نجاتیان
3 دی 1399

علت درد دندانی که سال ها پیش عصب کشی شده به چه علت است؟

سلام یک از دندانهای کرسی من که تقریبا پانزده سال پیش عصب کشی و پر شده است چند روزيه که درد های مبهمی داره، درد شروع ميشه و بعد از چند لحظه قطع ميشه، به نظر شما علت چیست؟

گاها ممکن است عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال موجب احساس درد درآن ناحیه گردد.  درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال و یا چند سال میتواند ایجاد گردد، توجه داشته باشید عوامل مختلفی در بازگشت درد دندان عصب كشی شده تاثير گذار هستند که میزان و شدت آن ها متافوت می باشد البته این درد با مشورت متخصص درمان ریشه و با درمان مجدد ریشه قابل درمان است.

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند سال:

• اگر عصب‌ کشی ریشه دندان کامل انجام نشود منجر به بروز پوسیدگی مجدد در آن ناحیه می‌شود، عدم درمان و پاکسازی کامل پالپ و ریشه دندان از جمله مواردی است که بعث درد دندان عصب کشی شده می‌شود.
  • عدم تشخیص کانال های اضافی به دلیل آناتومی پیچیده دندان، کانال های باریک، منحنی (کرو) و یا کانل های مسدود که تحت درمان و پاکسازی قرار نگرفته اند.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • به تعویق انداختن  ترمیم یا روکش دندان
  • سیل (مهروموم) نامناسب ترمیم، بیلداپ یا روکش دندان
  • ترمیم از نشت آلودگی بزاقی به داخل دندان جلوگیری نکرده است.
  • شکستگی در ریشه، ترمیم یا روکش دندان
  • لق شدن بخشی از ترمیم
بنابراین باید سعی شود با درمان مجدد ریشه (ری اندو)  قسمت‌های کار نشده کانال کاملا درمان شود. در درمان دوم عصب کشی دندان، ضد عفونی و پر کردن آن درست انجام می شود،
باید یادآور شد: اگر در درمان دوم عصب کشی، دندان همچنان همراه با درد باشد آن را جراحی می‌کنند؛ آن را به این صورت جراحی می‌کنند که کیست موجود را خارج کرده و دندان را با مواد جديد پر می‌کنند و به طور كامل درمان انجام می شود.

درمان مجدد ریشه دندان چیست؟

طی فرایند درمان مجدد ریشه دندان عصب کشی شده شده مجددا با ابزار مخصوص باز شده و موادی که جهت پرکردگی دندان به کار برده شده بود خارج شده، و با بررسی دقیق کانال های اضافی احتمالی و منشا عفونت مجدد توسط اندونتیست (متخصص درمان ریشه) کانال و پالپ دندان پاکسازی شده و بعد از شکل دهی کانال دندان مجددا پر میشود.
درمان مجدد ریشه (R endo)  نسبت به درمان ریشه اولیه پیچیده تر بوده و درمانی تخصصی است که توسط متخصص درمان ریشه صورت میگیرد و نیازمند ابزار، مهارت و صرف زمان بیشتری بوده و یکی از آخرین روش های درمانی جهت حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن دندان می‌باشد.

استفاده از لیزر جهت تسکین درد:

با استفاده از اشعه های کم توان لیزر و تاباندن لیزر در ناحیه تحت درمان و یا ناحیه ای که دچار عفونت و درد شده است، میتواند در تسکین درد شما موثر باشد.

استفاده از لیزر جهت تسهیل فرایند درمان ریشه

علاوه بر این چنانچه درمان ریشه با لیزر صورت گیرد کانال و پالپ دندان شما به طور کامل ضدعفونی و پاکسازی می‌شود. چراکه ممکن است در روش های معمول و بدون لیزر این پاکسازی و ضدعفونی به طور کامل انجام نشود.علاوه بر این
لیزر می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بالاتری ترمیم کند.
آسیب کمتری به دندان و بافت های اطراف می‌رساند .
خونریزی به مقدار قابل توجهی کمتر میشود.
و از آنجایی که عصب کشی در ذهن عموم مردم یک درمان دردناک می‌باشد؛ با استفاده از لیزر و بی حسی ناشی از لیزر که قطعا بدون درد صورت می‌گیرد. می‌توانید تجربه ی متفاوتی از عصب کشی داشته باشید.

لینک های مرتبط:

مطالب پیشنهادی

درمان ریشه
درد پس از عصب کشی تا چه مدت زمان طبیعی است؟
اگر ریشه دندان حین کشیدن دندان به اندازه چند میلی متر باقی بمونه مشکل ساز است؟
آبسه دندانی که کامپوزیت شده را چه باید کرد؟