×
آخرین بروز رسانی: 2 اردیبهشت 1403

 حوزه درمان خانگی برای درد دندان یکی از موضوعات حساس و بسیار مهم در حوزه دندانپزشکی است، چرا که با وجود اینکه یک درمان دندانپزشکی قطعی به شمار نمی‌آید؛ اما در بسیاری از موارد درمان خانگی درد دندان به خصوص جهت درد دندان عقل بسیار حیاتی است. دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود،و نقش مرموز دندان عقل، که ریشه در گذشته تکاملی ما دارد، از موضوعات چالش بر انگیز دندان عقل است.در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی  دندان عقل، درد دندان عقل، کشیدن دندان عقل ، درمان خانگی درد دندان عقل و ... می‌پردازیم.

درد دندان عقل:  

درد دندان عقل یک مشکل رایج است که هر فرد ممکن است حتی تا 4 بار در طول زندگی خود با آن مواجه شود، چراکه هر فرد 4 دندان عقل دارد. البته تعداد کمتر و یا عدم وجود دندان عقل نیز بسیار مشاهده شده است. درد دندان عقل که بیشتر در بزرگسالی ایجاد می‌شود؛ به دلیل بیرون آمدن یا  دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته ایجاد می شود. ماهیت درد دندان عقل می تواند متفاوت باشد، و انواع مختلفی را شامل می شود که سرنخ هایی از شرایط زمینه ای و نحوه رویش دندان عقل ارائه می دهد.

  • درد تیز و متناوب دندان عقل :

این نوع درد دندان عقل اغلب زمانی رخ می دهد که دندان عقل نهفته سعی می کند از بافت لثه عبور کند  یا به عبارتی رویش داشته باشد، اما با موانعی مانند کمبود فضا یا زاویه رویش نادرست مواجه می شود. در نتیجه به بافت لثه اطراف دندان عقل فشار وارد کرده و باعث التهاب لثه و درد گسترده دندان عقل می‌شود.  درد دندان عقل نهفته می تواند تیز، شدید و متناوب باشد.

  • درد ضربان دار یا درد دائمی دندان عقل: 

دندان عقل که تا حدی بیرون زده یا دندان عقل نهفته می تواند بافت لثه ای ایجاد کند که ذرات غذا و باکتری ها را به دام می اندازد. این عارضه شایع ناشی از رویش دندان عقل می تواند منجر به التهاب یا عفونت دندان عقل ، دندان های اطراف و التهاب و تورم لثه دندان عقل شود و باعث درد مداوم و ضربان دار در آن ناحیه شود.
درمان سه سوته دندان درد-min.jpg
درد لثه دندان عقل

  • درد گسترده دندان عقل:

درد دندان عقل همیشه موضعی و مخصوص به محل تحت رویش دندان عقل نمی ماند. به دلیل شبکه پیچیده اعصاب در سر و گردن، درد دندان عقل می تواند به نواحی دیگر نیز سرایت کند. درد دندان عقل ممکن است به گلو،فک، گوش، شقیقه یا حتی سر و چشم نیز گسترش یابد. این پدیده که به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود، و می تواند تعیین منبع دقیق درد و ناراحتی را دشوار کند. درک تفاوت های ظریف درد دندان عقل برای تعیین علت آن و جستجوی درمان مناسب ضروری است. در حالی که سطحی از ناراحتی و درد در هنگام رویش دندان عقل طبیعی است، درد مداوم یا شدید، همراه با تورم یا علائم عفونت ناشی از رویش دندان عقل، باید به دندانپزشک مراجعه کند. یک متخصص جراحی فک و صورت می‌تواند وضعیت و شرایط رویش دندان عقل را ارزیابی کند، 

Tamas_Ver 1.jpg


درد لثه دندان عقل:

درد لثه دندان عقل عارضه ای است که می تواند به دلیل عوامل مختلف مرتبط با رویش دندان عقل ایجاد شود. هنگامی که دندان عقل شروع به رویش می کند، منجربه فشار به بافت لثه اطراف دندان عقل و درد و حساسیت لثه اطراف دندان عقل می‌شود. زمانی که دندان عقل در حال رشد است باعث فشار به دندان‌های مجاور و دندان های  بالایی می‌گردد. در این صورت شما احساس درد مبهم و نسبتا شدید دندان عقل را خواهید داشت. از سوی دیگر دندان های عقل نهفته که قادر به شکستن کامل خط لثه نیستند، می توانند باعث درد شدیدتر لثه شوند. بافت لثه به دام افتاده که دندان نهفته را می پوشاند می تواند ملتهب و متورم شود و در نتیجه درد ضربان دار ایجاد شود. در برخی موارد، عفونت ممکن است در اطراف دندان عقل نهفته ایجاد شود، درد لثه را تشدید کند و به طور بالقوه باعث علائم اضافی مانند تورم، قرمزی و حتی تب شود.

درد دندان عقل و سردرد:

اغلب افراد با داشتن دندان عقل نهفته دچار سردردهای مفصل گیجگاهی فکی (محل اتصال جمجمه به فک) می‌شوند. و این سوال پیش می‌آید که " آیا دندان عقل باعث سردرد می‌گردد؟" در پاسخ اغلب متخصصان کلینیک دندانپزشکی دریای نور بیان می‌کنند؛ عدم درمان به‌موقع دندان‌ عقل نهفته می‌تواند علاوه‌‌بر سردرد باعث ایجاد درد در سایر نواحی صورت و فک نیز شود. که ممکن است حتی دردی گیج کننده باشد، و تشخیص علت اصلی درد برای فرد دشوار باشد. دندان عقل در حال رویش اغلب سردرد مختصری را ایجاد می‌کند و بهتر است با تجربه سردرد موقع رشد دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنید تا از رشد صحیح دندان عقل مطمئن شوید. و یا جهت درمان درد دندان عقل اقدام نمایید.

آیا باید دندان عقلم را بکشم؟.jpg

 دندان عقل نیمه نهفته و تورم غدد لنفاوی :

در صورت وجود دندان عقل نیمه نهفته که در تماس با لثه است است و موجب ایجاد گیرغذایی، آسیب، تورم و عفونت لثه می‌گردد، اگر درمان درد دندان عقل (جراحی دندان عقل نیمه نهفته)  به موقع انجام نگیرد، ممکن است علاوه بر تجربه درد شدید دندان عقل نیمه نهفته، فرد دچار تورم غدد لنفاوی ناشی از رویش دندان عقل نیز گردد. این عارضه هنگام رویش کامل دندان عقل و در صورتی که دسترسی فرد به دندان عقل و لثه اطراف آن به منظور تمیز کردن دشوار باشد، نیز امکان پذیر است. 

درد -دندان -عقل-کلینیک-دندانپزشکی-دریای-نور-min.jpg

اگر درد دندان عقل مداوم، شدید یا همراه با علائمی مانند تورم یا تب است؛ هرچه سریع تر با دندانپزشک مشورت کنید.
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

درمان خانگی درد دندان عقل:

در حالی که درمان های خانگی می توانند به طور موقت درد دندان عقل را تسکین دهند، مهم است که برای تشخیص و برنامه درمانی مناسب با دندانپزشک مشورت کنید. در اینجا چند درمان خانگی  درد دندان عقل وجود دارد که ممکن است به کاهش ناراحتی ناشی از درد ممتد دندان عقل کمک کند:

  • استفاده از ژل بی حس کننده برای تسکین درد دندان عقل:

 ژل بی حس کننده دندانپزشکی می‌تواند باعث کاهش احساس لامسه و درد شدید شود. این ژل ها در دسترس هستند و حاوی ماده فعال بنزوکائین هستند. اکثر ژل های دندانی را می توان به طور مستقیم به لثه های آسیب دیده در طول روز اعمال کرد.

