×
آخرین بروز رسانی: 19 آذر 1402
شاید برایتان سوال باشد که آیا "دندان عقل در فک تمامی افراد رشد می‌کند؟ در جواب باید بگوییم لزوما خیر. چرا که تغیرات زیادی در آناتومی فک و دندان های انسان رخ داده است. در این مقاله از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی این سوال که دندان عقل و کشیدن دندان عقل یا نگهداری دندان عقل و روایت مراجعان از انواع دندان عقل و رویکردهای درمانی متفاوت و .. می‌پردازیم.

بخش تخصصی کلینیک دندان پزشکی دریای نور واقع در مرکز شهر تهران.jpg
بخش تخصصی جراحی در کلینیک دندانپزشکی دریای نور

دندان عقل:

دندان عقل که به عنوان دندان آسیاب سوم نیز شناخته می شود، یکی از چهار دندان دائمی در افراد بالغ است که در گوشه های پشتی دهان  و هر کدام در یک ربع از فک در چپ و راست و فک بالا و پایین معمولا در سنین 17 تا 25 رشد می‌کنند.  تغییرات دندان عقل و آناتومی فک انسان به تدریج و در طول نسل‌های مختلف رخ داده است. دندان عقل برای اجداد ما که آرواره ها و فک های بزرگتری داشتند و هم رژیم غذایی متفاوتی داشتند که شامل غذاهای سفت و درشت بوده است، مفید و کارآمد بوده و به صورت دندان کامل رویش یافته مشاهده می‌شده است.
روند تکاملی کاهش اندازه فک و کاهش تعداد دندان های عقل و رویش آن را می توان به تغیرات و جهش ژنتیکی و انتخاب طبیعی انسان نسبت داد. چرا که علاوه بر کوچک تر شده اندازه فک انسان، رژیم غذایی و عادت غذایی افراد نیز دستخوش تغیرات زیادی شده است، غذاهای نرم تر با پخت بیشتر، نیاز به دندان های عقل برای جویدن را کاهش داده است. علاوه بر این فک های کوچک موجب مواجه بیشتر افراد با دندان های عقل نهفته می‌باشد. و این امکان وجود دارد که در زمان جنینی جوانه‌های دندان عقل در برخی از افراد تشکیل نشود. این عدم تشکیل به دلایلی همچون: ژنتیک، بیماری‌های دوران کودکی، کم خونی و راشیتیسم، عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان‌ها و یا دندان عقل نهفته می‌باشد. 

دندان-عقل-3.jpg

کشیدن دندان عقل یا نکشیدن دندان عقل:

دندان عقل اغلب برای بیماران و متخصصان دندانپزشکی یک معضل ایجاد می کند. تصمیم گیری در مورد کشیدن دندان عقل یا رها کردن آنها به عوامل مختلفی از جمله شرایط فردی و خطرات احتمالی بستگی دارد. در این ادامه این مطلب  از کلینیک دندان پزشکی دریای نور به بررسی این موضوع می‌پردازیم؛

آیا باید دندان عقلم را بکشم؟.jpg

1.کشیدن دندان عقل

در این بخش، شرایط و سناریوهایی را که معمولاً کشیدن دندان عقل ضروری است، و جراحان فک و صورت به کشیدن دندان عقل و جراحی دندان عقل توصیه می‌کنند، را مورد بحث قرار خواهیم داد:

  • درد دندان عقل:

کشیدن دندان عقل زمانی ضروری می شود که در ناحیه رویش دندان عقل و حتی اطراف آن فرد احساس درد و ناراحتی داشته باشد. دندان عقل نهفته، به این معنی که زیر خط لثه پنهان شده اند یا فضای کافی برای بیرون آمدن مناسب ندارند. نیز از سایر عوامل درد و در نهایت کشیدن دندان عقل است.تورم و ناراحتی اغلب همراه با این درد به دلیل پاسخ طبیعی بدن به التهاب است. برای کاهش درد و جلوگیری از عوارض بالقوه، متخصصان جراحی فک و صورت اغلب کشیدن دندان عقل نهفته را با جراحی توصیه می‌کنند که باعث تسکین و بازگرداندن آرامش دهان به بیمار می‌شود.

دندان-عقل-چیست.jpg

متخصصین جراحی فک و صورت کلینیک دندانپزشکی دریای نور با تأکید بر رویکرد چند وجهی کشیدن دندان عقل، بینش های ارزشمندی را در مورد کاهش درد دندان عقل ارائه می دهد. اولا، آنها بر اهمیت ارزیابی و تشخیص به موقع برای تعیین شدت نهفتگی  دندان عقل و سپس اقدام به جراحی دندان عقل تاکید می کنند. سپس، آنها مسکن های خوراکی تجویز شده توسط متخصصان دندانپزشکی را برای مدیریت موثر درد توصیه می کنند. از کمپرس سرد می توان برای کاهش تورم استفاده کرد، در حالی که رعایت دقیق اقدامات بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت هایی که می توانند درد را بدتر کنند، بسیار مهم است.

