در واتساپ به ما ملحق شوید مشاوره آنلاین

آخرین بروز رسانی: 7 مهر 1400
 دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندان است که میتواند کاملا دردناک و طاقت فرسا باشد، دندان درد میتواند در هر زمان و معمولا بدون هشدار و علائم قبلی رخ دهد اگر در دندان یا لثه عفونت وجود داشته باشد،ممکن است که در اطراف آن درد شدید و خسته کننده  شما را دیوانه کند و چنانچه آن را درست نکنید، ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن دندان شود. اگر هنوز مرکز درمانی مناسبی جهت درمان در نظر نگرفته اید مطالب این مقاله میتواند به شما کمک کند، البته که این راه کارها درمان قطعی نمیباشد و به صورت مقطعی درد را آرام میکند تا به پزشک مراجعه کنید. از لحاظ علمی هیچ کدام از این روش‌ها در درازمدت شما را از درد رها نخواهند کرد.
تنها راه تسکین موفقیت‌آمیز درمان درد دندان یافتن علت اصلی زمینه‌ساز آن است که با مراجعه به دندان‌پزشک قابل اعتماد و ماهر ممکن است. برای همین اینجا به رایج‌ترین راه‌های درمان خانگی دندان درد اشاره می‌کنیم تا در فاصله‌ای که برای دندان‌پزشکی وقت می گیرید، درد کمتری داشته باشید.
قبل از خواندن مطالب زیر توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله دندان عقل چیست را مطالعه فرمایید.

چند روش خانگی درمان  درد دندان عقل

استفاده از ژل بی حس کننده
یک ژل دندانپزشکی ممکن است باعث کاهش احساس لامسه و درد شدید شود.این ژل ها در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند.اکثر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم به لثه های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد.
ایبوپروفن
ایبوپروفن یا همان بروفن داروی ضد درد است که به کاهش التهاب کمک می کند. مصرف دوز توصیه شده در بسته ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند. همچنین می‌تواند باعث درمان التهاب لثه های مرتبط با رشد دندان های عقل شود. ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است موثرترین درمان درد باشد تا فرد بتواند دندانپزشک را برای درمان ببیند.
تخفیف التهاب با بسته یخ
 Ice.jpg
اعمال یک بسته یخ به فک می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، که در نتیجه ممکن است درد را کاهش دهد.
یک فرد می تواند برای نگه داشتن یک یخ بسته با یک حوله در اطراف آن در برابر فک خود تا 15 دقیقه از یخ استفاده کند .
بسته یخ را می توان هر 15 دقیقه با ایجاد وقفه تا زمانی که درد کاهش یابد استفاده کرد .
خاصیت ضد عفونی آب نمک
 Salt.jpg
آب نمک دارای خصوصیات ضد عفونی کننده طبیعی است . گاهی اوقات، ایجاد باکتری در دندان شکسته در اطراف دندان عقل می تواند علت درد باشد دکه مطالعات در سال 2010 نشان داده که این روش به کاهش باکتری هم می تواند کمک کند.
برای شستشوی دهان با آب نمک ، یک فرد می تواند چند قاشق غذا خوری نمک را به یک لیوان آب جوش بریزد . هنگامی که آب کمی سرد شد ، می توان آن را در اطراف دهان به مدت چند دقیقه چرخاند، و سپس از دهان خارج کرد .
فرد ممکن است بخواهد دهان خود را با آب نمک دو یا سه بار در روز شستشو دهد یا تا زمانی که درد شروع به کاهش می کند.
روغن یا تکه‌های میخک برای بی حسی
 Oil.jpg
میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید.
احتیاط: نباید این روغن را مستقیما در دهان‌تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند لثه‌ی حساس را تحریک و درد بیشتری ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان‌ یا سایر بخش‌های دهان‌تان نریزد

استفاده از چای کیسه ای

اگر درد دندان عقل شما ناشی از ورم لثه‌های اطراف ناحیه‌ی عفونت کرده باشد، استفاده‌ی چای کیسه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل باشد. چای به خاطر خواص ضدالتهاب موجود در اسید تانیک خود، در بسیاری از درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مؤثرین راه برای استفاده از چای کیسه‌ای جهت درمان درد این است که چای را در یک فنجان دم کنید و سپس فنجان را در یخچال قرار دهید، در حالی که کیسه یخ در فنجان است. وقتی چای به خوبی سرد شد، کیسه‌ی چای را خارج کرده و آن را در داخل دهان و مستقیماً روی دندان و لثه قرار دهید. این کار به کاهش ورم و تسکین فوری درد کمک می‌کند.
استفاده از پودر فلفل قرمز و زنجبیل
 یکی دیگر از روش های موجود برای درمان خانگی دندان درد می باشد. هریک از این ۲ ادویه به تنهایی می توانند اثر فوق العاده ای در تسکین درد دندان داشته باشند، اما برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می شود، این ۲ ادویه را با یکدیگر مخلوط نمایید. به این صورت که مقدار مساوی از پودر فلفل قرمز و زنجبیل را با آب مخلوط نمایید تا جایی که یک ترکیب با غلظت سس ایجاد شود. سپس مقداری از مخلوط تهیه شده را بر روی پنبه بمالید و آن را دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید و آنقدر صبر کنید که درد کم شود. زمانی که پنبه را به دهان خود می برید، دقت کنید که زبان و لثه شما با آن برخوردی نداشته باشد.