  • مسکن برای درد دندان عقل:

استفاده از مسکن های موجود در داروخانه اعم از ایبوبرفن ها به کاهش درد دندان عقل کمک می‌کنند.  ایبوپروفن یا همان بروفن داروی ضد درد است که به کاهش التهاب کمک می کند، و یک مسکن برای درد دندان عقل می‌باشد که در صورت مصرف منظم طبق دستور دندان پزشک به کاهش درد و ناراحتی کمک کند. همچنین می‌تواند باعث درمان التهاب لثه های مرتبط با رشد دندان های عقل شود. ایبوپروفن یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است موثرترین درمان درد باشد تا فرد بتواند دندانپزشک را برای درمان ببیند. 

تسکین-درد-دندان-عقل-min.jpg

**در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی با دندانپزشک تماس بگیرید.**

  • خاصیت ضد عفونی کننده آب نمک برای درد دندان عقل:

آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است. گاهی اوقات ایجاد باکتری در دندان شکسته در اطراف دندان عقلو یا عفونت دندان عقل می تواند علت ایجاد درد باشد از این رو استفاده از آب نمک در درمان درد دندان عفل موثر خواهد بود. برای شستشوی دهان با آب نمک  فرد می تواند چند قاشق غذا خوری نمک را به یک لیوان آب جوش بریزد. هنگامی که آب کمی سرد شد، می توان آن را در اطراف دهان به مدت چند دقیقه چرخاند، و سپس از دهان خارج کرد، این فرایند می‌تواند دو یا سه بار در طول روز تکرار شود.

  • کاهش درد دندان عقل با کمپرس یخ:

قرار دادن یک بسته یخ به روی فک می تواند به کاهش التهاب کمک کند و درد را کاهش دهد.فرد می تواند برای نگه داشتن یک یخ بسته با یک حوله در اطراف آن در برابر فک خود تا 15 دقیقه از یخ استفاده کند .بسته یخ را می توان هر 15 دقیقه با ایجاد وقفه تا زمانی که درد کاهش یابد استفاده کرد .

پک یخ برای تسکین درد دندان کشیده شده.jpg

  • درمان درد دندان عقل با پودر فلفل قرمز و زنجبیل:
  • یکی دیگر از روش های موجود برای درمان خانگی دندان درد می باشد. هریک از این ۲ ادویه به تنهایی می توانند اثر فوق العاده ای در تسکین درد دندان داشته باشند، اما برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می شود، این ۲ ادویه را با یکدیگر مخلوط نمایید. به این صورت که مقدار مساوی از پودر فلفل قرمز و زنجبیل را با آب مخلوط نمایید تا جایی که یک ترکیب با غلظت سس ایجاد شود. سپس مقداری از مخلوط تهیه شده را بر روی پنبه بمالید و آن را دقیقا روی دندانی که درد می کند، قرار دهید و آنقدر صبر کنید که درد کم شود. زمانی که پنبه را به دهان خود می برید، دقت کنید که زبان و لثه شما با آن برخوردی نداشته باشد.

  • میخک یک بی حسی طبیعی و کاهش درد دندان عقل:

میخک درمان سنتی برای بی‌حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) که یک بی‌حس کننده‌ی طبیعی است. یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می‌کند بگذارید. توجه داشته باشید که نباید این روغن را مستقیما در دهان‌تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می‌تواند لثه‌ی حساس را تحریک و درد بیشتری ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان‌ یا سایر بخش‌های دهان‌تان نریزد.

روغن میخک برای درد دندان عقل-min.jpg

  • کاهش التهاب ناشی از دندان عقل با چای کیسه ای:

اگر درد دندان عقل شما ناشی از ورم لثه‌های اطراف ناحیه‌ی عفونت کرده باشد، استفاده‌ از چای کیسه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل باشد. چای به خاطر خواص ضدالتهاب موجود در اسید تانیک خود، در بسیاری از درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مؤثرین راه برای استفاده از چای کیسه‌ای جهت درمان درد این است که چای را در یک فنجان دم کنید و سپس فنجان را در یخچال قرار دهید، در حالی که چای کیسه ای در فنجان است. وقتی چای به خوبی سرد شد، کیسه‌ی چای را خارج کرده و آن را در داخل دهان و مستقیماً روی دندان و لثه قرار دهید. این کار به کاهش ورم و تسکین فوری درد کمک می‌کند.


کاربرد لیزر در جراحی دندان عقل

اگر فقط فکر رفتن یک چاقوی دندان پزشکی به داخل دهان و دندانتان شما را می‌ترساند، دندان‌پزشکی بالیزر بهترین دوست جدید شماست. این فناوری نوین دندان پزشکی که بر پایه نور با انرژی بالا در درمان های دندان پزشکی کمک کننده بوده و  نسبت به روش های سنتی تا حد زیادی درد و عوارض ناشی از جراحی دندان عقل را کاهش می‌دهد.

کنترل سندرم گگ (حالت تهوع در دندان پزشکی):

یکی از موارد شایع در دندان پزشکی احساس ناخوشایند حین درمان می‌باشد؛  به خصوص هنگام درمان دندان عقل، که اخرین دندان است. در این صورت افراد کاندید انجام سدیشن (بیهوشی موضعی ) هستند. از دیگر مزایای لیزر دندان پزشکی به کنترل احساس ناخوشایند و سندرم گگ (حالت تهوع در دندان پزشکی) هنگام درمان های دندان پزشکی و کاهش عوارض ناشی از سندرم گگ برای ساعتی و انجام درمان و جراحی دندان عقل بدون احساس تهوع اشاره کرد.  استفاده از لیزر در جراحی دندان عقل نیازمند آموزش و تخصص برای اطمینان از هدف گیری دقیق و اجرای ایمن است. مشاوره با متخصص جراحی فک و صورت مجرب که به خوبی در تکنیک های لیزر مسلط هستند می تواند به تعیین مناسب بودن جراحی دندان عقل با کمک لیزر بر اساس نیازهای فردی و پیچیدگی مورد کمک کند.

سخن آخر 

همانطور که بیان شده درد دندان عقل به نقاط مختلفی از دهان، صورت و گوش و گردن سرایت کرده و در صورت احساس درد باید جهت کشیدن و یا جراحی دندان عقل خود اقدام نمایید. چراکه با درمان‌های خانگی درد دندان عقل درد دندان به صورت موقت کاهش یافته و علت درد همچنان باقی خواهد ماند. دندان عقل نهفته و نیمه نهفته با توجه به پیچیدگی ها و شرایطی که دارند و همچنین دندان عقل روی عصب باید توسط متخصص جراحی فک و صورت خارج گردد. 

می‌توانید سوالات و تجربیات خود را خصوص درد دندان عقل درقسمت کامنت ها و یا سوالات سایت با ما در میان بگذارید. 