جراح متخصصص فک و صورت.JPG

  • درد لثه دندان عقل:

عفونت لثه و بیماری پریودنتال از مسائل جدی سلامت دهان و دندان هستند که با التهاب، عفونت باکتریایی و آسیب  در بافت لثه و ساختارهای اطراف لثه ایجاد می شوند. زمانی که دندان عقل نهفته یه نیمه نهفته باشد و هنگام رویش دندان عقل فشار زیادی به لثه وارد شود، و یا در صورت عفونتی که از دندان عقل به لثه اطراف سرایت یابد؛ فرد دچار التهاب و درد شدید در لثه می‌گردد. 
از سوی دیگر زمانی که دندان عقل تا حدی بیرون می‌آید، حفره‌هایی ایجاد می‌کنند که ذرات غذا و باکتری‌ها در آنجا گیر می‌کنند که منجر به عفونت لثه (پریکرونیت) و التهاب می‌شود. با گذشت زمان، این شرایط می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود و باعث آسیب به دندان های مجاور و بافت های نگهدارنده شود.

عفونت-لثه-دندان-عقل.jpg

  • کشیدن دندان عقل پیش از ارتودنسی:

دندان عقل به دلیل رویش دیرهنگام که اغلب درفرایند درمان ارتودنسی  یا حتی بعد از تکمیل ارتودنسی رویش می‌یابد، می تواند درمان ارتودنسی و تراز بایت دندان ها را مختل کند. این دندان‌های آسیاب اضافی می‌توانند باعث شلوغی و جابه‌جایی دندان‌ها شوند و منجر به مشکلات ناهماهنگی شوند. دندان عقل ممکن است به دندان های مجاور فشار وارد کند و باعث شود که از موقعیت مورد نظر خود خارج شوند و به طور بالقوه نتایج درمان ارتودنسی را به خطر بیندازند.

جراحی-دندان-عقل-نهفته-قبل-از-ارتودنسی.jpg

متخصصین ارتودنسی کلینیک دندانپزشکی دریای نور به طور کلی موافق هستند که کشیدن دندان عقل  پیش از درمان ارتودنسی بسیار مهم است. ارتودنتیست ها اغلب برای جلوگیری از هرگونه اختلال در تراز و اطمینان از بهترین نتایج طولانی مدت برای بیماران ارتودنسی، جراحی دندان عقل را توصیه می کنند. با رفع نگرانی های دندان عقل، درمان ارتودنسی می تواند به آرامی پیش برود و نتایج پایدارتر و ماندگارتر باشد.
Vaght Dehi_Ver 1.jpg

2.نکشیدن دندان عقل:

در این بخش، شرایط و سناریوهایی را که معمولاً  منجر به نکشیدن دندان عقل و نگهداری از دندان عقل می‌شود را مورد بحث قرار خواهیم داد:

  • رویش کامل دندان عقل:

در برخی موارد بعضا افراد خوش شانس، تجربه رویش دندان عقل به صورت کامل و بدون عوارض را دارند، و دندان عقل می تواند به درستی و بدون ایجاد مشکل رویش کند و ممکن است کشیدن آن ضروری نباشد. این دندان های عقل که به خوبی تراز شده اند در فضای موجود در فک قرار می گیرند و تراز دندان های مجاور را مختل نمی کنند. برای افرادی که فضای فک کافی و تراز مناسب دندانی دارند، دندان عقل می تواند به عنوان اعضای عملکردی قوس دندانی عمل کند.
نگهداری- دندان -عقل.jpg

متخصصین جراحی فک و صورت کلینیک دندانپزشکی دریای نور به طور کلی توصیه می کنند که از طریق معاینات منظم دندانپزشکی، اقدامات جدی بهداشت دهان و دندان و نظارت بر وضعیت دندان عقل از سلامت انها اطمینیان داشته باشید. چرا که دندان عقل اخرین دندان رویش یافته در قوس فکی است و بعضا مسواک زدن و نخ دندان کشییدن به منظور بهداشت دهان و دندان کمی دشوار می‌گردد.

Whats App_Ver 1.jpg

توجه داشته باشید که یکی از دلایل عمده رویش دنان عقل به صورت نهفته یا نیمه نهفته و سایر عوارض دندان عقل، ناشی از عدم وجود فضای کافی فک انسان است. از این جهت فضای موجود در فک نقش اساسی در تعیین اینکه آیا دندان عقل نیاز به کشیدن دارد یا خیر دارد. در مواردی که فضای کافی برای بیرون آمدن این مولرها بدون ایجاد شلوغی یا ناهماهنگی وجود داشته باشد، کشیدن دندان عقل ممکن است غیر ضروری باشد. این اغلب در افرادی با ساختار فک بزرگتر یا قوس های دندانی متناسب مشاهده می شود.

