب كشي و روكش كردم واي چند وقته وقتي اب سرد يا گرم ميخورم درد ميگيره فكر ميكنيد مشكل چي باشه رفتم دندونپزشك ميگه من مشكلي نميبينم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، حساسیت دندان به دماهای سرد و گرم بعد از درمان های دندانپزشکی از کارهای ترمیمی نسبتاً رایج است. چراکه لایه زیرین مینای دندان، که می تواند احساسات دما را به انتهای عصبی داخل دندان منتقل کند. دچار آسیب و حساسیت شده است. گاهی اوقات، ناراحتی و حساسیت پس از درمان می تواند نشانه عفونت، بهبودی ناکافی یا سایر عوارض باشد، که دندانپزشک شما باید محل درمان را ارزیابی کند. از سوی دیگرممکن است  درد و حساسیست از دندان های مجاور نشات بگیرد، تغییر در بایت یا توزیع نیرو در دهان می تواند روی دندان های مجاور تأثیر بگذارد. و درد در یک ناحیه از دهان گاهی اوقات می تواند از ناحیه دیگری احساس شود. این به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود و تشخیص دقیق آن می تواند چالش برانگیز باشد.
با توجه به پیچیدگی شرایط دندانی و پتانسیل عوامل مختلف کمک کننده، بسیار مهم است که با دندانپزشک مشورت کنید. آنها می توانند یک معاینه کامل انجام دهند، در صورت لزومبا بررسی عکس گرافی و یک تشخیص دقیق ارائه دهند. سپس آنها درمان یا استراتژی های مناسب را برای کاهش ناراحتی و اطمینان از سلامت دهان و دندان شما توصیه می کنند.


موسوی 5 تیر 1402
سلام من چهارسال قبل عصب کشی و پر کردم دندون 5 رو و الان میخام روکش کنم منتها بعضی اوقات درد میکنه اما زیاد شدید نیست اگه روکش کنم دردش بهتر میشه عکس گرفتم میگن یک ریشه رو دراورده دوریشه ازش باقی مونده
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با روکش دندان درد دندان و عدم درمان ریشه های اضافی دندان در درمان ریشه اولیه درمان نمی‌شود. و ممکن است پس مدتی عارضه و عفونت ایجاد شده تشدید گردد. از این رو باید ابتدا پوسیدگی و عارضه دندان درمان شده و سپس جهت روکش دندان اقدام نماییید. تا از اتلاف وقت و صرف هزینه برای روکش و عصب کشی مجدد خودداری نمایید. 


رویا 20 خرداد 1402
سلام چند سال پیش دندونم روکش کردم درست یادم نمیاد اما فکر میکنم که درمان ریشه انجام ندادم و اینکه اگر روکش سالم باشه و برداشته بشه ممکنه همین روکش دوباره استفاده بشه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، استفاده مجدد از روکش دندان بعد از درمان بستگی به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از موارد شیوه کار و درمان دندان پزشک می‌باشد، از موارد دیگر به سلامت روکش بعد از برداشتن آن توسط دندان پزشک می‌توان اشاره کرد، در اغلب موارد با توجه به اینکه روکش به صورت کامل برروی دندان قرار گرفته است و سطح دندان را در بر گرفته است، هنگام برداشتن و جدا شدن از دندان آسیب دیده و شکسته میشود در بهترین حالت ممکن از لب پر شده یا کیفیت خود را از دست دهد، در این شرایط دندان پزشک اقدام به ساخت روکش دیگری می‌کند. گاها ممکن است روکش به صورت کامل و سالم از دندان جدا شود و قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد. در این صورت نیاز به ساخت روکش جدید نخواهد بود.


فاطمه 16 دی 1401
سلام خوبین ببخشید من دندان های پشتی را که خراب شده بود در سن ۱۴سالگی روش موقت استیل انداخت دکتر دندانپزشک بعد الان خیلی خیلی درد می‌کنه به نظرتون از چیه الان ۱۵سالمه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است دندان درمان روکش شده مجددا دچار پوسیدگی و حتی به عصب رسیده است و ریشه دندان دچار آسیب شده است. به همین دلیل باید سریعا با عکس گرافی به دندان پزشک مراجعه نمایید تا با برداشتن روکش درمان مجدد را انجام دهد.


زهرا 16 آبان 1401
باسلام. دو تا از دندان های آسیاب کنار هم را روکش کردن بین روکش ها فاصله داره همین باعث شده که موقع خوردن غذا دچار درد شدید در ناحیه لثه بشم. بنظورتون مشکل چیه؟ در حالت عادی درد ندارم فقط موقع غذا خوردن لثه ام خیلی درد میگیره
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان های شما به علت فاصله غیر استاندارد و زیاد دو روکش دچار عارضه گیر غذایی شده و هنگام غذا خوردن که غذا بین دو روکش گیر میکند باعث احساس درد در این ناحیه میگردد، و درموارد حاد تر این گیر غذایی متواند باعث عفونت و پوسیدگی در ناحیه گردد. جهت اصلاح روکش باید مجددا اقدام نمایید چرا که فاصله بین دو روکش باید به اندازه عبور یک نخ دندان باشد، در غبر این صورت باید جهت اصلاح آن اقدام نمایید.


فاطمه مصطفی 19 مهر 1401
سلام خسته نباشید من چند سال پیش یکی از دندونام عصب کشی و روکش کردم الان بعضی اوقات سرم درد میگیره اون دندون هم درد میگیره موقع مسواک زدن هم حس میکنم با دندونهای دیگه م فرق داره با اینکه روکش داره انگار زیر مسواک نرم هست ،یعنی دندونم پوسیده ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، زیر روکش دندان دچار عفونت و پوسیدگی شده است و میزان این آسیب با عکس گرافی و بررسی توسط دندان پزشک مشخص میگردد، و ممکن است نیاز به برداشتن روکش و درمان مجدد دندان عصب کشی شده باشد.


زهرا نعمتی 22 مرداد 1401
با سلام و عرص ادب دندونم یه سال پیش عصب کشی و مر کردم وبعدش روکش گذاشتم ولی الان سه روزه حتی نمیتونم دندونامو روهم بزارم و چیزی بجوم مشکل از کجاست
 با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است دندان شما مجددا دچار عفونت شده و یا طی درمان ریشه پالپ دندان به صورت کامل پاکسازی نشده است، در این صورت  بسته به شرایط دندان و طبق عکس گرافی و نظر متخصص درمان ریشه ممکن است نیاز به درمان ریشه مجدد داشته و اگر عفونت زیاد باشد توسط متخصص آنتی بیوتیک تجویز شده و سپس اقدام به درمان میشود.


نگار اصلانی 20 مرداد 1401
سلام خسته نباشید ببخشید من یک دو سال پیش شش تا از دندونامو روکش کردم الان یکی از دندونام زیر روکش خیلی درد میکنه و این درد هر روزه و وقتی آب میخورم کمی اروم میشه چیکار باید بکنم؟
کلینیک دندانپزشکی دریای نور
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه دندان شما پیش از روکش درمان ریشه شده است، ممکن است مجددا دچار عفونت شده و یا طی درمان ریشه پالپ دندان به صورت کامل پاکسازی نشده است، در این صورت نیاز  بسته به شرایط دندان و نظر متخصص درمان ریشه ممکن است نیاز به درمان ریشه مجدد داشته و اگر عفونت زیاد باشد آنتی بیوتیک تجویز شده و سپس اقدام به درمان میشود.


دیدگاه شما