Banner Website.jpg

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 599

نظرات کاربران

فاطمه نادی 24 اسفند 1402
سلام و خسته نباشید من یک هفته پیش دندان عقلم را کشیدم بعد 7روز بخیش را کشیدم فردای آنروز شروع کرد درد گرفتن بقیه دندانها حتی بالایی هم درد داره سرم هم درد می‌کنه ، خواهش میکنم راهنمایی کنید انواع مسکن ها خوردن اما درد ها شدید تر شدند
درد پس از کشیدن دندان عقل در درجه اول ناشی از التهاب  بافت لثه بعد از عمل جراحی است. هنگامی که دندان عقل کشیده می شود، زخم  در لثه و بافت های اطراف ایجاد می کند. این زخم پاسخ  طبیعی بدن را تحریک می کند و منجر به تورم، قرمزی و درد می شود. علاوه بر این، فرآیند کشیدن دندان ممکن است شامل بریدن لثه ها و احتمالاً برداشتن استخوان باشد که می تواند بیشتر به ناراحتی کمک کند.
سایر عواملی که می توانند به درد بعد از کشیدن دندان عقل کمک کنند عبارتند از:
تحریک یا آسیب عصبی: فرآیند استخراج ممکن است شامل دستکاری اعصاب اطراف باشد که منجر به آسیب موقت یا گاهی دائمی عصب می شود و در نتیجه درد یا بی حسی در فک، لب ها، زبان یا چانه ایجاد می شود.
درای ساکت (حفره خشک): این اتفاق زمانی رخ می دهد که لخته خونی که در محل استخراج تشکیل می شود از جا کنده شده یا زودتر حل می شود و استخوان و اعصاب زیرین را در معرض هوا، ذرات غذا و باکتری قرار می دهد. خشکی حفره اغلب با درد شدید، بوی بد دهان و طعم ناخوشایند در دهان همراه است.
عفونت: اگر چه نادر است، عفونت ممکن است به دنبال کشیدن دندان عقل رخ دهد. علائم عفونت ممکن است شامل افزایش درد، تورم، تب و تخلیه بدبو از محل استخراج باشد.
مراقبت های مناسب پس از عمل، از جمله پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح ، مدیریت درد با داروهای تجویز شده ، حفظ بهداشت دهان و دندان، و اجتناب از برخی فعالیت ها مانند سیگار کشیدن و شستشوی شدید، می تواند به کاهش درد و بهبودی کمک کند. اگر بعد از کشیدن دندان عقل درد ادامه یافت یا بدتر شد، ضروری است که برای ارزیابی و درمان بیشتر با دندانپزشک یا جراح  خود تماس بگیرید.


هستیآ 24 بهمن 1402
سلام وقت بخیر ،من نصف دندون عقلم در اومده بود ،اصلا درد نداشت ،تازه دو سه شبه درد شدیدی انتهای فکم احساس کردم و متوجه شدم نصف دوم دندان داره در میاد و به شدت درد داره حتی بجز لثه لپم هم از داخل درد داره ب طوریکه دهنمو کامل باز کنم درد داره چکار باید کنم ،تا حد ممکن راه حلی باشه که به کشیدن منتهی نشه...
باعرض سلام و ادب خدمت شما؛ باتوجه به شرایط دندان عقل نیمه نهفته شما که دچار عفونت و درد گسترده شده است، بهترین و تنها راه حل موجود کشیدن دندان عقل است، چرا که دندان عقل نهفته که دچار عفونت شده است در صورت عدم درمان موجب آسیب های گسترده و درد و سزایت عفونت به سایر دندانها میگردد.


مریم 5 دی 1402
من 15 سالمه و دندون عقلم داره در نیاد غیر طبیعی نیست اخه وقتی نظرات رو خوندم اکثرا 22 به بالا بودن اونوقت من تو این سن دارم درمیارم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، معمولا بازه زمانی که برای رویش دندان عقل مطرح می‌شود، 17 تا 22 سالگی است، رویش دندان عقل در 15 سالگی ممکن است کمی زودتر از حد متوسط ​​باشد، اما لزوما غیر طبیعی نیست. برخی از افراد زودتر از دیگران رویش دندان عقل خود را تجربه می کنند. 


hm 28 شهریور 1402
سلام ،باردارم ماه ۵ام ،دندون عقلم نصفه در اومده خیلی درد شدید در لثه دارم طوری که نمیتونم غذا بخورم انگار استخون فکمم درد میکنه و دردش میزنه به دندونای بغلی و سرم به نظرتون چیکار کنم 🙏🙏😭
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه در سه ماهه دوم بارداری هستید، که در مقایسه با دیگر زمان های بارداری بهترین زمان برای درمان‌های مهم و الزامی دندان پزشکی است، با مراجعه پزشک زنان خود و با نامه و اجازه ایشان به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و تحت نظر ایشان جهت جراحی دندان عقل نیمه نهفته اقدام نمایید. چرا که گسترش درد و عفونت دندان عقل می‌تواند در این دوران برای مادر و جنین خطر آفرین و یا ناراحت کننده باشد.


نیکزاد 23 شهریور 1402
سلام وقت بخیر از دیشب دندان عقل شروع به درد گرفته گوش هم يه خورده درد میکنه چکار کنم
باعرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به ایجاد علائمی از قبیل درد، احتمال التهاب، عفونت دندان عقل وجود دارد. اگر دندان عقل شما به شکل نهفته یا نیمه نهفته است، فشار دندان به لثه‌ی احاطه کننده دندان عقل نیز موجب التهاب و درد می‌شود که می‌تواند به سایر نواحی نیز سرایت کند. برای درمان و راه حل قطعی باید جهت کشیدن یا جراحی دندان عقل اقدام نمایید، چرا که عدم درمان درد دندان عقل موجب عفونت و درد گسترده و آسیب به سایر دندان ها می‌گردد. جهت تسکین درد دندان عقل نیز می‌توانید از روش های تسکین دهنده استفاده نمایید که به صورت موقت می‌توانند درد شما را تسکین دهند. اما در نهایت تسکین دهنده و درمان قطعی نخواهد بود.


زارعی 21 شهریور 1402
سلام دندونام نصف شبی قسمت چپ یهو همه شون شروع ب درد شدن کردن و اینک دندون عقلم هم نصفه در اومده دندون پایین هم تقریبا کامل خراب حالا ی درد هم قسمت گوش هست چکار کنم تورو خدا مردم از دندون درد
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان عقل شما که یه صورت نیمه نهفته رویش داشته به احتمال زیاد موجب التهاب و تورم لثه و ایجاد درد در ناحیه اطراف خود شده است، البته احتمال عفونت دندان عقل نهقته و درد ناشی از عفونت نیز وجود دارد. از سوی دیگر درد ناشی از دندان آسیب دیده که ذکر شده است نیز وجود دارد، با توجه به خاصیت پخش درد و گسترش درد قسمتی از دندان های شما دچار درد شده و شما احساس درد در کل دهان و فک خود داشته اید. بهترین راه حل موجود در حال حاضر اقدام برای درمان دندان آسیب دیده و یا کشیدن و جراحی دندان عقل نمایید. چرا که عدم درمان به موقع علاوه بر درد شدید و گسترده می‌توان موجب آسیب به سایر دندان ها نیز گردد. 


M 20 شهریور 1402
سلام خسته نباشید من‌ ۱۷ سالمه یکی از دندون های عقلم در نمیاد و فقط درد میکنه فکم و سرم خیلی درد میکنه احساس گرفتگی گوش هم دادم و استخوان فک من کوچیک هستش جا نیست ک در بیاد باید بکشمش؟ یا منتظر بمونم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به سن شما و اینکه دندان عقل شما در حال رویش است، دردی که احساس می‌کنید و فشار و تورم ایجاد شده به‌دلیل فشار دندان عقل به لثه است. و احتمال رویش دندان عقل یا عدم رویش به دلیل فضای کم فک وجود دارد، البته تشخیص اصلی با متخصص جراحی فک وصورت است، که طبق شرایط دندان عقل شما و فک شما نظر قطعی می‌دهند. توصیه می‌شود که ابتدا یک عکس گرافی تهیه‌ کرده و بعد از بررسی شرایط دندان عقل در خصوص کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل تصمیم گرفته شود، چنانچه دردوشرایط شما اعم از عفونت ، تورم و التهاب لثه و غدد لنفاوی زیاد باشد، می‌توان دندان عقل شما را که نهفته است جراحی کرده و خارج کرد. 


فاطمه 18 تیر 1402
سلام.خسته نباشید،۳۱سالمه چند وقته احساس درد شدید از ناحیه دندان عقلم سمت راست پایین میکنم.پیش دکتر رفتم عکس گرفتن دندونم نیمه نهفتس و باید حراحی بشه.اما حالا متوجه شدم اون دردی که چند وقته اذیتم میکنه بخاطر دراومدن دندون عقل بالایی هستش،لثه ورم کرده درد شدیدی دارم اما هنوز دندونم در نیومده.برای اینکه دندونم زودتر دربیاد و این درد تموم شهه راهکاری پیشنهاد میدین؟؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، اگر  دندان شما یه شکل نیمه نهفته یا نهفته رویش داشته است، امکان رویش کامل در سن شما وجود ندارد، و التهاب و درد دندان، اطراف دندان عقل و لثه دندان عقل نیز به علت ملتهب شدن دندان عقل نهفته و نیمه نهفته است که تنها با جراحی و خارج کردن دندان عقل این عارضه بر طرف می‌گردد.