فضای کافی فک برای رشد کامل دندان عقل.jpg

3.درمان درد دندان عقل:

تصمیم گیری در مورد کشیدن یا حفظ دندان عقل یک فرآیند چندوجهی است که به عوامل مختلفی از جمله وضعیت منحصر به فرد دهان، علائم و ترجیحات فرد بستگی دارد. برای تصمیم گیری درمورد درمان دندان عقل و یا نکشیدن دندان عقل، مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی (متخصص جراحی فک وصورت) از اهمیت بالایی برخوردار است. متخصصان جراحی فک و صورت می توانند یک ارزیابی جامع از جمله اشعه ایکس و ارزیابی های بالینی برای تعیین وجود و شدت هر گونه مشکل مرتبط با دندان عقل انجام دهند. این رویکرد مشترک بین بیمار و متخصص دندانپزشکی تضمین می کند که تصمیم به خوبی آگاهانه و متناسب با نیازهای خاص فرد است و در نهایت از سلامت و رفاه دهان و دندان آنها محافظت می کند.

پذیرش-کلینیک دندانپزشکی دریای نور.JPG

جراحی دندان عقل از دیدگاه متخصص جراحی فک و صورت:

از آن جهت که در بسیاری از مقاله های عرصه دندان پزشکی و یا سایر مقالات سایت در خصوص دندان عقل از سوی مراجعین به درمان های دندانپزشکی می‌نگرد، در این پاراگراف قصد ما بیان جراحی دندان عقل از سوی متخصص جراحی فک و صورت است، بر خلاف دیدگاه های دیگر، از دیدگاه یک متخصص جراحی فک و صورت، فرآیند پشت صحنه جراحی دندان عقل یک سکانس کاملاً هماهنگ و از پیش تولید شده است.
جراحی دندان عقل با ارزیابی کامل سلامت دهان و دندان بیمار، و شرایط منحصر به فرد وی و با استفاده از اشعه ایکس برای تعیین موقعیت و وضعیت دندان عقل شروع می شود. هنگامی که بیمار برای جراحی آماده می شود،  متخصص جراحی فک و صورت بیهوشی را انجام می دهد و راحتی بیمار را در طول درمان تضمین می کند. علاوه بر این امروزه با پیشرفت تکنولوژی دندان پزشکی استفاده از لیزر دندانپزشکی نیز در بی حسی ناحیه تحت درمان بسیار موثر و کمک کننده بوده و موجب تجربه‌ی یک درمان دندانپزشکی بدون درد خواهد بود. سپس در صورتی که دندان عقل نهفته یا دارای ریشه های مستحکم باشند، ممکن است از تکنیک های جراحی مانند برش یا شکاف دندان برای تسهیل برداشتن استفاده شود. متخصص جراحی فک و صورت از ابزارهای تخصصی از جمله فورسپس و آسانسور استفاده می کند تا دندان عقل را به آرامی اما با دقت از حفره خارج کند.
 این عمل نیاز به لمس ظریف دارد، زیرا نزدیکی دندان عقل به اعصاب و دندان‌های مجاور می‌تواند چالش‌هایی ایجاد کند. پس از جراحی، جراح به دقت بیمار را برای هر گونه عارضه فوری تحت نظر دارد و دستورالعمل های مراقبت های بعدی را ارائه می دهد. پشت صحنه، تیمی کاملا هماهنگ، تجهیزات پیشرفته و سال ها آموزش تخصصی، کشیدن دندان عقل ایمن و موفق را تضمین می کند.

درد دندان عقل-min.jpg

سخن پایانی:

در نهایت، تصمیم گیری در مورد کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل، دارای یک طرح درمان و راه حلی برای همه نیست و نیاز به یک ارزیابی جامع، راهنمایی متخصص جراحی فک و صورت و در نظر گرفتن موقعیت خاص فرد دارد. امیدواریم با ارائه موارد فوق و با مطالعات موردی و نظرات متخصصان، و مراجعان کلینیک دندانپزشکی دریای نور شما را در انتخاب صحیح در مورد دندان عقل خود همراهی کرده باشیم و با رویکرد درمانی مناسب سلامت دهان و دندان  شما را تضمین کنیم.

کلینیک دندانپزشکی دریای نور
گروه تحقیقات
و پـژوهش‌های
دریــــای‌نـور
پسندیدم 58

نظرات کاربران

هیچ موضوعی یافت نشد

دیدگاه شما