سبا 17 تیر 1402
سلام وقت بخیر من ۱۷ سالمه و دندان های طرف چپ دهانم به همراه فک درد شدیدی دارند ممکنه بخاطر در امدن دندان عقل باشد؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، علت این درد شدیدی که احساس می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد، از طرفی ممکن است ناشی از رویش دندان عقل یا عفونت و التهاب دندان عقل و یا لثه‌ی در بر گیرنده دندان عقل باشد؛ که در این صورت باید برای کشیدن و جراحی دندان عقل اقدام نمایید. از سوی دیگر این درد ممکن است ناشی از عفونت، پوسیدگی و یا به عصب رسیدن سایر دندان ها باشد، که با تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک محل دقیق و منشا درد مشخص می‌گردد. 


گمنام 12 تیر 1402
سلام وقتتون بخیر من 22سالمه دندون عقل بالایی سمت راست بالاش حالت سئراخ سیاه و قهوه ایی شده و دندون کناریش از بالا یه کوچولو سوراخ شده دردشم به قدری که سمت راست صورتم درد میکنه چیکارکنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان عقل شما دچار پوسیدگی شدید شده است، و نیاز حتمی به جراحی دندان عقل وجود دارد، چراکه علاوه بر پوسیدگی گسترده دندان عقل و درد مداوم آن می‌تواند موجب آسیب به سایر دندان ها و عفونت و پوسیدگی آنها گردد. از این رو بهتر است به متخصص جراحی فک وصورت مراجعه کرده و برای دندان کناری نیز با تهیه عکس گرافی و مراجعه به دندان پزشک جهت رفع پوسیدگی و درد آن اقدام نمایید. احتمالا این دندان به ترمیم نیاز داشته باشد، اما در صورت گسترش عفونت و به عصب رسیدن دندان نیاز به درمان ریشه وجود خواهد داشت.


خانم 28 خرداد 1402
ممنون از مطالب خوبتون واقعا درمان های خانگیتون من و که تو سفر بودم نجات داد خدا خیرتون بده امیدوارم کسب و کارتون رونق داشته باشده همیشه موفق باشید

فاطمه 20 خرداد 1402
سلام وقت بخیر. من 19 سالمه و دندون عقل پایینم سمت راست از وقتی دراومده طوریه که انگار داخلش کلا خالیه، تو این یک سالی که دراومده اصلا درد نمیکرد ولی حدود یک هفتس درد میکنه و دردش طوریه که حس میکنم دندونای کنارشم درد میکنن، و اینکه دردش طوریه وقتی که مسواک میزنم یا هوا میخوره بهش بدتر میشه. بنظرتون باید چیکار کنم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط ذکر شده و درد گسترش یافته ناشی از دندان عقل، به احتمال خیلی زیاد دندان عقل شما دچار عفونت شده است و این عفونت به دندان های اطراف نیز سرایت کرده و درد ناشی از عفونت موجب این احساس درد گسترده است، بنابراین باید سریعا جهت خارج کردن دندان عقل حود اقدام نمایید. در غیر این صورت بجز درد و عفونت دندان عقل، باعث آسیب به دندان های اطراف نیز می‌گردد.


روژان 17 خرداد 1402
سلام وقت بخیر من ۲۰ سالمه و دندون عقل های بالای فک هر دو تا در حالت روییده هست ولی با اینکه دو سال پیش در اومدن و الان کامل رشد کردن، الان یکیش خیلی درد داره و حتی به گوش و گلو هم دردش رسیده. ولی از اونجایی که نهفته نیست نمیدونم کشیدنش کار درستیه یا نه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان عقل شما دچار عفونت و پوسیدگی شده است و درد گسترده ای که احساس میکنید نیز به همین علت است، باید جهت کشیدن و خارج کردن دندان عقل خود اقدام نمایید. چرا که گسترش عفون علاوه بر درد طولانی مدت باعث عوارض گسترده ای اعم از آسیب به دندان های اطراف و پوسیدگی دندان های اطراف می‌گردد. در این شرایط نکشیدن دندان عقل می‌تواند عوارض بیشتری در بر داشته باشد. 


کریم ابراهیمی 15 خرداد 1402
سلام وقت شما بخیر، من ۲۵ سالمه، دندان عقل پایین سمت راست از دیروز درد گرفته و دردش تا شب زیاد شده بود ، به حدی که نمی‌تونستم درست غذا بخورم، و دهنم باز نمیشد و اطراف دندان عقل باد کرده بود، ولی صبح دردش کم شده، آیا لازم است دکتر بروم و دندون عقلم را دربیارم
باعرض سلام  و ادب خدمت شما، با توجه به شدت درد و عفونتی که بیان کردید، باید سریعاجهت جراحی دندان عقل خود به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نماييد، چرا که عدم جراحی و خارج کردن دندان عقل‌ به موقع، موجب عوارض گسترده‌‌ای اعم از عفونت دندان های مجاور، دردگسترده در فک و صورت و گوش، ایجاد کیست و تومور در نواحی رویش دندان عقل و...می‌گردد. در خصوص کاهش درد نیز درد می‌تواند به صورت موقت کاهش یابد یا حتی از بین رود، و این به معنای از بین رفتن عفونت و آسیب اولیه که باعث احساس درد شده است، نمی‌باشد.


یاسمین قربانی نسب 14 خرداد 1402
سلام وقتتون بخیر باشه دکتر عزیز ، من ۲۲ سالمه و یه هفت اس هردو دندون عقل پایینم در حال دراومدن هستن البته به شکل نیمه نهفته آن طوری که ابتدا فک کردم سرماخوردگی گرفتم چون غدد های لنفاویم به‌شدت ورم کرده بودند و بلع سخت شده بود ، اما بعد از استفاده از آنتی بیوتیک ها و رفع عفونت متوجه شدم دندون عقلم هردو از پایین دارن در میان که نیمه نهفته آن، فقط چون فضا توی فک من خیلی کم هست میترسم از لپ صورتم در داخل دهان یه مقداری دندون بزنه بیرون همچین چیزی میشه یعنی سفید دندونم در حد دو نقطه اومده رو لپم تو داخل دهانم ، فقط خیلی دارم عذاب میکشم
باعرض سلام  و ادب خدمت شما، با توجه به رویش دندان عقل به شکل نیمه نهفته و شدت درد و عفونتی که بیان کردید، باید سریعاجهت جراحی دندان عقل خود به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نماييد، چرا که موجب عوارض گسترده‌‌ای اعم از عفونت دندان های مجاور، دردگسترده در فک و صورت و گوش، ایجاد کیست و تومور در نواحی رویش دندان عقل و .. می‌گردد. دندان عقل که به صورت نیمه نهفته رویش داشته به شکل دندان های رویش یافته ظاهر نمی‌شود. ام با توجه به‌ فضای کوچک فک شما می‌تواند موجب بر هم زدن هم راستایی دندان ها گردد.


نیلوفرنجفی 28 اردیبهشت 1402
سلام خسته نباشید من 21 سالمه، حدود یک ماه پیش احساس کردم از فک بالا دندون عقلم درومده، و حالا انتهای دهانم پشت دندون عقل یک تاول زده ک بشدت درد میکنه و گاهی خیلی میسوزه بطوری که نمیتونم ب راحتی دهانم رو باز و بسته کنم وقتی دستمو زیر گلوم میزارم اونجام در قسمت راست دردی حس میکنم! بنظرتون علتش چیه و باید چیکار کنم؟(من چون حالم حالم خیلی زود بهم میخوره و اوق میزنم نمیتونم دهنمو باز نگه دارم، ک دندونپزشک اونو جراحی کنه و خیلی بابت این موضوع نگرانم، راه حلی دارید؟)
با عرض سلام و ادب خدمت شما، تاول ایجاد شده و درد شدیدی که احساس می‌کنید ناشی از ایجاد عفونت شدید در ناحیه رویش دندان عقل است که نیاز به جراحی و خارج کردن دندان عقل وجود دارد، چرا که علاوه بر درد گسترده موجب عفونت و آسیب به دندان های اطراف می‌گردد، در خصوص احساس ناخوشایند و حالت تهوع در دندان پزشکی که سندرم گگ گفته می‌شود، باید با متخصص جراحی فک و صورت خود مشورت نمایید، طبق تشخیص ایشان یا از لیزر دندان پزشکی و تابش اشعه های کم  توان لیزر بروی نقطه گگ روی مچ دست، استفاده نمایید تا این احساس برای مدت کوتاهی حین درمان کنترل گردد، یا با تجویز ایشان از بیهوشی موضعی استفاده نمایید.



صبا 24 فروردین 1402
باسلام خدمت شما و تشکر بابت سایت و اطلاع رسانی خوبتون من در قسمت پایین فک سمت چپ دندان نیمه نهفته عقل دارم که دردش به استخوان گیج گاه و گلو و فک و گوش زده ...طبق اطلاعات سایت خودتون امکانش هست که روی عصب باشه یا نه ....حقیقتا از کشیدنش بیشتر از دردش ترس دارم که به استخوان فک اسیبی برسه یه نه ممنون از راهنماییتون
با عرض سلام وادب خدمت شما، ممنون از لطف شما. امکان قرارگیری دندان عقل در نزدیکی عصب برای همه وجود دارد، اما تشخیص قطعی این عارضه با تهیه عکس گرافی و مراجعه به متخصص جراحی فک و صورت و ویزیت و بررسی عکس گرافی توسط ایشان مشخص می‌گردد. در غیر این صورت امکان تشخیص وجود ندارد. در خصوص جراحی و خارج کردن دندان عقل نیمه نهفته خود، با مراجعه به متخصص جراحی فک وصورت و با جراحی توسط لیزر دندان پزشکی درد، عوارض و نقاهت شما تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. 


عاطفه آقایی 20 فروردین 1402
سلام خسته نباشید من نزدیک سه چهار ماهه فک بالا سمت چپ دندون عقل نیمه نهفته در آوردم کل دندون های سمت چپم بالا و پایین درد میکنن و دندون کناریش سوراخ شده خواستم ببینم اگه بکشم خوب میشه ؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط ذکر شده، میزان عفونت دندان عقل شما شدید بوده و نیاز قطعی به جراحی دندان عقل نیمه نهفته توسط متخصص جراحی فک و صورت وجود دارد. و باید با تهیه عکس گرافی دندان های اطراف توسط دندان پزشک بررسی گردد و چنانچه دندان های اطراف دچار پوسیدگی شده باشند نیاز به ترمیم و در صورت پیشرفت پوسیدگی نیاز به درمان ریشه خواهند داشت.


محسن احمدی 19 فروردین 1402
سلام آقای دکتر من 35سالمه از فک پایین سمت چپ دندونم تازه درمیاد خیلی اذیتم می کنه هم گلو درد دارم هم گوش دردبعضی وقتها چشم چپم درد می‌کنه چکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به احتمال زیاد دندان شما دچار عفونت شده است و باید همراه با عکس گرافی به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید تا طبق نظر ایشان جهت درمان اقدام نمایید، چرا که عدم درمان به موقع موجب گسترش درد، آسیب به سایر دندان ها و عفونت دندان های اطراف می‌گردد.




ساحل گرجی 18 فروردین 1402
سلام من ۲۰سالمه دندون عقل فک بالا سمت راست نصفش قبلا دراومده بود وحالا مابقیش درحال رویشه وبه شدت درد میکنه و باعث گلودرد هم شده خیلی اذیت میشم چکارکنم نیاز هست که به دندون پزشکی مراجعه کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به احتمال زیاد دندان عقل شما نیمه نهفته بوده و در حال حاضر دچار تورم و عفونت شده و موجب احساس درد گردیده است، از همین رو باید همراه با عکس گرافی به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و جهت درمان اقدام نمایید.


آرش وکیلی 17 فروردین 1402
دندان عقل از چند سالگی درمیاد
با عرض سلام و ادب خدمت شما، . سن رویش  دندان عقل بین ۱۷تا ۲۵ سالگی است البته  در بعضی افراد رویش آن در سنین بالاتر نیز اتفاق می‌افتد.



فاطمه زهرا 4 فروردین 1402
با سلام من حدودا ۱۴ سالمه و از دیروز دندون عقل(نیمه نهفته) فک بالا سمت راستم به شدت درد میکنه و دردش در دندان های کناریم هم پخش میشه به نظرتون چیکار کنم ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما با توجه به شدت درد احساس شده و درد در اطراف دندان عقل، باید جهت خارج کردن دندان عقل اقدام نمایید. چرا که موجب عفونت و درد شدید دندان شده و موجب آسیب به دندان های دیگر می گردد.


فیروزه 5 اسفند 1401
سلام من ۲۰ سالمه الان دو روز هست که دندان عقل سمت راست فک بالا داره شروع به بیرون آمدن میکنه ولی خیلی فشار زیادی به دهنم و فکم آورده جوری که فکم از داخل گود افتاده و از بیرون متورم شده و گوش درد و گلو درد دارم و دهنم باز نمیشه ولی دندان عقلم که داره در میاد کاملا سالمه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شدت درد احساس شده و تورم ایجاد شده، احتمالا دندان عقل شما دچار عفونت و پوسیدگی شده است و باید جهت خارج کردن آن اقدام نمایید.


زهرا 4 اسفند 1401
سلام وقت بخیر من ۱۸ سالمه و دندون عقل فک پایینم، نصفش سر جای خودشه کامل بیرون نیومده ولی مشخصه روی لثم،و یه ذره دیگه ازش هم دقیقا روی لثم یه صورت افقی درومده که دست میزنم لمس میکنم و اینکه مشخصه ،پشت دندونای نیش فک بالامم سه تا دندون خیلی ریز درومده انگار که لبه دار شدن دندونام،ولی مث دندون عادی نیس،و از چند سال پیش تا الان رشدش بیشتر شده وقتی زبون میزنم بهش کامل از جنس دندونه ولی خب مث دندون عادی نیس،بنظرتون میتونه نیمه نهفته باشه؟یا اینکه با توجه به مواردی که گفتم نیاز به جراحی دارم؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط ذکر شده و سن شما، احتمالا دندان عقل در حال رویش است و باید عکس گرافی تهیه کرده و به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید، در صورتی که دندان شما در حال رویش باشد و دچار درد و عفونت نشده باشید، تا رویش کامل دندان عقل صبر کرده و سپس طبق نوع دندان عقل (نهفته، نیمه نهفته و رویش یافته) اقدام به خارج کردن دندان عقل می‌گردد.


ستایش رضوی 1 اسفند 1401
سلام وقت بخیر . من حدودا 14 سال دارم . و دندان عقل پایین سمت راست و بالاییش ۵ روز هست که اذیتم میکنه . دندان های کناریش هم درد داره و لثه دو دندان بالای جلو از عقب کشیده شده . گوشم و گردنم هم درد میکنه و هیچی نمیتونم بخورم . دکتر به نظرتون چکار کنم ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شدت درد دندان های عقل شما، ممکن است دندان شما دچار عفونت شده است و باید جهت خارج کردن آن اقدام نمایید چرا که علاوه بر درد مداوم امکان تشدید عفونت و آسیب به سایر دندان ها وجود دارد.


p 25 بهمن 1401
سلام وقت بخیر ۱۷ سالم هست و دندون عقل پایینی سمت چپم در اومده از تقریبا وسط دندون مجاورش و تازه امروز متوجهش شدم درد هم نداشتم ممکنه دندون مجاور آسیبی ندیده باشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط دندان عقل شما که کج در آمده، یابد سریعا جهت خارج کردن آن اقدام نمایید؛ چرا که علاوه بر درد و عفوننت میتواند باعث آسب به  دندان مجاور و بر هم ریختن نظم دندان ها گردد.


N 18 بهمن 1401
سلام خسته نباشید من ۱۹ سال سن دارم و این که دندان عقل سمت راست در قسمت فک بالا به مدت دو روز است که به قدری درد میکند که نمیتوانم به راحتی دهانم را باز و بسته کنم برای تسکین درد چکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شدت درد و عفونت ایجاد شده باید فورا جهت خارج کردن دندان عقل خود اقدام نمایید. چرا که علاوه بر درد شدید موجب آسیب به سایر دندان ها نیز میگردد.


نرگس 11 بهمن 1401
سلام من چند روزی هست دندون عقل پایینم داره در میاد زده به کل دندون های سمت چپم مسکن، ژلوفن هرکاری میکنم خوب نمیشه تروخدا بگید چیکار کنم من 17سالمه به شدتی که درد میکنه سرم، گوشم، به شدت زیاد درد میکننه
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شدت و میزان درد باید سریعا جهت جراحی دندان عقل و خارج کردن آن اقدام نمایید. چراکه گسترش عفونت موجب آسیب به دندان های اطراف می‌گردد.


امیر حسین 8 بهمن 1401
سلام خسته نباشید ببخشید من ۲۲ سالمه دندان عقل سمت چپم روییده و دردی حس نکردم ولی دندان کناریش را خراب کرده است ولی چند روزی دندان عقل سمت راستم که هنوز کامل در نیامده شروع به درد کرده و سر درد و گوش درد هستم میخواستم بدانم نیاز به کشیدن و جراحی دارد یا خیر میشود با این وضع سر کرد؟ حدالامکان‌میخواهم جراحی نکنم.
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط ذکر شده و میزان آسیب وارده بر دندان های اطراف قطعا باید جهت خارج کردن دندان عقل و کشیدن آن اقدام نمایید، چرا که موجب آسیب به سایر نقاط دهان و دندان و حتی درد و عفونت در ناحیه گلو و گوش می‌گردد.


نجفی 29 دی 1401
سلام خسته نباشید من سه الی چهار وز دندان عقل قسمت پایین که نیمه نهفته است درد می‌کنه از جراحی میترسم چیکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما،در خصوص ترس از دندان پزشکی و اقدام جهت درمان توصیه می‌کنیم، مطلب "چطور بر ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟" را مطالعه نمایید. علاوه بر موارد ذکر شده و استفاده از لیزر جهت کاهش درد ناشی از تزریق آمپول بی حسی و کاهش درد بعد از درمان؛ جراحی دندان عقل توسط متخصص جراحی فک و صورت ماهر به شما کمک خواهد کرد با اطمینان بیشتر و در مدت زمان کوتاه تر و عوارض بعد از درمان کمتری، جراحی دندان عقل نیمه نهفته خود را انجام دهید.


سحر ش 29 دی 1401
سلام. وقتتون بخیر. من 26 سالمه. چند هفته پیش بعد از خوردن غذا دندونام و فکم به شدت درد گرفتن. دندونپزشک با دیدن عکس opg گفتن که دوتا از دندونام نیاز به عصب‌کشی دارن و دوتا دندون عقل فک بالام هم کامل رشد نکردن و بهتره کشیده بشن. توی این مدت هم چند بار دندون عقلم درد گرفته و با فک درد و سردرد همراه بوده. با این حال هنوز موفق نشدم پیش متخصص عصب‌کشی نوبت بگیرم. سوالم اینه که اول باید عصب کشی رو انجام بدم یا کشیدن دندون عقل رو؟ فرقی می‌کنه؟ و اینکه دندوپزشک عمومی هم می‌تونه دندون عقلمو بکشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، اولویت درمان با نظر دندان پزشک و یا متخصص درمان ریشه و متخصص جراحی فک و صورت انجام می‌گیرد، و فاکتور ها و عوامل مختلفی در آن موثر خواهد بود؛ اعم از میزان عفونت هر دندان، شماره و مکان دندان ها (دندانی که نیاز به عصب کشی دارد در نزدیکی دندان عقل قرار دارد یا خیر) و نوع درمان؛ چنانچه میزان عفونت و درد ناشی از دندان عقل بیشتر نباشد، طبیعتا نجات و حفظ یک دندان و درمان ریشه (عصب کشی دندان) در اولویت قرار دارد. در خصوص جراحی دندان عقل نیز بسته به شرایط دندان عقل و اگر کامل رشد کرده باشد و در نزدیکی عصب نباشد میتوانید به دندان پزشک عمومی مراجعه نمایید، و ایشان بر حسب مهارت، تجربه و توانایی خود در جراحی و کشیدن دندان عقل می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر این صورت و جهت اطمینان بیشتر در کلینیک توصیه می‌شود به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید.


مارال 28 دی 1401
سلام خسته نباشید من ۱۹ سالمه دندون عقلم به شدت چن روزه که درد گرفته و به عصب رسیده مسکن هر چی‌ هر کاری میکنم خوب نمیشه به عصب رسیده و دیگه‌هر‌کاری میکنم دردش اروم نمیشه تا چن روز اینده ام دکترم بهم وقت داده که برم ولی تا این چن روز چیکار کنم ؟ خیلی داره عذابم‌میده در حدی که شب قبل خوابیده بودم که عفونتای دندونم از توی گوشم اومده بود بیرون تروخدا بم بگین چیکار کنم برای اروم تر شدنش همه کاری کردم نشد یه روش یا چیز جدیدی بهم بگین لطفا! ممنون😔😔
با عرض سلام و ادب خدمت شما، به توجه به شدت عفونت ایجاد شده باید در اسرع وقت جهت کشیدن دندان عقل خود اقدام نمایید و به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و تحت نظر ایشان و با توجه میزان عفونت ایجاد شده از آنتی بیوتیک استفاده نمایید.


کهنوجی 18 دی 1401
سلام خسته نباشید من 18سالم دوتا دندون عقل پایینیم گفتن رو عصب هسته و حالت کج بالا میان بنظر شما صبر کنم ببینم بالا میان یا نه جراحی کنم احتمالش هست بالا بیان؟
با عرض سلام وادب خدمت شما، با توجه به سن شما احتمال رویش دندان وجود ندارد و چنانچه دندان شما نیمه نهفته است و دچار درد و عفونت شده است باید سریعا اقدام به خارج کردن آن نمایید. در خصوص قرار گیری دندان بر روی عصب میز نیازمند دقت متخصص جراحی فک و صورت است.


آرمین محمدی 17 دی 1401
سلام با عرض ادب دندان راست آخری فک کنم عقل باشد هی درد میاد دو درد میکنه و بعضی وقتا درد نمی‌کند من چکار کنم با دارو میشه درمان کرد اما دندانم خراب شده اقا دکتر چیکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، چنانچه دندان عقل شما دچار عفونت و آسیب شده باشد و دچار درد های مقطعی شده باشید با مصرف دارو و مسکن تنها می‎توان به صورت مقطعی آن را درمان کرد و جهت درمان باید همراه با عکس گرافی به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و جهت خارج کردن دندان عقل خود اقدام نمایید.


شیماه 27 آذر 1401
سلام وقت بخیر من دو شبه بصورت هر یک ساعت یک بار احسا درد در کل طرف چپ دندان ها دارم طوری که درد به طور ممتد از کم شروع میشه زیاد و تیز میشه و بعد از حدود پنج دقیقه کم کم اروم میشه و خوب میشه تا حدود یک ساعت بعد!درباره همچین درد عجیبی در هیچ سایتی مطلب ندیدم.ایا شما میتونید قبل مراجعه به دندان پزشکی راهنماییم کنید که علت چیه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، این احتمال وجود دارد که ریشه یکی از دندان های شما یا تعدادی از دندان ها دچار عفونت و آسیب شده باشد یا به اصطلاح به عصب رسیده و نیاز به درمان ریشه داشته باشد، البته این امکان نیز وجود دارد که درد ناشی از عفونت دندان عقل باشد و با توجه به خاصیت پخش شدن درد، شما در کل فک این احساس را خواهید داشت.در هردو صورت باید با تهیه عکس گرافی سریعا به دندان پزشک مراجعه کرده و جهت درمان ریشه یا جراحی دندان عقل اقدام نمایید. در صورت عدم پیگیری، این عوارض شدید تر شده و ممکن است منجر با از دست رفتن دندان گردد.


نادیا 28 آبان 1401
سلام وقت بخیر من دو روزه فهمیدم باردارم و 19سالمه الان دندون عقلم به شد درد میکنه تیر میکشه دندون عقلم نیمه نهفته هست باید چکارش کنم!؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به اینکه در سه ماه اول بارداری هستید با اجازه ی پزشک زنان خود می‌توانید جهت انجام و یا به تعویق انداختن درمان دندان پزشکی تصمیم بگیرید. همواره به بانوان باردار توصیه می‌شود که در سه ماهه دوم بارداری جهت درمان دندان پزشکی اقدام کرده و برای جراحی و کشیدن دندان عقل به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید. و در سه ماهه اول و سوم توصیه می‌شود از انجام درمان های غیر ضروری خودداری کرده و درمان دندان پزشکی را به تعویق بیندازید. اما در خصوص شرایط شما که احتمال درد ممتد و عفونت دندان عقل وجود دارد باید به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و طبق نظر ایشان و شرایط دندانتان جهت زمان انجام درمان تصمیم گرفته شود. توجه داشته باشید مصرف هرگونه مسکن و دار و انجام درمان منوط به اجازه پزشک زنان و زایمان می‌باشد.


مهساحسینی 24 آبان 1401
سلام من پارسال بلافاصله که سیم ارتودنسیم رو درآوردم دکتر گفت باید دندون عقل سمت راست پایین رو برم پیش جراح فک و صورت بکشم.ولی چون وقت نداشتم یک سال موند دردش شروع شد وبعد یک سال پیش دکتر عمومی رفتم امروز برام بدون جراحی کشیدن .دندونم نیمه نهفته بود میخواستم ببینم جراحی نکردن مشکل ساز که نمیشه؟؟؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، احتمالا جراحی دندان عقل شما جراحی سخت و پیچیده ای نبوده و دندان پزشک عمومی نیز قادر به خارج کردن دندان عقل نیمه نهفته بوده است و اگر دچار درد و یا عوارض بعد از جراحی نشده اید جای نگرانی وجود ندارد. 


محدثه 22 آبان 1401
سلام خسته نباشید بعد از اینکه فهمیدم باردارم دندون عقل سمت چپم بالایی شروع ب درد کرد و نتونستم کاری کنم نصفش ریخت و دردش گاهی قطع میشه گاهی شروع میشه و لثم باد میکنه و احساس میکنم دندون کناری هم داره خراب میشه میشه دوران بارداری برم دندون عقلموبکشم؟ یا صبر کنم بعد از بارداری؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، در ماه چندم بارداری هستید؟ با توجه به اینکه در سه ماه اول بارداری هستید یا سه ماه دوم ویا سه ماهه سوم و با اجازه ی پزشک زنان خود می‌توانید جهت انجام و یا به تعویق انداختن درمان دندان پزشکی تصمیم بگیرید. در سه ماهه دوم می‌توانید جهت درمان دندان پزشکی اقدام کرده و برای جراحی و کشیدن دندان عقل به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه نمایید. اما در سه ماهه اول و سوم توصیه می‌شود از انجام درمان های غیر ضروری خودداری کرده و درمان دندان پزشکی را به تعویق بیندازید. اما در خصوص شرایط شما که احتمال عفونت دندان عقل وجود دارد باید به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کرده و طبق نظر ایشان و شرایط دندانتان جهت زمان انجام درمان تصمیم گرفته شود. توجه داشته باشید مصرف هرگونه مسکن و دارو انجام درمان منوط به اجازه پزشک زنان و زایمان می‌باشد.


حسین فروتن 21 آبان 1401
با سلام خسته نباشید موقع غذا خوردن احساس درد شدید دارم تمام دندونام درد میکنه سمت راست دهنم از لثه دندونم بیرون زده ولی کامل ن دندونم کناریش داخلش سباه شده بهترین راه حل چیه ؟؟
با عرض سلام وادب خدمت شما، ممکن است احساس درد هنگام جویدن ناشی از پوسیدگی عمیق دندان شما و یا به عصب رسیدن دندان شما باشد که باید در اسرع وقت جهت درمان و عصب کشی دندان خود اقدام نمایدد، بیرون زدن دندان نیز ممکن از عفونت شدید دندان و یا لثه باشد که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است باعث از دست دادن دندان و پیشروی عفونت باشد؛ نقاط سیاه که در سطح و یا داخل دندان مشاهده میشود نشان از عفونت و پوسیدگی دندان دارد. جهت تشخیص دقیق و منشا درد و عفونت موجود باید عکس گرافی تهیه شده و به دندان پزشک مراجعه نمایید.


نورا احمدی 20 آبان 1401
سلام خسته نباشیدمن یه دندون عقل تو فک بالا دارم که دراومده ولی وقتی دست میزنم انگار کمتر از بقیه رشد کرده عکس تهیه کردم و دکترم دندانپزشک عمومی هست و گفتن خودم میکشم بنظرتون دندانپزشک عمومی میتونه بکشه و اینکه روی عصب نیستش؟چون به من چیزی نگفتن فقط گفتن باید بکشی
با عرض سلام و ادب خدمت شما، دندان عقل شما احتمالا به صورت نیمه نهفته است و با توجه به اینکه دندان عقل شما در فک بالا قرار دارد با عصب درگیر نمیباشد و این عارضه تنها در فک پایین اتفاق می افتد. در کلینیک دریای نور ترجیح بر این است که جراحی دندان عقل توسط متخصص جراحی فک و صورت انجام گردد، اما این به این معنا نیست که دندان پزشک عمومی قادر به انجام این درمان نمی‌باشد.



مهرنوش 7 آبان 1401
سلام من دو تا دندون عقل فک پایینم نیمه نهفته هست و دندان عقل سمت راست رو جراحی و خارج کردم ولی هنوز دندان عقل سمت چپ رو جراحی نکردم الان تو قسمت گلو و گردن درد شدید دارم و نمیتونم حتی آب دهانم رو قورت بدم نمیدونم از اون دندانی هست که جراحی کردم یا اونی که هنوز کشیده نشده بنظرتون من چیکار کنم؟؟؟ فکمم خیلی درد میکنه
با عرض سلام و ادب خدمت، به احتمال بسیار زیادی دردی که احساس میکنید ناشی از عفونت دندان عقل نیمه نهفته است و بهتر است در اسرع وقت جهت خارج کردن آن اقدام نمایید چرا که موجب درد گسترده و اسیب به سایر دندان ها می گردد. البته احتمال عفونت و ایجاد آسیب در سایر دندان ها نیز وجود دارد که با عکس گرافی مشخص می گردد.


Golnoosh(sls) 25 مهر 1401
سلام من ۲۰سالمه تو سن۱۶سالگی لوزه داشتم و بخاطر ترس نتونسم لوزه هامو عمل کنم ی هفته پیش گلوم بدجور درد میکرد رفم دکتر بم گفن لوزه هات عفونت کردن بعداز دارو و امپول اینا دیدم یکم بهترم بعدفهمیدم دندون عقلم ک جاش خالیه درد میکنه گفم حتما دندون عقلمه درد میکنه فلا اثری از دندون نیس ولی تو جویدن غذا عذاب میکشم خیلی سخته لطفا بم بگین چیکار کنم لازمه بزم دندون پزشکی؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با تهیه عکس گرافی و مراجعه به متخصص جراحی فک وصورت می توانید منشا اصلی درد را متوجه شوید؛ به احتمال زیاد دندان عقل شما به صورت نهفته می باشد و به دلیل فشار به اطراف و یا سایش دندان های بالایییا جویدن غذا و یا عفونت در آن ناحیه دچار درد شده است، در این صورت باید سریعا جهت جراحی دندان عقل نهفته خود اقدام کرده و ان را خارج نمایید چرا که موجب درد در ان ناحیه، فک، گردن و گوش شما میگردد یا موجب فشار به دندان های اطراف و عفونت آن ها میشود.

امید 12 مهر 1401
سلام و خسته نباشید اول از همه ممنون از شما برای جوابگوییتون ببخشید میخواستم بدونم من جدیدا چند روزیه دندون عقلم نیمه نهفته است و درد میکنه 19 سالمه میخواستم بدونم میشه فقط با قرص دردش رو کم کنم و جراحی نکنم و سوال اخر اینکه من معمولا داروی بی حیس روم کار نمیکنه برای چیه ؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط دندان شما و اینکه دندان عقل شما نیمه نهفته است بهتر است در اسرع وقت جهت خارج کردن آن و جراحی دندان عقل اقدام نمایید. چراکه منجر به آسیب و عفونت در دندان های اطراف و درد مداوم می گردد. در خصوص بی حسی نیز چنانچه محل تحت درمان عفونت نداشته باشد داروی بی حسی باعث بی حسی در آن ناحیه میگردد، با نظر متخصص و دندان پزشک در صورت لزوم و با توجه به شرایط بدنی شما بی حسی مجدد تزریق میگردد، البته استفاده از لیزر دندان پزشکی قبل از تزریق بی حسی نیز تاثیر به سزایی در بی حسی سریع تر و عمیق تر شما داشته و هنگام تزریق آمپول بی حسی شما دردی را احساس نخواهید کرد.


دینا نوری 5 مهر 1401
سلام خسته نباشید من 16 سالمه و یه هفته ای میشه دندان عقل سمت چپم به شدت درد میکنه سوراخ و سیاه شده میشه راهنماییم کنید
با عرض سلام و ادب خدمت شما؛ با توجه به علائم ظاهری و درد شدید ایجاد شده، دندان شما دچار عفونت شده است و باید سریعا جهت خارج کردن آن اقدام نمایید؛ چراکه ممکن است باعث آسیب به سایر دندان ها و درد مداوم در ناحیه فک و سر و گردن شما گردد.


Honey 4 مهر 1401
سلام من 17 سالمه و هر چهار دندون عقلم چند ماهی میشه که دراومده یکیش روییده و بقیه نیمه نهفته اس اوایل مشکلی نداشتم ولی الان فک درد و گوش درد دارم و دردش زده به سر و گردنم و کلافم کرده ولی فوبیای دندون پزشکی دارم حتمن باید جراحی بشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به درد دندان های شما و امکان ابتلا به عفونت و  سرایت عفونت به سایر دندان ها باید جراحی دندان عقل صورت گیرد، جراحی دندان عقل با  لیزر دندان پزشکی و با تاباندن اشعه های لیزر قبل و بعد از جراحی دندان عقل تزریق بی حسی بدون درد بوده و  درد و عوارض بعد از جراحی کاهش می‌یابد. علاوه بر این انجام جراحی توسط متخصص جراحی فک و صورت منجر به درمان در کوتاه ترین زمان و بدون عوارض میگردد. این عوامل و جراحی بدون در میتوانند در کاهش ترس و استرس شما تاثیر گذار باشد.


ناهید 31 شهریور 1401
سلام. من 14سالمه و دندون عقل پایینیم سمت چپ نیمه نهفته هست و داره در میاد. تب کردم و گلو ام خیلی درد میکنه لثه ام ورم کرده و خیلی سردرد و سر گیجه دارم و فکم خیییلی درد میکنه حتی نمیتونم یه تیکه نون خالی بخورم. و وقتی اب دهنم قورت میدم گلو ام و فکم به شدت تیر میکشه. میشه راهنمایی ام کنین 🙏🏻خیلی حالم بده پس فردا ندرسه ها شروع میشه و.. 😭🙏🏻لطفا بگین چه کار کنم
با عرض سلام و احترام خدمت شما، با توجه به درد شدید و عفونت ایجاد شده که منجر یه تب و گلو درد شده است؛ باید سریعا جهت جراحی دندان عقل و خارج کردن آن اقدام نمایید در غیر این صورت عفونت ایجاد شده منجر به اسیب به سایر دندان ها می گردد.


میرزایی 29 شهریور 1401
باسلام من بیست هفت سالمه چندروز دندان عقل بالام درد میکرد بعد چندروز دندان چهار وپنج پایینم با اینکه کاملا سالم هستن آبسه زدن آیا به دندان عقلم مرتبط است .
با عرض سلام و ادب خدمت شما، ممکن است درد دندان شما ناشی از دندان عقل و تورم ایجاد شده باشد، البته این احتمال وجود دارد که درد و تورم ناشی از آبسه خود دندان باشد که باید با عکس گرافی و نظر دندان پزشک منبع درد دندان شما مشخص شده و جهت درمان اقدام نمایید.


کیانا ... 6 شهریور 1401
سلام ببخشید دو روزه دندون آسیا فک بالام خیلی درد میکنه حتی گوشم هم درد گرفته ژلوفن هم خوبش نمیکنه چیکار کنم
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به میزان درد ممکن است دندان شما دچار پوسیدگی شده باشد حتی ممکن است میزان پوسیدگی افزایش یابد. بهتر است سریعا به دندان پزشک مراجعه نمایید تا شرایط دندان ها و سلامت انها بررسی گردد. با توجه به میزان و شددت پوسیدگی درمان لازم اعم از ترمیم، درمان ریشه و .. انجام می گردد.


اناری 2 شهریور 1401
سلام‌خسته‌نباشید دندون‌عقل‌سمت‌راست پایین‌من دراومده‌الان‌که‌بعدازیک‌ماه‌کامل دراومده‌به‌دندون های‌دیگه ام‌فشارواردمیکنه‌وفک‌وچشم‌گوش‌و سرم‌هم‌چندوقتیس‌دردمیکنه. وهمچنین‌‌دندون‌قسمت‌بالاسمت‌راست‌هم‌فک‌کنم‌داره‌درمیاد. میخواستم‌بدونم‌نیازبه‌کشیدن‌دندون‌داره‌یااین‌دردخوب میشه؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، با توجه به شرایط دندان شما و دردی که احساس میکنید، حتما باید جهت خارج کردن دندان عقل خود اقدام نمایید  چرا که ممکن است باعث بروز عفونت و آسیب به دندان های اطراف شود. درد نیز ممکن است به صورت مقطعی از بین برود اما برگشت پذیر بوده و حتما جهت رفع ان باید دندان خارج شود.


Ft 20 مرداد 1401
سلام وقت بخیر آیا راهی به جز تزریق برای بی حسی دندانها و لثه‌ها وجود دارد؟
با عرض سلام و ادب خدمت شما، برای بی حسی دندان و لثه ها  از لیزر دندان پزشکی نیز در کنار آمپول بی حسی استفاده می‌شود و با استفاده از اشعه های کم توان لیزر ناحیه مورد نظر بدون هیچ گونه درد و سوزشی بی حس شده و جهت بی حسی عمقی با آمپول بی حسی، فرد هیچ گونه درد و سوزشی ناشی از تزریق آمپول را حس نکرده و فرایند بی حسی را سرعت بخشیده و حین درمان نیز فرد دردی حس نخواهد کرد.

دیدگاه شما